2024-03-29T10:59:10Z
https://tpccp.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5056
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1399
10
1
پیش بینی بهزیستی روان شناختی از طریق بررسی نقش عفو و گذشت و سپاسگزاری
علیرضا
هوشمند کنگ سفلی
مجید
معینی زاده
سید محمد صالح
طباطبایی
هدف:در دهههای اخیر روانشناسی مثبتگرا به عنوان یک روش تأثیرگذار در حیطه روانشناسی قلمداد گردیده است. در این بین عفو و گذشت و سپاسگزاری که موجب افزایش سطح سلامت روانی، جسمی و سازگاری اجتماعی افراد می شود، مورد نظر روان شناسان بوده است. لذا پژوهش حاضر بر آن است که تا چه حد عفووگذشت و سپاسگزاری میتواند بهزیستی روانشناختی افراد را پیشبینی کند. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بوده است که از بین آن ها 211 نفر به روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیده است. بهمنظور جمعآوری دادهها از مقیاس عفووگذشت هارتلند، پرسشنامه سپاسگزاری و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف استفاده گردید. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که عفووگذشت و سپاسگزاری با بهزیستی روانشناختی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارد. عفووگذشت و سپاسگزاری روی هم رفته توانستهاند 0.304 از تغییرات بهزیستی روانشناختی را پیشبینی کنند.با توجه به نتایج پژوهش متغیرهای سپاسگزاری (بتای برابر با 0.345) و عفووگذشت (بتای برابر با 0.306) به ترتیب نقش مؤثری در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان ایفا نموده اند.
forgiveness
Gratitude
psychological well-being
2020
08
22
5
19
https://tpccp.um.ac.ir/article_39360_40ecd20286594296dc567e5a464aaccf.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1399
10
1
مقایسه درمان شناختی ـ رفتاری و بازتاب درمانی در کاهش وزن و اضطراب در افراد مبتلا به چاقی
ثمینه
اسکندری
حمیدرضا
آقامحمدیان شعرباف
حسین
کارشکی
عبدالحسین
آقامحمدیان شعرباف
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختیـ رفتاری و بازتاب درمانی در کاهش وزن و اضطراب افراد چاق بود. روش: روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و از نوع تک آزمودنی A-B-A بود. چهار نفر از مراجعان درمان چاقی که به پلی کلینیک روانشناختی دانشگاه مراجعه کردند و چهار نفر از مراجعان کلینیک بازتاب درمانی جهت شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. همه آزمودنی ها 30 ≤ BMI داشتند. مراجعان پلی کلینیک روانشناختی تحت درمان شناختیـ رفتاری و مراجعان کلینیک بازتاب درمانی تحت بازتاب درمانی به روش سوجوک قرار گرفتند. در خط پایه، پایان درمان و دو ماه بعد از درمان، میزان اضطراب آزمودنیها بهوسیله پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و وزن آنها بهوسیله یک ترازوی دیجیتال اندازهگیری شد. سپس داده ها با استفاده از ضریب تغییر پایا و درصد بهبودی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که هر دو روش درمانی منجر به کاهش وزن میشوند و این کاهش در مورد بازتاب درمانی با سرعت بیشتری در مقایسه با درمان شناختیـ رفتاری رخ میدهد. با این حال در مرحله پیگیری کاهش وزن در درمان شناختیـ رفتاری بیشتر از بازتاب درمانی مشاهده شد. همچنین یافته ها نشان داد که هر دو روش درمانی منجر به کاهش اضطراب می شوند هر چند این کاهش فقط در درمان شناختیـ رفتاری معنادار بود.
