دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
3
2010
02
20
The Relationship of Destruction Meta-Cognition Beliefs with Academic Achievement of Students With Test Anxiety
بررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان
27578
10.22067/ijap.v10i3.6943
FA
عباس
ابوالقاسمی
رضا
گلپور
محمد
نریمانی
حسین
قمری
Journal Article
2010
02
09
The aim of present research was examine of relationship between destruction meta-cognitive beliefs and academic achievement of students with test anxiety. For this purpose, 243 girls and boys subjects with test anxiety of 900 students of guidance schools of Noshar city were determined as the sample of study. For gathering the data, Meta-cognition Questionnaire and Test Anxiety Inventory were used. The grade point average were calculated for the student academic success. The results showed that destruction meta-cognitive beliefs is related to academic achievement in the students with test anxiety (r=0.21, P
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین باورهای فراشناختی مختل و موفقیت تحصیلی در دانشآموزان دارای «اضطراب امتحان» میباشد. نمونة این پژوهش شامل243 آزمودنی دارای اضطراب امتحان بود که از میان 900 دانشآموز سال سوم راهنمایی شهرستان نوشهر شناسایی شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامة فراشناخت ولز و پرسشنامة اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شده است. معدل کل نمرات دانشآموزان بهعنوان موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی (21/0-=r) دانشآموزان دارای اضطراب امتحان رابطة منفی معنیداری دارد. بین باورهای فراشناختی مختل و شدت اضطراب امتحان (17/0=r) همبستگی مثبت معنیداری بهدست آمد (01/0>p). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 11درصد واریانس مربوط به موفقیت تحصیلی توسط مؤلفههای فراشناختی تبیین میشود. این نتایج حاکی از آن است که با افزایش باورهای فراشناختی مختل موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان کاهش مییابد.
واژههای کلیدی: باورهای فراشناختی مختل- موفقیت تحصیلی- اضطراب امتحان
https://tpccp.um.ac.ir/article_27578_01701d20b379225afceeb8bb6b56218e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
3
2010
02
20
The Investigation of the Relationship between Active Participation of Students and Their Academic Achievement in the Process of Teaching
بررسی رابطة میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی
27675
10.22067/ijap.v10i3.6944
FA
فیروز
محمودی
اسکندر
فتحی آذر
رجب
اسفندیاری
Journal Article
2010
02
09
Active participation of students in the course of teaching/learning process is one of the essential topics which have attracted many researchers, for the students' active participation causes the students to be mentally involved, thus increasing learning. In this paper, student and teacher talk was analyzed, using Flanders' interaction analysis system. This was done for the purpose of determining the teacher and student talk and their participation. To carry out this study, sixty high school classes– half males and half females– of three different fields of study were chosen, based on the multi-stage random sampling. The classes were from five different parts or areas of the education organization of Tabriz. Ten coders collected the observational data. The frequency of ten factors was calculated, using Flanders' interaction analysis. The results showed that there was no statistically significant difference between the average of active participation and the type of free /limited talk among male and female students. There was also no significant difference, given the students' academic field of study, but there was a positive relationship between the active participation and free/limited talk and students' academic achievement.
Key words: Active Participation, Classroom Interaction, Flanders Interaction Analysis System, Student Limited Talk, Student Free Talk, Achievement
مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانشآموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری می شود. در این تحقیق میزان گفتار معلم و دانشآموز بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، تا مشخص شود که میزان گفتار معلم و دانشآموز و میزان مشارکت آنها به چه میزان است. برای بررسی این موضوع 60کلاس سوم متوسطه (30کلاس دخترانه و 30کلاس پسرانه) از سه رشته ادبیات و علوم انسانی، ریاضی ـ فیزیک و علوم تجربی از نواحی پنچگانه آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوه نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب گردید. 10کدبردار از طریق مشاهده فرایند تدریس داده ها را جمع آوری نمودند. سپس بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز، فراوانی عوامل دهگانه محاسبه گردید. براساس نتایج به دست آمده بین میانگین مشارکت فعال و نوع گفتار آزادانه و محدود بین دانشآموزان دختر و پسر و همچنین بر اساس رشته تحصیلی تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد. ولی بین میزان مشارکت و نوع گفتار آزادانه و محدود دانش آموز با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.
