دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
3
2010
02
20
بررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان
FA
عباس
ابوالقاسمی
abolghasemi1344@uma.ac.ir
رضا
گلپور
محمد
نریمانی
narimani@uma.ac.ir
حسین
قمری
good_nader@yahoo.com
10.22067/ijap.v10i3.6943
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین باورهای فراشناختی مختل و موفقیت تحصیلی در دانشآموزان دارای «اضطراب امتحان» میباشد. نمونة این پژوهش شامل243 آزمودنی دارای اضطراب امتحان بود که از میان 900 دانشآموز سال سوم راهنمایی شهرستان نوشهر شناسایی شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامة فراشناخت ولز و پرسشنامة اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شده است. معدل کل نمرات دانشآموزان بهعنوان موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی (21/0-=r) دانشآموزان دارای اضطراب امتحان رابطة منفی معنیداری دارد. بین باورهای فراشناختی مختل و شدت اضطراب امتحان (17/0=r) همبستگی مثبت معنیداری بهدست آمد (01/0>p). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 11درصد واریانس مربوط به موفقیت تحصیلی توسط مؤلفههای فراشناختی تبیین میشود. این نتایج حاکی از آن است که با افزایش باورهای فراشناختی مختل موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان کاهش مییابد.
واژههای کلیدی: باورهای فراشناختی مختل- موفقیت تحصیلی- اضطراب امتحان
https://tpccp.um.ac.ir/article_27578.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27578_01701d20b379225afceeb8bb6b56218e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
3
2010
02
20
بررسی رابطة میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی
FA
فیروز
محمودی
firoozmahmoodi@modares.ac.ir
اسکندر
فتحی آذر
رجب
اسفندیاری
10.22067/ijap.v10i3.6944
مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانشآموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری می شود. در این تحقیق میزان گفتار معلم و دانشآموز بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، تا مشخص شود که میزان گفتار معلم و دانشآموز و میزان مشارکت آنها به چه میزان است. برای بررسی این موضوع 60کلاس سوم متوسطه (30کلاس دخترانه و 30کلاس پسرانه) از سه رشته ادبیات و علوم انسانی، ریاضی ـ فیزیک و علوم تجربی از نواحی پنچگانه آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوه نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب گردید. 10کدبردار از طریق مشاهده فرایند تدریس داده ها را جمع آوری نمودند. سپس بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز، فراوانی عوامل دهگانه محاسبه گردید. براساس نتایج به دست آمده بین میانگین مشارکت فعال و نوع گفتار آزادانه و محدود بین دانشآموزان دختر و پسر و همچنین بر اساس رشته تحصیلی تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد. ولی بین میزان مشارکت و نوع گفتار آزادانه و محدود دانش آموز با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.
واژههای کلیدی: مشارکت فعال دانشآموز، تعامل کلامی معلم و دانشآموزان، سیستم تجزیه و تحلیل ارتباط کلامی فلندرز، گفتار محدود دانشآموز، گفتار محدود دانشآموز و پیشرفت تحصیلی
واژههای کلیدی: اهداف تسلط، اهداف عملکردی گرایش- اجتناب، راهبرهای عمیق و سطحی، توانایی حل مسئلة ریاضی.
