2024-03-28T14:34:00Z
https://tpccp.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3043
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس
فردانش
فردانش
در این مقاله ده الگوی طراحی آموزشی مشهور، از میان 25 الگوی طراحی آموزشی سازنده گرای موجود در متون تخصصی انتخاب و رویکردهای یاددهی – یادگیری مستتر در آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحلیل با مراجعه به متون اصلی بنیانگذاران هر یک از الگوها، هر یک از الگوها از نظر فردی، جمعی، یا دوگانه بودن رویکردهای یادگیری و تدریس مفروض در طراحیشان طبقهبندی شدند. حاصل این تحلیل و ارزیابی یک طبقهبندی ششگانه از الگوهای طراحی آموزشی بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس مستتر در آنها میباشد. یافتهها حاکی از آن است که هیچ یک از الگوهای طراحی آموزشی بهصورت توأمان دارای رویکردهای دوگانهی یادگیری و تدریس نیستند؛ و اغلب الگوهای طراحی سازندهگرا از نظر رویکردهای تدریس در ناحیهی فردی قرار دارند؛ و تنها برخی از الگوها در هر دو رویکرد تدریس و یادگیری در ناحیهی جمعی قرار میگیرند.
واژههای کلیدی: الگوی طراحی آموزشی، الگوهای سازندهگرا، رویکرد یادگیری، رویکرد تدریس
2008
10
22
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
بررسی میزان افسردگی، هیجانخواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی و تحصیلات والدین بهعنوان پیشبینهای وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان پسر شهر اهواز
فتحی
فتحی
مهرابی زاده هنرمند
مهرابی زاده هنرمند
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان افسردگی، هیجانخواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی و تحصیلات والدین بهعنوان پیشبینهای وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان پسر شهر اهواز است. افراد مورد مطالعهی تحقیق شامل 112 نوجوان معتاد و 112 نوجوان غیرمعتاد بودند. در این پژوهش، برای انتخاب نمونهی معتاد از نمونهی در دسترس و برای انتخاب نمونهی غیرمعتاد از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامهی افسردگی بک، مقیاس هیجانخواهی زاکرمن، پرسشنامهی پرخاشگری اهواز و پرسشنامهی دلبستگی به والدین و همسال. برای تحلیل دادهها، علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل ممیز بهکار بسته شد. نتایج بهدست آمده همهی فرضیههای این پژوهش را تأیید کرد و نشان داد که وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان را میتوان بر اساس متغیرهای افسردگی، هیجانخواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی و تحصیلات والدین پیشبینی نمود. نتایج بهدست آمده و مدل ارائه شده توسط این پژوهش به تفضیل مورد بحث قرار گرفته است.
واژههای کلیدی: افسردگی، هیجانخواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی، تحصیلات والدین
2008
10
22
https://tpccp.um.ac.ir/article_26683_21a4b6687add53c724e6a25c1ed55eb8.pdf
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
بررسی رابطهی بین ابعاد شخصیت و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه تبریز
گروسی
گروسی
سوفیانی
سوفیانی
این پژوهش بهمنظور بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و سلامت عمومی دانشجویان انجام گرفت. از 370 دانشجوی مقطع کارشناسی، خواسته شد تا پرسشنامهی شخصیتی نئو (NEO-FFI)، و پرسشنامهی سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل میانگین، انحراف معیار، t-test، ANOVA، ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین ابعاد شخصیتی برونگرایی و باوجدان بودن، با سلامت عمومی دانشجویان رابطهی مثبت و معنیدار، و بین روان نژندگرایی و سلامت عمومی آنان، رابطهی متفی و معنیدار وجود دارد . همچنین بعد انعطاف پذیری با ابعاد اختلال جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی ارتباط مثبت و معنی داری نشان داد، اما بعد دلپذیربودن با هیچ یک از ابعاد سلامت عمومی، دارای رابطه معنی دار نبود. ننایج آزمون t، تفاوت معنی داری را در میزان ابعاد شخصیت، و سلامت عمومی دانشجویان دختر و پسر نشان نداد، اما نتایج تحلیل واریانس یکراهه(ANOVA) بیانگر وجود تفاوت بین میانگین های ابعاد شخصیت و سلامت عمومی در گروههای مختلف تحصیلی بود. نتایج حاصل از اجرای مدل رگرسیونی نشان داد که از پنج ویژگی شخصیتی فقط سه ویژگی روان نژندگرایی و برون گرایی و دلپذیری وارد مدل رگرسیونی شدند و این ویژگی های شخصیتی توانستند حدود 50 درصد از واریانس سلامت عمومی را تبیین کنند.