واژههای کلیدی: مشارکت فعال دانشآموز، تعامل کلامی معلم و دانشآموزان، سیستم تجزیه و تحلیل ارتباط کلامی فلندرز، گفتار محدود دانشآموز، گفتار محدود دانشآموز و پیشرفت تحصیلی
واژههای کلیدی: اهداف تسلط، اهداف عملکردی گرایش- اجتناب، راهبرهای عمیق و سطحی، توانایی حل مسئلة ریاضی.
https://tpccp.um.ac.ir/article_27675_f793f45c9054bcee50c21501ffe39908.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
3
2010
02
20
A Study of the Application of Teaching University Indices from the Universities' Faculty Members Points of View
بررسی میزان کاربست مؤلفههای دانشگاه یاددهنده از نظر اعضای هیئت علمیدانشگاهها
27713
10.22067/ijap.v10i3.6945
FA
زارع محمدآبادی
زارع محمدآبادی
رجایی پور
رجایی پور
جمشیدیان
جمشیدیان
مولوی
مولوی
Journal Article
2010
02
09
The purpose of present article is to study the application of teaching university indices such as Teachable point of view, ideas, values, emotional energy and edge in Iranian public universities. Present study uses a descriptive - survey research method. The statistical population of research includes all the faculty members of public medical and non medical universities during 2006-2007 academic year. The sample consists of 315 faculty members who were selected through random cluster multistage sampling. In order to gather the data, a 74- item researcher made questionnaire was designed on the basis of Tichy’s teaching organization Theory in the form of Likert’s 5 degree scale with a reliability of 0.87. One sample T test and multivariate variance analysis is used to analyze the data. The findings indicate that the mean score of the subjects regarding the application of teaching organization indices are all less than the mean criterion. In addition, there is a significant difference between all the means. Also the observed F shows that the relationship and difference between application of teaching organization indices regarding the academic ranks of faculty members and university managers are significant for emotional energy, ideas and values. Besides, there was not a significant difference between the mean scores of men and women. The relationship between the teaching organization indices regarding the experience was not significant too. But the differences of all the indices were significant in relation to faculty members and management positions. The results also indicate that the mean scores of medical universities are more than the non medical mean scores. The observed F about emotional energy, ideas, and values the differences are significant.
Key words: Teaching University, Teachable Point of View, Ideas, Values, Emotional Energy, Edge, Higher Education
در این پژوهش، برای بررسی میزان کاربست مؤلفههای دانشگاه یاددهنده [دیدگاه قابل یاددهی، ایدهها، ارزشها، انرژی، و قاطعیت در تصمیمگیری] در دانشگاههای دولتی از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش تمام اعضای هیئت علمیدانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 86-85 بوده که از میان آنان یک نمونة 315 نفری به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهصورت تصادفی انتخاب شده است. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محقق ساختة 74 سؤالی در قالب طیف 5 درجهای لیکرت بهکار برده شده است. جهت آزمون سؤالهای پژوهش از آزمونهای آماری پارامتریک از جمله t تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین نمرات پاسخگویان در خصوص تمام مؤلفههای دانشگاه یاددهنده کمتر از حد متوسط (3) بوده و در تمام مؤلفهها تفاوت معنیدار است. بررسی تفاوت بین نظرات نمونة آماری در مورد میزان کاربست مؤلفههای سازمان یاددهنده با توجه به متغیرهای دموگرافیک نیز، f مشاهده شده نشان میدهد که براساس رتبة علمی اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه در سه مورد انرژی، ایدهها و ارزشها، تفاوت معنیدار بود. تفاوت بین میانگینهای زنان و مردان و نیزتفاوت بین میانگین براساس سنوات خدمت پاسخگویان معنیدار نبود، ولی در خصوص سمتهای مدیر و عضو هیئت علمی در تمام موارد تفاوت بین میانگینها معنیدار بود. تحلیل نتایج همچنین نشان داد که میانگین نمرات کاربست مؤلفههای سازمان یاددهنده در دانشگاههای علوم پزشکی بالاتر از میانگین نمرات دانشگاههای غیر پزشکی است. در مورد مؤلفههای انرژی، ایدهها و ارزشها، f مشاهده شده معنیدار میباشد.
