@article { author = {narimani, Mohammad and rajabi, soran and abolghasemi, Abbas and nazarei, Mohammad ali and zahed-babelan, Adel}, title = {بررسی اثربخشی نوروفیدبک در اصلاح دامنه امواج مغزی و میزان توجه دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.8269}, abstract = {Abstract: The purpose of this study was to determine the efficacy of neurofeedback in correcting the brain’s wave amplitude and the attention of students with dyslexia. 31 dyslexic boys who were available as samples were selected from the learning disabilities center in Ardabil. Experimental and pretest posttest design with control group was used. For data collection Neurofeedback devices (NFT), the Continuous Performance Test (CPT), the reading disability test and children's Wechsler Intelligence Scale-Revised were used. Two-factor analysis of variance with repeated measurements indicated significant improvement in the continuous performance tests (correct responses, omission error and commotion error) and the measured brain waves (the delta and theta frequency amplitude) during the neurofeedback training and the follow-up after two-months. Also the significant interaction between time and group for the three scales (correct responses, omission error and commotion error) showed significant improvements in the Neurofeedback group, indicating significant improvements in delta and theta frequency amplitudes. The results of the study supports the efficiency and sustainability of neurofeedback as a method of therapy in treating attention problems and modifying brain waves for students with dyslexia.}, keywords = {Neurofeedback,dyslexia,Theta and Delta wave,attention}, title_fa = {بررسی اثربخشی نوروفیدبک در اصلاح دامنه امواج مغزی و میزان توجه دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی}, abstract_fa = {هدف این مطالعه تعیین اثربخشی نوروفیدبک در اصلاح دامنۀ امواج مغزی و میزان توجۀ دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی می‌باشد. نمونۀ این مطالعه 31 نفر دانش آموز پسر نارساخوان مراجعه کننده به مرکز ویژه ناتوانی‌هاییادگیری اردبیل بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش مطالعه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بوده است. برای جمع آوری داده‌ها از دستگاه نوروفیدبک (NFT)، آزمون عملکرد پیوسته (CPT)، آزمون اختلال خواندن و مقیاس تجدیدنظر شدۀ هوش وکسلر کودکان استفاده شد. تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه گیری‌های مکرر بهبودی معناداری را در آزمون عملکرد پیوسته یعنی (پاسخ‌های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و امواج مغزی مورد اندازه گیری (دامنه فرکانس دلتا و تتا) در طی جلسات آموزش نوروفیدبک و پیگیری بعد از دو ماه، نشان داد. همچنین معناداری تعامل بین زمان و گروه نیز برای هر سه مقیاس (پاسخ‌های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و برای دو دامنۀ امواج دلتا و تتا نشاندهندةبهبودی معنادار در گروه نوروفیدبک بود. یافته‌های این پژوهش حاکی از کارایی نوروفیدبک و پایداری آن به عنوان یک شیوۀ درمانی در درمان مشکلات توجه و اصلاح امواج مغزی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی است.}, keywords_fa = {: نوروفیدبک,نارساخوانی,امواج تتا و دلتا,توجه}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29815.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29815_aaec53fe86b1d78cb389a1eeb3191ccc.pdf} } @article { author = {Asadpour, Ismail and Nazari, Ali mohamad and Sanai Zaker, Bagher and shaghaghi, shahrzad}, title = {An Investigation of Effectiveness of The Emotionally focused Couple Therapy on Increasing Marital Intimacy in couples Entered at Counseling Centers in Tehran}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.8282}, abstract = {Abstract The aim of the present study was to investigate the effectiveness of emotionally focused couple therapy in increasing marital intimacy. The research procedure was quasi experimental using mixed subjects design (3*2). The statistical population were couples who entered one of the counseling centers because of intimacy problems and marital conflict . Sample group consisted of 32 subjects (16 couples) that were selected by convenience random sampling method and randomly allocated into experimental and control groups. The measurement tool was the Intimacy questionnaire. The Experimental group participated in 12 sessions of emotionally focused couple therapy. To examine the research hypothesis, statistical analysis of variance test with repeated measures was used. The results indicated emotionally focused couple therapy increased couples’s (emotional,intellectual, sexual, physical, relational, social, recreational, psychological, spiritual and general) intimacy.