هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تأثیر یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجویان آموزش معلمی می باشد. روش تحقیق از نوع شبه آزمایش و طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بوده است. آزمودنیها شامل 55 نفر از دانشجویان رشته های مختلف مقطع کاردانی آموزش معلمی(1385-1384) دانشگاه آزاد اسلامی سراب بودند که 30 نفر بعنوان گروه آزمایش برای یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی و 25 نفر به عنوان گروه گواه برای آموزش سنتی انتخاب گردیدند. ابزار بکار رفته در پژوهش ، پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا بوده نتایج تحقیق نشان دادند که گرایش به تفکر انتقادی (مولفه های منظم و سیستماتیک بودن در پژوهش و کاوشگری و پختگی در قضاوت و داوری) در گروهی که با روش یادگیری مبتنی بر حل مسأله گروهی آموزش دیده بودند نسبت به گروهی گواه که با شیوه سنتی آموزش دیده بودند بیشتر است. اما در سایر مولفه ها تفکر انتقادی (حقیقت جویی، کنجکاوی، تحلیلی بودن، اعتماد به خود و فکر باز) تفاوتی بین دو گروه وجود ندارد.
واژه های کلیدی: یادگیری،حل مساله گروهی، آموزش سنتی، تفکر انتقادی، دانشجو معلمان
بدری گرگری, بدری گرگری, & فتحی آذر, فتحی آذر. (1386). مقایسه تا ثیر یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 08(2), -. doi: 10.22067/ijap.v8i2.6750
MLA
بدری گرگری بدری گرگری; فتحی آذر فتحی آذر. "مقایسه تا ثیر یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان", پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 08, 2, 1386, -. doi: 10.22067/ijap.v8i2.6750
HARVARD
بدری گرگری, بدری گرگری, فتحی آذر, فتحی آذر. (1386). 'مقایسه تا ثیر یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان', پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 08(2), pp. -. doi: 10.22067/ijap.v8i2.6750
VANCOUVER
بدری گرگری, بدری گرگری, فتحی آذر, فتحی آذر. مقایسه تا ثیر یادگیری مبتنی بر حل مساله گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 1386; 08(2): -. doi: 10.22067/ijap.v8i2.6750
ارسال نظر در مورد این مقاله