@article { author = {etemadi, ahmad and Golmohammadian, Mohsen}, title = {The effectiveness of group counseling based on Multimodal counseling on self-concept and procrastination}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {4}, number = {2}, pages = {138-153}, year = {2014}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v4i2.10478}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effectiveness of group counseling based on multimodal therapy on self-concept and procrastination of female students. Our study was a semi-experimental, with pretest and posttest. The subjects of this study were all female undergraduate students of Dezful branch of Islamic Azad University. 30 subjects were randomly selected and assigned into 2 groups (of experimental and control). The instruments were Rogers self concept questionnaire (A & B forms) and procrastination scale (Schwartzer, Schmitz & Diehil, 2000). The experimental group participated in 8 group counseling sessions based on Lzarus Multimodal Counseling therapy. Data were analyzed using MANCOVA and ANOVA. Analysis of data showed that there was a significant difference between the two groups in procrastination and self-concept. Altogether, findings indicated the effectiveness of application of multimodal approach in procrastination and self-concept problems}, keywords = {Multimodal group counseling,self concept,procrastination,Female students}, title_fa = {اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد چندوجهی بر خودپنداره و اهمال‌کاری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس بر خودپنداره و اهمال‌کاری اجرا شد.جامعه موردمطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در مقطع کارشناسی بود. 30 نفر از جامعه موردمطالعه که در پرسشنامه اهمال‌کاری نمره بالاتری کسب کرده بودند و خود پنداره پایین‌تری داشتند به شیوه تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایشی و گواه گمارده شدند. پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون وگروه گواه بود. برای گروه آزمایش 8 جلسه مشاوره گروهی به شیوه چندوجهی برگزار شد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون خودپنداره راجرز و پرسشنامه اهمال‌کاری بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانوا) و تحلیل واریانس تک متغیره در متن مانواانجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه ازنظرخودپنداره و اهمال‌کاری تفاوت معنی‌داری وجود دارد. دستاورد نهایی این پژوهش، اثربخشی کاربرد رویکرد چندوجهی بر مشکلات خود پنداره و اهمال‌کاری دانشجویان بود}, keywords_fa = {مشاوره گروهی چندوجهی,خودپنداره,اهمال‌کاری,دانشجویان دختر}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_31660.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_31660_0426c8fa7cf3d2f79657b4ef3358429e.pdf} }