ORIGINAL_ARTICLE
اثر بخشی رویکرد ارتباطی ستیر بر تعارضات زناشویی و انطباق پذیری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی رویکرد ارتباطی ستیر بر تعارضات زناشویی و انطباق پذیری در زوجین ارجاعی به شعب شوراهای حل اختلاف شهر اهواز بود. این پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه پژوهش شامل 24 زوج بودکه از میان 36 زوجی که به فراخوان محقق پاسخ مثبت داده بودند، به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. این 24 زوج به صورت تصادفی به دو گروه مساوی؛ گروه آزمایش و کنترل، گمارده شدند. مداخله به شیوه گروهی، طی 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعارضات زناشویی و انطباق پذیری بود که زوجها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به سئوالات آنها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که، بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ تعارضات زناشویی و انطباق پذیری تفاوت معنی داری وجود دارد(001/0>p). بنابراین رویکرد ارتباطی ستیر باعث کاهش تعارضات زناشویی و افزایش انطباق پذیری زوج های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30493_13daf3eb6ab6111198e990581d690ef6.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.9540
: تعارضات زناشویی
انطباق پذیری خانواده
رویکرد ارتباطی ستیر
منصور
سودانی
sodani_m@scu.ac.ir
1
ایرانی
LEAD_AUTHOR
علی
امیری مقدم
ali.amirimoghadam@yahoo.com
2
ایرانی
AUTHOR
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
m.honarmand@scu.ac.ir
3
ایرانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده می باشد. از بین دانشجویان مونث دوره کارشناسی پس از تعیین نوع سبک هویت(67N= ) نفرکه دارای سبکهای هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی بودند با استفاده از روش تحقیق تجربی بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گنترل گمارده شدند.گروه آزمایشی در12 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد.جهت بررسی از پرسشنامه های رضامندی روانی ، تنیدگی ادراک شده وسبک های هویت استفاده گردید. تحلیل نتایج نشان داد که ، اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر بهبود رضامندی روانی در سبک هویت هنجاری نسبت به سبک هویت سردرگم موثر تر است.در اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بین سبک هویت هنجاری واجتنابی/سردرگم در کاهش تنیدگی ادراک شده تفاوت معناداری وجود ندارد. پیگیری وضعیت افراد نشان دهندهی پایداری تغییرات ایجاد شده است. ارتقاء شناخت، عواطف ، احساسات و تاکید بر عوامل واسطه ای مانند هویت بر کاهش تنیدگی ادراک شده و بهبود رضامندی روانی موثر می باشد.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30528_75ed404285f674844b0aa4e3c59e29d8.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.9930
: درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی
تنیدگی ادراک شده
رضامندی روانی
سبک های هویت
مژگان
نیکنام
nicknam.mojgan@gmail.com
1
ایران
LEAD_AUTHOR
عباسعلی
اللهیاری
allahyar@modares.ac.ir
2
ایرانی
AUTHOR
کاظم
رسول زاده طباطبایی
3
ایرانی
AUTHOR
الهه
حجازی
ehejazi@ut.ac.ir
4
ایرانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه مکانیسم های دفاعی در بیماران مبتلا به افسردگی، اختلال های اضطرابی و افراد عادی
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسه مکانیسم های دفاعی بیماران مبتلا به افسردگی و اختلال های اضطرابی و افراد عادی بود. تعداد 224 نفر (87 افسرده، 64 مضطرب، 73 عادی) از مبتلایان و جمعیت عمومی به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. علاوه بر تشخیص روانپزشکی نوع اختلال، از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه سبک های دفاعی (DSQ) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که مکانیسم های رشدنایافته، دفاع های غالب افراد مبتلا به افسردگی؛ مکانیسم های نورتیک، دفاع های غالب افراد مبتلا به اختلال های اضطرابی؛ و مکانیسم های رشدیافته، دفاع های غالب افراد عادی بود. مقایسه سبک های دفاعی بیماران و افراد عادی، احتمال تاثیرگذاری دفاع های ناکارآمد نورتیک و رشدنایافته بر شکل گیری و یا تداوم افسردگی و اختلال های اضطرابی را تایید می کند.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30566_be4c06967920dcb33936d8aab6b63466.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.12426
