2024-03-29T11:52:05Z
https://tpccp.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5156
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1399
10
2
بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش تعدیلکننده عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام
مجید
معینی زاده
الهه
مولوی
محمدجواد
اصغری ابراهیم آباد
هدف: بررسی نقش باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر با میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و شیوهی نمونهگیری، در دسترس و هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال 98-97 در حال تحصیل بودند. انتخاب نمونه با بهرهگیری از جدول مورگان و فرمول کوکران 200 نفر تعیین گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی کارلتون، مقیاس تحمل ابهام مکلین، مقیاس نشانگان شناختی-توجهی و پرسشنامه فراشناخت ولز بود.
یافتهها: برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده گردید و نتایج حاکی از آن بود که سندرم شناختی-توجهی بر علائم اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معناداری بین باورهای فراشناختی با اضطراب اجتماعی مشاهده گردید. نتایج نشان داد که در نظر گرفتن عدم تحمل بلاتکلیفی، تحمل ابهام، نشانگان شناختی-توجهی و باورهای فراشناختی در برنامههای آموزشی و مداخلات روانشناختی، در پیشگیری از اختلالات هیجانی، کاهش و درمان آنها مؤثر است.
باورهای فراشناختی
نشانگان شناختی–توجهی
اضطراب اجتماعی
عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام
2021
02
19
5
24
https://tpccp.um.ac.ir/article_40636_4d0e94845a51620e537646ceb49903fd.pdf
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1399
10
2
نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین ابعاد کمالگرایی و نشانههای افسردگی و اضطراب
محمدعلی
بشارت
هادی
فرهمند
فاطمه
ابراهیمی
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین ابعاد کمالگرایی و نشانههای افسردگی و اضطراب بود.روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با مدل تحلیل مسیر بود. در این پژوهش تعداد ۵۲۸ نفر (۲۷۴ زن، ۲۵۴ مرد) از دانشجویان دانشگاه تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند. شرکتکنندگان مقیاس کمالگرایی چندبعدی تهران، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس دشواری تنظیم هیجان را تکمیل کردند.یافتهها: نتایج نشان دادند که مدل فرضی پژوهش با دادههای تجربی برازش مطلوب دارند. کمالگرایی دیگر محور، کمالگرایی جامعهمحور و دشواری تنظیم هیجان با نشانههای افسردگی و اضطراب همبستگی مثبت معنادار داشتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین ابعاد کمالگرایی و نشانههای افسردگی و اضطراب نقش واسطهای دارند. درنظرگرفتن این متغیرها در زمینهی پیشگیری، تشخیص و درمان نشانههای افسردگی و اضطراب مؤثر است و سطح سلامت روانی را در جمعیت عمومی ارتقا میبخشد.
کمالگرایی
تنظیم هیجان
افسردگی
اضطراب
2021
02
19
25
44
https://tpccp.um.ac.ir/article_40637_cbcc8c1a7dd8ffbcc37ee52461c85929.pdf
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1399
10
2
بررسی اثربخشی رواندرمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانشآموزان ابتدایی
فاطمه
غنائی چمن آباد
ایمان الله
بیگدلی
سیدکاظم
رسول زاده طباطبایی
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانشآموزان ابتدایی انجام شده است. روش: طرح پژوهش از نوع شبهآزمایشی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان ابتدایی 4 مدرسه دولتی (دو پسرانه- دو دخترانه) در ناحیه 6 شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. 44 نفر از دانشآموزان به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (12نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه آزمایش، 11 نفر پسر و 11 نفر دختر در گروه کنترل) به صورت تصادفی قرار گرفتند. دورهی رواندرمانی بدنی برای گروه آزمایش در 36 جلسه 60 دقیقهای به مدت 3 ماه ارائه گردید و در این مدت گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای سنجش مورد استفاده در این پژوهش آزمونهای رایانهای کلمه- رنگ استروپ (word-color Stroop) و عملکرد پیوسته (CPT) بود. دادهها با آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری وt مستقل و به کمک نرمافزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش در مؤلفههای آزمونهای رایانهای استروپ و عملکرد پیوسته، نسبت به گروه کنترل به شکل معناداری عملکرد بهتری داشتهاند (05/0p<). یافتهها حاکی از آن است که روان درمانی بدنی روشی مؤثر برای بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانشآموزان ابتدایی است.