Cognitive-Behavior Therapy
Reflexology
Weight loss
anxiety
obesity
2020
08
22
20
38
https://tpccp.um.ac.ir/article_39361_74dac380ce0a1d36fb69fe25cc6a09db.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1399
10
1
مقایسه اثر بخشی طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر وسوسه و تکانشگری بیماران سوء مصرفکننده مواد
حسن
حاجیپور
محمد حسن
بیاضی
حمید
نجات
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثربخشی دو روش گروهی طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در درمان وسوسه و تکانشگری بیماران سوء مصرف کننده مواد بود. روش: این تحقیق یک طرح نیمه آزمایشی با سنجش های پیش آزمون پس آزمون و پیگیری سه ماهه بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از مردان سوء مصرف کننده مواد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و در سه گروه طرحواره درمانی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد وکنترل قرار گرفتند. همه آزمودنی ها پرسشنامه وسوسه انگیز و تکانشگری را در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری را در وسوسه و تکانشگری نشان دادند. همچنین نتایج نشان داد که در زمینه کاهش وسوسه مصرف مواد، طرحواره درمانی مؤثرتر از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بوده است. هرچند در زمینه تکانشگری، بین دو گروه درمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد. این نتایج در مرحله پیگیری بدون تغییر باقی ماند.
Schema Therapy
Acceptance and Commitment Therapy
Craving
Impulsivity
Temptation
substance abuse
2020
08
22
39
55
https://tpccp.um.ac.ir/article_39362_5ea6c04102f068b080c5ef70f5887ed7.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1399
10
1
اثر بخشی آموزش مهارت های حرفه ای بر مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان وجوانان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی
طاهره
امین
بهرامعلی
قنبری هاشم آبادی
علی
مشهدی
هدف: پژوهش حاضر بهپا هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های حرفه ای بر مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان و جوانان دارای ناتوانی هوشی تحولی انجام شد. روش : طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 30 نفر از مددجویان دارای ناتوانی هوشی تحولی در مرکز روان پویش شهر مشهد بود. 15 نفر از شرکت کنندگان که در گروه آزمایشی گماشته شدند به مدت سه ماه آموزش مهارت حرفه ای را دریافت کردند و 15 نفر دیگر که در گروه کنترل گمارش شدند هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها توسط مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990، SSRS) و مقیاس رفتار سازشی واینلند (1980، VABS) قبل و بعد از اجرای مداخله جمع آوری شد و سپس با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در پس آزمون، آزمودنی های گروه آزمایش که تحت آموزش مهارت های حرفه ای قرار گرفته بودند به طور معناداری سطح بالاتری از مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی را در مقایسه با آزمودنی های گروه کنترل نشان دادند. یافته های پژوهش مؤید این است که آموزش مهارت های حرفه ای باعث افزایش مهارت های اجتماعی و رفتار سازشی نوجوانان و جوانان دارای ناتوانی هوشی تحولی می شود.
Professional Skills Training
Social Skills
Adaptive Behavior
Intellectual and Developmental Disability
2020
08
22
56
69
https://tpccp.um.ac.ir/article_39364_4645dc422209dd24de6e15ee4db260bc.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1399
10
1
اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تعللورزی تحصیلی و خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه
نرگس
هاشمی زاده نهی
محمود
جاجرمی
حسین
مهدیان
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تعللورزی تحصیلی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 98- ۱۳۹۷ بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانشآموزی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گماشته شدند. مداخله بهصورت گروهی طی ده جلسه ۹۰ دقیقهای بر روی دانش آموزان گروه آزمایش اجرا شد (دوجلسه در هفته). دانش آموزان گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. هر دو گروه پرسشنامههای مقیاس ارزیابی تعللورزی دانشآموزی (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی یادگیری (پینتریج و دی گروت، 1990) را در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد که طرحواره درمانی گروهی منجر به کاهش تعللورزی تحصیلی و افزایش خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با دانش آموزان گروه کنترل شده است.
