مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر و درمان شناختی رفتاری بر تنظیم هیجان و کیفیت زندگی کودکان کار

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

2 دانش آموخته گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

3 دانش آموخته گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

4 استادیار گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز. ایران.

5 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22067/tpccp.2024.80641.1446

چکیده

اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی و مقایسه‌ی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر با درمان شناختی-رفتاری بر تنظیم‌هیجان و کیفیت‌زندگی کودکان‌کار بود.

ابزار و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی بود. جامعه آماری کلیه کودکان کار شهر تهران بودند که 45 نفر از آنها به صورت تصادفی در سه گروه درمان فراتشخیصی(15 نفر)، درمان شناختی رفتاری (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. درمان فراتشخیصی بر اساس نسخه کودک پروتکل یکپارچه‌نگر بارلو و درمان شناختی‌رفتاری بر اساس پروتکل کندال انجام شد. مقیاس‌های تنظیم هیجان گرانفسکی و همکاران، و مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان برای گردآوری داده‌ها مورد استفاده قرارگرفت. در نهایت داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل‌واریانس با اندازه‌های مکرر تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر عامل زمان ، و تعامل زمان و گروه بر تنظیم هیجان معنی‌دار است. در حالی که عامل بین-گروهی و درون‌گروهی در هیچ یک از مداخله‌ها تاثیر معنی‌داری بر سطوح کیفیت زندگی نداشت. مقایسه‌ی میانگین‌ها نشانگر آن است که درمان فراتشخیصی نسبت به درمان شناختی رفتاری در تعدیل راهبردهای تنظیم هیجانی اثربخشی بیشتری داشته است.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان گفت که نسخه کودکان درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر می‌تواند برای کودکان آسیب‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 
Arnfred, S. M., Aharoni, R., Hvenegaard, M., Poulsen, S., Bach, B., Arendt, M., Rosenberg, N. K., & Reinholt, N. (2017). Transdiagnostic group CBT vs. standard group CBT for depression, social anxiety disorder and agoraphobia/panic disorder: Study protocol for a pragmatic, multicenter non-inferiority randomized controlled trial. BMC psychiatry, 17, 1-14. https://doi.org/10.1186/s12888-016-1175-0 
Arshad, M., Razzaq, Z., & Mahmood, K. (2015). Anxiety and depression level among child labour. European Journal of Psychological Research, 2(1). http://www.idpublications.org/wpcontent/uploads/2014/12/Anxiey AndDepression-Level-Among-Child-Labour-FullPaper.pdf
Barlow, D. H., Ellard, K. K., & Fairholme, C. P. (2010). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: Workbook. Oxford University Press.  https://doi.org/10.1093/med:psych/9780199772674.001.0001 
Bastani, S., Golzari, M., & Rowshani, S. (2011). Emotional divorce and strategies to face it. Journal of Family Research, 7(2), 241-257. [in persian]  https://doi.org/10.4135/9781483326573.n443 
Berghöfer, A., Martin, L., Hense, S., Weinmann, S., & Roll, S. (2020). Quality of life in patients with severe mental illness: A cross-sectional survey in an integrated outpatient health care model. Quality of Life Research, 29, 2073-2087.  https://doi.org/10.1007/s11136-020-02470-0 
Bilek, E. L., & Ehrenreich-May, J. (2012). An open trial investigation of a transdiagnostic group treatment for children with anxiety and depressive symptoms. Behavior therapy, 43(4), 887-897. https://doi.org/10.1016/j.beth.2012.04.007 
Ciuluvica, C., Amerio, P., & Fulcheri, M. (2014). Emotion regulation strategies and quality of life in dermatologic patients. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 127, 661-665. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.331 
 