https://tpccp.um.ac.ir/article_27675.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27675_f793f45c9054bcee50c21501ffe39908.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
3
2010
02
20
بررسی میزان کاربست مؤلفههای دانشگاه یاددهنده از نظر اعضای هیئت علمیدانشگاهها
FA
زارع محمدآبادی
زارع محمدآبادی
hoseinzare2003@yahoo.com
رجایی پور
رجایی پور
جمشیدیان
جمشیدیان
مولوی
مولوی
10.22067/ijap.v10i3.6945
در این پژوهش، برای بررسی میزان کاربست مؤلفههای دانشگاه یاددهنده [دیدگاه قابل یاددهی، ایدهها، ارزشها، انرژی، و قاطعیت در تصمیمگیری] در دانشگاههای دولتی از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش تمام اعضای هیئت علمیدانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 86-85 بوده که از میان آنان یک نمونة 315 نفری به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهصورت تصادفی انتخاب شده است. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محقق ساختة 74 سؤالی در قالب طیف 5 درجهای لیکرت بهکار برده شده است. جهت آزمون سؤالهای پژوهش از آزمونهای آماری پارامتریک از جمله t تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین نمرات پاسخگویان در خصوص تمام مؤلفههای دانشگاه یاددهنده کمتر از حد متوسط (3) بوده و در تمام مؤلفهها تفاوت معنیدار است. بررسی تفاوت بین نظرات نمونة آماری در مورد میزان کاربست مؤلفههای سازمان یاددهنده با توجه به متغیرهای دموگرافیک نیز، f مشاهده شده نشان میدهد که براساس رتبة علمی اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه در سه مورد انرژی، ایدهها و ارزشها، تفاوت معنیدار بود. تفاوت بین میانگینهای زنان و مردان و نیزتفاوت بین میانگین براساس سنوات خدمت پاسخگویان معنیدار نبود، ولی در خصوص سمتهای مدیر و عضو هیئت علمی در تمام موارد تفاوت بین میانگینها معنیدار بود. تحلیل نتایج همچنین نشان داد که میانگین نمرات کاربست مؤلفههای سازمان یاددهنده در دانشگاههای علوم پزشکی بالاتر از میانگین نمرات دانشگاههای غیر پزشکی است. در مورد مؤلفههای انرژی، ایدهها و ارزشها، f مشاهده شده معنیدار میباشد.
واژههای کلیدی: دانشگاه یاددهنده، دیدگاه قابل یاددهی، ایدهها، ارزشها، انرژی، قاطعیت در تصمیمگیری وآموزش عالی
https://tpccp.um.ac.ir/article_27713.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27713_238ca8a4dc0d7b507328c0de7f7e46cf.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
3
2010
02
20
مقایسة سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار
FA
علی
مشهدی
0000-0002-6212-1372
mashhadi@um.ac.ir
محمدی
محمدی
farzanehmohammadi86@gmail.com
10.22067/ijap.v10i3.6958
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و مقایسة سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار به انجام رسیده است. نمونة پژوهش شامل 60 نوجوان عادی (32 پسر و 28 دختر) و60 نوجوان بزهکار (32 پسر و 28 دختر) میباشد. در این پژوهش، بهمنظور سنجش سبکهای دلبستگی از پرسشنامة دلبستگی کولینز و رید، و برای سنجش عملکرد خانواده از پرسشنامة سنجش عملکرد خانواده استفاده گردید. نتایج بر اساس روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس تک متغیری و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبکهای دلبستگی نوجوانان عادی و بزهکار تفاوت معناداری وجود دارد و آزمودنیهای بزهکار بیش از آزمودنیهای عادی دارای سبکهای دلبستگی ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) هستند. بهعلاوه، بین گروه دختران و پسران نیز در سبک دلبستگی تفاوت معنادار بهدست آمد. همچنین، نتایج حاکی از آنند که نحوة عملکرد خانواده در بروز سبک دلبستگی ناایمن و پیامد آن بزهکاری و اختلالهای رفتاری مؤثر میباشد. در مجموع، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نحوة عملکرد خانواده،کیفیت نگهداری و نحوة تعامل بین افراد خانواده تعیین کنندة نوع دلبستگی در کودک، نوجوان و بزرگسال میباشد.