}, keywords = {Emotionally Focused Couple Therapy,Marital Intimacy}, title_fa = {بررسی اثربخشی زوج درمانی هیجان – محور بر افزایش صمیمیت زناشویی زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران}, abstract_fa = {چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی با رویکرد هیجان - محور بر افزایش صمیمیت زناشویی زوج ها صورت گرفته است. روش تحقیق شبه آزمایشی بود و از طرح آزمایشی آمیخته 2*3 (متغیر بین گروهی با دو سطح و متغیر درون گروهی با سه سطح)استفاده شده است. جامعه ی آماری شامل زوج هایی بود که به دلیل مشکلات مربوط به صمیمیت و تعارضات زناشویی به یکی از مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند. نمونه آماری شامل 32زن و شوهر(16 زوج) بود که با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.ابزار اندازه گیری پرسشنامه صمیمیت زناشویی بود. گروههای آزمایش در 12 جلسه مبتنی بر رویکرد زوج درمانی هیجان- محور شرکت کردند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق ، از آزمون آماری تجزیه و تحلیل واریانس با تکرار سنجش استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که کاربرد فنون رویکرد زوج درمانی هیجان- محور میزان صمیمیت (هیجانی، عقلانی، جنسی، جسمانی، ارتباطی، اجتماعی – تفریحی، روانشناختی، معنوی و صمیمیت کلی) زوج ها را افزایش داده است.}, keywords_fa = {زوج درمانی هیجان محور,صمیمیت زناشویی}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29851.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29851_926329c816d9cbacf8d70775ab7c9545.pdf} } @article { author = {asgharipoor, negar and yeke yazdandost, rokhsare and zargar, Fatemeh}, title = {The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Self-Esteem, Depression and Attribution Styles in College Students}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.2669}, abstract = {Abstract The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive- behavioral group intervention on self-esteem, depression and attribution styles in college students. The design of the study was experimental with experimental and control groups. The subjects' scores were below the cut-off point on Coopersmith test and then they were divided randomly into the groups. The tests used in this study were The Coopersmith test, Beck Depression Inventory and the Attributional Style Test that subjects completed at pre-test and post-test stages. The experimental group received ten sessions of CBT; subjects in the control group received the same sessions after the termination of the experiment. The data were transferred to the SPSS program and analyzed. All study hypotheses were supported. The results indicated that there were significant differences between the experimental and control groups at the three assessment points. Furthermore, significant differences between the pre-test and post-test stages were found for the experimental group. CBT was effective for the enhancement of self-esteem, reducing depression and changing attributional styles in college students.}, keywords = {Self-esteem,depression,attributional styles,cognitive- behavioral group intervention,college students}, title_fa = {اثربخشی گروه‌درمانی‌شناختی- رفتاری بر عزت نفس، افسردگی و سبک اسناد دانشجویان دانشکده الزهرا(س) مشهد}, abstract_fa = {چکیده هدف ازپژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری برعزت نفس، افسردگی و سبک اسناد دانشجویان میباشد. این پژوهش از نوع تجربی با گروه آزمایش و کنترل میباشد. آزمودنیها از بین افرادیکه در آزمون عزت نفس کوپراسمیت نمره زیر نقطه برش گرفته بودند، انتخاب شده و بصورت تصادفی در گروهها قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش ده جلسه دو ساعته را گذراندند و جلسات گروه کنترل نیز پس از اتمام این جلسات تشکیل گردید. ابزارهای مورد استفاده، آزمون عزت نفس کوپراسمیت، آزمون افسردگی بک و آزمون سبک اسناد( ASQ) بودند که آزمودنیها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون آنها راتکمیل نمودند. برای تحلیل آماری نمرات پرسشنامه های پس آرمون دو گروه آزمایش و کنترل از آزمون T مستقل و برای مقایسه نمرات پیش آرمون و پس آرمون گروه آرمایش از آزمون T همبسته استفاده شد. تمام فرضیات این پژوهش مورد تایید قرار گرفتند به این ترتیب که بین اعضای گروه آزمایش و کنترل در هر سه آزمون تفاوت معنا داری بدست آمد و همچنین تفاوت معناداری بین مراحل پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش نیز مشاهده گردید.