TY - JOUR ID - 31064 TI - ترکیب آموزش والدینی و آموزش حافظه کاری بر کنش اجرایی بازداری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی JO - پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره JA - TPCCP LA - fa SN - 2251-6352 AU - حسین زاده, زهرا AU - مشهدی, علی AU - غنایی چمن اباد, علی AU - سلطانی فر, عاطفه AU - محرری, فاطمه AU - حسینی, زهره AU - حسین زاده ملکی, هدی AD - دانشگاه فردوسی مشهد AD - فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان- مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری- بیمارستان ابن‌سینا - دانشکده پزشکی- دانشگاه علوم پزشکی مشهد AD - کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران AD - دانشکده پزشکی- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 2 SP - 95 EP - 114 KW - : اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی (ADHD) KW - آموزش والدینی KW - آموزش حافظه کاری KW - درمان ترکیبی KW - بازداری شناختی KW - بازداری رفتاری DO - 10.22067/ijap.v3i2.21151 N2 - این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری، آموزش والدینی و ترکیب این دو مداخله بر بازداری کودکان مبتلا به ADHD انجام شده است. با استفاده از نمونه گیری در دسترس و مقیاس SNAP-IV، CBCL و مصاحبه بالینی، 36 کودک 6 تا 12 سال مبتلا به ADHD انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مداخله گمارش شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کو واریانس چند متغیری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت عملکرد کودکان گروه ترکیبی در مقایسه با دو گروه دیگر در آزمون بازداری شناختی معنادار نبود (05/0 P). اما عملکرد کودکان گروه درمان ترکیبی نسبت به دو گروه دیگر در آزمون بازداری رفتاری تفاوت معناداری داشت و حاکی از عملکرد بهتر این گروه بود (05/0 P UR - https://tpccp.um.ac.ir/article_31064.html L1 - https://tpccp.um.ac.ir/article_31064_ac070034b040ddfc5f3dc868b64a6948.pdf ER -