دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
رابطة الگوهای ارتباطی خانواده و کیفیت زندگی دانشآموزان دورة متوسطة شهر شیراز
FA
رحیمی
رحیمی
mrfs1396@gmail.com
خیر
خیر
10.22067/ijap.v10i1.6836
کیفیت زندگی از اساسیترین مفاهیم روانشناسی مثبتگراست. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیشبینی ابعاد کیفیت زندگی، شامل «سلامت جسمی»، «سلامت روان»، «ارتباطات اجتماعی» و «ادراک محیط زندگی» توسط ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، شامل «بُعد گفت و شنود» و «بُعد همنوایی» بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 435 دانشآموز (215 نفر دختر و 220 نفر پسر) دبیرستانهای مختلف شهر شیراز بودند. برای سنجش کیفیت زندگی از مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و برای سنجش ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده از مقیاس تجدیدنظر شدة کوئرنر و فیتزپاتریک استفاده شد. روایی مقیاسها از طریق همسانی درونی و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب مقیاسها بود. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان میزان پیشبینی هریک از ابعاد کیفیت زندگی توسط دو بّعد گفت و شنود و همنوایی الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که در هر چهار بّعد کیفیت زندگی، یعنی سلامت جسمی، سلامت روان، ارتباطات اجتماعی و ادراک محیط زندگی، جهت گیری گفت و شنود خانواده پیشبینی کنندة مثبت و جهت گیری همنوایی پیشبینی کنندة منفی بود. بنابراین، میتوان گفت که ارتقاء گفت و شنود خانواده پیشبینی کنندة کیفیت زندگی فرزندان است، در حالی که تأکید بر همنوایی در خانواده از کیفیت زندگی فرزندان میکاهد.
واژههای کلیدی: الگوهای ارتباطی خانواده، کیفیت زندگی، گفت و شنود، همنوایی.
https://tpccp.um.ac.ir/article_27158.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27158_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
مقایسة ایدئولوژیهای برنامه درسی آیزنر با میلر: نگاهی دیگر
FA
مهرمحمدی
مهرمحمدی
mrfs1396@gmail.com
امین خندقی
امین خندقی
aminkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir
10.22067/ijap.v10i1.6838
در داخل حوزة تعلیم و تربیت، حوزهای فرعی وجود دارد که «برنامه درسی» نامیده میشود. برنامه درسی بهعنوان یک حوزة مطالعاتی، در زمینة مباحث نظری از اختلاف برانگیزترین حوزهای معرفت بشری محسوب میشود. یکی از مباحثی که از دیرباز منشأ و مصدر این اختلاف نظر بین نظریهپردازان این رشته بوده، ایدئولوژیهای برنامه درسی یا نظریههای هنجاری برنامه درسی است. موضوع ایدئولوژی برنامه درسی یکی از مباحث اساسی و پر مناقشة برنامه درسی است. نگاهی گذرا به منابع منتشر شده در حوزة برنامه درسی در دهههای گذشته حاکی از آن است که به این موضوع توجه بسیار جدی شده است؛ بهنحوی که آثار قابل ملاحظهای در این زمینه به رشته تحریر در آمده است. دو تن از صاحبنظران بنامی که در این زمینه آثار معتبری منتشر نمودهاند، آیزنر و میلر میباشند. مقالة حاضر بر آن است تا ضمن بررسی عمیق اندیشههای آیزنر و میلر در این زمینه، تنوع برداشتها از ایدئولوژیهای برنامه درسی و دلایل آن را بهگونهای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر اندیشههای هر دو صاحبنظر شده و پس از آن، با تأملی دوباره در این ایدئولوژیها، نکات کلیدی اندیشههای این افراد استنتاج گردیده و در نهایت، با مقایسة ایدئولوژیهای آیزنر و میلر، تحلیل و نتیجهگیری انجام شده است. بهطور کلی، نتایج این مقایسه و ارزیابی نشان میدهد که تفاوتهای اساسی و بنیادی در فلسفه و جهانبینی این دو صاحبنظر وجود دارد.
