دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
6
1
2016
05
21
اثربخشی آموزش معنویت درمانی مبتنی بر مثبت نگری بر میزان امید به زندگی و رضایت از زندگی نوجوانان
5
23
FA
سامان
کمری
دانشگاه شیراز
s.kamari68@gmail.com
محبوبه
فولادچنگ
دانشگاه شیراز
foolad@shirazu.ac.ir
10.22067/ijap.v6i1.41092
هدف: بررسی اثربخشی آموزش معنویت درمانی مبتنی بر مثبت نگری بر میزان امید به زندگی و رضایت از زندگی افراد نوجوان
روش: روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر از آنها انتخاب شد و سپس بر اساس تخصیص تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل، (هر گروه 30 نفر) گمارده شدند. آزمودنی-ها به پرسشنامه های امید اسنایدر و مقیاس رضایت از زندگی پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحلیل کووراریانس تک متغیره نشان داد که آموزش معنویت درمانی بر افزایش امید به زندگی افراد گروه آزمایش تأثیر معناداری داشت (P
معنویت درمانی,مثبت نگری,امید به زندگی,رضایت از زندگی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32193.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32193_2864319cb9ef2d485aaa48fbedebafc5.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
6
1
2016
05
21
نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بینی مشکلات رفتاری – هیجانی دانش آموزان خانوادههای طلاق و عادی
24
43
FA
فرح
هاشمی
دانشگاه فردوسی مشهد
hashemi.farah1982@gmail.com
امیر
امین یزدی
0000-0002-1505-0938
دانشگاه فردوسی مشهد
yazdi@um.ac.ir
حسین
کارشکی
دانشگاه فردوسی مشهد
karshki@gmail.com
10.22067/ijap.v6i1.35494
هدف : بررسی نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بینی مشکلات رفتاری – هیجانی دانش آموزان خانوادههای عادی و طلاق که به روش علی – مقایسهای و همبستگی انجام شد.
روش: در این پژوهش 293 دانش آموزدختر پایه پنجم و ششم ابتدایی که در سال تحصیلی 93- 92 مشغول به تحصیل بودند به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه تئوری ذهن، همدلی و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ بود. به منظور تحلیل داده ها روش رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس چند متغییری و فرمول z فیشر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد تئوری ذهن قادر به پیشبینی مشکلات رفتاری – هیجانی دانش آموزان عادی است، اما نتوانست مشکلات رفتاری هیجانی دانش آموزان طلاق را پیش بینی کند. بین توانایی همدلی و مشکلات رفتاری هیجانی در هیچ کدام از دو گروه رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین کودکان طلاق، مشکلات رفتاری- هیجانی بیشتری نسبت به کودکان خانوادههای عادی داشتند. مقایسه همبستگی بین تئوری ذهن و همدلی با مشکلات رفتاری- هیجانی در کودکان عادی با طلاق از لحاظ آماری معنادار نبود.
تئوری ذهن,همدلی,مشکلات رفتاری- هیجانی,طلاق,دانش آموزان
https://tpccp.um.ac.ir/article_32203.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32203_be6c9978ba1c7500051c307466fac6b7.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
6
1
2016
05
21
مقایسه ی روابط ابژه و ادراک از رابطه با پدر در افراد متقاضی و غیرمتقاضی طلاق
44
59
FA
هاجر
فلاح زاده
دانشگاه شهیدبهشتی
falahzade@yahoo.com
رامین
هاشمی گشنیگانی
تهران
raminhashemi69@gmail.com
10.22067/ijap.v6i1.41009
هدف: مقایسه روابط ابژه و کیفیت رابطه با پدر در بین افراد متقاضی و غیرمتقاضی طلاق
روش: برای اجرای این پژوهش 122 نفر افراد متقاضی طلاق و 117 نفر افراد غیر متقاضی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامۀ روابط موضوعی بل و مقیاس پدری پاسخ دادند. سپس اطلاعات با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغییره و با استفاده از نرم افزار SPSS-20 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بین دو گروه در ابعاد روابط ابژه (بیگانگی، دلبستگی ناایمن، خودمیانبینی و بیکفایتی اجتماعی) تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین بین دو گروه در مؤلفههای حضور منفی پدر، نقش تأمینکنندگی پدر و نقش پاسخدهی عاطفی مثبت و نقش اخلاقی پدر تفاوت معنیدار وجود دارد. به نظر میرسد نقص در روابط ابژه و تصویر منفی از پدر و رابطه با او میتواند موجبات نارضایتی زوجها را فراهم آورده و به دنبال آن احتمال گسستگی روابط زناشویی را در پی دارد.
