دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
نقش واسطه ای نشخوار و نگرانی در رابطه بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به اختلال های افسردگی مهاد و اضطرابی
16
31
FA
محمدعلی
بشارت
دانشگاه تهران
besharat@ut.ac.ir
سمیه
باقری
دانشگاه تهران
s_bagheri@gmail.com
رضا
رستمی
دانشگاه تهران
rezros@gmail.com
فهیمه
تولاییان
دانشگاه تهران
f-tavalaeyan@gmail.com
10.22067/ijap.v5i2.34248
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه منبع کنترل، نشخوار و نگرانی با افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به اختلالهای افسردگی مهاد و اضطرابی بود. در این پژوهش، علاوه بر سنجش رابطه متغیرها، نقش واسطه ای نشخوار و نگرانی در رابطه بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب نیز بررسی شد.
روش: یکصد و دوازده بیمار مبتلا به اختلال های افسردگی مهاد و اضطرابی (58 افسرده، 54 مضطرب) با تکمیل پرسشنامه منبع کنترل، مقیاس پاسخ های نشخواری، پرسشنامه نگرانی، مقیاس افسردگی بک و مقیاس اضطراب بک در این پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاصل از ضرایب همبستگی نشان داد که بین منبع کنترل، نشخوار و نگرانی با افسردگی و اضطراب رابطه معنادار وجود دارد. نتایج هم چنین نشان داد که متغیرهای نشخوار و نگرانی در رابطه بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب نقش واسطه ای دارند. از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که رابطه بین منبع کنترل با افسردگی و اضطراب یک رابطه ساده نیست و متغیرهای دیگر، مثل نشخوار و نگرانی، می توانند در این رابطه نقش واسطه داشته باشند.
منبع کنترل,نشخوار؛ نگرانی,افسردگی,اضطراب
https://tpccp.um.ac.ir/article_31962.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31962_267380df031acf19bf086a3c7e9cd0d8.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
ناسایی شاخص های ازدواج موفق (یک مطالعه کیفی)
32
46
FA
حسین
صاحبدل
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات
pcsahebdel1365@gmail.com
کیانوش
زهراکار
دانشگاه خوارزمی تهران
dr_zahrakar@yahoo.com
علی
دلاور
دانشگاه علامه طباطبایی
delavarali@yahoo.com
10.22067/ijap.v5i2.40883
هدف: شناسایی شاخص های ازدواج موفق است.
روش: از نوع کیفی با استفاده از نظریه داده بنیان است وجامعه آماری شامل کلیه زوج های ساکن شهر تهران بوده که دارای حداقل 2 سال سابقه زندگی مشترک می باشند.به منظور تعیین نمونه از روش نمونه گیری هدفمند و سپس نمونه گیری نظری استفاده شده است که در نهایت 12 زوج که خود را موفق توصیف کرده و در پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر و پرسشنامه احساس مثبت نسبت به همسر نمره بالا (دوانحراف معیار بالاتر از میانگین)کسب نمودند مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، شاخص های تعیین کننده ازدواج موفق ، طیف گسترده ای را در برمی گیرد. شاخص های شناسایی شده عبارت بودند از : شاخص های فردی، شاخص های تعاملی، شاخص های مربوط به خانواده اصلی و شاخص های فرهنگی. هریک از شاخص های بدست آمده مقوله های مختلفی را دربرمی گیرد. یافته های پژوهش می تواند برای روانشناسان و مشاوران ازدواج مثمر ثمر واقع شود.