Clark, D. A. (2009). Cognitive behavioral therapy for anxiety and depression: possibilities and limitations of a transdiagnostic perspective. Cognitive behaviour therapy, 38(S1), 29-34.  https://doi.org/10.1080/16506070902980745 
Ebrahimi, L. S., Abasi, I., Ghasemzadeh, S., Mohammadi, A., Isfeedvajani, M. S., & Arani, A. M. (2019). The effectiveness of cognitive behavioral group therapy on anxiety-depressive symptoms and emotion regulation in child laborers. Researcher Bulletin of Medical Sciences, 24(1), e8-e8. [in persian] https://theses.sbmu.ac.ir/index.php/rbms/article/view/32161
Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M., Sherman, J. A., Bilek, E. L., Buzzella, B. A., Bennett, S. M., & Barlow, D. H. (2017). Unified protocols for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children and adolescents: Therapist guide. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/med-psych/9780199340989.001.0001 
Ellard, K. K., Fairholme, C. P., Boisseau, C. L., Farchione, T. J., & Barlow, D. H. (2010). Unified protocol for the transdiagnostic treatment of emotional disorders: Protocol development and initial outcome data. Cognitive and behavioral practice, 17(1), 88-101.  https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2009.06.002 
Embleton, L., Lee, H., Gunn, J., Ayuku, D., & Braitstein, P. (2016). Causes of child and youth homelessness in developed and developing countries: A systematic review and meta-analysis. JAMA pediatrics, 170(5), 435-444.‏  https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2016.0156 
Fairholme, C. P., Boisseau, C. L., Ellard, K. K., Ehrenreich, J. T., & Barlow, D. H. (2010). Emotions, emotion regulation, and psychological treatment: A unified perspective. https://doi.org/10.1093/med:psych/9780199772674.003.0005 
Fayers, P. M., & Machin, D. (2013). Quality of life: the assessment, analysis and interpretation of patient-reported outcomes. John Wiley & Sons.
 https://doi.org/10.1002/9780470024522
Frisch, M. B. (2005). Quality of life therapy: Applying a life satisfaction approach to positive psychology and cognitive therapy. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118468197.ch27 
García-Escalera, J., Valiente, R. M., Chorot, P., Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M., & Sandín, B. (2017). The Spanish version of the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in adolescents (UP-A) adapted as a school-based anxiety and depression prevention program: Study protocol for a cluster randomized controlled trial. JMIR Research Protocols, 6(8), e7934. https://doi.org/10.2196/resprot.7934
Garnefski, N., Rieffe, C., Jellesma, F., Terwogt, M. M., & Kraaij, V. (2007). Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9–11-year-old children: the development of an instrument. European child & adolescent psychiatry, 16, 1-9. https://doi.org/10.1007/s00787-006-0562-3 
Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291.  https://doi.org/10.1017/s0048577201393198 
Gross, J. J. (2014). Emotion regulation: conceptual and empirical foundations.  https://doi.org/10.1037/e515492014-011 
Group, W. (1995). The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Social science & medicine, 41(10), 1403-1409. https://doi.org/10.1016/0277-9536(95)00112-k 
Ito, M., Okumura, Y., Horikoshi, M., Kato, N., Oe, Y., Miyamae, M., Hirabayashi, N., Kanie, A., Nakagawa, A., & Ono, Y. (2016). Japan Unified Protocol Clinical Trial for Depressive and Anxiety Disorders (JUNP study): study protocol for a randomized controlled trial. BMC psychiatry, 16, 1-15. https://doi.org/10.1186/s12888-016-0779-8 
Kaufman, J., Birmaher, B., Brent, D., Rao, U., Flynn, C., Moreci, P., Williamson, D., & Ryan, N. (1997). Schedule for affective disorders and schizophrenia for school-age children-present and lifetime version (K-SADS-PL): initial reliability and validity data. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(7), 980-988. https://doi.org/10.1097/00004583-199707000-00021 
Kober, H. (2013). Emotion regulation in substance use disorders. In J. J. Gross (Ed.). Handbook of emotion regulation (pp. 428–446). (2nd ed.). New York: Guilford Press.
Mahmoodnejad, M., Karbalaie Mohammad Meigooni, A., & Sabet, M. (2018). Prediction of suicidal ideation and interpersonal violence among labor children based on childhood trauma, emotion regulation difficulties and callous-unemotional traits. Psychological Achievements, 25(1), 1-22. [in persian] https://doi.org/10.22055/psy.2018.21961.1815
Mashhadi, A., Hasani, J., & Mirdoraghi, F. (2012). Factor structure, reliability and validity of Persian version of the cognitive emotion regulation questionnaire-children form (CERQ-KP). Journal of Fundamentals of Mental Health, 14(55), 246-259. [in persian] magiran.com/p1046160
Mohamadian, H. (2014). akbari H, gilasi H, gharlipour Z, moazami A, aghajani M, et al. Validation of Pediatric Quality of Life Questionnaire (PedsQL) in Kashan city. sjimu, 22(3), 10-18. [in persian]  http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1935-fa.html
Mohammadi, A., Birashk, B., & Gharraee, B. (2013). Comparative effectiveness of group transdiagnostic treatment for subclinical symptoms of anxiety and depression; 3 month follow-up. Psychological Research. [in persian] magiran.com/p1190310
Moses, E. B., & Barlow, D. H. (2006). A new unified treatment approach for emotional disorders based on emotion science. Current Directions in Psychological Science, 15(3), 146-150. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2006.00425.x 
Nedaei, A., Paghoosh, A., & Sadeghi-Hosnijeh, A. (2016). Relationship between coping strategies and quality of life: Mediating role of cognitive emotion regulation skills. Journal of clinical psychology, 8(4), 35-48. [in persian] magiran.com/p1605009
Pearl, S. B., & Norton, P. J. (2017). Transdiagnostic versus diagnosis specific cognitive behavioural therapies for anxiety: A meta-analysis. Journal of anxiety disorders, 46, 11-24.  https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2016.07.004 
Queen, A. H., Barlow, D. H., & Ehrenreich-May, J. (2014). The trajectories of adolescent anxiety and depressive symptoms over the course of a transdiagnostic treatment. Journal of anxiety disorders, 28(6), 511-521. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2014.05.007 
RamezaniFarani, A., Gharraaeei, B., & SalekEbrahimi, L. (2016). The effectiveness of a computer-based intervention on improving social skills, face processing and emotion recognition in students with autism spectrum disorder. Journal of modern psychological researches, 11(43), 81-104. [in persian] https://doi.org/10.21742/ijcwpm.2018.2.2.14 
Shendell, D. G., Noomnual, S., Chishti, S., Sorensen Allacci, M., & Madrigano, J. (2016). Exposures resulting in safety and health concerns for child laborers in less developed countries. Journal of environmental and public health, 2016. https://doi.org/10.1155/2016/3985498 
Sloan, E., Hall, K., Moulding, R., Bryce, S., Mildred, H., & Staiger, P. K. (2017). Emotion regulation as a transdiagnostic treatment construct across anxiety, depression, substance, eating and borderline personality disorders: A systematic review. Clinical psychology review, 57, 141-163.  https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.09.002 
Trougakos, J. P., Chawla, N., & McCarthy, J. M. (2020). Working in a pandemic: Exploring the impact of COVID-19 health anxiety on work, family, and health outcomes. Journal of Applied Psychology105(11), 1234.‏ https://doi.org/10.1037/apl0000739
Varkovitzky, R. L., Sherrill, A. M., & Reger, G. M. (2018). Effectiveness of the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders among veterans with posttraumatic stress disorder: A pilot study. Behavior modification, 42(2), 210-230. https://doi.org/10.1177/0145445517724539 .
CAPTCHA Image