روان درمانی بدنی
بازداری
توجه
دانشآموزان ابتدایی
2021
02
19
45
64
https://tpccp.um.ac.ir/article_40638_e46c54314c2b77ff5cc65e5209fa3528.pdf
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1399
10
2
اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر اندیشناکی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر علائم خلقی/ اضطرابی و اندیشناکی نوجوانان افسرده اقدام کننده به خودکشی
هادی
ایزانلو
فاطمه
شهابی زاده
سید کاوه
حجت
سید عبدالمجید
بحرینیان
هدف: افسردگی در بین نوجوانان در حال افزایش است و میتواند به صورت چشمگیری عملکردها را مختل کند؛ لذا، هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اندیشناکی در مقابل درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر علائم خلقی/ اضطرابی و اندیشناکی نوجوانان افسرده اقدام کننده به خودکشی است.روش: سی نوجوان دختر نوجوان افسرده که با مشکل اقدام به خودکشی به واحد اورژانس از اول آبان تا 15 اسفند 1398 مراجعه کرده بودند به روش هدفمند و پس از داشتن ملاکهای شمول وارد پژوهش شدند و پرسشنامهها تکمیل شدند. شرکتکنندگان پس از انتخاب به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل (10 نفری) تقسیم شدند. یک گروه درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اندیشناکی و گروه دیگر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در ده جلسه انفرادی دریافت کردند. ابزارهای پژوهش مقیاس افسردگی بک-2، مقیاس پاسخ نشخواری، مقیاس تشخیصی علائم خلقی و اضطرابی و پرسشنامه اضطراب بک بودند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس تک و چند متغیره با اندازهگیری مکرر و نسخه 25 نرم افزار SPSS استفاده شد.یافتهها: هر دو مداخله اثر معنی دار ی بر کاهش نشانه های خلقی/ اضطراب و اندیشناکی داشته است و در طول دوره پیگیری دو ماهه نیز پایدار بوده است.
شناختی رفتاری
اندیشناکی
شناخت درمانی
ذهنآگاهی
افسردگی
علائم خلقی و اضطرابی
بلاتکلیفی
تحمل ابهام
2021
02
19
65
88
https://tpccp.um.ac.ir/article_40640_4e4dc0b9637b0662664ea23ef6021354.pdf
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1399
10
2
ارتباط جهتگیری مذهبی و خودکارآمدی جنسی با خیانت: نقش میانجی دلبستگی
حسین
شاره
ترلان
توکلی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سبکهای دلبستگی در ارتباط بین جهتگیری مذهبی و خودکارآمدی جنسی با خیانت در زنان متأهل انجام شد.روش: این پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان زن متأهل دانشگاهها و زنان متأهل مراجعه کننده به خانه های بهداشت شهر مشهد در سال 1398، تشکیل میدادند که از این میان 311 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاسهای خیانت زناشویی، جهتگیری مذهبی، خودکارآمدی جنسی زنان و پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان استفاده شد.یافته ها: نتایج مدل برازش شده، نقش میانجی سبکهای دلبستگی (ایمن و اجتنابی) را در رابطه میان جهتگیری مذهبی و خودکارآمدی جنسی با خیانت مورد تأیید قرار داد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، توجه به تجارب اولیه فرد در خانواده اصلی، حائز اهمیت بسیاری است؛ از همین رو درمانگران و مشاوران خانواده میتوانند با تکیه بر یافته های پژوهش حاضر، اقداماتی مؤثر در جهت پیشگیری و کاهش خیانت زوجین ارائه دهند.
