دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
8
1
2018
06
22
اثربخشی خانواده درمانی کوتاه مدت ستیر بر حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان زوجین ناسازگار
5
20
FA
احمدرضا
کیانی
محقق اردبیلی
ahmadreza_kiani@yahoo.com
سعید
خاکدال
محقق اردبیلی
saeedkhakdal@gmail.com
حسین
قمری کیوی
محقق اردبیلی
h-ghamarigivi@yahoo.com
یاسمن
جمشیدیان نائینی
دانشگاه ازاد مرودشت
jamshidiyas@yahoo.com
10.22067/ijap.v8i1.64107
هدف: بررسی اثربخشی خانواده درمانی کوتاه مدت ستیر بر حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان زوجین ناسازگار شهر اردبیل.
روش: روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونۀ پژوهش شامل 16 زوج بود که از میان زوجین مراجعهکننده به بهزیستی استان اردبیل که به فراخوان محقق پاسخ مثبت داده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. این 16 زوج به صورت تصادفی ساده در دو گروه مساوی آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله به شیوه گروهی، طی 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه حس انسجام آنتونوسکی و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان حسنی بود که زوج ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به سئوالات آنها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0>p). بنابراین خانواده درمانی کوتاه مدت ستیر باعث افزایش حس انسجام و تنظیم شناختی هیجان زوج های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.
حس انسجام,تنظیم شناختی هیجان,خانواده درمانی کوتاه مدت ستیر
https://tpccp.um.ac.ir/article_32811.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32811_8908ecb2cde603082cda62d40a041b21.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
8
1
2018
06
22
رابطه ی هوش معنوی، قدردانی، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی با رفتار شهروندی سازمانی
21
36
FA
صدیقه
نگین تاجی
دانشگاه پیام نور ممسنی
negintaji80@gmail.com
مهدی
پیام
دانشگاه پیام نور ممسنی
mehdipayam65@gmail.com
کیومرث
بشلیده
دانشگاه شهید چمران اهواز
k.beshlideh@scu.ac.ir
مجید
نگین تاجی
دانشگاه پیام نور ممسنی
majid.negintaji@yahoo.com
سید اسماعیل
هاشمی
دانشگاه شهید چمران اهواز
esmaeil2140@yahoo.com
10.22067/ijap.v8i1.65538
هدف: بررسی رابطه ی هوش معنوی، قدردانی، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی با رفتار شهروندی سازمانی.
روش:روش پژوهش حاضراز نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونه شامل 195 نفر از کارکنان دانشگاه شهید چمران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای هوش معنوی کینگ(2008)، قدردانی مک کالوف، امانس و تسانگ(2002) ، تعهد سازمانی ماودی استیرز و پورتر (1979)، اشتیاق شغلی اسکافلی و باکر(2001) و رفتار شهروندی سازمانی ارگان و کونوفسکی(1989) بود. . تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام انجام شد.
یافته ها: ضریب همبستگی چندگانه برای ترکیب خطی هوش معنوی، قدردانی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی برابر 450/0=MR و ضریب تعیین برابر 203/0=RS بود که در سطح 001/0≥p معنی دار بود. همچنین بین متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک، رابطه مثبت و معنی دار (05/0>p) وجود دارد.
هوش معنوی,قدردانی,تعهد سازمانی,اشتیاق شغلی,رفتار شهروندی سازمانی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32828.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32828_6cf2b4a1c0e4f4d731de7725f4eaef5c.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
8
1
2018
06
22
نقش انعطافپذیری روانشناختی و سرسختی روانشناختی در تبیین بهزیستی روانشناختی سربازان
37
51
FA
محمدجواد
اصغری ابراهیم آباد
0000-0003-2408-1098
فردوسی مشهد
mjasghari@um.ac.ir
محمد
ممی زاده
فردوسی مشهد
m.mamizade1371@gmail.com
10.22067/ijap.v8i1.67658
هدف: بررسی رابطه انعطافپذیری روانشناختی و سرسختی روانشناختی با بهزیستی روانشناختی در سربازان "مرکز آموزشی وظیفة شهداء وظیفة پدافند هوایی سمنان".
روش: روش انجام پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهشی شامل سربازان "مرکز آموزشی وظیفة شهداء وظیفة پدافند هوایی سمنان" بود. 162 نفر به صورت نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه ی انعطاف پذیری شناختی(CFI)، مقیاس سرسختی اهواز (AHI) و پرسشنامه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) تکمبل نمودند.
یافته ها: یافتهها نشان داد بین انعطافپذیری روانشناختی و سرسختی روانشناختی با بهزیستی روانشناختی، و همچنین بین انعطافپذیری روانشناختی و سرسختی روانشناختی، رابطه معنادار و مستقیم (سطح معناداری 01/0) وجود دارد. علاوه بر آن سرسختی روانشناختی می تواند 51 درصد از بهزیستی روانشناختی را پیش بینی می کند.
