TY - JOUR ID - 40636 TI - بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش تعدیل‌کننده عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام JO - پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره JA - TPCCP LA - fa SN - 2251-6352 AU - معینی زاده, مجید AU - مولوی, الهه AU - اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد AD - استادیار/دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد /دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشیار/دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 5 EP - 24 KW - باورهای فراشناختی KW - نشانگان شناختی–توجهی KW - اضطراب اجتماعی KW - عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام DO - 10.22067/tpccp.2021.36722.0 N2 - هدف: بررسی نقش باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر با میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و شیوه‌ی نمونه‌گیری، در دسترس و هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال 98-97 در حال تحصیل بودند. انتخاب نمونه با بهره‌گیری از جدول مورگان و فرمول کوکران 200 نفر تعیین گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی کارلتون، مقیاس تحمل ابهام مکلین، مقیاس نشانگان شناختی-توجهی و پرسشنامه فراشناخت ولز بود. یافته‌ها: برای تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده گردید و نتایج حاکی از آن بود که سندرم شناختی-توجهی بر علائم اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معناداری بین باورهای فراشناختی با اضطراب اجتماعی مشاهده گردید. نتایج نشان داد که در نظر گرفتن عدم تحمل بلاتکلیفی، تحمل ابهام، نشانگان شناختی-توجهی و باورهای فراشناختی در برنامه‌های آموزشی و مداخلات روان‌شناختی، در پیشگیری از اختلالات هیجانی، کاهش و درمان آن‌ها مؤثر است. UR - https://tpccp.um.ac.ir/article_40636.html L1 - https://tpccp.um.ac.ir/article_40636_4d0e94845a51620e537646ceb49903fd.pdf ER -