%0 Journal Article %T بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش تعدیل‌کننده عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام %J پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2251-6352 %A معینی زاده, مجید %A مولوی, الهه %A اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 10 %N 2 %P 5-24 %! بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش تعدیل‌کننده عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام %K باورهای فراشناختی %K نشانگان شناختی–توجهی %K اضطراب اجتماعی %K عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام %R 10.22067/tpccp.2021.36722.0 %X هدف: بررسی نقش باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر با میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و شیوه‌ی نمونه‌گیری، در دسترس و هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال 98-97 در حال تحصیل بودند. انتخاب نمونه با بهره‌گیری از جدول مورگان و فرمول کوکران 200 نفر تعیین گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی کارلتون، مقیاس تحمل ابهام مکلین، مقیاس نشانگان شناختی-توجهی و پرسشنامه فراشناخت ولز بود. یافته‌ها: برای تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده گردید و نتایج حاکی از آن بود که سندرم شناختی-توجهی بر علائم اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معناداری بین باورهای فراشناختی با اضطراب اجتماعی مشاهده گردید. نتایج نشان داد که در نظر گرفتن عدم تحمل بلاتکلیفی، تحمل ابهام، نشانگان شناختی-توجهی و باورهای فراشناختی در برنامه‌های آموزشی و مداخلات روان‌شناختی، در پیشگیری از اختلالات هیجانی، کاهش و درمان آن‌ها مؤثر است. %U https://tpccp.um.ac.ir/article_40636_4d0e94845a51620e537646ceb49903fd.pdf