2024-03-29T11:17:53Z
https://tpccp.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3032
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1396
7
2
نقش میانجی گرانه اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان در رابطه ی درماندگی آموخته شده با پیشرفت تحصیلی
سیده خدیجه
امیریان
محمد سعید
عبدخدائی
حسین
کارشکی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی درماندگی آموخته شده با پیشرفت تحصیلی با میانجی گری اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان انجام شد. جامعه ی آماری کلیه ی دانش آموزان دختر دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 92-1391 بود.
روش: نمونه ای با حجم 394 نفر با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شد. دانش آموزان پرسشنامه های درماندگی آموخته شده (LHS)، اهمالکاری (PASS) و اضطراب امتحان (TAI) را تکمیل نمودند. همچنین میانگین نمرات آن ها به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. پژوهش از نوع همبستگی بود و تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های آماری همبستگی و تحلیل مسیر انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که هر یک از متغیرهای درماندگی آموخته شده، اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی ارتباط منفی معنادار دارند و درماندگی آموخته شده با اضطراب امتحان و با اهمالکاری تحصیلی و همچنین اهمالکاری تحصیلی با اضطراب امتحان ارتباط مثبت معنادار دارد. تحلیل مسیر نشان داد که الگوی پیشنهادی رابطه ی درماندگی آموخته شده با پیشرفت تحصیلی با میانجی گری اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان از برازش خوبی برخوردار نیست. تعدیل هایی که صورت گرفت منجر به ایجاد سه الگو که برازش خوبی داشتند، شد.
Key words: Learned Helplessness
Academic Achievement
Test Anxiety
Academic procrastination
2018
01
21
5
22
https://tpccp.um.ac.ir/article_32648_329abad8da28cf2cda434062f48cda74.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1396
7
2
اثر بخشی مدیریت دفاع های تاکتیکی بر اساس روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت(ISTDP) بر تعارضات بین فردی
حسین
شکاری
فریده
حسین ثابت
احمد
برجعلی
هدف: تعیین اثر بخشی مدیریت دفاع های تاکتیکی بر اساس روان درمانی پویشی کوتاه مدت بر کاهش تعارضات بین فردی بود.
روش: این پژوهش به شیوهی نیمه آزمایشی با گروه کنترل، از نوع پیش آزمون و پس آزمون به همراه پیگیری 2 ماهه صورت گرفت. 16 نفر از جوانان 20 تا 40 ساله که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برای ارزیابی متغیر از پرسشنامه تعارض ویکز و فیشر و اوری استفاده شد. اعتبار و روایی این پرسشنامه به ترتیب 77/0، 69/0 بود. همه شرکت کنندگان گروه آزمایش به مدت 12جلسه تحت درمان روان درمانی روان پویشی کوتاه مدت قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش، در نمره تعارض بینفردی تفاوت معنا داری وجود دارد، اما در پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل چنین تفاوتی دیده نشد. همچنین نتایج بدست آمده از آزمون T همبسته در گروه آزمایش نشان داد که اثربخشی مداخله در طی 2 ماه ماندگار بود. نتایج این پژوهش نشان داد که مدیریت دفاع های تاکتیکی براساس روان درمانی روان پویشی کوتاه مدت در کاهش تعارضات بین فردی موثر بوده است.
interpersonal conflict
tactical defenses
intensive short term dynamic psychotherapy
2018
01
21
23
37
https://tpccp.um.ac.ir/article_32670_548eb26ad7c2350bc7d4cb45d5acb0eb.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1396
7
2
تاثیر مداخله روانی- آموزشی بر کیفیت زندگی، سلامت روانی و بهشیاری بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس
محمدعلی
بشارت
شیوا
گرانمایه پور
مسعود
نبوی
فهیمه
تولاییان
هدف: بررسی اثربخشی مداخله روانی- آموزشی بر کیفیت زندگی، سلامت روانی و بهشیاری بیماران مبتلا به بیماری MS بود.
روش: 24 بیمار MS مراجعه کننده به کلینیک تخصصی بیماران MS که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. دو گروه نیز به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از ابزارهای مقیاس کیفیت زندگی، مقیاس سلامت روانی و مقیاس بهشیاری استفاده شد. ابتدا هر دو گروه پرسشنامههای پیشآزمون را تکمیل نمودند. سپس افراد گروه آزمایش تحت مداخله روانی- آموزشی به مدت 8 جلسه 150 دقیقه ای و یک روز تمرین هشیاری قرار گرفتند و افراد گروه کنترل تنها درمان دارویی را ادامه دادند. در نهایت هر دو گروه پرسشنامههای پس آزمون را کامل کردند.
یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله روانی- آموزشی کیفیت زندگی و بهشیاری بیماران مبتلا به MS را به طور معنادار بهبود بخشید. سلامت روانی بیماران بعد از مداخله روانی- آموزشی تغییر قابل توجهی نداشت. بر اساس نتایج این پژوهش نتیجه گرفته می شود که این مداخله میتواند به عنوان یک درمان مکمل مناسب و تاثیرگذار برای افراد مبتلا به بیماری MS مورد استفاده قرار گیرد.
psychoeducational intervention
quality of life
mental health
mindfulness
multiple sclerosis
2018
01
21
38
54
https://tpccp.um.ac.ir/article_32691_9f091539432a436341eac201be7ceef5.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1396
7
2
اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد( ACT) بردلزدگی و تعهد زناشویی زنان متأهل
رقیه
عمیدی سیمکانی
سمانه
نجارپوریان
سید عبدالوهاب
سماوی
هدف: بررسی اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دلزدگی زناشویی و تعهد زناشویی در زنان متأهل.