واژههای کلیدی: نوجوانی، دلبستگی، سبکهای دلبستگی، بزهکاری
https://tpccp.um.ac.ir/article_27731.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27731_9d9e25b8e46361220f95fa7024cce470.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
3
2010
02
20
تأثیر ساخت و ارائة نقشة مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک
FA
مصرآبادی
مصرآبادی
mesrabadi2@yahoo.com
حسینی نسب
حسینی نسب
فتحی آذر
فتحی آذر
مقدم
مقدم
10.22067/ijap.v10i3.6959
مقالة حاضر به مقایسة اثربخشی دو شیوة ساخت نقشههای مفهومی توسط فراگیران و ارائة نقشههای از قبل آماده شده بر یادداری، درک و حل مسئله برای در نظرگرفتن سبک یادگیری آزمودنیها پرداخته است. اثرات کاربندیها از طریق دو آزمون پیشرفت تحصیلی که دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفتند. برای اندازهگیری سبک یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه، آزمودنیها از آزمون گروهی اشکال نهفته استفاده شد. پژوهش بر اساس طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون طراحی شده است. شش کلاس به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی، نقشههای از قبل آماده شده به آزمودنیها ارائه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیة نقشههای مفهومی پرداختند. در گروههای کنترل نیز آزمودنیها بهشیوة مرسوم به یادگیری متنهای درسی مشابه پرداختند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که ارائة نقشة مفهومی در شرایطی که سبک یادگیری آزمودنیها وابسته به زمینه باشد نسبت به ساخت تأثیر بیشتری دارد و ساخت نقشة مفهومی در شرایطی که آزمودنیها دارای سبک نابسته به زمینه باشند بر ارائة نقشة مفهومی برتری دارد. بدون در نظر گرفتن سبک یادگیری هیچکدام از این دو روش برتری چشمگیری نسبت به هم نداشتند.
واژههای کلیدی: نقشة مفهومی، سبک یادگیری، پیشرفت تحصیلی، حل مسئله
https://tpccp.um.ac.ir/article_27778.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27778_70ceb29e24cf6aa061639ffc67872ac5.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
3
2010
02
20
بررسی رابطۀ پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران
FA
نورشاهی
نورشاهی
nasso_43@yahoo.com
10.22067/ijap.v10i3.6960
هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است. در این پژوهش 30 نفر از رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران و 102 نفر از همکاران مستقیم ایشان مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامة رهبری چند عاملی فرم 5x ویراست سوم استفاده شده است. تحلیل دادههای بهدست آمده نشان داد که اکثریت رؤسای مورد مطالعه در پیامد رهبری تلاش بالاتر از حد انتظار نمرة بالا و در دو پیامد، اثربخشی و رضایتمندی نمرة متوسط اخذ کردهاند. همچنین، اکثریت رؤسای مذکور در بُعد تأثیرگذاری ایدهآلینمرة بالا، در دو بُعد انگیزش الهامبخش و برانگیزندگی ذهنی نمرة متوسط و در بُعد ملاحظۀ فردی نمرة پایین کسب کردهاند. بین نمرة رؤسا در همۀ ابعاد سبک رهبری تحولگرا با هر سه پیامد رهبری همبستگی مثبت معنیدار مشاهده شد. بهطور کلی یافتههای پژوهشی ضرورت تقویت رؤسا در بُعد ملاحظۀ فردی را نشان میدهد. همچنین، یافتههای پژوهش نشان داد که سبک رهبری تحولگرا نقش مؤثری در افزایش رضایتمندی و تلاش بالاتر از حد انتظار در میان همکاران رؤسای مذکور دارد.
