دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
04
2
2003
10
23
A study of the Relationship between Bilateral friendships, Peer Acceptance, self- Concept and social Adjustment with the Academic Achievement
بررسی رابطه بین دوستیهای دوجانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان
24982
10.22067/ijap.v4i2.6689
FA
یار محمدیان
یار محمدیان
مولوی
مولوی
ایرانپور مبارکه
ایرانپور مبارکه
Journal Article
2009
09
29
The purpose of this study is to examine the relation of bilateral Friendship, acceptance of peers, self-Concept and social adjustment with the academic achievement of secondary prep school female third graders in Isfahan. The statistical population for this study comprised all the secondary prep school female third graders in Isfahan studying in public school in the academic years of 2001-2002. The sample population size comprised 139 subjects selected using multi-stage randomized cluster and randomized simple fashions. The instruments used in this study were a group-measurement test, Sarasota self-concept scale, social adjustment scale of California personality test. The mean scores for the previous academic year and for the first current semester of each student were employed as indicators of academic achievement. Based on the findings of the study, the correlation of research variables with academic achievement was found to be significant. Moreover, it was specified that a combination of the three variables: self-concept, social adjustment and peer acceptance was capable of explaining a greater rate of changeability of the total mean score of the students for the previous year. The study indicated that a combination of the two variables: peer acceptance and self-concept was capable of explaining a greater rate of changeability for the mean score of the first current semester. Additionally, there was nor significant relation between self-concept and bilateral friendships and between self-concept and peer- acceptance
این پژوهش در پی بررسی رابطه دوستیهای دوجانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی سال تحصیلی 80-81 مدارس دولتی شهر اصفهان است. حجم نمونهای 139 نفری به صورت خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از: آزمون گروه سنجی؛ مقیاس خودپنداره ساراسوات و مقیاس سازگاری اجتماعی آزمون شخصیت کالیفرنیا
((CTP. معدل نمرات سال قبل و نیمسال اول جاری هر دانشآموز بهعنوان شاخصهای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. براساس یافتههای پژوهش، همبستگی متغیرهای مورد مطالعه با پیشرفت تحصیلی معنی دار بود. همچنین معلوم شد که ترکیبی از 3 متغیر خودپنداره، سازگاری اجتماعی و پذیرش همسالان قادر به تبیین میزان بیشتری از تغییرپذیری معدل کل سال قبل دانشآموزان است. ترکیبی از دو متغییر پذیرش همسالان و خودپنداره قادر به تبیین میزان بیشتری از تغییرپذیری معدل نیم سال اول جاری میباشد. ضمناً هیچگونه رابطه مثبت و معناداری بین خود پنداره و دوستیهای دوجانبه و خودپنداره و پذیرش همسالان دیده نشد.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
04
2
2003
10
23
The relationship of the Emotion Seeking, extraversion and anger of juveniles' criminal and habitual juveniles' boy in Tehran
رابطه هیجان خواهی، برون گرایی و خشم در نوجوانان پسر بزهکار و عادی شهر تهران
25010
10.22067/ijap.v4i2.6690
FA
حسینی
حسینی
طباطبایی2
طباطبایی2
آقامحمدیان3
آقامحمدیان3
Journal Article
2009
09
29
The purpose of the present study is comparison of the personality characteristics of the Emotion seeking, extraversion and anger of juveniles criminal and habitual boy in Tehran city. In the research a sample of 168 by random sampling method were selected from criminal juveniles' stationary boys in province Tehran reformatore and high school in Tehran. Research method in the study is ex-post-facto descriptive method. The results revealed that: Emotion seeking rate in criminal juveniles is more than habitual boys and the difference is significant. An extraversion rate criminal juvenile is more than habitual boys and it is significant. An anger rate criminal juvenile is more than habitual boys. There is significant relationship between sensation seeking rate criminal juveniles and anger.
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه ویژگیهای هیجان خواهی، برونگرایی و خشم در نوجوانان پسر بزهکار و عادی استان تهران انجام شد. با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 168 نفر از نوجوانان پسر بزهکار ساکن در کانون اصلاح وتربیت استان تهران و دبیرستانهای تهران انتخاب شدند. روش تحقیق در این بررسی، روش توصیفی پس رویدادی است. این مطالعه نشان داد که میزان هیجانخواهی نوجوانان بزهکار بیشتر از نوجوانان عادی است و این تفاوت معنادار است. میزان برونگرایی نوجوانان بزهکار بیشتر از نوجوانان عادی است و این تفاوت نیز معنادار است. میزان خشم نوجوانان بزهکار بیشتر از نوجوانان عادی است و این تفاوت هم معنادار است. بین میزان هیجانخواهی بزهکاران نوجوان و خشم آنان رابطه وجود دارد و این رابطه معنادار است.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
04
2
2003
10
23
An investigation of school factors which attract Male and female students towads praying in Khouzestan province schoold.
بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای جذب دانشآموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز با روش تحلیل عوامل
25032
10.22067/ijap.v4i2.6691
FA
بشلیده
بشلیده
مکتبی
مکتبی
تقی پور
تقی پور
شکرکن
شکرکن
Journal Article
2009
09
29
The present study was designed to investigate impressive factors that attract Students to praying. The statistical population consists of all daily students of three Grades in intermediate section (high school). The sample consist of 1062 subjects that half of them were male. The instruments Used in the study were as following.
1- Preliminary questionnaire about attractive factors with 71 items. 2- The main questionnaire made by factor analysis for whole.3- Two specific questionnaire for male and female with 38 items and 52 items respectively. The results obtained from factor analysis for whole sample discover two strong factors that one with 18 items mostly relate to incentive- propagandistic motivation and other factor with 13 items indicate directly about educational-human relationship with students by staff and teachers in school. The results obtained from discriminant analysis show that three factors can be extracted for both sex separately. The internal consistencies for general, male and female questionnaire were 90%, 90% and 89% respectively. In regard to evaluate the hypothesis, some statistical methods such as t-test, one way variance and the scheffe test were applied. Analysis indicates That there is significant difference between sex in GQ p
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان روزانه پایههای اول، دوم و سوم مقطع متوسطة مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است، ;که در سال تحصیلی 78ــ77 به تحصیل اشتغال داشتهاند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 1062 دانشآموز دختر و پسر پایههای سه گانه مقطع متوسطه است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر: الف ) تهیه مقدماتی پرسشنامه عوامل مؤثر درونمدرسهای جذب دانشآموزان به نماز( 70 ماده ای)؛ ب) تهیه پرسشنامه اصلی با روش تحلیل عوامل از کل نمونه پژوهش( 31 ماده ای)؛ ج) تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه دختران ( 52ماده ای)؛ د) تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه پسران (38 ماده ای). نتایج حاصل از تحلیل عوامل برای کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوی با محتوای تبلیغی ــ تشویقی ( 18ماده) و حسن روابط انسانی ــ آموزشی با فراگیر ( 13ماده) گردید؛ تحلیل عامل تفکیکی در مورد دانشآموز پسر سه عامل تشویقی - ترغیبی( 18ماده)؛ تبلیغی ــ آموزشی( 10ماده) و حسن روابط انسانی ــ آموزشی(10ماده) را نشان میدهد و برای دانشآموزان دختر، تحلیل عامل تفکیکی مبین سه عامل قابل حصول با ماهیت تبلیغی ــ مشارکتی، یادگیری مشاهدهای و حسن روابط آموزشی ــ انسانی با دانشآموزان است. ضریب همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کلی یعنی پرسشنامه ویژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتیب برابر با 90/0، 90/ 0و 89/0 میباشد. به طورکلی، آزمون t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه ( scheffe ) تفاوتهای معنیداری را میان آزمودنیهای پژوهش به شرح ذیل نشان میدهند: میان ارزشیابی دانشآموزان دختر و پسر در پرسشنامه کلی عوامل مؤثر در جذب دانشآموزان به نماز تفاوت معنیدار 28 0/0 >p وجود دارد، میانگین نمرات آزمودنیهای دختر بیشتر است؛ مقایسه دیدگاه دانشآموزان دختر و پسر با وضعیت اقتصادی ــ اجتماعی در هر سه پرسشنامه سه گانه بالا، متوسط و پایین نشان میدهد که میانگین آزمودنیهای با وضعیت اقتصادی ــ اجتماعی متوسط از دانشآموزان طبقه بالا و پایین بیشتر است که این تفاوت در سطح 1 00/0>p معنی دار است. اما در خصوص مقایسه دیدگاه دانشآموزان پایههای اول،دوم و سوم مقطع متوسطه از لحاظ عوامل مؤثر درون مدرسه در جذب آنها به نماز( پرسشنامه کلی) تفاوت معنیداری وجود ندارد.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
04
2
2003
10
23
Minimizing Reading Failure Through Early Identification of At – risk Reading Disability children
کاهش کم توانی خواندن ازطریق تشخیص بهموقع کودکانی که در خطر ناتوانی خواندن هستند
25049
10.22067/ijap.v4i2.6692
FA
لطف آبادی
لطف آبادی
Journal Article
2009
09
29
This article reports a research on minizing reading failure through early identification of at – risk reading disability children. The aim of the study is to explore the theoretical model of proximal causes of reading acquisition among children. The research hypotheses were tested on 336 primary school students in Mashhad chosen through classified random sampling method. The collected data has been analysed by statistical methods such as ANOVA and Regression. It was found that in addition to the basic factors such as motivation, IQ, memory, language background, and the meta-linguistic abilities (phonological decording, phonological awareness, syntactic awareness, and semantic awareness) are affecting on reading ability.