واژههای کلیدی: ابعاد شخصیت، سلامت عمومی، پرسشنامهی شخصیتی نئو، پرسشنامهی سلامت عمومی (GHQ-28)
2008
10
22
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
مقایسهی اثربخشی رواندرمانی گروهی مبتنی بر نظریهی انتخاب و درمان انگیزشی نظاممند در افزایش رضایت زناشویی
حسینی غفاری
حسینی غفاری
قنبری هاشم آبادی
قنبری هاشم آبادی
آقامحمدیان
آقامحمدیان
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی رواندرمانی گروهی مبتنی بر نظریهی انتخاب و درمان انگیزشی نظاممند در جهت افزایش رضایت زناشویی انجام شد. در این پژوهش 30 زن متأهل دارای مشکلات رضایت، از مراجعه کنندگان به کلینیکهای موجود در سطح شهر مشهد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به گروههای درمان انگیزشی نظاممند، نظریهی انتخاب و گروه کنترل گمارش شدند. پرسشنامهی رضایت زناشویی در دو مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. روشهای مداخلهای به مدت 8 جلسهی دو ساعته و بهصورت هفتهای برگزار شد. از روش تحلیل واریانس یکطرفه بهمنظور تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که هر دو روش درمانی بهطور یکسان موجب افزایش میزان رضایت زناشویی شدند. درنتیجه، یافتههای این مطالعه نشان میدهد که هر دو روش درمان انگیزشی نظاممند و نظریهی انتخاب به یک میزان رضایت زناشویی را بهبود میبخشد.
واژههای کلیدی: رضایت زناشویی، نظریهی انتخاب، درمان انگیزشی نظاممند،گروه درمانی
2008
10
22
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
بررسی رابطهی ادراکات محیطی مدرسهای و اهداف پیشرفت؛ آیا نوع مدرسه، رشتهی تحصیلی و منطقهی محل سکونت تفاوت ایجاد میکند؟
کارشکی
کارشکی
خرازی
خرازی
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نوع مدرسه، رشتهی تحصیلی و منطقهی محل سکونت در ادراکات فعالیتهای کلاسی و اهداف پیشرفت دانشآموزان است. بدین منظور، نمونهای به حجم 571 آزمودنی از دبیرستانهای مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. آزمودنیهای یادشده ازجهت نوع مدرسه (عادی، دولتی و غیر انتفاعی)، رشتهی تحصیلی (ریاضی فیزیک و ادبیات و علوم انسانی) و منطقهی محل سکونت (شمال و جنوب تهران) تفکیک شدند. پرسشنامههای ادراکات فعالیتهای کلاسی (جنتری و همکاران، 2002) و اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) پس از احراز روایی و پایایی، توسط آزمودنیها تکمیل شدند. نتایج نشان داد که تمام مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری ، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی) دو به دو با همدیگر رابطه دارند (01/0 p< ). با اجرای تحلیل واریانس چند متغیری مشخص شد که میانگین مؤلفههای علاقه و انتخاب در رشتههای ریاضی فیزیک و علوم انسانی، باهم تفاوت داشتند (05/0 p< )، اما سایر اثرات ساده معنادار نبود. اثرات تعاملی رشته و منطقه در مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی)، اثرات تعاملی رشته و نوع مدرسه در مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری)، و نوع مدرسه و منطقه در مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری)، معنادار بود (05/0p
2008
10
22
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
رابطهی بین هوش هیجانی و شوخطبعی در دانشجویان دانشگاه
خشویی
خشویی
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن (خودآگاهی هیجانی، خودابرازی، حرمت نفس، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، روابط بین فردی، واقعگرایی، انعطافپذیری، حل مسئله، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش، خوشبینی و شادمانی) با شوخطبعی در بین دانشجویان دانشگاه بود. برای دستیابی به اهـداف پژوهش 320 دانشجو با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای هوش هیجانی بار-آن و شوخطبعی در مورد آنها اجراء گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین هوش هیجانی و کلیهی مؤلفههای آن با شوخطبعی رابطهی مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین، از بین مؤلفههای هوش هیجانی، سه مؤلفهی خوشبینی، خودشکوفایی و شادمانی قادر به پیشبینی شوخطبعی هستند.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، شوخطبعی
2008
10
22
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
مقایسهی یادگیری توالی حرکتی مشخص در سالمندان و جوانان
نجاتی
نجاتی
عشایری
عشایری
گروسی
گروسی
اقدسی
اقدسی
توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانهی انسان است؛ چراکه رفتارهای پیچیدهی حرکتی زنجیرهای از رفتارهای اولیه است. هدف این پژوهش مقایسهی یادگیری توالی حرکتی مشخص (یادگیری صریح) در دو گروه سنی سالمندان و جوانان است. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، نرمافزار تخصصی ارائهی محرک های متوالی و ثبت زمان و خطای پاسخ بود. در این نرمافزار تکلیف یادگیری حرکتی بهصورت فشار دادن کلیدهای تعریف شدهی صفحه کلید خاص در پاسخ به یک سری محرکهای رنگی بود که بر روی صفحهی نمایشگر ظاهر میشدند. در این پژوهش، دو گروه سالمند و جوان (هر گروه 15 نفر) در تکلیف یادگیری صریح شرکت داده شدند. آزمون تحلیل واریانس برای اندازهگیریهای مکرر زمان پاسخ و خطای پاسخ ، تی زوج شده برای مقایسهی داده های منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسهی داده های دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو گروه جوانان و سالمندان با پیشرفت مراحل آزمون، خطا کمتر و سرعت اجرای توالی حرکتی سریعتر میشود. در گروه جوانان نسبت به سالمندان خطا کمتر و سرعت اجرای مهارت حرکتی سریعتر بود. از آنجاییکه در یادگیری صریح بیشتر قطعهی پیشانی مغز در یادگیری ترتیب توالیها نقش دارد و زوال مغزی در قطعهی پیشانی بیشتر از سایر نواحی مغزی است، سالمندان در یادگیری صریح مهارت حرکتی کارایی کمتری نسبت به جوانان دارند.