روش: این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه زنان متاهل شهرستان صفاشهر با حداقل یکسال و حداکثر 15 سال تجربه ازدواج بودند که 50 نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند(هر گروه شامل 25 آزمودنی). پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز و تعهد زناشویی آدامز و جونز، و نیز هشت جلسه آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد ابزارهای گردآوری اطلاعات در این مطالعه بودند.
یافتهها: نتایج تجزیه وتحلیل دادههاتوسط آزمون آماری تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر دلزدگی و تعهد زناشویی زنان متأهل در سطح01/0>p تأثیر معنادار داشته است. همچنین مشخص گردید که آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ بر بهبود میزان تعهد اخلاقی، شخصی و ساختاری زنان متأهل شهرستان صفاشهر نیز در سطح 01/0>pتأثیر معنادار داشته است.
Acceptance and Commitment Therapy
couple burnout
Marital Commitment
2018
01
21
55
68
https://tpccp.um.ac.ir/article_32711_709986c57230af6f5f58966a340c21bc.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1396
7
2
مقایسهی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروهدرمانی شناختی-رفتاری بر نارضایتی از تصویر بدنی و حساسیت بین فردی زنان دارای نارضایتی از تصویر بدنی
مریم
فرح زادی
محمدابراهیم
مداحی
جواد
خلعتبری
هدف: مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروهدرمانی شناختی- رفتاری بر نارضایتی از تصویر بدنی و حساسیت بین فردی زنان دارای نارضایتی از تصویر بدنی بود.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل همراه با پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری شامل زنان مراجعهکنندهی 23-38 سالهی دارای نارضایتی از تصویر بدنی در سال 95-1396 به مراکز سلامت شهرداری تهران بود. از طریق نمونهگیری خوشهای بر اساس پهنهبندی شهرداری تهران پنج منطقه انتخاب و از هر منطقه چهارخانه سلامت بهتصادف انتخاب شد، بدین طریق 453 نفر از مجموع 20 خانهی سلامت حجم نمونه را تشکیل دادند، که با توجه به نمرات برش در پرسشنامهها، ملاکهای ورود و خروج، درنهایت تعداد 45 زن انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامههای خرده مقیاس حساسیت بین فردی (SCL-90R)،(Dragutes and others1984 )، روابط چندبعدی بدن-خود، (Cash, 1997) بود. گروههای آزمایشی 12 جلسه، 90 دقیقهای(هفتهای یک جلسه) تحت گروهدرمانی شناختی رفتاری و گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای تجزیهوتحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد الف) گروهدرمانی شناختی- رفتاری و گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بهطور مشابه سبب بهبود رضایت از تصویر بدن گردیدند ب) گروهدرمانی شناختی- رفتاری بهطور معناداری سبب کاهش حساسیت بین فردی در پسآزمون شد اما این تأثیر در پیگیری سهماهه پایدار نماند. لذا این روشهای مداخله در بهبود مشکلات روانشناختی این گروه از افراد مؤثر می باشد.
Acceptance and Commitment group therapy
Cognitive-Behavioral group therapy
body image dissatisfaction
interpersonal sensitivity
2018
01
21
69
89
https://tpccp.um.ac.ir/article_32736_86f4abae539c7143a5bc2f0b69c8791f.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1396
7
2
اثربخشی درمان راه حل- محور به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری مادران آسیب رسان
اسد
اسدی حسن وند
منصور
سودانی
ذبیح الله
عباسپور
هدف: تعیین اثربخشی درمان راه حل- محور به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری مادران آسیب رسان روش: طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. نمونه پژوهش ، 30 مادر پرخاشگر آسیب رسان بودند که فرزندان پسر آنها در سال تحصیلی 94-93 در مدارس متوسطه اول شهر اهواز تحصیل می کردند و با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای به طور تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 جلسه 90 دقیقه ای به صورت یک جلسه در هفته، تحت مداخله درمان راه حل- محور به شیوه گروهی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد درمان راه حل- محور به شیوه گروهی موجب کاهش پرخاشگری و مولفه های آن در مادران گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده و این اثر (به غیر از مولفه ی پرخاشگری کلامی) تا مرحله پیگیری ادامه داشته است.
solution – focused therapy
aggression
damaging
2018
01
21
90
104
https://tpccp.um.ac.ir/article_32765_3b630192cb6c61af9549a5deedd80640.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1396
7
2
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجان
الهام
طاهری
هدف: اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجان دانشجویان انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود. نمونه شامل 30 نفر از دانشجویان مبتلا به نشانگان بالینی اضطراب بود که با شکایت از نشانههای اضطراب، جهت دریافت مداخلات درمانی به کلینیک روانشناسی مراجعه کردهبودند. از این میان، 15 نفر در گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و 15 نفر در گروه گواه گمارش شدند. اعضای گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، تعداد 8 جلسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به صورت گروهی را دریافت کردند، اما برای اعضای گروه گواه، مداخله خاصی ارائه نشد. قبل و بعد از اجرای مداخله، پرسشنامه حساسیت اضطرابی تجدید نظر شده (ASI-R) و پرسشنامه تنظیم هیجانی گراتز و رومر (2004) توسط گروه نمونه تکمیل شدند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که در پس آزمون، نمرات حساسیت اضطرابی و دشواری های تنظیم هیجان در آزمودنیهای گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به آزمودنیهای گروه گواه، کاهش معناداری داشته است.
Mindfulness-based cognitive therapy
anxiety sensitivity
Emotion regulation
2018
01
21
105
122
https://tpccp.um.ac.ir/article_32789_5987fc9141d22ed767c4fd14cc8a0d95.pdf