حمیده محمودی؛ بهروز مهرام؛ فاطمه حاجی اربابی
چکیده
هدف: هدف بررسی اثربخشی روش تدریس تلقین زدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش و اضطراب ریاضی دانش آموزان متوسطه اول بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح مطالعات تک موردی بود. انتخاب آزمودنی ها در این مطالعه، به صورت در دسترس و هدفمند از میان دانش آموزان دختر پایه هشتم در شهر مشهد انجام شد. دو آزمودنی به ترتیب 4و 7 جلسه آموزش سنتی را دریافت ...
بیشتر
هدف: هدف بررسی اثربخشی روش تدریس تلقین زدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش و اضطراب ریاضی دانش آموزان متوسطه اول بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح مطالعات تک موردی بود. انتخاب آزمودنی ها در این مطالعه، به صورت در دسترس و هدفمند از میان دانش آموزان دختر پایه هشتم در شهر مشهد انجام شد. دو آزمودنی به ترتیب 4و 7 جلسه آموزش سنتی را دریافت و بعد از هر جلسه آزمون های نگرش و اضطراب ریاضی را پاسخ دادند؛ بدین ترتیب خط پایه برای هر دانش آموز مشخص شد. پس از مشخص شدن خط پایه هر دانش آموز؛ تنفس ریتمیک همراه با آموزش ریاضی به آزمودنی ها ارائه و از موسیقی و تن آرامی نیز بهره گیری شد. آزمودنی ها به ترتیب 6 و 3 جلسه بدین شیوه آموزش دیدند. در پایان، سنجش دوباره از نگرش و اضطراب ریاضی به عمل آمد. به منظور پیگیری تداوم نگرش مثبت به ریاضیات و تداوم کاهش اضطراب ریاضی، بعد از یک ماه، مجددا آزمودنی ها مورد ارزیابی قرار گرفنتد. یافته ها: طبق نتایج، مداخله حاصل از تلقین زدایی و تدریس مبتنی بر دو نیمکره مغز در افزایش نمرات نگرش به ریاضی (با شاخص دلتای 68/48 و 11/3) و کاهش نمرات اضطراب ریاضی (با شاخص دلتای 18/2 و 2) تاثیر گذار بود و مداخله آزمایشی باعث افزایش نمرات نگرش به ریاضی و کاهش نمره اضطراب ریاضی بود. نتیجه گیری: نتایج بیانگر تاثیر مثبت تدریس مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش به ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی بود.
فریبرز صدیقی ارفعی؛ علیرضا رشیدی؛ ریحانه تابش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بروز رفتارهای پرخطر بر اساس کنترل رفتاری و روانشناختی والدین و والدگری هلیکوپتری در بزرگسالی نوظهور انجام شد.روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 99-98 بودند که از این میان با روش نمونهگیری خوشهای تعداد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بروز رفتارهای پرخطر بر اساس کنترل رفتاری و روانشناختی والدین و والدگری هلیکوپتری در بزرگسالی نوظهور انجام شد.روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 99-98 بودند که از این میان با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 375 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای نظارت والدینی سینگر همکاران، کنترل روانشناختی سوننز و همکاران، والدگری هلیکوپتری لیمون و بوچانان و پرسشنامه رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرم افزار spss20 در دو بخش توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام گرفت.یافتهها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که میان کنترل رفتاری، کنترل روانشناختی، والدگری هلیکوپتری و رفتارهای پرخطر رابطه مثبت وجود دارد (p≤0/05). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان عوامل فوق، کنترل روانشناختی والدین 10درصد و کنترل رفتاری نیز 10 درصد از رفتارهای پرخطر را در بزرگسالان نوظهور پیشبینی میکند (p≤0/05). با توجه به نتایج بهدستآمده از این پژوهش، لزوم آگاه ساختن والدین و ارائهی آموزشهای مناسب به آنها جهت پرورش فرزندان سالم آشکار میشود.