ازدواج موفق ایرانی,شاخص های ازدواج موفق,فرهنگ بومی ایران
https://tpccp.um.ac.ir/article_31990.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31990_709f1d4fc8d9ac5a0f63b4cedef635d0.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی
47
64
FA
مهری
میرشاهی
دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات همدان
mehri.mirshahi@gmail.com
علی رضا
قادری
دانشگاه فردوسی مشهد
arghaderi44@yahoo.com
مجید
معینی زاده
0000-0003-3523-6518
دانشگاه فردوسی مشهد
moeinizadeh@um.ac.ir
10.22067/ijap.v5i2.41069
هدف: بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش-آزمون، پس-آزمون و پیگیری اجراشده است. بدین منظور ۳۰ نفر از مددجویان دختر، دارای سن بالای ۱۸ سال و تحصیلات حداقل سیکل که تحت مراقبت مراکز بهزیستی مشهد بودند از طریق آزمودن غربالگری انتخاب و با روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های: قربانیان سوءاستفاده جنسی، مهارت های زندگی و چندمحوری بالینی میلون-۳ بود. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای به مدت ۵ هفته تحت مداخله آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت، همچنین گروه کنترل هیچگونه مداخلهی دریافت نکرد. داده ها با روش واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: الگوهای بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی، در ۳ بار اندازهگیری (001/0 >P) تفاوت معناداری را نشان دادند، همچنین بین دو گروه، بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود داشت. برنامة آموزش مهارت های زندگی تأثیر معنی داری بر کاهش علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی گذاشته است.
مهارتهای زندگی,سوء استفادة جنسی,خصیت
https://tpccp.um.ac.ir/article_32013.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32013_5d7df6144508f1af2588381bba3f9340.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
بررسی اثر بخشی روان نمایشگری(سایکودراما) بر کاهش میزان افسردگی زنان نابارور
65
85
FA
روح اله
رحیمی
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
rohollahrahimi02@gmail.com
کریم
افشاری نیا
دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه
kafsharinia@yahoo.com
محسن
گل محمدیان
رازی کرمانشاه
mgolmohammadian@gmail.com
جمشید
جراره
شهید رجایی
j_jarare@yahoo.com
بهمن
نریمانی
آزاد اسلامی واحد خرم آباد
bahmannarimani@gmail.com
10.22067/ijap.v5i2.45283
هدف: تعیین اثربخشی روان نمایشگری(سایکودراما) بر کاهش میزان افسردگی زنان نابارور صورت گرفت.
روش: روش مطالعه، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و جامعه آماری پژوهش، زنان نابارور مراجعه کننده به ضریب اعتبار این آزمون را با استفاده از شیوه های باز آزمایی، آلفای کرونباخ و ضریب دو نیمه کردن به ترتیب ، با سابقه حداقل دو سال ناباروری بود. از میان آن ها 30 نفر به صورت داوطلب انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه به نسخه دوم پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های آمار توصیفی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میزان افسردگی اعضای گروه آزمایش که در معرض روان نمایشگری قرار گرفته بودند در مقایسه با گروه گواه به میزان معناداری (001/0 (P < کاهش یافت. این نتایج پس از یک دوره ی پیگیری سه ماهه تأیید شد. از روان نمایشگری می توان به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر در کاهش سطح افسردگی و تعدیل سایر اختلالات روانی در جمعیت های مشابه استفاده کرد. با توجه به درمان های سخت و طولانی ناباروری و احتمال بروز مشکلات روانشناختی، حضور روان شناسان بالینی در مراکز تشخیص و درمان ناباروری ضروری به نظر می رسد.
روان نمایشگری,افسردگی,زنان نابارور
https://tpccp.um.ac.ir/article_32049.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32049_81eb15304a28fb4fa991ece0ffb1b442.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
اثر بخشی آموزش به شیوه رویکرد هیجان مدار بر تعهد زوجین
86
99
FA
محمد
باغبان
دانشگاه ازاد اسلامی ، واحد مرودشت
ya.raoof@yahoo.com
زهرا
قادری
دانشگاه آزاد اسلامی،واحد مرودشت
z_ghaderi_sh@yahoo.com
10.22067/ijap.v5i2.32520
هدف: بررسی اثر بخشی آموزش به شیوه رویکرد هیجان مدار بر تعهد زوجین.
روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه ی آماری کلیه ی زوجین شهر بندر عباس می باشد.نمونه ی پژوهش شامل 20زوج درگروه آزمایش و 20 زوج در گروه کنترل است که از بین 97 زوجی که از میان 185 زوج ثبت نام کننده، نمره پایینی در پرسشنامه مولفه های عشق اخذ کرده بودند، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. پرسش نامه عشق مثلثی یا مولفه های عشق( استرنبرگ) به همراه اطلاعات دموگرافی آزمودنی ها جهت گردآوری داده ها استفاده گردید .داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس و T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش به شیوه رویکرد هیجان مدار بر افزایش میزان تعهد زن و مرد اثر مثبت و معنادار داشته است. معناداری تفاوت میانگین زن و مرد با استفاده از آزمون T مستقل رد شده و نتیجه حاصل آنکه آموزش به شیوه رویکرد هیجان مدار بر افزایش میزان تعهد زوجین تاثیر معنادار و مثبت دارد.
مولفه های عشق,رویکرد هیجان مدار,تعهد,صمیمیت,میل
https://tpccp.um.ac.ir/article_32122.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32122_dca4c8ceba08bc0c7cea3493f06a77f2.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست خانوار
5
15
FA
مهدی
اسکندری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
meh.eskandari@gmail.com
بهمن
بهمنی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
bbahmani43@yahoo.com
اعظم
سقائیان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
saghaeyan1@gmail.com
علی
عسگری
دانشگاه خوارزمی
aasgari@tmu.ac.ir
10.22067/ijap.v5i2.31171
هدف: بررسی تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر بهبود بهزیستی روا ن شناختی زنان سرپرست خانوار با استفاده از طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش- پس آزمون و گروه گواه انجام گردید.
روش: برای اجرای این پژوهش 30 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان ورامین را با استفاده از اصل نمونه گیری در دسترس و مبتنی بر هدف انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه ای واقعیت درمانی گروهی بر مبنای الگوی گلاسر(1965) شرکت کرده و گروه شاهد به عنوان فهرست انتظار، در طی مدت مذکور هیچگونه مداخله رسمی که بر بهزیستی روانشناختی اثر داشته باشد را دریافت نکردند. به منظور سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف(1989) استفاده گردید. داده با استفاده از نرم افزار SPSS-16 برای اجرای آزمون آماری تحلیل کوواریانس پردازش شد.
یافته ها: نتایج حاکی از وجود تقاوت معنادار در میانگین دو گروه به نفع گروه آزمایشی بود (P>0.01). بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که واقعیت درمانی گروهی بر بهبود بهزیستی روانشناختی زنان سرپرست خانوار تاثیر مثبت گذاشته است.
واقعیت درمانی گروهی,بهزیستی روانشناختی,زنان سرپرست خانوار
https://tpccp.um.ac.ir/article_31945.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_31945_9687797c6c407f4fdb9e7768ebddaf55.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
بررسی نظام ارزش شناسی دینی در گفتگوهای درون شخصیِ زوجین مذهبی برخوردار از سازگاری زناشویی بالا
100
121
FA
یاسر
رضاپور میرصالح
دانشگاه اردکان
y.rezapour@ardakan.ac.ir
معصومه
اسمعیلی
علامه طباطبایی
masesmaeily@yahoo.com
کیومرث
فرحبخش
علامه طباطبایی
kiiumars@yahoo.com
محمد سعید
ذکایی
علامه طباطبایی
saeed.zokaei@yahoo.com
10.22067/ijap.v5i2.20586
هدف: ارزیابی نظام ارزش شناسی دینی در گفتگوهای درون شخصی زوجین مذهبی برخوردار از رضایت زناشویی بالا.
