%0 Journal Article %T بررسی مدل ‌ساختاری رابطه بین باورهای ‌فراشناختی و ذهن آگاهی دانشجویان مبتلا به اختلال فوبی ‌اجتماعی: نقش میانجیگر حساسیت ‌اضطرابی %J پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2251-6352 %A هادی پور, فاطمه %A رضایی جمالویی, حسن %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 11 %N 1 %P 115-134 %! بررسی مدل ‌ساختاری رابطه بین باورهای ‌فراشناختی و ذهن آگاهی دانشجویان مبتلا به اختلال فوبی ‌اجتماعی: نقش میانجیگر حساسیت ‌اضطرابی %K باورهای فراشناختی %K ذهن‌آگاهی %K حساسیت‌اضطرابی %K فوبی‌اجتماعی %R 10.22067/tpccp.2021.67324.0 %X هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل ‌ساختاری باورهای فراشناختی با ذهن آگاهی دانشجویان مبتلا به اختلال فوبی ‌اجتماعی با میانجیگری حساسیت ‌اضطرابی بود.روش‌: این پژوهش از نوع همبستگی و در غالب یک طرح مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد نجف‌آباد بودند که در سال 98-97 انتخاب واحد کرده بودند.  از  این تعداد و از طریق نمونه‌گیری در دسترس 500 نفر از دانشجویانی که تمایل به همکاری داشتند انتخاب شدند و به سوالات چهار پرسشنامه فوبی ‌اجتماعی کانور و همکاران (17 سؤالی)، باورهای فراشناختی ولز و کارترایت (30 سؤالی)، ذهن آگاهی فرایبورگ (14 سؤالی) و حساسیت اضطرابی (16 سؤالی) پاسخ دادند. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش، از نرم‌افزار Amos و مدل‌سازی به شیوه معادلات ساختاری استفاده شد.یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که مدل ساختاری باورهای فراشناختی با ذهن آگاهی دانشجویان مبتلا به اختلال فوبی ‌اجتماعی با میانجیگری حساسیت اضطرابی با داده‌های تجربی برازش دارد. اثر مستقیم باورهای فراشناختی بر ذهن آگاهی، باورهای فراشناختی بر حساسیت ‌اضطرابی و اثر مستقیم حساسیت اضطرابی بر ذهن ‌آگاهی استاندارد معناداراست.‌ همچنین اثر استاندارد ‌‌غیرمستقیم باورهای فراشناختی بر ذهن ‌آگاهی دانشجویان مبتلا به فوبی ‌اجتماعی از طریق حساسیت اضطرابی معنادار است. %U https://tpccp.um.ac.ir/article_41540_08d570060ec48b21beda03dada524140.pdf