}, keywords_fa = {عزت نفس,مداخله گروهی شناختی- رفتاری,دانشجویان,افسردگی,سبک اسناد}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29886.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29886_7e9dc44bf0a8e5258a7acbf6ac777ad9.pdf} } @article { author = {namgou, mohaddaseh and kafie, mousa and hakim javadi, mansour and gholamali lavasani, masoud and atashkar, roghayeh}, title = {The Relationship among Perfectionism Defense Styles, and Depression Symptoms in Students}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.8162}, abstract = {Abstract In this study the relationship among perfectionism, defense styles and depression symptoms was studied. Participants were 426 undergraduate students from the University of Guilan (264 females, 162 males), who were selected through randomized clustering multistage method. All participants were asked to complete the Multidimensional Perfectionism Scale (Hewitt & Flett, 1991), the Defense Styles Questionnaire (Andrews et al., 1993), and the Beck Depression Inventory (Beck et al,1996). The results showed that there Were positive and significant correlations between the three dimensions of perfectionism (self-oriented, other-oriented, socially prescribed) and depression symptoms and maladaptive defense styles (neurotic and immature). In addition, the immature defense style showed a positive significant correlation with depression symptoms. The results of regression analysis indicated that four out of six predictor variables (socially prescribed & self-oriented perfectionism, mature & immature defense style) show significant coefficients, predicting the students' depression symptoms. Furthermore, hierarchical regression analysis revealed that the immature defense style for both socially prescribed and other-oriented perfectionism in relation to the depression symptoms has a moderational effect and mature defense style moderates the relationship between socially prescribed perfectionism and the depression symptoms.}, keywords = {Perfectionism,Defense Styles,Depression Symptoms}, title_fa = {رابطه کمال گرایی، سبک های دفاعی و نشانه های افسردگی در دانشجویان}, abstract_fa = {چکیده در پژوهش حاضر ارتباط کمال گرایی، سبک های دفاعی و نشانه های افسردگی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 426 دانشجوی دانشگاه گیلان(264 دختر، 162 پسر) در مقطع تحصیلی کارشناسی به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با تکمیل مقیاس چند بعدی کمال گرایی هویت و فلت (1991) و پرسشنامه سبک های دفاعی اندروز و همکاران(1993) و پرسشنامه افسردگی بک(1996) در این پژوهش شرکت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین هر سه بعدکمال گرایی(خودمدار، دیگرمدار، جامعه مدار) با نشانه های افسردگی و سبک های دفاعی سازش نایافته(روان آزرده وار و رشدنایافته) همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. به علاوه، از بین دو سبک دفاعی سازش نایافته، سبک دفاعی رشدنایافته نیز با نشانه های افسردگی همبستگی مثبت معنادار نشان داد. تحلیل آماری داده ها مشخص کرد که از میان شش متغیر پیش بین، چهار متغیر کمال گرایی جامعه مدار و خودمدار و سبک دفاعی رشدیافته و رشدنایافته ضرایب معناداری برای پیش بینی نشانه های افسردگی دانشجویان دارند. همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی برای بررسی اثرات تعدیل کنندگی سبک های دفاعی نشان داد که سبک دفاعی رشدنایافته برای هر یک از دو بعد کمال گرایی جامعه مدار و دیگرمدار در ارتباط با نشانه های افسردگی، اثرتعدیل کنندگی دارد و سبک دفاعی رشدیافته نیز تعدیل کننده رابطه کمال گرایی جامعه مدار با نشانه های افسردگی می‌باشد.}, keywords_fa = {کمال گرایی,سبک های دفاعی,نشانه های افسردگی}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29922.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29922_8dc785895a439992c084ca9044eba91a.pdf} } @article { author = {kalantar Ghoreyshi, monir and Rezaei kargar, flor and Dortaj, Fariborz and Shahnazari, Mahdi}, title = {The Effectiveness of Relaxation Training on Anxiety and Academic Achievement}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.8603}, abstract = {Abstract The aim of this study was to examine the effect of relaxation training on anxiety and academic achievement in adolescents. By this mean,40girl students of second grade of middle school in Tehran were selected using random cluster sampling and screening in anxiety by completing Zoong anxiety self-reporting