واژههای کلیدی: پیامدهای رهبری، تلاش بالاتر از حد انتظار، اثربخشی، رضایت، سبک رهبری تحولگرا
https://tpccp.um.ac.ir/article_27818.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27818_6b09d8046d518f3c462610e8f0cb60e8.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
3
2010
02
20
رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوانی
FA
رضوان خواه
رضوان خواه
mahnaz_rezvankhah@yahoo.com
10.22067/ijap.v10i3.6961
در پژوهش حاضر، مؤلفة مفهوم خود و رابطظ آن با ساختار خانواده و شیوههای فرزندپروری مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 163 دانشآموز نوجوان با میانگین سنی 16 سال و به تفکیک جنسیت از میان مدارس متوسطة شهر تبریز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مفهوم خود تنسی متشکل از 84 ماده و مقیاس 77 مادهای عملکرد تربیتی والدین استفاده شد. نتایج بیانگر تفاوتهای جنسی معنیداری در مفهوم خود نبود. دختران در مقایسه با پسران محبت والدینی را بیشتر ارزیابی کردند، ولی در نگرش به بُعد کنترل والدینی تفاوتهای جنسی معنیداری مشاهده نشد. چهار شیوة تربیتی (مقتدر، آزادگذارنده، قدرتطلب و مسامحهکار) در رابطه با مفهوم خود مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلANOVA گویای آن بود که نقش اقتدار والدینی در ایجاد مفهوم خود بالا در مقایسه با سه شیوة دیگر به مراتب بیشتر بود. همچنین، مفهوم خود، جز در رابطه با تحصیلات مادر، تحت تأثیر ساختار فیزیکی خانواده قرار نگرفت.
واژههای کلیدی: مفهوم خود، شیوههای فرزندپروری، ساختار فیزیکی خانواده، نوجوانی
https://tpccp.um.ac.ir/article_27844.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27844_b31534f136e26a57f4b37da574548025.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
2423-4265
010
3
2010
02
20
تأملی بر آموزشپذیری مدیریت آموزشی: انتقادها و دیدگاهها
FA
سعیدی رضوانی
سعیدی رضوانی
saeedy@um.ac.ir
بهره مند
بهره مند
10.22067/ijap.v10i3.6962
این مقاله حاصل بررسی موقعیت مسئلهزایی است که برخی تحقیقات از جمله مطالعهای در سطح دانشکدة علوم تربیتی آنرا به تصویر کشیدهاند. آن موقعیت مسئلهزا عدم توفیق فارغ التحصیلان دورههای آکادمیک مدیریت آموزشی در محیط واقعی سازمان بوده است. در پی آن، این مسئله مطرح شد که چه بسا اصولاً فرایند تربیت مدیران فرایندی ناشدنی است. بنابراین، برای بررسی موضوع " امکانسنجی آموزش مدیریت" دیدگاههای صاحبنظران بررسی و تحلیل گردید. بر این اساس، پرسش اساسی این نوشتار آن است که آیا مدیریت آموزشی قابل آموزش است؟ نتایج پیشینهکاوی نشان داد که گروهی از صاحبنظران به دلایلی نظیر شکاف میان تئوری و عمل مدیریت قایل به امکانناپذیری آموزش مدیریت هستند. در این مقاله، نقطه نظرات مخالفان آموزشپذیری مدیریت نقد شد و چنین نتیجه شد که نقص مشاهده شده در فارغ التحصیلان، به احتمال بیشتری بهکاربران نظریههای مدیریت (آموزههای مدیریتی) و نه دانش فعلی مدیریت مربوط است. کاستیهای این کاربران میتواند به دو عامل (الف) دریافت آموزشهای نامناسب و (ب) ویژگیهای شخصیتی غیرمتناسب با شغل مدیریت، مربوط باشد. در صورت پذیرش اصل تعامل آموزههای مدیریت با ویژگیهای کاربر (دانشجوی مدیریت آموزشی)، بایستی افرادی را در دورههای مدیریت گزینش نمود که دارای ویژگیهای اولیّة یک مدیر موفّق باشند. ضمناً میتوان به راهکارهای دیگری در آموزش مدیریت در سطح سازمانهای آموزشی اندیشید. رویکرد گردش و ارتقای شغلی همراه با آموزشهای ضمن خدمت مبتنی بر تحقیق عمل یکی از روشهای موًثر میباشد.
واژههای کلیدی: مدیریت آموزشی، آموزشپذیری، خصوصیات روانشناختی مدیران
https://tpccp.um.ac.ir/article_27894.html
https://tpccp.um.ac.ir/article_27894_5dbee24ac69975ebecd6310d6871b18c.pdf