ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان رفتارهای خودتخریبی و علل آن ها در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع رفتارهای خودتخریبی و بررسی علل آنها در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به انجام رسیده است. پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی میباشد. حجم نمونه 873 نفر شامل 586 زن و 287 مرد بود که به شیوه نمونهگیری طبقاتی و بنا به میزان درصد دانشجویان دانشکدهها و جنسیت انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته «سنجش رفتارهای خودتخریبی و علل آن» میباشد که در دو قسمت 31 پرسشی به منظور بررسی میزان شیوع رفتارهای خودتخریبی و 10 پرسشی برای بررسی علل احتمالی استفاده شد. مقدار ضریب آلفا کرانباخ درقسمت اول پرسشنامه برابر با 836/0و در قسمت دوم پرسشنامه (857/0) محاسبه شد. روایی محتوای پرسشنامه به تأیید متخصصان؛ اساتید و کارشناسان روان شناس دانشگاه فردوسی مشهد رسید. رفتارهای خودتخریبی دانشجویان با توجه به متغییرهایی از قبیل سن، جنس، وضعیت تأهل، محل سکونت و مقطع تحصیلی در حیطه نرمال با استفاده ازآزمونهای تی وآزمون آنالیز واریانس و در حیطه غیر نرمال از آزمون من ویتنی و آزمون کروسکال والیس مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از این امر است که تقریبا در مورد همه متغییرها (سن، جنس، تأهل، محل سکونت و میزان تحصیلات) ورزش ناکافی (نداشتن فعالیتهای حرکتی مناسب)، خواب زیاد، استرس،کم خوری افراطی و نداشتن تفریح و فعالیتهای سالم مفرح دارای بیشترین میزان شیوع و رفتارهای مصرف دائم هرگونه مواد مخدر ،سرقت ،مصرف تفننی هرگونه مواد مخدر ،فرار از خانه وهم جنس بازی دارای کمترین میزان شیوع میباشند. میزان شیوع رفتارهای خودتخریبی در مردان بیشتر از زنان بوده. دانشجویان مهمترین علل شیوع رفتارهای خودتخریبی را به علل خانوادگی، روانی عاطفی و اجتماعی نسبت دادند.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30230_ec6d18800dcb19ee52be5bf34f64abfd.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.3128
رفتار
خود تخریبی
علل
دانشجو
حمیدرضا
آقامحمدیان شعرباف
aghamohammadian@um.ac.ir
1
ایرانی
LEAD_AUTHOR
زهرا
مرادیان
za_mo207@um.ac.ir
2
ایرانی
AUTHOR
نگین
باانصاف
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هنجاریابی پرسشنامه خزانه دلبستگی والدین و همسالان تجدید نظر شده در کودکان 9 تا 11 ساله شهر اصفهان
چکیده
بر اساس نظریه تکاملی-کردارشناسی دلبستگی بالبی، کودک دارای یک سیستم رفتاری دلبستگی میباشد که از نزدیکی کافی مراقبین به نوزاد ضمانت میکند تا بقای نوزاد تأمین شود. برای بررسی سبکهای دلبستگی در بزرگسالی، فرمهایی بصورت خودگزارشدهی ایجاد شده است اما پرسشنامههایی که به سنجش دلبستگی در نوجوانان بپردازنداند اندکند. هدف از این پژوهش هنجاریابی و اعتبارسنجی و همچنین پایاییسنجی پرسشنامه دلبسستگی والدینی و همسالان تجدید نظر شده بوده است که به سنجش سه زیر مقیاس اعتماد، ارتباط و بیگانگی در دو بعد همسالان با 25 سؤال و بعد والدینی با 28 سؤال میپردازد. به این جهت پرسشنامه از نسخه انگلیسی آن مورد ترجمه قرار گرفت و بر روی نمونهای تصادفی مشتمل بر 600 نفر که شامل 300 پسر و 300 دختر پایه چهارم و پنجم که در مدارس ابتدایی ناحیه 5 اصفهان مشغول به تحصیل بودند اجرا گردید. نتایج پایاییسنجی با استفاده از ضرایب آلفا پایایی مناسبی برای زیر مقیاسهای ابزار نشان داد. همچنین نتایج سنجش اعتبار همزمان پرسشنامه، همبستگی این زیر مقیاسها با زیر مقیاسهای مراقبت و حمایت افراطی والدینی از پرسشنامه پیوند والدینی را معنیدار و در جهت پیشبینیشده نشان داد. هنجارهای درصدی نیز برای زیر مقیاسهای پژوهش محاسبه گردید. در مجموع، اعتبار و پایایی مناسبی برای این پرسشنامه بدست آمد که بیانگر مناسب بودن این ابزار برای مقاصد علمی و عملی میباشد.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30265_f1c8157f767975ee1253ce8add51d6cd.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.8103
سبکهای دلبستگی
دلبستگی والدینی
دلبستگی همسالان
عزت نفس کوپراسمیت
پیوند والدینی
علی
ناصری محمدآبادی
ali_nasery@edu.ui.ac.ir
1
ایرانی
LEAD_AUTHOR
آزاده