روابط موضوعی,ادراک از رابطه با پدر,افراد متفاضی طلاق
https://tpccp.um.ac.ir/article_32227.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32227_e20056eca3da3c11cac3b92125f19ee1.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
6
1
2016
05
21
پیش بینی بی ثباتی ازدواج براساس مهارتهای تنظیم هیجانی و سبک های هویتی
60
76
FA
علی اکبر
سلیمانیان
دانشگاه خوارزمی
soliemanian@gmail.com
رضا
ریحانی
دانشگاه بجنورد
rezareyhani69@gmail.com
مرتضی
نظیفی
تربیت مدرس
mnazifee@gmail.com
10.22067/ijap.v6i1.51140
هدف: بررسی پیش بینی بی ثباتی ازدواج بر اساس سبک های هویتی و مهارت تنظیم هیجانی در زنان متأهل شهر قوچان.
روش: در پژوهش حاضر، 331 معلم زن که با روش نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شده بودند، به پرسشنامه سبکهای هویت (ISI-6G)، پرسشنامه مهارت تنظیم هیجانی (ERSQ) و شاخص بی ثباتی ازدواج (MII) پاسخ دادند. داده های به دست آمده با استفاده از آماره های توصیفی، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.
یافته ها: نتایح تحلیل داده ها نشان داد که سبک هویتی اطلاعاتی (40/0- =(r، سبک هویتی هنجاری (30/0- =(r و مهارت تنظیم هیجانی (35/0- =(r با بی ثباتی ازدواج رابطه معنادار منفی و سبک هویتی سردرگم/ اجتنابی (33/0 =(r با بی ثباتی ازدواج رابطه معنادار مثبت دارند. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای هویت اطلاعاتی، سردرگم/ اجتنابی، هنجاری و مهارت تنظیم هیجانی، می توانند واریانس بی ثباتی ازدواج را به صورت معناداری پیش بینی کنند. به گونه ای که سبک های هویتی سهم بیشتری در پیش بینی متغیر ملاک دارند. لذا می توان نتیجه گرفت هرچه زنان متأهل معلم، درک منسجمی از خود داشته باشند و توانایی آن ها در تنظیم هیجاناتشان بالا باشد، زندگی مشترک آن ها از ثبات بیشتری برخوردار است.
بی ثباتی ازدواج,مهارت تنظیم هیجانی,سبک های هویتی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32246.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32246_19a37b670c32705b573406a00862d776.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
6
1
2016
05
21
ارزیابی ویژگی های روان سنجی مقیاس سه گانه تاریک شخصیت
77
97
FA
سهراب
امیری
دانشگاه ارومیه
amirysohrab@yahoo.com
ابو القاسم
یعقوبی
دانشگاه بوعلی سینای همدان
yaghobi41@yahoo.com
10.22067/ijap.v6i1.49000
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگی های روان سنجی مقیاس سه گانه تاریک کوتاه (SD3) بر روی دانشجویان بود.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 94-93 بود. که 376 نفر بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس مذکور ابتدا مقیاس صفات تاریک شخصیتی با تکنیک ترجمه مضاعف ترجمه شده و در نهایت به منظور بررسی شاخص های روان سنجی آن، این مقیاس همراه با پرسشنامه چند محوری میلون (MCMI)، مقیاس تکانشگری بارت (BIS) و پرسش نامه فرم کوتاه خودشیفته (16-NPI) اجرا گردید. داده های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفته و شاخص های پایایی، روایی و تحلیل عاملی تاییدی محاسبه گردید.
