دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
اثربخشی بازیدرمانی خانواده محور بر تعامل مادر- فرزند و میزان پرخاشگری کودکان پیشدبستانی
4
18
FA
مریم سادات
کیافر
دانشگاه فردوسی مشهد
kiafar110@gmail.com
سید امیر
امین یزدی
0000-0002-1505-0938
دانشگاه فردوسی مشهد
yazdi@um.ac.ir
حسین
کارشکی
دانشگاه فردوسی مشهد
karshki@gmail.com
10.22067/ijap.v4i2.29574
با توجه به این موضوع که نوع رابطه والد- فرزند نقش بسزایی در رشد یا اختلال کودک دارد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر خانواده بر بهبود رابطه مادر- فرزند و کاهش پرخاشگری انجام شد. در یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل، 27 کودک با نشانههای پرخاشگری با نمونهگیری هدفمند در دو گروه آزمایش (10) و گروه کنترل (17) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش مداخلات مبتنی بر رویکرد رشد یکپارچه انسان و گروه کنترل مداخله نما (ایمنی در خیابان) را دریافت کرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رابطه مادر- فرزند و پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیشدبستانی بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد مداخلات رابطه مثبت کلی مادر- فرزند را بهطور معناداری افزایش و خرده مقیاسهای تعارض و وابستگی را بهطور معناداری کاهش داد اما در خرده مقیاس نزدیکی افزایش معناداری حاصل نشد همچنین پرخاشگری بهطور معناداری کاهش یافت. مداخلات توانست رابطه مادر- فرزند را بهبود بخشیده و پرخاشگری را کاهش دهد. این امر لزوم طراحی یک مداخله جامع و در ارتباط با انواع چالشهای رشدی دوران کودکی را آشکار میسازد.
فلورتایم,رابطه والد- فرزند,پرخاشگری,کودکان,تحول,تفاوتهای فردی,ارتباط
https://tpccp.um.ac.ir/article_31417.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31417_bfdd9cf383c89ae219dde341aba60ead.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش نشانه های اختلال افسردگی کودکان دبستانی
19
32
FA
مجتبی
غلامزاده خادر
دانشگاه تبریز
mojijill@yahoo.com
جلیل
باباپور
0000-0001-9163-6386
دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo.com
حسن
صبوری مقدم
دانشگاه تبریز
sabourimoghaddam@yahoo.com
10.22067/ijap.v4i2.13494
پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش نشانه های اختلال افسردگی کودکان دبستانی پرداخته است. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون به همراه گروه کنترل میباشد. در این مطالعه تجربی60 کودک پسر دبستانی با نشانه های افسردگی بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل (جمعاً 4 گروه) جای داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه 4 -ICSو مصاحبه تشخیصی استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون برنامة نقاشی درمانی به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای (دوبار در هفته) اجرا شد و در پایان پس آزمون انجام شد. داده ها با تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در نشانه های افسردگی کودکان دبستانی پسر، نقاشی درمانی تفاوت معنیداری با گروه کنترل دارد (03/0p
اثر بخشی,نقاشی درمانی,افسردگی
https://tpccp.um.ac.ir/article_31451.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31451_2d129b69452c854ee75cfa1c361a25fc.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
اثربخشی آموزش برنامهی فراشناخت پانورا و فیلیپو بر عملکرد ریاضی در کودکان با اختلال یادگیری ریاضی پایهی چهارم دبستان در شهر اصفهان
33
50
FA
راضیه
عباسیان
دانشگاه اصفهان
r_a2166@yahoo.com
احمد
عابدی
دانشگاه اصفهان
a.abedi44@gmail.com
زهرا
سیفی
دانشگاه اصفهان
seifi2650019123@yahoo.com
سحر
نصر آزادانی
دانشگاه اصفهان
s.nasr1367@yahoo.com
10.22067/ijap.v4i2.24344
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو بر عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر با اختلال ریاضی پایه چهارم ابتدایی هست. در این پژوهش از روش پژوهشی تک آزمودنی با طرح A-B استفاده شد. آزمودنیها 3 دانشآموز دختر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در مدارس ابتدایی اصفهان میباشند که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پس از اجرای آزمون تحت آموزش قرار گرفتند. ابزارهای مورداستفاده شامل چهارمین ویرایش آزمون هوش وکسلر، چکلیست تشخیصی اختلال ریاضی و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. در این روش پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی 12 جلسهی مداخلهی انفرادی، آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو به آزمودنیها ارائه گردید و هر 3 آزمودنی یک ماه پس از پایان مداخله به مدت 2 هفتهی پیدرپی چهار جلسه تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند.