روش: مطالعه حاضر از نوع پژوهش های کیفی بود که با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته در 11 زوج مذهبی (مسلمان) برخوردار از سازگاری زناشویی بالا انجام گرفت. این زوجین به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و نمونه گیری تا جایی ادامه یافت که پاسخ های شرکت کنندگان به حالت اشباع برسد. تحلیل داده های حال از مصاحبه ها هم با استفاده از شیوه کیفی نظریه زمینه ای انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل مصاحبه ها نشان داد که نظام ارزش شناسی دینی زوجین شامل ارزش های مذهبی خاصی بود که با ادارک زوجین از مقدس بودن ازدواجشان و ادراک آنها از برخورداری از رحمت خداوند در زندگی زناشویی ارتباط متقابل داشت و هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم از طریق افزایش تعهد زناشویی، منجر به افزایش رضایت زناشویی آنها می شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که نظام ارزش شناسی دینی از طریق فرآیندهایی می تواند به پیامدهای مثبتی در زندگی زناشویی زوجین مذهبی منجر شود. این فرآیندها در مدل مفهومی که از نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه های زوجین بدست آمد نشان داده شد.
ارزش شناسی دینی,گفتگوهای درون شخصی,زوجین مذهبی,سازگاری زناشویی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32154.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32154_cebb6a1882c3173c5a16e00c916c95b2.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
مقایسه اثربخشی گروه درمانی وجودی با هنر درمانی گروهی بر کاهش اضطراب هستی شناسانه
122
135
FA
ریحانه
مقدسی
آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان
abhaye.azad@yahoo.com
غلامرضا
منشئی
0000-0002-9486-9713
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
smanshaee@yahoo.com
10.22067/ijap.v5i2.41421
هدف: مقایسه وبررسی میزان تاثیرگذاری دو روش گروه درمانی وجودی و هنردرمانی بر اضطراب هستی شناسانه.
روش: تعداد 36 زن هنرمند در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل به صورت جایگزینی تصادفی قرار گرفتند. گروه های آزمایشی دو مداخله متفاوت را طی 10 جلسه هفتگی دریافت نمودند. هر سه گروه با آزمون اضطراب گود و گود قبل و بعد از مداخلات مورد سنجش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از کوواریانس تک متغییره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که در هردو گروه درمان هستی شناسانه و هنردرمانی نسبت به گروه کنترل اضطراب هستی گرایانه بطور معناداری کاهش یافته است(۹۵/۰). ولی اثربخشی دو گروه مداخله از نظر آماری تفاوت معنادار نداشته است. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که گروه درمانی هستی شناسانه و هنردرمانی به یک میزان در درمان اضطراب وجودی مؤثرند.
گروه درمانی وجودی,هنردرمانی,اضطراب وجودی,هنرمند
https://tpccp.um.ac.ir/article_32170.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32170_35efb7e518f332e3acd5c30b3590f16a.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
5
2
2016
01
21
اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود مشکلات درونی سازی شده نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
136
151
FA
زینب
عبداله زاده
دانشگاه فردوسی مشهد
zeinababdollahzade@yahoo.com
علی
مشهدی
0000-0002-6212-1372
دانشگاه فردوسی مشهد
mashhadi@um.ac.ir
زهرا
طبیبی
دانشگاه فردوسی مشهد
tabibi@um.ac.ir
10.22067/ijap.v5i2.43035
هدف:تعداد زیادی از افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی در دوران نوجوانی علاوه بر مشکلات اصلی مربوط به این اختلال از مشکلات درونی سازی شده اضطراب و افسردگی همبود نیز رنج می برند. از این رو این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود مشکلات درونیسازی شده نوجوانان مبتلا به اختلال ADHDبه انجام رسید.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه هدف این پژوهش را 30 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانهای دوره اول و دوم شهرستان گناباد که مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی بودند، تشکیل دادند. ابزار مورد استفاده شامل مصاحبه بالینی، مقیاس درجهبندی اسنپ فرم والدین (SNAP-IV)و پرسشنامه خودسنجی آچنباخ (YSR) بودند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقهای درمان مبتنی بر ذهن آگاهی را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. دادهها با کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و نیز با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری مشخص گردید گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مشکلات درونیسازی شده کمتری در پس آزمون گزارش کردند.
اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی,مشکلات درونیسازی شده,درمان مبتنی بر ذهن آگاهی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32182.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32182_0b29c17f994082b3bc96641872101b91.pdf