انعطافپذیری روانشناختی,سرسختی روانشناختی,بهزیستی روانشناختی,سربازان
https://tpccp.um.ac.ir/article_32875.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32875_aad96e332011a13e80a817919052cdb3.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
8
1
2018
06
22
مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و زوج درمانی مبتنی بر خود نظم بخشی بر راهبردهای مقابلهای و خودکنترلی زوجین
52
72
FA
ناصر
یوسفی
0000-0002-7275-0789
کردستان
naseryoosefi@yahoo.com
بنت الهدی
کریمی پور
کردستان
karimi.moshavere66@gmail.com
10.22067/ijap.v8i1.62302
هدف: بررسی و مقایسه اثربخشی دو روش درمان فراشناخت و زوج درمانی مبتنی بر خود نظم بخشی بر راهبردهای مقابلهای و خودکنترلی زوجین.
روش: این پژوهش با روش شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری برای دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد. نمونه شامل 60 نفر از زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر خرم آباد بود. برای گروه آزمایش اول آموزش مبتنی بر روش خود نظم بخشی و برای گروه آزمایش دوم آموزش مبتنی بر درمان فراشناخت اجرا شد. شرکتکنندگان پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن(CSQ) و پرسشنامه خود کنترلی تانجی را درسه مرحله تکمیل نمودند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد هر دو روش زوج درمانی مبتنی بر خود نظم بخشی و درمان فراشناخت بر بهبود راهبردهای مقابلهای و خودکنترلی زوجین به طور معناداری اثربخش بودند. روش خودنظم بخشی تأثیر بیشتر و ماندگارتری بر بهبود راهبردهای مقابلهای زوجین داشت و رویکرد فراشناخت بر کنترل موثر زوجین و آموزش خود کنترلی موثرتر بوده است. همچنین تغییرات ایجاد شده در پیگیری یک ماهه نیز ماندگار بود. بنابراین با آموزش روش فراشناخت و خودنظم بخشی میتوان راهبردهای مقابله-ای زوجین را بهبود بخشید و در ارتقاء سازوکارهای تعدیل رفتار در بین زوجین تأثیر گذار بود به صورتی که این زوجین در زمینه خودکنترلی و راهکارهای مقابلهای توانمند گردند.
راهبرد مقابله ای,کنترل,خود نظم بخشی,فراشناخت
https://tpccp.um.ac.ir/article_32897.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32897_4d50db19c4458b4a7dd1547298190dce.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
8
1
2018
06
22
ساخت و اعتبار یابی مقیاس شرم در دانشجویان دانشگاههای فردوسی و پیام نور مشهد
73
90
FA
سیده فاطمه
نجفی
دانشگاه فردوسی مشهد
fgkazemi@yahoo.com
زهره
سپهری شاملو
دانشگاه فردوسی مشهد
z.s.shamloo@gmail.com
حسین
کارشکی
0000-0003-1990-2356
دانشگاه فردوسی مشهد
kareshki@um.ac.ir
10.22067/ijap.v8i1.46555
هدف: ساخت آزمون بر اساس رویکرد برادشاو به شرم و تلاش برای یکپارچه نمودن نظریات مختلف به شرم و متناسبسازی آن با فرهنگ و جامعه ایرانی
روش: جامعه در این پژوهش دانشجویان دانشگاههای فردوسی و پیام نور مشهد میباشد. حجم نمونه 900نفر برای دو دانشگاه محاسبه شد.در این پژوهش بهمنظور ساخت آزمون روشهای ترکیبی، اکتشافی، متوالی به کار گرفته شد
یافته ها: .نتایج نشاندهنده شاخصهای روایی محتوایی، روایی سازه در اشکال روایی عاملی، روایی همگرا (05/0 ,p>02/0r=)، واگرا (05/0 ,p>08/0r= - ) و افتراقی (05/0 ,p>008/0r= - ) و روایی ملاکی پیشبین (001/0 ,p
آزمون,شرم سالم,شرم ناسالم,اعتباریابی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32918.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32918_721ed2952d187e26dc30d39bb18df3f7.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
8
1
2018
06
22
تاثیر یادگیری اشعار ریتمیک بر کارکرد حافظه شنیداری–کلامی کودکان
91
104
FA
زهرا
طغان احمدآبادی
علوم پزشکی شهید بهشتی
z.ahmadabadi82@yahoo.com
علی
محمدزاده
علوم پزشکی شهید بهشتی
amzadeh@sbmu.ac.ir
صادق
جعفرزاده
علوم پزشکی مشهد
sjafarzade@gmail.com
سید مهدی
طباطبایی
علوم پزشکی شهیدبهشتی
seyyed_mehdi_tabatabaee@yahoo.com
10.22067/ijap.v8i1.56689
هدف: تعیین تاثیر یادگیری اشعار ریتمیک برکارکرد حافظه شنیداری - کلامی کودکان.
روش: این مطالعه کارآزمایی تصادفی شده شاهددار(RCT) با مشارکت 80 دانشآموز هنجار دختر و پسر پایه ششم ابتدایی (95-1394)که به صورت تصادفی به دوگروه 40 نفری شاهد و تجربی تقسیم شدند، دانش آموزان گروه تجربی 8 هفته متوالی بصورت روزانه به اشعار ریتمیک ضبط شده کتاب فارسی گوش دادند. قبل و بعد از مداخله، حافظه شنیداری- کلامی هر دوگروه، با آزمون حافظه شنیداری – کلامی ری ارزیابی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 وآزمونهای من ویتنی، تی زوجی و ویلکاکسون تحلیل شدند.
