@article { author = {Namani, Ebrahim and Mozahab Yousefi, Azadeh}, title = {The Effectiveness of the Combination of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Mindfulness Methods on Cognitive Flexibility and Dysfunctional Attitudes among Orphan Adolescent Girls}, journal = {Research in Clinical Psychology and Counseling}, volume = {9}, number = {2}, pages = {5-27}, year = {2020}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6352}, eissn = {2423-4265}, doi = {10.22067/ijap.v9i2.71717}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to investigate the effectiveness of a combination of acceptance and commitment therapy and mindfulness methods on cognitive flexibility and dysfunctional attitudes among orphan adolescent girls. Method: The method of this study was quasi­-experimental with a pretest-posttest and control group. The research sample included 24 orphan adolescent girls than among orphan adolescent girls who lived in Orphanages in Mashhad and responded to researcher recall that were selected by volunteer sampling and randomly assigned into two groups, which are experimental and control groups. The group-based intervention was performed in the experimental group in 8 sessions. The instrument used in this study includes Denis and Vender Val questionnaire of cognitive flexibility and Dual sander and Borton questionnaire to which the participants responded in the pretest and posttest. Data analyzed using analysis of multivariate variance. Findings: The results showed that there was a significant difference (p<0.001) between the experimental and control groups in terms of cognitive flexibility and inefficient attitude (self-centered perfectionism). So a combination of acceptance and commitment therapy and mindfulness methods increases cognitive flexibility and reduces inefficient attitude (self-centered perfectionism) among orphan adolescent girls in the experimental group, compared with the control group}, keywords = {Treatment Based on Acceptance and Commitment,mindfulness,Cognitive flexibility,Inefficient Attitudes}, title_fa = {اثربخشی تلفیق روش های درمان پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی و نگرش های ناکارآمد دختران نوجوان بی سرپرست}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی تلفیق روش های درمان پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی و نگرش های ناکارآمد دختران نوجوان بی سرپرست بود. روش: : روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونۀ پژوهش شامل 24 دختران نوجوان بی سرپرست بود که از میان دختران نوجوان بی سرپرست مقیم در مراکز نگهداری دختران بی سرپرست در شهر مشهد که به فراخوان محقق پاسخ مثبت داده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله به شیوه گروهی، طی 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال و پرسشنامه نگرش های ناکارآمد کودکان و نوجوانان دوالساندرو و بورتون بود که شرکت کنندگان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به سئوالات آنها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ انعطاف­پذیری شناختی و نگرش ناکارآمد (کمال­گرایی خودمحور) تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/0>P). بنابراین تلفیق روش های درمان پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی باعث افزایش انعطاف­پذیری شناختی و کاهش نگرش ناکارآمد (کمال­­گرایی خودمحور) دختران بی سرپرست گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.}, keywords_fa = {درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,ذهن آگاهی,انعطاف پذیری شناختی,نگرش های ناکارآمد}, url = {https://tpccp.um.ac.ir/article_33344.html}, eprint = {https://tpccp.um.ac.ir/article_33344_f4d84714fda67c8dc0ebf26e0f02da21.pdf} }