%0 Journal Article %T بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی بر هوش معنوی %J پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2251-6352 %A ظریفیان, فرشته %A عبدخدائی, محمد سعید %A آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 12 %N 2 %P 5-24 %! بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی بر هوش معنوی %K خودشناسی %K رویکرد صدرایی %K برنامه آموزشی %K هوش معنوی %R 10.22067/tpccp.2022.76259.1278 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامه خودشناسی با رویکرد صدرایی بر افزایش هوش معنوی انجام شد.روش: روش این پژوهش  شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد بود که تعداد 40 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20) نفر و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش شش جلسه آموزش خودشناسی با رویکرد صدرایی ارائه شد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در مطالعه حاضر پرسشنامه‌ی هوش معنوی سهرابی و ناصری بود که در دو مرحله پیش از مداخله و پس از مداخله استفاده شد. تحلیل داده‌های پژوهش توسط نرم‌افزار SPSS-19 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری انجام شد.یافته‌ها: نتایج نشان دهنده‌ی تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایش و کنترل بود. نتایج نشان داد که آموزش خودشناسی با رویکرد ملاصدرا منجر به ارتقای هوش معنوی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی گردید. %U https://tpccp.um.ac.ir/article_43064_dc41880ef26eeb67a7b1d592560d8d35.pdf