2008
10
22
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
بررسی ارتباط سلامت سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران دبیرستانهای پسرانه استان اردبیل
زاهد بابلان
زاهد بابلان
عسگریان
عسگریان
بهرنگی
بهرنگی
نادری
نادری
این پژوهش بهمنظور بررسی ارتباط سلامت سازمانی ادراک شده بهوسیلهی دبیران با تعهد سازمانی آنان در دبیرستانهای استان اردبیل اجرا شد. سلامت سازمانی در این پژوهش بر اساس مفهومسازی هوی و همکاران (1991) بهعنوان یک سازه شامل هفت بعد یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی عملیاتی شد و برای سنجش تعهد سازمانی دبیران از مدل سه بعدی مییر و آلن (1990) استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی معلمان رسمی و پیمانی مرد دبیرستانهای دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 86ـ85 تشکیل میداد که تعداد آنها در 359 دبیرستان 19 منطقهی آموزشی، 1935نفر بود. از میان این تعداد بر اساس فرمول کوکران و جدول کرجسی ـ مورگان نمونهای به حجم 350 نفر به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شد. روش این پژوهش توصیفی ـ همبستگی است و بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی OHI-S و OCQ ویراست جدید استفاده شد. تحلیل دادههای بهدست آمده حاکی از آن است که میانگین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی بهگونهی معنیداری بالاتر از متوسط مفهومی است. سلامت سازمانی و ابعاد هفتگانهی آن با تعهد سازمانی و انواع سهگانهی آن همبستگی مثبت دارد. دبیرستانهایی که سلامت سازمانی بالایی دارند، معلمان متعهدتری دارند. از میان ابعاد سلامت سازمانی، روحیه، تأکید علمی، نفوذ مدیر، پشتیبانی منابع و ساختدهی قابلیت پیشبینی تعهد سازمانی را دارند و 40 درصد از واریانس تعهد سازمانی بهوسیلهی تغییرات این پنج بعد قابل تبیین میباشد. از میان سطوح سهگانهی سلامت سازمانی نیز سطح فنی و اداری قابلیت پیشبینی تعهد سازمانی را دارند (30/0= r2). از میان متغیرهای پیشبین سهم نفوذ مدیر، روحیه و پشتیبانی منابع از ابعاد سلامت سازمانی و سطح فنی از سطوح سلامت سازمانی در پیشبینی تعهد سازمانی بیشتر از دیگران است.
واژههای کلیدی: سلامت سازمانی، جوّ سازمانی، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری
2008
10
22
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1387
09
2
بررسی تأثیر آموزش حرکات ریتمیک ورزشی بر کارکرد حافظهی عددی دانشآموزان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری
گروسی
گروسی
عشایری
عشایری
بابا پور
بابا پور
مقیمی
مقیمی
در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش حرکات ریتمیک ورزش کاراته بر کارکرد حافظهی عددی دانشآموزان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری پرداخته شده است. همهی دانشآموزان شرکت کننده در این پژوهش از طریق مدارس مقطع ابتدائی شهر مشهد بهعلت بروز مسائلی در فرآیند آموزش رسمی ایشان به سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنائی ارجاع شدهاند و پژوهشگران با بهکارگیری شیوهی تمامنگر بالینی به ارزیابی اختلال در این افراد پرداختهاند و بهشیوهی علمی اختلالات ویژهی یادگیری در این افراد محرز گردیده است. تعداد افراد 58 نفر بود که بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند. هر دو گروه قبل از ارائهی متغیر مستقل از لحاظ عملکرد حافظهی عددی با بهکارگیری آزمون حافظهی عددی وکسلر مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش طی 4 ماه، هر هفته 3 جلسه، جمعاً 48 جلسه و هر جلسه معادل 5/1 ساعت، با بهکارگیری حداکثر60% ضربان قلب تحت تأثیر متغیر مستقل بودهاند. پس از اتمام دورهی آموزشی، هر دو گروه از لحاظ کارکرد حافظهی عددی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد که بین آموزش حرکات ریتمیک کاراته و پیشرفت حافظهی عددی دانشآموزان مبتلا به اختلالات ویژهی یادگیری رابطهی مثبت معناداری وجود دارد.
2008
10
22