این پژوهش نشان داد که بر اساس شاخص آمار توصیفی و تحلیل دیداری، مداخلهی موردنظر در مورد هر سه آزمودنی اثربخش بوده است (با PND 100% برای دو آزمودنی الف و ب و PND 92% برای آزمودنی ج). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با آموزش برنامه فراشناخت پانورا، عملکرد ریاضی دانش آموزان مبتلابه اختلال یادگیری ریاضی بهبود مییابد
اختلال یادگیری ریاضی,عملکرد ریاضی,برنامه ی فراشناخت پانورا و فیلیپو
https://tpccp.um.ac.ir/article_31486.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31486_3ba785382bf416e565955b82c63cd9b7.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
بررسی میزان اثر بخشی زوج درمانی یکپارچه نگر بر کاهش افسردگی، علایم استرس پس از سانحه و افزایش گذشت و روابط صمیمانه پس از خیانت همسر
51
68
FA
جواد
کریمی
دانشگاه ملایر
dr.karimi10@yahoo.com
منصور
سودانی
0000-0002-3119-3808
دانشگاه شهید چمران اهواز
sodani_m@scu.ac.ir
مهناز
مهرابی زاده
دانشگاه شهید چمران اهواز
mehrabizade_m@scu.ac.ir
عبدالکاظم
نیسی
دانشگاه شهید چمران اهواز
neisi_a@scu.ac.ir
10.22067/ijap.v4i2.15693
این پژوهش با هدف اثربخشی زوج درمانی یکپارچه نگر بر کاهش آسیب های ناشی از خیانت همسر صورت گرفت.
روش تحقیق نیمه تجربی بود و از طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل زوجینی بود که به دلیل مشکل خیانت همسر (مرد) به یکی از مراکز مشاوره شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. نمونه آماری شامل 29 زوج بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (14 زوج) جایگزین شدند. ابزارهای اندازه-گیری، پرسشنامه های افسردگی بک، استرس پس از سانحه، صمیمیت زوجین و انگیزه های بین فردی مرتبط با آسیب بود. گروه آزمایش 8 جلسه زوج درمانی یکپارچه نگر دریافت کردند. یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیه وتحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که زوج درمانی یکپارچه نگر افسردگی و علایم استرس پس از سانحه را کاهش داده است و باعث افزایش بخشودگی و صمیمیت شده است. بر اساس نتایج این مطالعه اثربخشی زوج درمانی یکپارچه نگر بر کاهش افسردگی و علایم استرس پس از سانحه و افزایش گذشت و صمیمیت در زوجین مواجه با خیانت زناشویی تایید شد.
زوج درمانی یکپارچه نگر,خیانت زناشویی,کاهش افسردگی,علایم استرس پس از سانحه,گذشت,صمیمیت
https://tpccp.um.ac.ir/article_31511.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31511_3f024f0b73612f9d919914f4df405e4f.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
اثربخشی درمان مبتنی بر پردازش هیجانی بر بهبود بیماران مبتلا به وسواس شستشو(مطالعه موردی)
69
81
FA
تورج
هاشمی
دانشگاه تبریز
tourajhashemi@yahoo.com
ام البنین
بیک پور
دانشگاه تبریز
iraj-hashemina@yahoo.com
مجید
محمود علیلو
دانشگاه تبریز
m.aliloo@yahoo.com
نعیمه
ماشینچی عباسی
دانشگاه تبریز
n_psychology20@yahoo.com
10.22067/ijap.v4i2.15857
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پردازش هیجانی در بهبود علایم وسواس شستشو صورت گرفت. این پژوهش به روش طرح نیمه آزمایشیتک موردی و از نوع خط پایه چندگانه انجام شد. بدین منظور، دو آزمودنی به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و تحت درمان قرار گرفتند. آزمودنی ها در مرحلۀ پیش از درمان (خط پایه) و در طی جلسات و مرحله پیگیری یک ماهه، پرسشنامه وسواسی- اجباری مادزلی را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از تحلیل چشمی و شاخص درصد بهبودی و میزان اثر استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمودنی های مبتلا به وسواس شستشو، میزان بهبودی برابر 54/0 را داشتند. از سویی، میزان اثر در آزمودنی اول، 49/1و در آزمودنی دوم، 13/2 بود. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که روش درمان مبتنی بر پردازش هیجانی بر اختلال وسواس شستشو موثر است. این روش با ایجاد تغییرات شناختی و شکل گیری احساسات مثبت موجب کاهش اضطراب فرد شده و در نتیجه، علائم فرد بهبود می-یابند.