questionnaire (1970) and divided into two tests and control groups by random assignment. Then, the test group (one hour sessions and 3 sessions in per week) were taught relaxation training through 12 educational sessions and it is noteworthy that no education was given to control group. Upon completion of educational sessions both test and control groups were tested again with Zoong anxiety self-reporting questionnaire. To examine the participants' academic achievement, the grade point average (GPA( of the first term for pre- test and GPA of the second term for post- test were taken into account. The results of a MANCOVA showed that relaxation training reduced anxiety and increased academic achievement ( p}, keywords = {relaxation,anxiety,Academic Achievement,Adolescence}, title_fa = {تاثیر آموزش و تمرینات تن آرامی بر میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش و تمرینات تن آرامی بر میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان بود. بدین منظور تعدا 40 نفر از دانش آموزان دختر سال دوم راهنمایی شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، و غربالگری از نظر اضطراب با استفاده از آزمون خودسنجی اضطراب زونگ (1970)، انتخاب شده و به طور کاملا تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس، گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی (جلسات یک ساعته و هر هفته 3 جلسه)، تحت آموزش و تمرینات تن آرامی قرار گرفت و به گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد. پس از پایان جلسات آموزشی، آزمون خودسنجی اضطراب زونگ مجددا توسط هر دو گروه تکمیل شد. برای بررسی متغیر پیشرفت تحصیلی، نمره معدل ترم اول به عنوان پیش آزمون و نمره معدل ترم دوم به عنوان پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت.. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش و تمرینات تن آرامی موجب کاهش اضطراب و افزایش پیشرفت تحصیلی نوجوانان شد (01/0P}, keywords_fa = {تن آرامی,اضطراب,پیشرفت تحصیلی,نوجوانی}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29952.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29952_9bb295b0ffa95c5ba14a0d1c275dc9d3.pdf} } @article { author = {Bigdeli, eiman ollah and rezaei, Ali mohammad and rahimian boogar, isaac}, title = {Prevalent Mental Disorders in Substance Abusers}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.8616}, abstract = {Abstract Comorbidity of mental disorders and substance abuse has significant effect in treatment of persons with substance dependency. This research is aimed to determine the frequency of mental disorders in substance abusers. In cross-sectional descriptive design, 643 people were selected using convenience random sampling among patients with substance dependency that were undergoing treatment in addiction treatment centers of Semnan State in 1389 and completed The Demographical Questionnaire and The MMPI Short Form (71 items) Scale. The data was analyzed by Chi Square and Cochran's Q test. Findings showed that 89% of persons with substance dependency at least have one elevated clinical scale. In terms of highest elevation, common elevated clinical scales are Schizophrenia (47%), Hypochondrias (19%) and Psychasthenia (10%). Also, according to 65>T scores, common elevated clinical scales for persons with substance dependency are Schizophrenia (74%), psychasthenia (56%) and Hypochondrias (41%) . Moreover, in terms of 2 or 3 point codes, common elevated clinical scales related to code 167 with derivations (18%) and code 467 with derivations (16%). It is concluded that mental disorders have important role in onset, maintenance and relapse of substance abuse and careful attention should be paid to clinical patterns accompanied with substance abuse in prevention and tailoring effective treatment.}, keywords = {Substance dependency,substance abuse,mental disorders,clinical scale,MMPI}, title_fa = {اختلالات روانی شایع در سوء مصرف کنندگان مواد}, abstract_fa = {چکیده همراه شدن اختلالات روانی با سوء مصرف مواد در درمان افراد وابسته به مواد تاثیر بسزایی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین فراوانی اختلالات روانی در افراد وابسته به مواد می باشد. در یک طرح توصیفی مقطعی، 643 نفر با روش نمونه گیری در دسترس از میان افراد وابسته به مواد که برای درمان در مراکز ترک اعتیاد استان سمنان در سال 1389 بستری بودند، انتخاب شدند و به پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و فرم کوتاه 71 سوالی MMPI پاسخ دادند. اطلاعات حاصله با استفاده از آزمون