مدارس عموماً ادعا میکنند که علت کم توانی خواندن دانشآموزان اساساً در خود شاگردان است نه درعملکردهای مدرسه. به نظر ما، چنین تشخیصی از مشکل یادگیری خواندن درست نیست بلکه فراگیری خواندن در دانشآموزان، علاوه برتسلط عمومی آنان به زبان فارسی، مستلزم دست یافتن آنان به مهارتهای فرازبانی یا سیستمی ازتبدیل رمز نوشتهها به زبان شفاهی است که باید درجریان تدریس به آنان آموخته شود. برای بررسی این موضوع، با ساختن «آزمونهای تشخیص توانایی خواندن لطف آبادی ـ فردوسی » دو فرض اساسی را در این تحقیق مورد آزمون قراردادهایم : الف) دانشآموزانی که کم توانی خواندن دارند، در مقایسه با دانشآموزانی که مشکل خواندن ندارند، درتواناییهای فرازبانی و پردازش آواشناختی با آنها متفاوتند؛ ب) تواناییهای فرازبانی و پردازش آواشناختی علل مستقیم مشکلات یادگیری خواندن است و با تشخیص بهموقع علل مشکل درهردانشآموز، میتوانیم به شاگردانی که کم توانی خواندن دارند کمک کنیم. برای آزمون این فرضیهها، مدل پژوهشی خود را روی یک نمونة 336 نفری از دانشآموزان پسر و دختر کلاسهای اول و دوم و سوم ابتدایی نواحی هفت گانه آموزش و پرورش مشهد آزمایش کردهایم. در این مطالعه، دانشآموزان به گروههای تجربی و کنترل تقسیم شده و سی آزمون تشخیص توانایی خواندن لطف آبادی- فردوسی را برای هر گروه در سه نوبت ( در آغاز سال تحصیلی، در میانة سال و در پایان سال) روی آنان اجرا کردهایم. دادههای جمع آوری شده در این تحقیق با روشهای آماری تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و این نتیجه به دست آمده است که، علاوه بر عوامل پایهای مؤثر بر یادگیری خواندن ( سطح انگیزشی، هوش عمومی، حافظة فعال و تجربة زبانی)، تواناییهای فرازبانی (آگاهی آوا شناختی، رمزگشایی آواشناختی، آگاهی نحوی و آگاهی معناشناسی) بر یادگیری خواندن تأثیر قطعی دارد. به این ترتیب، با تشخیص به موقع کم توانی خواندن و کشف عوامل اساسی در کم توانی یادگیری و مهارتهای خواندن میتوانیم شاگردانی را که در خطر ناتوانی یادگیری خواندن هستند از افت تحصیلی و بیسوادی برهانیم.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
04
2
2003
10
23
An evaluation of educational needs assessment models and curriculum design for applied educational programs in Islamic Republic of Iran
ارزشیابی الگوهای نیازسنجی آموزشی و طراحی برنامههای درسی آموزشهای علمی _ کاربردی در جمهوری اسلامی ایران
25077
10.22067/ijap.v4i2.6693
FA
سعیدی رضوانی
سعیدی رضوانی
بینقی
بینقی
Journal Article
2009
09
29
Applied Educational Programes (AEP) are those programs which aim at providing vocational and job skills and also promoting job skills among employees . As such programs have a significant role in the development of the country, the High Council cultural Revolution stablished the High Conncil for Applied educational programs to develop a relevant structure and content for these programs. This paper investingated the models for educational needs assesements in order to identify all applied programs and the process of curricullum designing in two sectors (Industry and Agriculture). Results indicate a lack of sufficient attention by policy maker organizations and institutions which run applied educational programs. Major shortcomings in this regard are lack of attention to the aims and objectives of these programs (particulary the self employment), lack of the use of relevant models for needs assesement in identifying the courses and also lack of enough attention to models for skill-centered curricullums by educational planners.
