@article { author = {golamzadeh, Mojtaba and babapour, jalil and Sabourimoghaddam, hassan}, title = {The effect of art therapy based on painting therapy in reducing the symptoms of depression disorder in elementary School Boys}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {4}, number = {2}, pages = {19-32}, year = {2014}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v4i2.13494}, abstract = {In this research we studied the effect of art therapy based on painting therapy in reducing the symptoms of depression disorder in elementary school children. It was an experimental study with pretest and posttest and control group. In this prospective study a group of 15 elementary school boys with symptoms of depression disorder were randomly assigned in two experimental and control groups. We applied CSI-4 Inventory and psychiatric interview. Art therapy program for 10 sessions of 90 minutes (twice weekly) was administered. The data was analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). Findings indicated that the treatment effect of painting therapy on symptoms of depression disorder among elementary school boys with symptoms of depression disorder were more significant than control group (P}, keywords = {art therapy,painting therapy,depression disorder}, title_fa = {اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش نشانه های اختلال افسردگی کودکان دبستانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش نشانه های اختلال افسردگی کودکان دبستانی پرداخته است. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون به همراه گروه کنترل می‌باشد. در این مطالعه تجربی60 کودک پسر دبستانی با نشانه های افسردگی بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل (جمعاً 4 گروه) جای داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه 4 -ICSو مصاحبه تشخیصی استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون برنامة نقاشی درمانی به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای (دوبار در هفته) اجرا شد و در پایان پس آزمون انجام شد. داده ها با تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در نشانه های افسردگی کودکان دبستانی پسر، نقاشی درمانی تفاوت معنی‌داری با گروه کنترل دارد (03/0p}, keywords_fa = {اثر بخشی,نقاشی درمانی,افسردگی}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_31451.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_31451_2d129b69452c854ee75cfa1c361a25fc.pdf} }