مکانیسم دفاعی
افسردگی
اضطراب
آسیب شناسی روانی
محمدعلی
بشارت
besharat@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر استنتاج، بر کاهش علائم وسواس فکری و عملی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی روش درمان مبتنی بر استنتاج بر کاهش علائم وسواس فکری و عملی انجام شده است. روش تحقیق مطالعه حاضر از نوع تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. تعداد 30 زن مبتلا که از طریق مصاحبه بالینی(SCID) تشخیص اختلال وسواس فکری- عملی را دریافت کرده بودند، بطور تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل (لیست انتظار) قرار گرفتند. شرکت کنندگان مقیاس وسواس فکری-عملی یل براون (Y-BOCS) و آشفتگی استنتاج(ICQ ) را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. افراد گروه آزمایشی در 12 جلسه درمان گروهی مبتنی بر استنتاج دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که، بین گروه های آزمایشی و کنترل در همه مقیاس های وسواس فکری- عملی یل براون (Y-BOCS) ودر آشفتگی استنتاج(ICQ ) به جز علائم وسواس پرخاشگری، مذهبی و جنسی، تفاوت معناداری وجود داشت. درمان مبتنی بر استنتاج در کاهش علائم وسواس فکری و عملی از اثربخشی لازم برخوردار است.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30597_ff97cbc5c7475aaf683b937c286667f2.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.10745
درمان مبتنی بر استنتاج
اختلال وسواس فکری-عملی
ملاحت
امانی
malahat1360@gmail.com
1
دانشگاه بجنورد
LEAD_AUTHOR
عباس
ابوالقاسمی
abolghasemi_44@yahoo.com
2
AUTHOR
بتول
احدی
bahadi08@gmail.com
3
AUTHOR
محمد
نریمانی
narimani@uma.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدت اسارت، حمایت اجتماعی و اختلال استرس پس از سانحه در آزادگان شهر مشهد
چکیده
یکی از شایع ترین اختلالاتی که در افراد دارای تجربة اسارت جنگی مشاهده می شود، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)است. در این مطالعه که با هدف بررسی وضعیت روان شناختی آزادگان شهر مشهد و ارزیابی "مولفه های بنیادین سازش یافتگی" در آنان انجام شد،۱۱۰نفر آزاده به صورت نمونه در دسترس و با استفاده از فرمول پیشنهادی بُرگ و گال(۱۹۸۹)انتخاب گردیدند. پس از مطالعه ای مقدماتی بر روی ۳۰ نفر از آزادگان جنگ تحمیلی، آزمون استرس پس آسیبی(RIES) و تست حمایت اجتماعی (S.S.S) بر روی نمونه اصلی انجام و با هدف تشخیص افتراقی، همراه با پرسشنامه ها، مصاحبه تشخیصی انجام شد. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی و تحلیل واریانس (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، رابطه ای معکوس میان طول مدت اسارت و اختلالات روانی – رفتاری آزادگان را نشان داد. یافته های پژوهش حاضر، همسو با پژوهش های داخلی و ناهمخوان با پژوهش های خارجی است. پایبندی مذهبی، مکان نگهداری اسرا، ایمان و پایداری، صبر بر مشکلات در طول مدت اسارت، از عوامل اثرگذار در کاهش علائم اختلالات روانی– رفتاری معمول درآزادگان است.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30619_c61d7752fcc370027dd6fc1e1f5d6a5d.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.14482
اسارت
آزاده
اختلالات روانی-رفتاری
سازش یافتگی
مذهب
مجید
معینی زاده
moeinizadeh@um.ac.ir
1
فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
سید محمود
طباطبایی
tabataei@um.ac.ir
2
علوم پزشکی تهران
AUTHOR
بهروز
مهرام
bmahram@um.ac.ir
3
فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تمایزیافتگی بین زوجهای رضایتمند و زوجهای دارایتعارضزناشویی در شهر بندرعباس