یافتهها: دامنه سنی دانشآموزان 12-11 سال و از نظر جنسیتی بطور مساوی انتخاب شدند. در پس آزمون، میانگین امتیاز یادگیری کلی از حافظه شنیداری-کلامی در دانش آموزان گروه تجربی (54/1±6/10)بصورت معنی داری بیشتر ازگروه شاهد (68/1±40/8) بود(028/0=p). همچنین در پس آزمون، میانگین امتیاز یادگیری کلی، امتیاز با مداخله، یادآوری بلافاصله، یادآوری تاخیری و بازشناسی درگروه تجربی بصورت آماری معناداری بیشتراز پیش آزمون بود (05/0>P).
اشعار ریتمیک,حافظه شنیداری- کلامی,دانش آموزان ابتدایی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32942.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32942_d789d52049d11be1158bc6503ac1672a.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
8
1
2018
06
22
اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد به شیوه ی گروهی بر نگرش به بی معنایی زندگی و سرسختی روان شناختی زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین
105
123
FA
صبا
حقی
دانشگاه ملایر
haghi1212@gmail.com
طاهره
حق طلب
دانشگاه ملایر
haghtalab3553@yahoo.com
محمد
عسگری
دانشگاه ملایر
drmasgari423@gmail.com
10.22067/ijap.v8i1.61451
هدف: بررسی اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر مفروضهها و قواعد به شیوهی گروهی بر نگرش به بی-معنایی زندگی و سرسختی روانشناختی زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین
روش:در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع گروه های کنترل نامعادل، 30 نفر از زنان سرپرست خانوار بعد از غربالگری اولیه بهصورت نمونهگیری هدفمند در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش مداخلات آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه دیدگاه های شخصی کوباسا، شاخص نگرش به زندگی و پرسشنامه کیفیت زندگی بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t برای نمره های افتراقی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج آزمون t برای نمره های افتراقی نشان داد که تفاوت میانگین در نگرش به بی معنایی زندگی و سرسختی روان شناختی بین دو گروه معنی دار است؛ بنابراین آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد به شیوه ی گروهی باعث افزایش سرسختی روان شناختی و کاهش نگرش به بی معنایی زندگی در زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین شده است.
آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد,بی معنایی زندگی,زنان سرپرست خانوار,سرسختی روان-شناختی,کیفیت زندگی
https://tpccp.um.ac.ir/article_32980.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_32980_1d2e33f9e0cdeb203c8a3a0cae4cd3b7.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
8
1
2018
06
22
مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری بر بهبود طرحواره های ناسازگار اولیه در بیماران بی اشتهای عصبی با پیوند ضعیف مادری
124
141
FA
طاهره
محمودیان دستنایی
0000-0001-6020-3422
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
mahmodian.mina@yahoo.com
شعله
امیری
دانشگاه اصفهان
shole_amiri@yahoo.com
حمید طاهر
نشاط دوست
دانشگاه اصفهان
h.neshat@yahoo.com
غلام رضا
منشئی
0000-0002-9486-9713
آزاد اسلامی واحد خوراسگان
smanshaee@yahoo.com
10.22067/ijap.v8i1.58359
هدف: مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان شناختی رفتاری بر بهبود طرحواره های ناسازگار اولیه در بیماران بی اشتهای عصبی با توجه به پیوند ضعیف مادری
روش: روش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون ، پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل بیماران دارای اختلال خوردن مراجعه کننده به مراکز روانپزشکی و کلینیک های روان درمانی شهر تهران در رده سنی 16 تا 23 سال می باشد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بوده است. در غربالگری صورت گرفته 21 بیمار بی اشتهای عصبی دارای پیوند ضعیف مادری تشخیص داده شد، سپس بیماران در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل همتا سازی شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه تشخیصی بر اساس ملاک های تشخیص اختلال خوردن و تشخیص روان پزشک است. از دو پرسشنامه 1- پیوند والدینی 2- طرحواره های یانگ استفاده شد.
یافته ها: بیماران در حوزه بریدگی و طرد، خود گردانی و عملکرد مختل و سپس گوش به زنگی دارای بیشترین مشکل بوده اند.، اما در حوزه دیگر جهت مندی و محدودیت های مختل آسیب پذیری کمتری داشتند.همچنین نتایج بیانگر این بود که درمان طرحواره نسبت به درمان شناختی رفتاری در بهبود طرحواره های ناسازگار بیماران دارای اثربخشی و ماندگاری بیشتری بوده است.
طرحواره درمانی,درمان شناختی و رفتاری,بی اشتهایی عصبی,پیوند ضعیف مادری
https://tpccp.um.ac.ir/article_33004.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_33004_bd1e60af7122b7772dfa9b562f39eff5.pdf