خی دو و آزمون Q کوکران تحلیل گردید. طبق یافته ها 89% افراد وابسته به مواد حداقل دارای یک نوع مقیاس بالینی برافراشته بودند. بر اساس بالاترین برافراشتگی، اسکیزوفرنیا (47%) و پس از آن خودبیمارانگاری (19%) و ضعف روانی (10%) شایع ترین مقیاسهای بالینی برافراشته بودند. بر اساس نمرات T بالاتر از 65 نیز شایع ترین مقیاسهای بالینی برافراشته به ترتیب اسکیزوفرنیا (74%)، ضعف روانی (56%) و خودبیمارانگاری (41 %) بودند. بر اساس کدهای 2 یا 3 نقطه ای نیز شایع ترین مقیاسهای بالینی برافراشته مربوط به کد 167 و مشتقات آن (18%) و کد 467 و مشتقات آن (16%) بود. نتیجه گرفته می شود که اختلالات روانی نقش مهمی در شروع، ادامه و عود سوء مصرف مواد دارند و توجه دقیق به الگوهای بالینی همراه با سوء مصرف مواد در پیشگیری و مداخله درمانی مؤثر و متناسب شده ضروری است.}, keywords_fa = {وابستگی به مواد,سوء مصرف مواد,اختلالات روانی,مقیاس بالینی,MMPI}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29989.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_29989_6c08a840ad37f637cf3a596330ace7c0.pdf} } @article { author = {Azaraeen, Saideh and Salehi Fadardi, Javad}, title = {The Comparison of Attentional Bias for OCD-Related Stimuli in Individuals with and without OCD}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.8624}, abstract = {Abstract Introduction. Previous research has led to conflicting findings on whether patients with subclinical or clinical Obsessive Compulsive Disorder (OCD) share an attentional bias for stimulies that are related to their current concerns, a finding that has been observed in other anxiety disorders. Objectives. The present study aimed to determine whether there was a difference in attentional bias for an OCD-related stimuli between individuals with and without OCD. Participants. 30 OCD patients (Mean age = 24; SD = 4.45) were compared with 30 healthy controls (Mean age = 24.66; SD = 2.24) on their performance on an emotional Stroop paradigm. Results. Compared with the controls, OCD patients showed attentional bias for OCD-related stimulus. Conclusion. The results suggested that OCD individuals have problems in ignoring stimulies that are related to their pathology. The bias may play an important role in the etiology and treatment of OCD.}, keywords = {Attentional Bias,Obsessive stimulus,Obsessive patient}, title_fa = {مقایسه سوگیری توجه نسبت به محرک‌های وسواسی در افراد وسواسی و عادی}, abstract_fa = {چکیده مطالعات پیشین درباره اینکه آیا بیماران OCD بالینی یا شبه‌بالینی، مانند افراد مبتلا به دیگر اختلالات اضطرابی، نسبت به محرک‌های مرتبط با نگرانی‌هایشان، سوگیری توجه نشان می‌دهند یا نه، یافته‌های مختلفی را بیان کرده‌اند. لذا این پژوهش به بررسی سوگیری توجه نسبت به محرک های وسواسی در یک نمونه ایرانی مبتلا به و فاقد وسواس پرداخته است. جامعه پژوهش کلیه افراد دارای نشانه‌های وسواس اجبار شهر مشهد بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف، افرادی که نمره (بالاتر از 16) متوسط و بالا در پرسش‌نامه ییل‌براون بدست آوردند، به عنوان افراد وسواسی (تعدا = 30؛ میانگین سن= 24 و انحراف استاندارد= 45/4) و افراد گروه کنترل (تعداد = 30؛ میانگین سن= 66/24 و انحراف استاندارد= 24/2) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در این مطالعه، افراد دارای نشانه-های OCD با آزمودنی‌های گروه کنترل در آزمون استروپ هیجانی برای محرک‌های وسواسی مقایسه شدند. نتایج بدست‌آمده از تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که افراد وسواسی در مقایسه با گروه کنترل سوگیری توجه بیشتری به محرک‌های مربوط به وسواس دارند. شاید به این دلیل که افراد وسواسی، دشواری‌هایی در نادیده گرفتن محرک‌های مربوط به آسیب شناسی‌شان دارند. این مسئله ممکن است در سبب‌شناسی و تداوم OCD دخالت داشته‌باشد.}, keywords_fa = {سوگیری توجه,محرک وسواسی,بیمار وسواسی}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30029.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30029_71d6f002c065c9673d9c5caab02dc520.pdf} } @article { author = {Heidari, Shima and Allahyari, Abbas Ali and Azadfallah, Parviz}, title = {The Effect of Brief Empathic Psychotherapy in decreasing Anxiety and Depression in university students with respect to their attachment styles.