آموزشهای علمی ـ کاربردی، آموزشهایی هستند که با هدف ایجاد مهارتهای شغلی و حرفهای و نیز ارتقاء مهارت شاغلین، برنامهریزی و اجرا میشود. با توجه به نقش این آموزشها در توسعه کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1369 با تشکیل شورای عالی آموزشهای علمی ـ کاربردی، درصدد ساماندهی ساختار و محتوای این آموزشها برآمد. در همین راستا در سال 1371 گروه هشتم در شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم تشکیل شد و آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به تدوین، طراحی و اجرای آموزشهای علمی ـ کاربردی به تصویب این گروه رسید. در مقالۀ پژوهشی حاضر با استناد به مبانی علمی آموزشهای علمی ـ کاربردی الگوهای نیازسنجی آموزشی به منظور شناسایی دورههای علمی ـ کاربردی و فرآیند طراحی برنامههای درسی، در دو بخش صنعت و کشاورزی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از عدم التفات دستگاههای سیاستگذار و مجری آموزشهای علمی ـ کاربردی به اهداف این دورهها (به ویژه به هدف خود اشتغالی)، عدم تبعیت مجریان از الگوهای مناسب نیازسنجی در شناسایی دورهها و نیز عدم توجه برنامه ریزان به الگوهای طراحی برنامه درسی مهارت ـ محور است.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
04
2
2003
10
23
A study of the social biological characteristics of female young adult student in Mashhad
خصوصیات زیستی ــ اجتماعی نوجوانان دختر دانش آموز مشهد
25102
10.22067/ijap.v4i2.6694
FA
آقامحمدیان
آقامحمدیان
Journal Article
2009
09
29
This research project was carried out to localize the information about developmental psychology. A sample of 240 guidance and high school female students who were selected on a cluster basis to fill in a 12 part questionnaire. Findings indicate that the most important biological change, that is maturity, happens during the age of 12 and 14, young adult receive their information from their parents, and their reaction to maturity is associated with fear. With respect to social characteristics, they consider traveling and excursion their best recreations.
پژوهش حاضر با هدف بومی سازی اطلاعات مربوط به روانشناسی رشد صورت پذیرفته است.روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی است. نمونه تحقیق 240 دانش آموز دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه می باشد که به روش خوشهای انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهای است که از دوازده بخش تشکیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین تغییر زیستی یعنی بلوغ در دامنه سنی دوازده تا چهارده سالگی رخ میدهد، نوجوانان بیشترین اطلاعات خود را در این زمینه از والدین دریافت میکنند و واکنش آنها در قبال بلوغ توأم با ترس بوده است. در زمینه بررسی خصوصیات اجتماعیشان، مسافرت و گردش را جزء بهترین سرگرمیهای خود میدانند و از اینکه والدینشان آنها را به چشم کودک ببیند و مورد تمسخر و سرزنش قرار بگیرند، اعلام نارضایتی کردهاند. بیشترین تأثیرپذیری را نوجوانان از والدین خود داشتهاند و سپس دوستان چنین نقشی را ایفا کردهاند. در محیط تحصیلی، نمره کم دادن و تبعیض گذاشتن معلمان از جمله عواملی است که آنها را ناراحت میکند.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
04
2
2003
10
23
Information behavior of teacher – researchers in education zones in Shiraz
بررسی رفتارهای اطلاعیابی معلمان پژوهنده در نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز
25112
10.22067/ijap.v4i2.6695
FA
جوکار
جوکار
رستمی فروشانی
رستمی فروشانی
Journal Article
2009
09
29
Investigates information needs of teacher-researchers in education zones in Shiraz. A survey method using questionnaire is applied for data collection. research population covers 72 teacher-researchers. Findings show that research activities are the most important aim for searching information, particularly scholarly information. Teacher- researchers use formal sources (books, research reports and periodicals) and informal sources (consulting their colleagues) to access information. Most respondents prefer printed sources. Internet and databases are among the most important sources for electronic information searching and unfamiliarity with computerized systems are the most important factors for not accessing information respectively. There is not a significant difference between factors such as educational field, course level, and teaching and information behavior and teacher- researchers use a similar pattern for searching information.
در این پژوهش رفتار اطلاعیابی معلمان پژوهنده در نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز مورد بررسی قرارگرفته است. روش پژوهش پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعة آماری مورد مطالعه را 73 نفر از معلمان پژوهنده شهر شیراز تشکیل میدهند. فعالیتهای پژوهشی مهمترین انگیزه و هدف جستجوی اطلاعات محسوب میشود. از میان انواع اطلاعات، اطلاعات علمی اهمیت بیشتری دارد. معلمان پژوهنده از دو روش رسمی و غیر رسمی استفاده میکنند که از میان منابع رسمی به ترتیب کتاب، گزارشهای تحقیقاتی و نشریات ادواری مورد استفادة بیشتری قرار میگیرند و از میان منابع غیر رسمی مشورت با همکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است. اکثر پاسخگویان در جهت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز استفاده از منابع چاپی را ترجیح میدهند. دربین منابع الکترونیکی از اینترنت و پس از آن از پایگاههای اطلاعاتی استفاده میشود. موجود نبودن منابع اطلاعاتی در کتابخانهها، کمبود وقت کافی در جستجوی اطلاعات وعدم آشنایی با نظامهای رایانهای به ترتیب از عوامل مؤثر بر عدم دسترسی آسان به اطلاعات محسوب میشوند. عوامل مختلفی ازقبیل رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی وسابقه تدریس و رفتار اطلاعیابی پاسخگویان تفاوت معنیداری وجود ندارد و معلمان پژوهنده درجستجوی اطلاعات از الگوی مشابهی پیروی میکنند.