جهتگیری مذهبی
خودکارآمدی جنسی
دلبستگی
خیانت
2021
02
19
89
104
https://tpccp.um.ac.ir/article_40641_55973ea40e98bc1f9ea13a49e507c8cf.pdf
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1399
10
2
اثربخشی درمان وجودی بر بخشش زناشویی و عملکرد خانواده در زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی
یاسر
رضاپور میرصالح
حمیدرضا
آریانپور
راضیه
امینی
طاهره
فلاح
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درمان وجودی بر بخشش زناشویی و عملکرد خانواده در زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی انجام شد.روش: پژوهش حاضر در چارچوب یک مطالعۀ آزمایشی تک موردی در چهار زن آسیبدیده از خیانت عاطفی زناشویی مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی شهرستان میبدکه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. از مقیاسهای بخشش در خانواده و خرده مقیاس عملکرد کلی خانواده مقیاس سنجش خانواده مکمستر در طی مراحل خط پایه، درمان و پیگیری استفاده شد. مداخله طی 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت فردی به شرکتکنندگان ارائه شد و سنجش در چهار مرحله خط پایه، چهار مرحله درمان و دو مرحله پیگیری انجام شد. برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل نموداری، تعیین درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که پیشرفتهای بالینی و آماری معنیداری در افزایش بخشش و عملکرد خانواده بعد از درمان به دست آمده است. در مدت دو ماه پیگیری نیز پیشرفتهای به دست آمده در طول درمان حفظ شده بود که بیانگر پایداری اثرات درمان بود. با توجه به نتایج به دست آمده، حمایتی از تأثیر درمان وجودی بر افزایش حس بخشش زناشویی و عملکرد خانواده در زنان آسیبدیده از خیانت عاطفی زناشویی فراهم شد.
درمان وجودی
بخشش زناشویی
عملکرد خانواده
خیانت
2021
02
19
105
122
https://tpccp.um.ac.ir/article_40642_3c0756d8d5525c37109e6326dfac5e0f.pdf
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
TPCCP
2251-6352
2251-6352
1399
10
2
مقایسه کارآمدی واقعیت درمانی گروهی با گروه درمانی شخص محور بر هوش هیجانی و معناداری زندگی زندانیان
ابوالفضل
بخشی پور
ولی
نیکنام شاهرک
محمود
جاجرمی
هدف:. هدف مقاله حاضر مقایسه کارآمدی واقعیت درمانی گروهی با گروه درمانی شخص محور بر هوش هیجانی و معناداری زندگی زندانیان بود.روش: این مطالعه شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 3 ماهه بود که در هر هفته دو جلسه درمانی برای هر گروه برگزار گردید . جامعه آماری کلیه زندانیان واحد مشاوره 2 زندان مشهد بودند . روش نمونه گیری هدفمند بود و در نهایت پس از دارا بودن معیارهای ورود، 45 نفر از زندانیان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه واقعیت درمانی، درمان شخص محور و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش هر کدام 24 جلسه درمان دریافت کردند و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکرد. شرکت کنندگان در سه مرحله به پرسشنامههای هوشهیجانی و معناداری زندگی پاسخ دادند.یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه واقعیت درمانی و شخص محور در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری را در هوش هیجانی و معناداری زندگی زندانیان به وجود آورده اند و همچنین نتایج حاکی از تفاوت معنادار بین پس آزمون و پیگیری بود. همچنین مشخص شد که کارآمدی واقعیت درمانی درمقایسه با درمان شخص محور در افزایش معناداری زندگی زندانیان بیشتر بوده است (درمان شخص محور، 58/0=Ƞ2، 001/0=p، 94/38=F؛ واقعیت درمانی، 61/0=Ƞ2، 001/0=p، 31/45=F )، در حالی که در متغیر هوش هیجانی تفاوت معناداری در میزان کارآمدی بین این دو درمان وجود نداشت . این نتایج در مرحله پیگیری نیز، یکسان بودند (54/0=Ƞ2، 001/0=p، 80/32=F) و واقعیت درمانی (57/0=Ƞ2، 001/0=p، 97/37=F).
واقعیت درمانی
درمان شخص محور
گروه درمانی
هوش هیجانی
معناداری زندگی
زندانیان
2021
02
19
123
141
https://tpccp.um.ac.ir/article_40643_1a129557861b58d6610a894a1d466c85.pdf