TY - JOUR ID - 32013 TI - اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی JO - پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره JA - TPCCP LA - fa SN - 2251-6352 AU - میرشاهی, مهری AU - قادری, علی رضا AU - معینی زاده, مجید AD - دانشگاه آزاداسلامی واحد‌علوم وتحقیقات همدان AD - دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 2 SP - 47 EP - 64 KW - مهارت‌های زندگی KW - سوء استفادة جنسی KW - خصیت DO - 10.22067/ijap.v5i2.41069 N2 - هدف: بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش-آزمون، پس-آزمون و پیگیری اجراشده است. بدین منظور ۳۰ نفر از مددجویان دختر، دارای سن بالای ۱۸ سال و تحصیلات حداقل سیکل که تحت مراقبت مراکز بهزیستی مشهد بودند از طریق آزمودن غربالگری انتخاب و با روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های: قربانیان سوءاستفاده جنسی، مهارت های زندگی و چندمحوری بالینی میلون-۳ بود. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای به مدت ۵ هفته تحت مداخله آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت، همچنین گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ی دریافت نکرد. داده ها با روش واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: الگوهای بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی، در ۳ بار اندازه‌گیری (001/0 >P) تفاوت معناداری را نشان دادند، همچنین بین دو گروه، بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود داشت. برنامة آموزش مهارت های زندگی تأثیر معنی داری بر کاهش علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی گذاشته است. UR - https://tpccp.um.ac.ir/article_32013.html L1 - https://tpccp.um.ac.ir/article_32013_5d7df6144508f1af2588381bba3f9340.pdf ER -