عسکری
azadeh_askari4612@yahoo.com
2
ایرانی
AUTHOR
فاطمه
بهرامی
f.bahrami@edu.ui.ac.ir
3
ایرانی
AUTHOR
رباب
صادق
4
AUTHOR
جواد
عابدی
javad_abedi61@yahoo.com
5
ایرانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه شیوههای فرزندپروری ادراک شده و سبکهای هویت با حرمت خود در دانشآموزان دختر دبیرستانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شیوههای فرزندپروری ادراک شده، میزان حرمت خود و سبکهای هویت در دانشآموزان دختر دبیرستانی است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع همبستگی است و 375 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی از دو ناحیه آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 1389- 1388 به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری بامریند، سبکهای هویت برزونسکی و حرمت خود کوپر اسمیت پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد بین شیوههای فرزندپروری و سبکهای هویت با میزان حرمت خود دانشآموزان رابطه معنیدار وجود دارد. ماتریس همبستگی نیز نشانگر رابطه معنیدار میان شیوههای فرزندپروری و سبکهای هویت بود. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام نشاندهنده توانایی پیشبینیکنندگی بیشتر متغیر شیوه فرزندپروری قاطعانه درمیان تمامی متغیرهای مستقل میباشد. نتایج نشان داد دانشآموزانی که تحت شیوه فرزندپروری قاطعانه پرورش یافتهاند دارای میزان حرمت خود بالاتر و اغلب این دانشآموزان دارای سبکهای هویت اطلاعاتی و یا هنجاری هستند اما دانشآموزان تحت شیوه فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه دارای حرمت خود پایینتر و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی هستند.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30286_91107d73050c00f33ec1261b9bdf43e7.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.8334
شیوههای فرزندپروری
حرمت خود
سبکهای هویت
دختران دانشآموز
فاطمه
سندی
mahta_sandi@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
ایرج
صالحی
iraj_salehi@yahoo.com
2
دانشگاه گیلان
AUTHOR
موسی
کافی
mosa_kafi@yahoo.com
3
دانشگاه گیلان
AUTHOR
سجاد
رضایی
rezaei_psy@hotmail.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط بین حافظه کلامی و غیرکلامی، پردازش اطلاعات، بازداری پاسخ با بازشناسی بیان چهرهای هیجان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین حافظه کلامی و غیرکلامی، پردازش اطلاعات، بازداری پاسخ با بازشناسی بیان چهرهای هیجان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 60 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی بود، که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون بازشناسی بیان چهرهای هیجان، آزمون حافظه وکسلر، آزمون استروپ و پرسشنامه پردازش اطلاعات استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه ورود استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین حافظه کلامی و پردازش اطلاعات با بازشناسی بیان چهرهای هیجان ارتباط مثبت معناداری وجود دارد (05/0>P & 01/0>P). همچنین بین بازداری پاسخ و بازشناسی بیان چهرهای هیجان ارتباط منفی معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها بازداری پاسخ میتواند بازشناسی بیان چهرهای هیجان را در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مورد پیش بینی قرار دهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه ی آسیب شناسی و درمان اختلال اسکیزوفرنی دارد.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30313_6640f77d4ab04f16972841f6525d7838.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.9011
: اسکیزوفرنی
بازشناسی بیان چهرهای هیجان
حافظه کلامی و غیرکلامی
محمد
نریمانی
narimani@uma.ac.ir
1
دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
عبدالله
قاسم پور
narimani@uma.ac.ir
2
AUTHOR
عباس
ابوالقاسمی
abolghasemi1344@uma.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه نیمرخ شخصیتی افراد مبتلا به حساسیت با افراد عادی
چکیده