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه میزان تمایزیافتگی بین دوگروه از زوجهای رضایتمند و دارای تعارض زناشویی در شهر بندرعباس بود. چهار مؤلفهی تمایزیافتگی (واکنشپذیری هیجانی، گسلش عاطفی، همآمیختگی با دیگران ، موقعیت من) مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور 120 زوج با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. از میان آنها،60 زوج دارای تعارض بودند که در سال 1389 و 1390 به کلینیکهای مشاوره شهر بندرعباس مراجعه کرده بودند و 60 زوج دیگر نیز دارای رضایت زناشویی بودند. پرسشنامه 46سؤالی تمایزیافتگی (اسکورون و فریدلندر، 1998) و پرسشنامه 25 سؤالی رضایت زناشویی (هودسن، 1992) برای جمع آوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. برای تحلیل دادههای پژوهش، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. بین زنان و مردان در مورد تمایزیافتگی تفاوت معناداری وجودنداشت. بین زوجهای رضایتمند و دارایتعارض زناشویی در خصوص مؤلفههای واکنشپذیری هیجانی و همآمیختگی عاطفی با دیگران، تفاوت معناداری وجود داشت. زنان بیشتر از مردان دچار واکنشپذیری هیجانی و همآمیختگی با دیگران میشوند. در مولفه های گسلش عاطفی و موقعیت من، بین زوجهای رضایتمند و دارایتعارضزناشویی، تفاوت معناداری یافت نشد. تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفههای تمایزیافتگی56% از واریانس رضایتزناشویی را تبیین مینمایند. به طور کلی مشخصگردید که زوجهای رضایتمند در مقایسه با زوجهای دارایتعارضزناشویی، از تمایزیافتگی سطح بالاتری برخوردار میباشند و همین عامل باعث افزایش رضایت زناشویی در آنان شده است.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30648_064487e7bd8e41cda26648f772455bf4.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.8827
تمایزیافتگی
رضایت زناشویی
تعارض زناشویی
صابر
آریامنش
aryamaneshsaber@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
سید رضا
فلاح چای
rfallahchai@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان
AUTHOR
اقبال
زارعی
eghbalzarei2010@yahoo.com
3
عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی برنامه غنی سازی و ارتقاء زندگی و واقعیت درمانی بر بهبود شاخص های درمانی اعتیاد سوء مصرفکنندگان مواد
چکیده
درمان افراد وابسته یا سوء مصرف کننده مواد چه به صورت سرپایی یا بستری مستلزم مشاوره و درمان گروهی و شرکت در فعالیت های گروهی دیگر، مثل شرکت در گروه های سوء مصرف کنندگان مواد بی-نام می باشد. هدف پژوهش حاضر عبارت بود از مقایسه اثربخشی برنامه های آموزش گروهی غنی سازی و ارتقاء زندگی و واقعیت درمانی بر بهبود شاخص های درمانی اعتیاد سوء مصرف کنندگان مواد. شرکت کنندگان (30= N) که همگی به دلیل سوء مصرف مواد تحت درمان بودند، به طور تصادفی به یکی از سه گروه برنامه غنی سازی و ارتقاء زندگی، واقعیت درمانی، و کنترل نما گمارده شدند و بر روی همه آنها پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با استفاده از ابزار یکسانی، انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل نما، برنامه های آموزشی غنی سازی و ارتقاء زندگی LEAP و واقعیت درمانی RT با بهبود شاخص های اعتیاد در پس آزمون و آزمون پیگیری همراه بودند. گروه آموزشی RT در شاخص های منبع کنترل، میزان وسوسه، احساس کنترل مثبت و رضایت از زندگی موثرتر از گروه کنترل نما بود. برنامه LEAP در شاخص های، افزایش شادکامی، کاهش احساس کنترل منفی، اطمینان موقعیتی، کاهش میزان داروی مصرفی، کاهش میزان وسوسه و میزان رضایت از زندگی برتری داشت.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30681_471b93e2215f5df0f276e8c2f0f99e24.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.9320
برنامه غنی سازی و ارتقاء زندگی
واقعیت درمانی
اعتیاد، سوء مصرف مواد
کنترل
زهرا
وفائی جهان
zahra_va2009@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
زهره
سپهری شاملو
z.s.shamloo@um.ac.ir
2
ایران
AUTHOR
جواد
صالحی فدردی
j.s.fadardi@um.ac.ir
3
ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه ویژگیهای زبانی کودکان اوتیستیک
چکیده
کودکان با اختلال اتیسم دارای طیف وسیعی از اشکالات می باشند . مشکلات ناشی از عدم درک معنای کلام، یکی از شاخصه های اصلی کودک اتیسم است. همچنین ممکن است کودک توانایی کلامی برای برقراری ارتباط مناسب را نداشته باشد. بطور خلاصه، حیطه های زبانی دچار مشکل در این کودکان، در سایر زبانها، نوعا حیطه های کاربرد شناسی و تاحدی معنی شناسی گزارش شده است. با توجه به این که بر قراری ارتباط با کودکان اتیستیک بسیارمشکل است؛ مطالعات اندکی بر روی این کودکان انجام شده است. هدف از انجام این تحقیق، ترسیم نیم رخ زبانی دقیقی از کودکان اتیستیک و تعیین سطح زبانی این کودکان در زبان فارسی می باشد. پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی تحلیلی، از نوع مقایسه ای می باشد و بر روی 23 کودک مبتلا به اتیسم انجام گرفت. پس از جلسات برقراری ارتباطی و با توجه به معیارهای ورود، کودکان با استفاده از آزمون رشد زبانی TOLD بصورت انفرادی مورد بررسی قرار گرفتند. مهارتهای زبانی فرد که زبان گفتاری، گوش کردن، سازماندهی، صحبت کردن، معنی شناسی و نحو را در بر می گرفت، توسط آزمون TOLD ارزیابی شد. سن کودکان مورد مطالعه، بین 6/5 تا 8/7 سال (با متوسط4/6) بود. نتایج بدست آمده نشان می دهدکه بین مهارت زبان گفتاری و همه مهارتها، بجز مهارت نحوی، تفاوتی معنی داری، وجود دارد (P