اختلال وسواس اجبار,وسواس شستشو,درمان,پردازش هیجانی
https://tpccp.um.ac.ir/article_31540.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31540_ee045bba7d7eabc08224e79e22e163bb.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمال گرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی
82
96
FA
محمود
خباز
دانشگاه علامه طباطبایی
mkhabbazm@gmail.com
یوسف
کریمی
دانشگاه علامه طباطبایی
yukarimi@yahoo.com
نادر
کریمیان
دانشگاه هرمزگان
naderk65@yahoo.com
افشین
شه بخش
دانشگاه علامه طباطبایی
psy_276@yahoo.com
10.22067/ijap.v4i2.15966
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد کمال گرایی و حمایت اجتماعی در دانشجویان با فرسودگی تحصیلی در سال 89 انجام شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و روش اجرای آن زمینه ای بود. از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین 8 دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی سه دانشکده انتخاب و تعداد 300 نفر دانشجو (دختر- پسر) از این سه دانشکده به طور تصادفی انتخاب شدند و در نهایت 162 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. آزمودنی ها سه پرسشنامه ابعاد کمال گرایی، حمایت اجتماعی و فرسودگی تحصیلی برسو را تکمیل کردند. داده ها با روش آماریt مستقل در نرم افزار اس پی اس اس نسخه ی 21 تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی و کمال گرایی بهنجار در دانشجویان با فرسودگی تحصیلی پایین بیشتر از دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا است. دانشجویان به علت الزامات سیستم آموزشی، مشکلات مالی و نامشخص بودن آینده در معرض فرسودگی تحصیلی قرار دارند و نیازمند حمایت دولت و خانواده و اصلاح باورهای ناکارآمد خود هستند
کمال گرایی,حمایت اجتماعی,فرسودگی
https://tpccp.um.ac.ir/article_31562.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31562_44439691db22cdec34833ba6f445fe6c.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با استرس بر سلامت روان و عزت نفس دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان های شهرستان یزد
97
109
FA
سیدعلیرضا
افشانی
دانشگاه یزد
afshanialireza@yazd.ac.ir
نسرین
عباسی
دانشگاه یزد
abbasi.abbasi67@yahoo.com
10.22067/ijap.v4i2.16381
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با استرس بر سلامت روان و عزت نفس دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان های شهرستان یزد بود. روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و پلاسیبو بود. جامعه مورد مطالعه را دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان های شهرستان یزد تشکیل دادند، که 90 نفر از این دانشآموزان، با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در سه گروه آزمایش، کنترل و پلاسیبو تقسیم شدند. گروه آزمایش در 9 جلسه حداکثر 75 دقیقهای تحت آموزش مهارت های مقابله با استرس قرار گرفت. پس از اعمال مداخله آزمایشی، از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت سنجش متغیرهای اصلی مدل از پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ و عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که نمره سلامت روان (05/0 P
آموزش مهارت های مقابله با استرس,سلامت روان,عزت نفس
https://tpccp.um.ac.ir/article_31585.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31585_33b244182bf2515d5fe086aaf95d9a51.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
اثر بخشی تکنیک کاهش استرسِ مبتنی بر ذهن آگاهی بر علایم اختلال وسواس – اجبار
110
121
FA
فیروزه
غضنفری
دانشگاه لرستان
firoozeh.ghazanfari@yahoo.com
رامین
سپهوند
دانشگاه لرستان
raminsepahvand@yahoo.com
10.22067/ijap.v4i2.19209