امروزه شیوع انواع حساسیتها رو به افزایش است. به همین دلیل شناسایی عوامل خطرساز روان شناختی در پیشگیری و درمان این بیماریها ضروری می باشد. مطالعه حاضر به شناسایی ویژگی های شخصیتی افراد مبتلا به حساسیت میپردازد. در این پژوهش علی- مقایسهای، از میان بیماران مبتلا به حساسیت مراجعه کننده به کلینیک طوبی در ساری، 110 نفر مرد و زن انتخاب شدند. 110 نفر گروه گواه سالم از بین جمعیت عادی شهر انتخاب و با نمونه مبتلا به حساسیت همتاسازی شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه NEO-FFI استفاده شد. سپس با استفاده از تحلیل واریانس وآزمون t دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه از نظر ویژگی های شخصیتی روان رنجورخویی، برونگرایی و وظیفهشناسی مشاهده شد(p
https://tpccp.um.ac.ir/article_30343_02013a32974d68571c1d73a3cac21caf.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.10161
حساسیت
ویژگیهای شخصیتی
روان رنجورخویی
وظیفهشناسی
سید ابوالقاسم
مهری نژاد
ab_mehrinejad@yahoo.com
1
AUTHOR
معصومه
جلیلی
12599j@gmail.com
2
LEAD_AUTHOR
زهره
خسروی
zohreh_khosravi@yahoo.com
3
AUTHOR
جواد
غفاری
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیرنمایش روانی برمیزان افسردگی اساسی وسلامت عمومیبیماران افسرده تحت درمان با دارو
چکیده
نمایش روانی یکی از انواع هنردرمانی است که به صورت گروهی به فرد کمک میکند تا با تجسّم و بازی کردن مسئله به جای فقط صحبت کردن، مسئله را بازنگری کند، همراه با بازخورد اعضای گروه،راه حل مناسبی پیدا کند و آن را در زندگی به کار گیرد. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین تأثیر نمایش روانی بر کاهش شدت افسردگی و افزایش سلامت عمومیبیماران مبتلا به اختلال افسردگی است. نوع تحقیق شبه آزمایشی همراه با گروههای آزمایش و گواه با پیش آزمون و پس آزمون میباشد. جامعه آماری را کلیه مردان افسرده شدید بستری شده در بخش اعصاب و روان بیمارستان لواسانی شهر تهران تشکیل میدادند. نمونه آماری 24 بیمار در دسترس که در دو گروه آزمایش و گواه به صورت جایگزینی تصادفی قرار گرفتند. جلسات نمایش روانی برای گروههای آزمایش به مدت 10 جلسه شامل مراحل آمادگی،اجرا و تمرین رفتاری تشکیل شد.از سیاهه افسردگی بک و پرسشنامه سلامت عمومیاز گلدبرگ استفاده شد.دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله درمانی به روش نمایش روانی باعث کاهش افسردگی اساسی و افزایش سلامت عمومیدر گروه آزمایش شد. بنابراین اجرای روش نمایش روانی منجر به کاهش بیشتر علائم و بهبود سلامت عمومی در حیطههای افسردگی و کارکرد اجتماعی در مقایسه با گروه گواه شده است و نیز دارو درمانی در کاهش علائم افسردگی به طور اختصاصی عمل کرده است.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30369_8a2b0cde1d8712440258ac4701887c2b.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.10698
سایکودرام
افسردگی
سلامت عمومی
فرشاد
بهاری
fbaharri@gmail.com
1
ایران
LEAD_AUTHOR
محمد حسن
بنی اسد
m.baniasad@yahoo.com
2
ایران
AUTHOR
حسین
خدمتگزار
khedmatgozar@yahoo.com
3
ایران
AUTHOR
فائزه
اسحاقی
faezeh.es2010@yahoo.com
4
ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش پیشبینیکنندههای هوش معنوی و الگوهای ارتباطی با میزان رضایتمندی زناشویی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر بندرعباس
چکیده :
هدف از اجرای پژوهش حاضر، پیشبینی نقش مؤلفههای هوش معنوی و الگوهای ارتباطی با رضایتمندیزناشویی زوجین در شهر بندر عباس است . نمونهگیری به شیوهی در دسترس انجام گرفته است. نمونهپژوهش شامل 150 زوج بوده است که به مراکز مشاوره شهر بندرعباس مراجعه کردهاند. ابزارهای پژوهش عبارتند از : پرسشنامه الگوهای ارتباطی (CPQ)، پرسشنامه هوش معنوی SQ)) و پرسشنامه رضایتمندیزناشوییENRICH . هم چنین پرسشنامهها به صورت زوجی توسط هر دو زوج تکمیل شده است. روش آماری مورد استفاده در این پژوهشهمبستگی ساده و رگرسیون چندمتغیری بوده است. یافتهها نشان میدهد که: از بینخرده مقیاس های مربوط به الگوهای ارتباطی و هوش معنوی زوجین، خرده مقیاس ارتباط سازنده متقابل وزندگی معنوی ازهوش معنوی بیشترین مقدار پیشبینی را در واریانس متغیر وابستهرضایت زناشویی دارد و رابطه قوی و مثبت معنیداری(001/0p< )وجود دارد.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30392_4bc21b72f107a108aee98afb9a5a28a3.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.10915