https://tpccp.um.ac.ir/article_30711_1ae8adf749a8d9ecb9b04f87270a6bbb.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.9445
: اتیسم
آزمون رشد زبانی TOLD نسخه فارسی
معنی شناسی
کاربردشناسی
داود
سبحانی راد
sobhanid@mums.ac.ir
1
دانشجوی دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی. دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
LEAD_AUTHOR
علی
مقیمی
moghimi@um.ac.ir
2
AUTHOR
علی
غنایی چمن آباد
alighanaei@yahoo.com
3
AUTHOR
پرویز
معروضی
marouzip@mums.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سازگاری زناشویی افراد تحت درمان با متادون و عادی
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سازگاری زناشویی افراد تحت درمان با متادون و عادی بود. به روش نمونه گیری هدفمند 52 نفر معتاد متاهل مراجعه کننده به مراکز درمان سوء مصرف مواد استان گیلان و52 نفر از افراد متاهل عادی انتخاب و به پرسشنامه شخصیت کلونینجر (TCI-56) و نیز مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر (DAS) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون z فیشر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد، رابطه بین کلیه زیر مقیاسهای خلق و خو و منش با رضایت زوجی در افراد تحت درمان با متادون معنادار است. درافراد عادی آسیب گریزی، نوجویی، پافشاری، همکاری و خود تعالی گری دارای رابطه معنادار و بعد پاداش وابستگی و خود هدایتگری فاقد رابطه معنادار است. همچنین رابطه میان رضایت زوجی و پاداش وابستگی در افراد تحت درمان بطور معناداری قوی تر از افراد عادی (008/.=p) و رابطه میان رضایت زوجی و خود تعالی گری در افراد عادی بطور معناداری قوی تر از افراد تحت درمان بود (000/.=p).
نتیجهگیری: در گرایش به سمت مصرف مواد، عوامل روان شناختی چون ویژگیهای شخصیتی افراد، وضعیت خانوادگی و ارتباط فرد معتاد با همسرش نقش اساسی دارد و توجه دقیق به این عوامل می تواند در پیشگیری و مداخلات درمانی موثر واقع شود.
https://tpccp.um.ac.ir/article_30741_999e1baa6e20635ae77e75745025ee99.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.9946
شخصیت
کلونینجر
اعتیاد به مواد مخدر
سازگاری زناشویی
زهره
تیموری
teymori.z@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
سعید
پورنقاش تهرانی
spournaghash@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس دانشآموزان با مشکل بینایی
چکیده:
یکی از مهمترین عوامل مؤثر درافزایش عزت نفس دانش آموزانی که از مشکل بینایی در رنج هستند،آموزش مهارت های زندگی می باشد.این مطالعه با هدف تعیین و تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی در شهر سبزوار انجام گرفته است. این پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون می باشد، جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموز دختر و پسر (N=30) با مشکل بینایی مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر سبزوار می باشد که 18 نفر از آنهابه شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.آزمودنیها ابتداپرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل و بعد از آن، آموزش مهارتهای زندگی صورت گرفت. بعد از آموزش، مجدداً پرسشنامه تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS17 و آزمون T تجزیه و تحلیل شد. نتایج مطالعه بیانگر آن است که عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی تحت تأثیر آموزش مهارت های زندگی افزایش می یابد(P
https://tpccp.um.ac.ir/article_30781_4be0f961f3c198c3f189418c148e6e86.pdf
2013-08-23
10.22067/ijap.v3i1.10781
دانش آموز
مشکلات بینایی
مهارت های زندگی
عزت نفس
علی
ارزنده فر
aliarzandehfar09@gmail.com
1
ایرانی
LEAD_AUTHOR
محمد جواد
اصغری ابراهیم آباد
mjasghari@um.ac.ir
2
ایرانی
AUTHOR