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی تکنیک کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر علایم اختلال وسواس – اجبار است. بدین منظور سه آزمودنی (دو مرد و یک زن) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و تحت درمان قرار گرفتند. در مطالعه حاضر ازطرح تجربی تک موردی و از نوع خط پایه چندگانه استفاده شد. آزمودنیها در مرحله ی پیش از درمان (خط پایه) و جلسه چهارم (حین درمان) و جلسه هشتم (انتهای درمان) ، مقیاس وسواس – اجبار مادزلی و مقیاس وسواس - اجبار ییل – براون را تکمیل کردند. علاوه بر این سه ماه پس از اتمام درمان (مرحله پیگیری)، مقیاس وسواس - اجبار ییل – براون تکمیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد تکنیک کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی درکاهش علایم وسواس – اجبار بیماران مؤثر بوده است
تکنیک کاهش استرس,ذهن آگاهی,اختلال وسواس – اجبار
https://tpccp.um.ac.ir/article_31611.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31611_1e85dbbb672f42a2fbf5a9dc9dd0be46.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
پیش بینی دلزدگی زناشویی از طریق همدم طلبی- دوری گزینی در دانشجویان زن متاهل
122
137
FA
راحله
مهدویان فرد
دانشگاه فردوسی مشهد
r.mahdavianfard@gmail.com
محمد جواد
اصغری ابراهیم آباد
0000-0003-2408-1098
دانشگاه فردوسی مشهد
mjasghari@um.ac.ir
سونه
قناعت باجگیرانی
علامه طباطبایی
soneh_ghanaat@hotmail.com
10.22067/ijap.v4i2.40894
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین دلزدگی زناشویی و همدم طلبی- دوری گزینی دانشجویان زن متاهل انجام گرفت. تحقیق از نوع همبستگی بود و جامعه آماری دانشجویان زن متاهل دانشگاه فردوسی مشهد بودند. نمونه مورد مطالعه 126 نفر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. آنها به دو پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز و همدم طلبی- دوری گزینی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده نیز از طریق نرم افزار SPSS در سطح توصیفی، با آماره های میانگین، انحراف معیار و ماتریس همبستگی پیرسون و در سطح استنباطی با آزمون رگرسیون ساده مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دلزدگی زناشویی و همدم طلبی رابطه منفی معنادار (004/0 =p، 254/0- =r) و با دوری گزینی رابطه مثبت معنادار (029/0 =p، 195/0 =r) وجود دارد. بنابراین از طریق همدم طلبی و دوری گزینی می توان دلزدگی زناشویی را پیش بینی کرد
دلزدگی زناشویی,همدم طلبی,دوری گزینی
https://tpccp.um.ac.ir/article_31644.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31644_ce48d5ebba07d2b1de4c90f8d2c0e1c3.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
4
2
2014
05
22
اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد چندوجهی بر خودپنداره و اهمالکاری
138
153
FA
احمد
اعتمادی
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
ahmad_etemadi@yahoo.com
محسن
گل محمدیان
دانشگاه رازی
mgolmohmmadian@gmail.com
10.22067/ijap.v4i2.10478
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس بر خودپنداره و اهمالکاری اجرا شد.جامعه موردمطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در مقطع کارشناسی بود. 30 نفر از جامعه موردمطالعه که در پرسشنامه اهمالکاری نمره بالاتری کسب کرده بودند و خود پنداره پایینتری داشتند به شیوه تصادفی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایشی و گواه گمارده شدند. پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون وگروه گواه بود. برای گروه آزمایش 8 جلسه مشاوره گروهی به شیوه چندوجهی برگزار شد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون خودپنداره راجرز و پرسشنامه اهمالکاری بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانوا) و تحلیل واریانس تک متغیره در متن مانواانجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه ازنظرخودپنداره و اهمالکاری تفاوت معنیداری وجود دارد.
دستاورد نهایی این پژوهش، اثربخشی کاربرد رویکرد چندوجهی بر مشکلات خود پنداره و اهمالکاری دانشجویان بود
مشاوره گروهی چندوجهی,خودپنداره,اهمالکاری,دانشجویان دختر
https://tpccp.um.ac.ir/article_31660.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31660_0426c8fa7cf3d2f79657b4ef3358429e.pdf