واژههای کلیدی: ایدئولوژیهای برنامه درسی، پست مدرنیسم، آموزههای دینی و معنوی، نظریههای توصیفی برنامه درسی، آیزنر، میلر.
https://tpccp.um.ac.ir/article_27211.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27211_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
مقایسة کنشوری عصب - روانشناختی (زمان واکنش) در معتادان و افراد عادی
FA
اصغری
اصغری
mrfs1396@gmail.com
دژکام
دژکام
آزادفلاح
آزادفلاح
10.22067/ijap.v10i1.6839
در این تحقیق، کنشوری عصب - روانشناختی بین سوء مصرف کنندگان هروئین، سوء مصرف کنندگان تریاک و افراد عادی مورد بررسی قرار گرفته است. دو گروه معتاد (30N = ) از طریق پرسشنامه و مصاحبه از بین افرادی که به کلینیکهای درمانی جهت ترک مراجعه کردند انتخاب شدند. گروه کنترل (15 N =) با توجه به خصوصیات تأثیرگذار در تحقیق از قبیل سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی و اجتماعی با گروههای معتاد همتا شدند. در این تحقیق علّی – مقایسهای، دادهها با استفاده از دستگاه کرونوسکپ ، بهصورت موردی جمعآوری گردیدند. نتایج حاصله از اطلاعات جمعآوری شده نشان داد که زمان واکنش بین سه گروه تفاوت معنیدار داشت. در بیشتر سطوح محرکهای بینایی و شنوایی، این تفاوت بین دو به دو گروهها بهصورت معنیدار مشاهده گردید. سوء مصرف کنندگان تریاک و سوء مصرف کنندگان هروئین در زمان واکنش کلی با همدیگر تفاوت معنیداری داشتند. همچنین بین زمان واکنش ساده و زمان واکنش پیچیدة گروه معتادان با گروه عادی نیز تفاوت معنیداری دیده شد.
واژههای کلیدی: کنشوری، عصب روانشناختی، زمان واکنش، سوء مصرف کنندگان
https://tpccp.um.ac.ir/article_27262.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27262_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
مقایسة اثربخشی درمانهای رفتاردرمانی شناختی و فلئوکزتین در بهبود مبتلایان به اختلال وسواسی-اجباری
FA
فرنام
فرنام
mrfs1396@gmail.com
محمودعلیلو
محمودعلیلو
بخشی پور
بخشی پور
10.22067/ijap.v10i1.6840
هدف از این پژوهش، مقایسة میزان اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و فلئوکزتین در بیماران وسواسی-اجباری است. این بررسی از نوع آزمایشی بود. آزمودنیهای پژوهش را 42 نفر بیمار وسواسی-اجباری که بهصورت جایگزینی تصادفی در سه گروه رفتاردرمانی شناختی، فلئوکزتین و لیست انتظار جای داده شده بودند، تشکیل میدادند. آزمودنیهای سه گروه از نظر متغیرهایی چون سن، جنس، سطح تحصیلات و وضیعت تأهل همتاسازی شده بودند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای وسواسی-اجباری مادزلی، افسرد گی بک و اضطراب بک استفاده شد. نمرههای بهدست آمده از ارزیابیها در سه مرحله ( پیش آزمون، پس آزمون و دو ماه بعد از پس آزمون ) به کمک آزمونهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره یک راهه و آزمون تعقیبی T توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در کاهش علائم وسواسی، رفتاردرمانی شناختی اثر درمانی بیشتری نسبت به فلئوکزتین در کوتاه مدت (05/0 P
https://tpccp.um.ac.ir/article_27285.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27285_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
بررسی عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی
FA
یمنی دوزی سرخابی
یمنی دوزی سرخابی
mrfs1396@gmail.com
امین مظفری
امین مظفری
10.22067/ijap.v10i1.6841
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عاملهایی است که بتواند تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی را مشخص نماید. جامعة آماری این مطالعه تعداد 85 دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که از تاریخ 1/9/1382 الی 1/5/1383 موفق به دفاع از پایاننامة خود شدهاند. پرسشنامة PREQ ابزار گردآوری دادهها است. عاملهای استخراجی برای برسی تجارب پژوهشی دانشجویان عبارتند از: سرپرستی؛ مهارت ادراکی؛ مهارت عملی؛ جوّ دانشکده؛ آزمون پایاننامه. این پنج عامل در مجموع 46/64 درصد از واریانس تجارب پژوهشی دانشجویان را تبیین نموده است. در بین این پنج عامل، عامل جوّ دانشکده با میانگین 26/2 از مقیاس 5 و عامل مهارت عملی با میانگین 78/3 از مقیاس 5 به ترتیب پایینترین و با لاترین میزان را در دانشگاه داشتهاند.