}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.9802}, abstract = {Abstract This study had examined the effect of Brief Empathic Psychotherapy in decreasing Anxiety and Depression among university students with respect to their attachment styles. As a result we accumulated a sample of 20 students recognized as depressed and anxious by filling DASS(Depression & Anxiety inventory).These students also filled the Hazan & Shaver attachment questioner and sampling continued until we gathered 10 students in avoidant attachment group and 10 in ambivalent attachment group. Both groups received therapy (12 sessions, once every week and individually). Finally data was analyzed by ANCOVA & MANCOVA tests, and results proved that this therapy could affect anxiety and depression but the effectiveness of respecting the role of attachment styles was not proved. In summery the results have shown that Brief Empathic Psychotherapy decreased anxiety & depression in both group of avoidant and ambivalence attachment styles.}, keywords = {Brief Empathic Psychotherapy,anxiety,depression,Attachment Styles}, title_fa = {بررسی تأثیر روان درمانگری کوتاه مدت همدلانه در کاهش اضطراب و افسردگی دانشجویان با توجه به سبک دلبستگی آنها}, abstract_fa = {چکیده هدف از این پژوهش بررسی تأثیر روان درمانگری کوتاه مدت همدلانه در کاهش اضطراب و افسردگی دانشجویان با توجه به سبک دلبستگی آنها بود. آزمودنی های این پژوهش 20 نفر از دانشجویان مضطرب و افسرده از بین دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل بودند که به دلیل اضطراب و افسردگی به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه نمودند.10 نفر از این دانشجویان تشخیص سبک دلبستگی دوسو گرا و 10 نفر سبک دلبستگی اجتنابی ، دریافت کرده بودند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامۀ سبک دلبستگی هازن و شیور و پرسشنامه اضطراب و افسردگی DASS 21 سؤالی استفاده شد. دانشجویان نمونۀ پژوهش قبل و بعد از مداخلۀ آزمایشی (روان درمانگری کوتاه مدت همدلانه)، این پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. داده های بدست آمده با آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیری با اندازه گیریهای مکرر، نشان داد که روش درمانگری کوتاه مدت همدلانه در کاهش اضطراب و افسردگی دانشجویان به صورت معنادار( (P < 0/01مؤثر بوده است ولی تأثیر سبک دلبستگی بعنوان متغیر تعدیل کننده تأیید نشد، به این ترتیب که هم دانشجویان با سبک دلبستگی اجتنابی و هم دانشجویان با سبک دلبستگی دوسوگرا، کاهش اضطراب و افسردگی را در حد معنادار نشان دادند.}, keywords_fa = {روان درمانگری کوتاه مدت همدلانه,اضطراب,افسردگی,سبک دلبستگی}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30069.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30069_39c1ca9937b8ffd247a5c41d33369ed2.pdf} } @article { author = {kazemian, somaye and esmaeily, masome}, title = {A survey of the Influence of Training Self Differentiation on Increasing the Rate of Adjustment in children of divorced families.}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.10390}, abstract = {Abstract This study was conducted to determine the influence of training self differentiation on increasing the rate of adjustment in girl students in divorced families. The experiment procedure was experimental design (design of pretest and posttest with control group). The research samples were all the daughters of divorced couples who studied in high school and were chosen from the 7th educational borough of Tehran. In a way that one school among all of the schools in the 7th educational borough of Tehran was chosen through random sampling. Then the names of the daughters of the divorced families were listed and among them 16 girl students were randomly selected (6 persons in first class and 5 persons in second class and 5 persons in third class). All of them answered "sing & sina" adjustment inventory. Therapy interventions were performed during 10 meetings of 45 minutes length (2 meetings per week). We used covariance test for analyzing the data. The results showed that the education of self differentiation has a influence on increasing the rate of adjustment in children of divorced families with coefficient of %95. According to the results of this research, education of self-differentiation is suggested to counselors and psychotherapies as a useful method for maladjustment therapy in adolescents.}, keywords = {Education,self differentiation,adjustment,children of divorced families}, title_fa = {اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر افزایش میزان سازگاری نوجوانان خانواده های طلاق}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر افزایش میزان سازگاری دانش آموزان دختر خانواده های طلاق است. در این تحقیق از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر خانواده های طلاق در مقطع دبیرستان و در منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 89-88 تشکیل می دادند. به این ترتیب که از بین مدارس دبیرستان منطقه 7 استان تهران، یک مدرسه به تصادف انتخاب کرده و سپس فهرستی از اسامی دانش آموزان دختر خانواده های طلاق را لیست کردیم و از بین آنان 16 نفر که از پایه اول 6 نفر و در پایه های دوم و سوم در هر پایه 5 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه سازگاری سینگ و سینا (94/0= α) پاسخ دادند. 