هوش معنوی
الگوهای ارتباطی
رضایت زناشویی
زوجین
اقبال
زارعی
eghbalzarei2010@yahoo.com
1
دانشگاه هرمزگان
LEAD_AUTHOR
طاهره
احمدی سرخونی
moshaver1@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی رویکرد تلفیقی (فرزندپروری مثبت و رفتار درمانی) به شیوه گروهی بر بهبود ارتباط مادر-کودک
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد تلفیقی( فرزندپروری مثبت و رفتار درمانی) به شیوه گروهی بر بهبود ارتباط مادر-کودک انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری مادران مقطع ابتدایی پسرانه اصفهان بودند. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بود. پرسشنامهی رابطه مادر-کودک توسط مادران تکمیل شد و 30 نفر که نمره پایینتری به دست آوردند، به طور تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسه آموزشی 90 دقیقهای شرکت کردند و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. دادهها با نرم افزار SPSS و روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که روش تلفیقی به طور معناداری منجر به بهبود رابطهی مادر-کودک در ابعاد تعارض و وابستگی شده است اما در رابطه مثبت مادر-کودک تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و آزمایش مشاهده نشد. نتایج بعد از 2 ماه پیگیری در بعد وابستگی همچنان پایدار بودند، اما در بعد تعارض تفاوت معنیدار بین گروه کنترل و آزمایش از بین رفته بود. بنابراین آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی، روش مناسبی برای بهبود ارتباط مادر- کودک میباشد.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30424_382e516be546faf1617820d55a241e93.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.6304
رویکرد تلفیقی
فرزندپروری مثبت
رفتار درمانی
رابطهی مادر-کودک
مریم
معصومی زارع
maryam8387@yahoo.com
1
ایرانی
LEAD_AUTHOR
عذری
اعتمادی
ozraetemadi@yahoo.com
2
ایرانی
AUTHOR
سید احمد
احمدی
sahmad@edu.ui.ac.ir
3
ایرانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش شکاف بین اهمیت اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنها در شادکامی دانشجویان
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دغدغهها، آرزوها و شکاف بین اهمیت اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنها در شادکامی است.این پژوهش به روش توصیفی طراحی و انجام شد. نمونه شامل 210 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بودند. پرسشنامه اهداف و آرزوها و پرسشنامه شادکامی آکسفورد توسط دانشجویان تکمیل شد. پایایی و روایی سازه پرسشنامه شادکامی آکسفورد قبلا در ایران احراز شده استپایایی و روایی سازه پرسشنامه اهداف و آرزوها نیزتوسط پژوهشگراناحراز شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بجز همبستگی بین شکاف اهمیت معنویت با شانس دستیابی به آن با شادکامی، شکاف اهمیت اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنهادر سایر مولفهها با شادکامی رابطه منفیمعنیداری دارندو نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که 15 درصد واریانس متغیر شادکامی از طریق شکاف بین اهمیت اهداف و شانس دستیابی به آنها قابل تبیین است و این مقدار به لحاظ آماری معنیدار است.نتایج آزمون چند متغیری نشان داد بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ شکاف بین اهمیت اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنها در خرده هدفهای لذت و موفقیت مالی تفاوت معنیداری وجود دارد؛ اما در بقیه خرده هدفها تفاوت معنیدار نیست. نتایج آزمون t نشان داد که دانشجویان دختر و پسر در شادکامی با هم تفاوت معنیداری ندارند
https://tpccp.um.ac.ir/article_30459_90cf0dc39efbc3184fabda56fe572757.pdf
2013-01-20
10.22067/ijap.v2i2.10512
شادکامی
اهداف و آرزوها
اهمیت
شانس دستیابی و شکاف
حسین
کارشکی
karshki@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
هوشنگ
گراوند
hoshanggaravand@gmail.com
2
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محسن
دهقانی نیشابوری
3
0
AUTHOR