واژههای کلیدی: ارزیابی درآموزش عالی، تجارب پژوهشی دانشجویان، کیفیت آموزش عالی، تحصیلات تکمیلی.
https://tpccp.um.ac.ir/article_27326.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27326_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
بررسی وضعیت سلامت عمومی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه یزد
FA
امیدیان
امیدیان
mrfs1396@gmail.com
10.22067/ijap.v10i1.6842
پژوهش حاضر بهمنظور کسب اطلاعاتی دربارة وضعیت سلامت روانی دانشجویان و مقایسة آن در دانشجویان دختر و پسر طراحی و اجرا گردید. 554دانشجوی دختر و پسر با توجه به فهرستِ اسامیِ ارائه شده از ادارة آموزش دانشگاه بهصورت تصادفی طبقهای از مجتمعهای فنی و مهندسی و علوم انسانی و علوم پایه و معماری انتخاب و آزمون GHQ-28 و شادکامی را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که دانشجویان دختر و پسر از نظر میانگین نمره در اختلال کلی و شاخههای فرعی آزمون سلامت روانی و نمرات آزمون شادکامی با هم تفاوت معنیداری ندارند. بهعلاوه، با استفاده از نقطة برش 23 که برای تعیین سلامت روانی بهکار می رود، 7/56 درصد دانشجویان مشکل روانشناختی نداشته و سالم بودند، 7/27 درصد به مشکلات متوسط دچار بودند و 7/15درصد مشکلات جدی داشته و به خدمات روانشناسی و روانپزشکی نیاز داشتند. مقایسة دانشجویان دختر و پسر با استفاده از فراوانی گروهها در سه گروه بهدست آمده از نقاط برش نیز معنیدار نبود. نتایج نشان داد که شادکامی با نمرة کلی اختلال روانی و خرده مقیاسهای بهدست آمده از GHQ-28 رابطة معکوس دارد. نتایج با توجه به سطوح مختلف بهداشت روانی و پژوهشهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
واژههای کلیدی: بهداشت روانی، شادکامی، اختلال روانی، دانشجویان
https://tpccp.um.ac.ir/article_27354.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27354_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
بررسی ارتباط هوش هیجانی، سبک اسناد و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در زنان شاغل
FA
احدی Ahadi
احدی
mrfs1396@gmail.com
نریمانی
نریمانی
ابوالقاسمی
ابوالقاسمی
m-abolghasemi@sbu.ac.ir
آسیایی
آسیایی
10.22067/ijap.v10i1.6843
هدف از انجام پـژوهش حاضر، تعیین ارتبـاط هوش هیجانی، سـبکهای اسنادات و خودکـارآمـدی با رضایت از زندگی در زنان شاغـل شهرستان بجنورد بود. جامعة این پژوهـش کلـیة زنان شـاغل 30 تا 40 سالهای بود که بهطـور تمام وقت در بخش دولتی شهرستان بجـنورد در سال 1384 مشغول بهکار بودند که از میان آنان، نمونهای به حجم 120 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای هوش هیجانی، خودکارآمدی، سبکهای اسنادات و رضایت از زندگی استفاده شد. یافتهها نشان داد: بین هوش هیجانی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی رابطة مثبت معنادار وجود دارد. بین سبکها ی اسنادات و رضایت از زندگی رابطة معنیداری دیده نشد. نتابج رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی توان پیشبینی رضایت از زندگی را دارد.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، سـبک اسناد، خودکـارآمـدی، رضایت از زندگی، شاغـل
https://tpccp.um.ac.ir/article_27384.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27384_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی
FA
بشارت
بشارت
mrfs1396@gmail.com
10.22067/ijap.v10i1.6844