10 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای (دو جلسه در هفته) در گروه آزمایشی اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفته است. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش خودمتمایزسازی بر افزایش میزان سازگاری فرزندان خانواده های طلاق با ضریب اطمینان 99/ . موثر بوده است. براساس یافته های پژوهش حاضر به مشاوران و روان شناسان پیشنهاد می شود از آموزش خودمتمایزسازی به شیوه گروهی به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش میزان سازگاری نوجوانان استفاده کنند.}, keywords_fa = {آموزش خودمتمایزسازی,سازگاری,طلاق}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30084.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30084_7772ac0ae4a7b208ac61bd3136a5f131.pdf} } @article { author = {fekri, katrin and Shafiabady, Abdollah and Nooranipour, Rahmatollah and Ahghar, Ghodsy}, title = {Preparation and Validation of Entrepreneurial behaviour Questionnaire for career counseling}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.10476}, abstract = {Abstract The main objective of the study was to develop and validate a questionnaire to measure entrepreneurial behavior. Statistical population (n = 1497) of the research were all humanities graduate students at the Science and Research Branch of Islamic Azad University, Tehran in 2011, of whom 500 individuals were selected and completed a researcher compiled entrepreneurial behavior questionnaire. The content validity, construct validity, and criterion validity of the questionnaire were calculated by experts in the field. Cronbach’s Alpha coefficient, a measure of internal consistency, was 0.90 for the entire questionnaire and larger than 0.7 for each of the subscales.}, keywords = {Validation,Entrepreneurial Behavior,questionnaires}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی پرسشنامه رفتار کارآفرینانه برای مشاوره شغلی}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ای مناسب برای اندازه گیری رفتارهای کارآفرینانه است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1390 بودند که مجموعا 1497 نفر می شدند. با توجه به فرمول کوکران و بر اساس نمونه گیری خوشه ای 500 نفر از این افراد انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته رفتار کارآفرینانه که روایی محتوایی ، روایی سازه ، و روایی ملاکی اش توسط متخصصان مناسب ارزیابی شد پاسخ دادند. ضریب آلفبای کرانباخ برای کل پرسشنامه 90/0 و برای هر خرده مقیاس آن بالای 70/0 بدست آمد که بیانگر همسانی درونی بالای پرسشنامه می باشد.}, keywords_fa = {اعتباریابی,رفتار کارآفرینانه,پرسشنامه}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30122.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30122_448b93e71d549529b5ee62250b6b3fe5.pdf} } @article { author = {ghanbari hashemabadi, bahramali and ashraf, mohamad hasan and ghanbari hashemabadi, mohamdreza}, title = {Image of God and its relationship with demographics variables, self-concept and self-efficacy}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.13923}, abstract = {Abstract: This study was carried out to examine the image of God among students at Ferdowsi University. Methods: a sample of 455 students (randomly selected), answered image of God (Lawrence, 1997), self concept Rogers (1951) and general self-efficacy (military and Associates, 1996). Data was analyzed using Pearson, Spearman and Eta coefficient and chi-square test. Results: Psychometric properties of the Image of God test were confirmed. A significant relationship was found between image of God and self-efficacy and self-concept. The results showed that there is no significant relationship between the image of God and age, education level, gender, marital status, economic status, and praying. Conclusion: The results showed that the image of God is in a mutual relationship with self-concept and self-coefficacy.