TY - JOUR ID - 31486 TI - اثربخشی آموزش برنامه‎ی فراشناخت پانورا و فیلیپو بر عملکرد ریاضی در کودکان با اختلال یادگیری ریاضی پایه‎ی چهارم دبستان در شهر اصفهان JO - پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره JA - TPCCP LA - fa SN - 2251-6352 AU - عباسیان, راضیه AU - عابدی, احمد AU - سیفی, زهرا AU - نصر آزادانی, سحر AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 2 SP - 33 EP - 50 KW - اختلال یادگیری ریاضی KW - عملکرد ریاضی KW - برنامه ی فراشناخت پانورا و فیلیپو DO - 10.22067/ijap.v4i2.24344 N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر با اختلال ریاضی پایه چهارم ابتدایی‌ هست. در این پژوهش از روش پژوهشی تک آزمودنی با طرح A-B استفاده شد. آزمودنی‌ها 3 دانش‌آموز دختر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در مدارس ابتدایی اصفهان می‌باشند که با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‎ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پس از اجرای آزمون تحت آموزش قرار گرفتند. ابزارهای مورداستفاده شامل چهارمین ویرایش آزمون هوش وکسلر، چک‌لیست تشخیصی اختلال ریاضی و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. در این روش پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی 12 جلسه‎ی مداخله‎ی انفرادی، آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو به آزمودنی‏ها ارائه گردید و هر 3 آزمودنی یک ماه پس از پایان مداخله به مدت 2 هفته‎ی پی‌درپی چهار جلسه تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند. این پژوهش نشان داد که بر اساس شاخص آمار توصیفی و تحلیل دیداری، مداخله‌ی موردنظر در مورد هر سه آزمودنی اثربخش بوده است (با PND 100% برای دو آزمودنی الف و ب و PND 92% برای آزمودنی ج). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با آموزش برنامه فراشناخت پانورا، عملکرد ریاضی دانش آموزان مبتلابه اختلال یادگیری ریاضی بهبود می‎یابد UR - https://tpccp.um.ac.ir/article_31486.html L1 - https://tpccp.um.ac.ir/article_31486_3ba785382bf416e565955b82c63cd9b7.pdf ER -