در این پژوهش رابطة بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونة دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعة نوع رابطة ناگویی هیجانی و مؤلفههای آن شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی با مشکلات بین شخصی و جنبههای ششگانة آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت، مردم آمیزی، اطاعتپذیری، صمیمیت، مسئولیتپذیری و مهارگری بود. سیصد و پنجاه و هفت دانشجو (210 دختر و 147 پسر) از رشتههای مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنیها خواسته شد "مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (FTAS-20)" و "مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP)" را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس چند متغیره، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی مثبت معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای ناگویی هیجانی میتوانند مشکلات بین شخصی دانشجویان را در زمینههای قاطعیت، مردم آمیزی، صمیمیت و مسئولیتپذیری پیشبینی کنند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی دارد. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
واژههای کلیدی: ناگویی هیجانی، مشکلات بین شخصی، پردازش اطلاعات
https://tpccp.um.ac.ir/article_27413.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27413_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
بررسی تأثیر دستکاری انگیزشی بر روی سرعت پردازش مغزی در افرادی با حساسیت بالا در سیستمهای بازدارنده/فعالساز رفتاری
FA
صبوری مقدم
صبوری مقدم
mrfs1396@gmail.com
پخشی پور
پخشی پور
عشایری
عشایری
قادری پاکدل
قادری پاکدل
گروسی
گروسی
10.22067/ijap.v10i1.6846
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دستکاری انگیزشی بر روی سرعت پردازش مغزی در افرادی با حساسیت بالای BAS و افرادی با حساسیت بالای BIS بود. در واقع، این پژوهش بهدنبال فراهم کردن حمایتی برای تأثیر همخوانی در یادگیری در مدل گری، در مقایسه با مدل آیزنگ، می باشد. برای این منظور، 35 آزمودنی BAS و 28 آزمودنی BIS انتخاب شدند و تحت سه مرحله دستکاری انگیزشی (مرحلة فقدان دستکاری انگیزشی، مرحلة تنبیهی، و مرحلة تشویقی) قرار گرفته و زمان واکنش تمایزی آنها سنجیده شد. دادهها با استفاده از روش آماری MANOVA مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سرعت پردازش افراد BAS در شرایط تشویقی و سرعت پردازش افراد BIS در شرایط تنبیهی افزایش مییابد. این نتایج تأییدی برای مدل همخوانی گری، در مقایسه با آیزنگ، فراهم نمود.
واژههای کلیدی: سیستم فعال ساز/ بازدارنده رفتاری، دستکاری انگیزشی، سرعت پردازش مغزی، همخوانی
https://tpccp.um.ac.ir/article_27504.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27504_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
1
2009
10
23
نقدی بر انسانشناسی تیلوریسم و پیامدهای آن در مدیریت آموزشی
FA
سرمدی
سرمدی
mrfs1396@gmail.com
پاکسرشت
پاکسرشت
صفایی مقدم
صفایی مقدم
مهرعلیزاده
مهرعلیزاده
10.22067/ijap.v10i1.6847
در جهان امروز، کمتر کسی میتواند با نگاه مکانیستی به مدیریت سازمانها و بالاخص مدیریت آموزشی بنگرد. بهویژه در دهههای اخیر، عواملی همچون آگاهی، اندیشه و آزادی در نظامهای آموزشی بهطور فزایندهای مورد تأکید قرار میگیرد. علیرغم این سیر پیشروندة علمی، به مبانی فلسفی این نظریهها و روند شکلگیری آنها توجه لازم مبذول نشده است. مدیریت آموزشی علمی جوان است و لازم است از لحاظ فلسفی پشتیبانی شود. در همین راستا، پژوهش حاضر به بررسی مبنای انسانشناسی تیلوریسم بهعنوان اولین نظریة علمی مدیریت پرداخته و پیامدهای آن را در مدیریت آموزشی به نقد میکشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که طبق این تئوری، انسان بهعنوان یک موجود مادی نگریسته میشود که مرتباً باید کنترل شود. منابع نیروی انسانی برابر با منابع نیروی صنعتی فرض میشوند و انسان بر مبنای این تئوری، انسانی منطقی ـ اقتصادی و واحد تجزیه و تحلیل مدیریت در سازمان است. به همین سیاق، مدیریت آموزشی از اقتدار عُقلایی ـ قانونی برای ادارة مدرسه بهره میجوید و در شیوههای کنترل معلمین و شاگردان تمرکز شدید وجود دارد و نقش هنجارها بهعنوان عوامل کنترلکنندة رفتارهای انسانی به حداقل کاهش مییابد.
واژههای کلیدی: تیلوریسم- انسانشناسی- مدیریت آموزشی- سازماندهی معقول- دانش علمی
https://tpccp.um.ac.ir/article_27544.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27544_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf