%0 Journal Article %T تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر اضطراب و حافظه کاری: توجه به نقش نگرانی و نشخوار فکری %J پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2251-6352 %A رنجکش, مریم %A الهی, طاهره %A مروتی, ذکراله %A قاسمی, کبری %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 11 %N 1 %P 41-59 %! تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر اضطراب و حافظه کاری: توجه به نقش نگرانی و نشخوار فکری %K ذهن آگاهی %K اضطراب %K نشخوار فکری %K حافظه‌کاری %K نگرانی %R 10.22067/tpccp.2021.68126.1015 %X هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب و حافظه کاری با مدّنظر قرار دادن نقش نگرانی و نشخوار فکری بود.روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون سه گروهی بود. جامعه­ی آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان دختر مقطع یازدهم و دوازدهم شهرستان قروه در سال تحصیلی1394 -95 تشکیل می­دادند. از میان این جامعه آماری، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند، 93 دانش­آموز که اضطراب بالاتر از متوسط را تجربه می کردند، انتخاب  شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی، دارونما و کنترل گمارش شدند. به گروه آزمایش هشت جلسه برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و به گروه دارونما هشت جلسه زبان انگلیسی آموزش داده شد. گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. به منظور جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر، مقیاس پاسخ نشخوار فکری، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا و آزمون گام‌به‌گام جمع­بندی توالی شنیداری استفاده شد. داده ­ها از طریق آزمون تحلیل واریانس مختلط بین– درون‌گروهی (SPANOVA) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که بین گروه­های آزمایش، دارونما و کنترل در زمینه متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری وجود داشته است، بدین صورت که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب، نشخوار فکری، نگرانی و افزایش عملکرد حافظه کاری تأثیرگذار بوده است. %U https://tpccp.um.ac.ir/article_41538_f139899d93706b64d2a44e85b6df4dbd.pdf