Schema Therapy
Academic procrastination
Self-Regulation of Learning
2020
08
22
70
86
https://tpccp.um.ac.ir/article_39365_2c6aae9d7846b44a2a09303a1255b464.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1399
10
1
مقایسه اثربخشی زوج درمانی گاتمن و زوج درمانی هیجان محور بر تنظیم هیجان در زوجین
حسین
صائمی
محمد علی
بشارت
علی اصغر
اصغرنژادفرید
هر دو گروه آزمایش در تنظیم هیجان از گ هدف: تنظیم هیجان برای داشتن ارتباطات زناشویی و خانوادگی موثر ضروری است. این پژوهش به هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی گاتمن (GCT) وزوج درمانی هیجان محور (EFCT) بر تنظیم هیجان زوجین انجام شد. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی واز نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 36 زوج بود که از بین زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شاهرود انتخاب شدند. نمونه بر اساس نمره پایینتر از میانگین در مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) همتا شدند و در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل هرکدام 12 زوج گمارده شدند. یک گروه آزمایش 10 هفته زوج درمانی گاتمن و گروه آزمایشی دیگر 9 هفته زوج درمانی هیجان محور را دریافت کردند. برای گروه کنترل هیچ مداخله ای ارائه نشد. شرکت کنندگان قبل و بعد از اجرای مداخله، پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گرتز و رومر (2004) را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که تغییرات در همه مولفه های مقیاس دشواری تنظیم هیجان در هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل معنادار بوده اند و هر دو روش درمانی موجب تنظیم هیجان موثرتر در زوجین شده اند. همچنین مقایسه دو روش درمانی با هم نشان داد که روش زوج درمانی هیجان محور در مقایسه با روش گاتمن، کارآمدی بیشتری در زمینه چهار مؤلفه دشواری تنظیم هیجانی شامل عدم پذیرش هیجان های منفی، دشواری در انجام رفتارهدفمند، دشواری در کنترل رفتارهای تکانشی و فقدان آگاهی هیجانی داشته است.
Gottman Couple Therapy
Emotionally Focused Couple Therapy
Emotion regulation
2020
08
22
87
104
https://tpccp.um.ac.ir/article_39366_7e5cb5697f9971853299782bd2eede8a.pdf
Research in Clinical Psychology and Counseling
RCPC
2251-6352
2251-6352
1399
10
1
ساخت و اعتباریابی مقیاس ایرانی ۷ عاملی شخصیت مبتنی بر زوجدرمانی اشتراک محور
سید علی
کیمیایی
حمزه
امینی
هدف: ساخت و مطالعه ویژگیهای روانسنجی مقیاس ایرانی شخصیت مبتنی بر زوجدرمانی اشتراک محور بود. روش: پژوهش حاضر، مطالعهی بنیادی-توسعهای بود که ابتدا بر اساس اصول و مفاهیم پایه نظریه (JPCMT) پیرامون شخصیت با 237 سؤال در 16 حوزه طراحی شد. پس از بررسی روایی محتوایی و اجرای اولیه، 203 سؤال انتخاب شد. سپس تعداد 439 نفر از ساکنین خراسان رضوی که 9/92 درصد شهرنشین و بقیه روستانشین بودند به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و پرسشنامه نهایی را از طریق سایتی که به همین منظور طراحی شده بود، پاسخ دادند. دادهها با نرمافزار Amos24 تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، 7 عامل شخصیت شامل: تأییدطلب، سرزنشگر، ابزارگرا، مسئولیتخواه، کنترلگر، مذهبگرا و رئیس مآب را تأیید نمود. نتایج پایایی به کمک ضریب آلفا، اسپیرمن-براون و گاتمن برای کل آزمون بسیار بالا و به ترتیب برابر 95/0 ، 81/0و81/0 بدست آمد. ضریب همبستگی بین کل آزمون ( 83/0) و هفت عامل با یکدیگر مثبت و معنادار بود. روایی ملاکی این مقیاس با پرسشنامه شخصیتی نئو، بیانگر روایی همگرا و واگرای بالایی بین دو مقیاس بود. نتایج آزمونt نشان داد که زنان و مردان در 4 عامل شبیه و در 3 عامل باهم متفاوتاند.
Validation
Scale
Personality
Joint-Point Center Marital Therapy
2020
08
22
105
129
https://tpccp.um.ac.ir/article_39367_198048efc0ad8c2d1ec5cf320d89ac16.pdf