TY - JOUR ID - 41538 TI - تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر اضطراب و حافظه کاری: توجه به نقش نگرانی و نشخوار فکری JO - پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره JA - TPCCP LA - fa SN - 2251-6352 AU - رنجکش, مریم AU - الهی, طاهره AU - مروتی, ذکراله AU - قاسمی, کبری AD - دانش آموخته/دانشگاه زنجان، زنجان، ایران AD - دانشیار/ دانشگاه زنجان، زنجان، ایران AD - دانش آموخته/ دانشگاه زنجان، زنجان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 41 EP - 59 KW - ذهن آگاهی KW - اضطراب KW - نشخوار فکری KW - حافظه‌کاری KW - نگرانی DO - 10.22067/tpccp.2021.68126.1015 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب و حافظه کاری با مدّنظر قرار دادن نقش نگرانی و نشخوار فکری بود.روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون سه گروهی بود. جامعه­ی آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان دختر مقطع یازدهم و دوازدهم شهرستان قروه در سال تحصیلی1394 -95 تشکیل می­دادند. از میان این جامعه آماری، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند، 93 دانش­آموز که اضطراب بالاتر از متوسط را تجربه می کردند، انتخاب  شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی، دارونما و کنترل گمارش شدند. به گروه آزمایش هشت جلسه برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و به گروه دارونما هشت جلسه زبان انگلیسی آموزش داده شد. گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. به منظور جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر، مقیاس پاسخ نشخوار فکری، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا و آزمون گام‌به‌گام جمع­بندی توالی شنیداری استفاده شد. داده ­ها از طریق آزمون تحلیل واریانس مختلط بین– درون‌گروهی (SPANOVA) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که بین گروه­های آزمایش، دارونما و کنترل در زمینه متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری وجود داشته است، بدین صورت که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب، نشخوار فکری، نگرانی و افزایش عملکرد حافظه کاری تأثیرگذار بوده است. UR - https://tpccp.um.ac.ir/article_41538.html L1 - https://tpccp.um.ac.ir/article_41538_f139899d93706b64d2a44e85b6df4dbd.pdf ER -