یافته ها: تحلیل داده های گردآوری شده نشان داد که این مقیاس از نظر پایایی دارای ضرایب آلفای 65/0 تا 82/0 در سه زیرمقیاس است، همچنین روایی همزمان آن با زیرمقیاس سایکوپات، خودشیفته از پرسشنامه چند محوری میلون (MCMI)، زیرمقیاس های تکانشگری توجهی، حرکتی و بی برنامه گی مقیاس تکانشگری بارت (BIS) و پرسش نامه فرم کوتاه خودشیفته (16-NPI) به ترتیب 21/0، 31/0، 52/0، 33/0 ،18/0 و 37/0 بدست آمد. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار سه عاملی مقیاس حمایت کرد. مقیاس سه گانه تاریک کوتاه (SD3) دارای ویژگی های روان سنجی مطلوبی در جامعه دانشجویی ایرانی است.
صفات سه گانه تاریک,تکانشگری,چند محوری میلون
https://tpccp.um.ac.ir/article_32265.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32265_067bb9a65e403e1b7c08dedfa173e185.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
6
1
2016
05
21
بررسی رابطه بین ویزگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با شکست عاطفی
98
112
FA
نرگس
لطفی
دانشگاه آزاد بجنورد
narges_l313@yahoo.com
ابوطالب
سعادتی شامیر
استادیار گروه روان شناسی تربیتی و شخصیت دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
seadatee@yahoo.com
10.22067/ijap.v6i1.55922
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی و سبکهای دلبستگی با شکست عاطفی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. از جامعه آماری پژوهش 4899 دانشجو در سطح خوابگاههای دانشگاه فردوسی مشهد، 350 پرسشنامه بهروش تصادفیساده جمعآوری و تحلیل شد. ابزارهای مورداستفاده پرسشنامههای «پنج عاملی شخصیت، سبکهای دلبستگی بزرگسالان و نشانگان شکستعاطفی راس» بود. نتایج نشان داد؛ بین نمره ویژگی روانرنجورخویی و شکستعاطفی رابطه مثبتومعناداری وجود دارد(001/0p=). اما بین ویژگی های برونگرایی/درونگرایی(05/0p
کلیدواژهها: ویژگیهای شخصیتی,سبک دلبستگی,شکست عاطفی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32287.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32287_9539bec74aeab0b38b85c70cd9b1c542.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
6
1
2016
05
21
ارتباط تعارض خانواده-کار با سلامت روان و تعارض زناشویی در زنان شاغل شهر تهران
113
127
FA
آمنه
حاجی کرم
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
rahele_hajikaram@yahoo.com
10.22067/ijap.v6i1.13756
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین تعارض خانواده- کار با سلامت روان و تعارض زناشویی زنان شاغل استان تهران بود.
روش: به منظوربررسی هدف پژوهش، روش توصیفی از نوع همبستگی انتخاب شد. 135 نفر از زنان متأهل شاغل در بخش ستادی مخابرات استان تهران به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و پرسشنامه های تعارض کار- خانواده نت مایر و پرسشنامه سلامت روانGHQ-28 و پرسشنامه تعارض زناشوییMCQ ثنایی و براتی را تکمیل نمودند.
یافته ها: نتایج نشان داد که همبستگی بین تعارض خانواده- کار با سلامت روان معکوس و معنادار بود(05/0>P). به عبارت دیگر با افزایش تعارض خانواده- کار میزان سلامت روان زنان شاغل کاهش می یابد، ولی بین تعارض خانواده – کار با تعارضات زناشویی زنان شاغل رابطه معنادار به دست نیامد (05/0
تعارض خانواده- کار,تعارض زناشویی,سلامت روان
https://tpccp.um.ac.ir/article_32306.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32306_5cf9ad8f5be2bef0deba1bc51bf6ccc0.pdf