فاطمه ایزدی؛ مطهره سادات میردامادی
چکیده
چکیدههدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی بر حساسیت اضطرابی، درآمیختگیافکار و کاهش علائم افراد مبتلا به وسواس فکری عملی بود.روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری داوطلبانه استفاده شد. بدین منظور تعداد 30 زن، از بین جامعه آماری پژوهش که کلیه ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی بر حساسیت اضطرابی، درآمیختگیافکار و کاهش علائم افراد مبتلا به وسواس فکری عملی بود.روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری داوطلبانه استفاده شد. بدین منظور تعداد 30 زن، از بین جامعه آماری پژوهش که کلیه زنان مبتلا به وسواس فکری عملی استان اصفهان در سال 1399 بودند، بر اساس معیارهای ورود و خروج از پژوهش و مصاحبه بالینی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر عبارت بودند از پرسشنامه وسواس ییلبراون، مقیاس حساسیت اضطراب، پرسشنامه درآمیختگیافکار. پس از اجرای پیشآزمون، شرکتکنندگان در گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقهای به صورت گروهی تحت آموزش درمان فراتشخیصی قرار گرفتند. در نهایت پس از اجرای پسآزمون، دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که درمان فراتشخیصی موجب کاهش حساسیت اضطرابی، درآمیختگی افکار و علائم افراد مبتلا به وسواس فکری عملی در گروه آزمایش، در مرحله پس آزمون شده است و این تغییرات از نظر آماری معنادار هستند. لذا میتوان از این روش به عنوان یک روش مداخلهای و درمانی برای کاهش نشانههای حساسیت اضطرابی، درآمیختگیافکار و علائم افراد مبتلا به وسواس فکری عملی استفاده نمود.
مهدی قاسمی مطلق؛ شادی حسینی؛ حسین مهدیان؛ بهرنگ اسماعیلی شاد
چکیده
چکیدههدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به کلینیک های روانشناسی ...
بیشتر
چکیدههدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به کلینیک های روانشناسی و روانپزشکی شهر مشهد بودند که 30 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفر در گروه کنترل، 15 نفر در گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) جایگزین شدند. جهت جمع آوری داده ها آزمودنیها پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی بود. بر مبنای یافته های حاصل از پژوهش، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به مراجعین مبتلا به وسواس فکری-عملی کمک می کند تا بتوانند به شکل موثری هیجانات خود را تنظییم و مدیریت کنند. لذا با توجه به اینکه هیجانها نقشی اساسی در دوام و تشدید این اختلال دارد، درمانگران می توانند با استفاده از این روش درمانی، اثر بخشی جلسات درمانی را افزایش دهند.واژگان کلیدی: شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، دشواری تنظیم هیجان، وسواس فکری و عملی.
کیان سبکباری؛ روح الله عباسی؛ نیکتا غلامی باکر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرح وارهدرمانی گروهی بر ترس از ارزیابی منفی دختران دارای اضطراب اجتماعی است.روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش همراه با پیش آزمون و پس آزمون با دوره ی پیگیری بود جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرح وارهدرمانی گروهی بر ترس از ارزیابی منفی دختران دارای اضطراب اجتماعی است.روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش همراه با پیش آزمون و پس آزمون با دوره ی پیگیری بود جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. سپس گروه آزمایش تحت درمان 10 جلسه ای طرح واره درمانی گروهی با مدل یانگ قرار گرفتند و دوره پیگیری تا دو ماه پس از اتمام درمان ادامه یافت. به منظور جمع آوری داده ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه از مقیاس طرح واره یانگ(Young & Brown, 1994) ، پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز (LSAS)و پرسش نامه ترس از ارزیابی منفی (FNE) استفاده شد و یافته های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته همراه با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج ارزیابی ها در پایان درمان نشان داد طرح واره درمانی به طور معنادار باعث کاهش ترس از ارزیابی منفی و تداوم تاثیر آن در مرحله پیگیری دو ماهه در گروه آزمایش شده است. در مجموع می توان چنین گفت، گروه درمانی مبتنی بر طرح واره در کاهش آماج اصلی درمان یعنی ترس از ارزیابی منفی در نمونه دختران دانشجوی ایرانی مبتلا به اضطراب اجتماعی از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار است.