}, keywords = {Image of God,self-concept – self-efficacy}, title_fa = {بررسی ارتباط ادراک از خدا با خودپنداره و خودکارآمدی با توجه به متغیرهای فردی در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی ادراک خدا در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی بود. با استفاده از گروه نمونه ای به حجم 455 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند آزمون های ادراک خدا (لاورنس، 1997)، خودپنداره راجرز (1951) و خودکارآمدی عمومی (نظامی و همکاران، 1996) اجرا گردید. داده ها توسط ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و ایتا و آزمون خی دو تحلیل گردید. یافته ها ضمن تایید خصوصیات روانسنجی آزمون ادراک خدا، بین احساس خودکارآمدی و خرده مقیاس های حضور، پذیرش، خیرخواهی، تاثیر و کل نمره ادراک خدا ارتباط معنی دار یافته شد. بین خودپنداره و خرده مقیاس های حضور، چالش، پذیرش، خیرخواهی، تاثیر، مشیت و کل نمره ادراک خدا ارتباط معنی دار نشان داد. نتایج همچنین بیان کرد که بین ادراک خدا و وضعیت مذهبی خانواده ارتباط معنی داری وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد ادراک خدا با خودپنداره و احساس خودکارآمدی، دو متغیر مهم روانی، در ارتباط است.}, keywords_fa = {ادراک خدا – خودپنداره – خودکارآمدی}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30162.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30162_c29de82441be0b6b4e2c86ee75930ce4.pdf} } @article { author = {kimiaee, ali and Gorjian, hasan}, title = {The Relationship between the Secure-Insecure Attachment Styles with Cognitive Distortions among a Sample of Ferdowsi University of Mashhad Students}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v2i1.7514}, abstract = {Abstract The purpose of this research was to examine the relationship between secure-insecure attachment styles and cognitive distortions . To this end, 403 students from Ferdowsi University of Mashhad were selected using a random clustering procedure, and completed the Collins and Read (1990) Attachment Styles Questionnaire and Becham, Leber, Watkins, Boyer, and Cook’d (1986) Cognitive Triad Inventory (CTI). The results of Pearson’s correlation and homogeneity analysis showed a positive correlation between insecure-anxious attachment style and negative CTI. There was also a negative correlation between secure attachment and negative CTI. Male and female students did not differ from each other in terms of their attachment styles and views toward self, but they were different in terms of their view to future and world/ others. Insecure-anxious attachment style was positively correlated with negative view of self, world/others and future. Therefore, it is likely that secure attachment style, is related with effective cognitions and insecure attachment style is related with ineffective cognitions, affecting intepersonal communication, academic achievement, mental health, and the quality of life at the university.}, keywords = {secure-insecure,cognitive distortion,students university}, title_fa = {بر رسی را بطه بین دلبستگی ایمن ـ ناایمن با شناخت‌های ناکارآمد دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک‌های دلبستگی ایمن ـ ناایمن با شناخت‌های ناکارآمد در دانشجویان بود. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، 403 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه سبک‌های دلبستگی کولینز و رید (1990)، با آلفای 80/0 و پرسشنامه مثلث شناختی بکام، لبر، واتکینز، بویر و کوک (1986)، با آلفای 81/0 برای نگرش به خود، 91/0 به دنیا و 93/0 نسبت به آینده، را تکمیل نمودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل همگنی نشان داد که بین سبک دلبستگی ناایمن ـ اضطرابی و مثلث شناختی منفی همبستگی و همگنی یا رابطه مثبت و بین سبک دلبستگی ایمن (وابسته، نزدیک) و مثلث شناختی منفی همبستگی و همگنی یا رابطه منفی وجود دارد. به علاوه، بین سبک‌های دلبستگی دختران و پسران دانشجو و نگرش آنها در کل و نسبت به خود تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد، اما در نگرش نسبت به دنیا/ دیگران و آینده این تفاوت معنی‌دار بود. سبک دلبستگی ناایمن ـ اضطرابی با نگرش منفی نسبت به خود، دنیا/ دیگران و آینده، دارای همبستگی و همگنی مثبت و سبک دلبستگی ایمن با نگرش منفی نسبت به خود، دنیا/ و آینده دارای همبستگی و همگنی منفی است. از این‌رو، احتمال می‌رود سبک دلبستگی ایمن با شناخت‌های کارآمد و سبک دلبستگی ناایمن با شناخت‌های ناکارآمد رابطه داشته و به طبع آن بر روابط بین فردی، موفقیت تحصیلی، سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان مؤثر باشد}, keywords_fa = {دلبستگی ایمن ـ ناایمن,شناخت‌های ناکارآمد,دانشجویان}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30203.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_30203_291f26117bf920441f0e3b77db2f4132.pdf} }