واژههای کلیدی: دانشگاه یاددهنده، دیدگاه قابل یاددهی، ایدهها، ارزشها، انرژی، قاطعیت در تصمیمگیری وآموزش عالی
https://tpccp.um.ac.ir/article_27713_238ca8a4dc0d7b507328c0de7f7e46cf.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
3
2010
02
20
A Comparative Study of Attachment Styles in Normal and Delinquent Adolescents
مقایسة سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار
27731
10.22067/ijap.v10i3.6958
FA
علی
مشهدی
0000-0002-6212-1372
محمدی
محمدی
Journal Article
2010
02
23
In this research, a comparative attachment styles in normal and delinquency adolescents was examined. Participants is 60 normal adolescent (32 male and 28 female) and 60 delinquency adolescent (32 male and 28 female) Tehran city. In this research the main goal of research was to assessment of. Attachment styles to use of Questionnaire Revised Adult Attachment scale (RAAS) and for assessment performance of family Subjects of inventory performance of family was used. To analysis research data, statistical methods such as mean, standard deviation, correlation coefficients, multivariate analysis was used. Research conclusions showed that attachment styles between normal and delinquency adolescents and between boys and girls is significant, and so showed that family performance affect the insecure attachment style and cause of Delinquency and behavioral disorders .In conclusion results is expressive that family performance, quality of conservation and interaction between family is determine type of attachment in child, adolescent and adulthood.
Key words: Adolescence, Attachment, Attachment Styles, Delinquency
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی و مقایسة سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار به انجام رسیده است. نمونة پژوهش شامل 60 نوجوان عادی (32 پسر و 28 دختر) و60 نوجوان بزهکار (32 پسر و 28 دختر) میباشد. در این پژوهش، بهمنظور سنجش سبکهای دلبستگی از پرسشنامة دلبستگی کولینز و رید، و برای سنجش عملکرد خانواده از پرسشنامة سنجش عملکرد خانواده استفاده گردید. نتایج بر اساس روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس تک متغیری و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبکهای دلبستگی نوجوانان عادی و بزهکار تفاوت معناداری وجود دارد و آزمودنیهای بزهکار بیش از آزمودنیهای عادی دارای سبکهای دلبستگی ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) هستند. بهعلاوه، بین گروه دختران و پسران نیز در سبک دلبستگی تفاوت معنادار بهدست آمد. همچنین، نتایج حاکی از آنند که نحوة عملکرد خانواده در بروز سبک دلبستگی ناایمن و پیامد آن بزهکاری و اختلالهای رفتاری مؤثر میباشد. در مجموع، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نحوة عملکرد خانواده،کیفیت نگهداری و نحوة تعامل بین افراد خانواده تعیین کنندة نوع دلبستگی در کودک، نوجوان و بزرگسال میباشد.
واژههای کلیدی: نوجوانی، دلبستگی، سبکهای دلبستگی، بزهکاری
https://tpccp.um.ac.ir/article_27731_9d9e25b8e46361220f95fa7024cce470.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
3
2010
02
20
The Effectiveness of Concept Map Presenting and Constructing on retention, Understanding and Problem solving in the Biology
تأثیر ساخت و ارائة نقشة مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک
27778
10.22067/ijap.v10i3.6959
FA
مصرآبادی
مصرآبادی
حسینی نسب
حسینی نسب
فتحی آذر
فتحی آذر
مقدم
مقدم
Journal Article
2010
02
23
This paper compared the efficacy of these two methods on retention, understanding and problem solving in the biology keeping in the mind the fact that student's learning style has a role as a moderator variable. The intervening effects on retention, understanding and problem solving were measured by two academic achievement tests that those have the confirmable validity and reliability indexes. The group embedded figures test were used to assess field dependence and field independence learning styles. This research based on a quasi-experiment design. The pre-organized classrooms were selected by purposive sampling as four experiment groups and two control groups. The prepared concept maps were presented in process of teaching on the two experiment group's members and the other two experiment group members constructed concept maps from the instructed subjects. Results show that the concept map presenting method has more positive effects than the concept map constructing method in conditions that the students have field dependence learning style. Vice verse the concept map constructing method has advantage on the concept map presenting method in conditions that the students have field independence learning style.
Key words: Concept Mapping, Learning Style, Academic Achievement, Problem Solving
مقالة حاضر به مقایسة اثربخشی دو شیوة ساخت نقشههای مفهومی توسط فراگیران و ارائة نقشههای از قبل آماده شده بر یادداری، درک و حل مسئله برای در نظرگرفتن سبک یادگیری آزمودنیها پرداخته است. اثرات کاربندیها از طریق دو آزمون پیشرفت تحصیلی که دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفتند. برای اندازهگیری سبک یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه، آزمودنیها از آزمون گروهی اشکال نهفته استفاده شد. پژوهش بر اساس طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون طراحی شده است. شش کلاس به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی، نقشههای از قبل آماده شده به آزمودنیها ارائه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیة نقشههای مفهومی پرداختند. در گروههای کنترل نیز آزمودنیها بهشیوة مرسوم به یادگیری متنهای درسی مشابه پرداختند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که ارائة نقشة مفهومی در شرایطی که سبک یادگیری آزمودنیها وابسته به زمینه باشد نسبت به ساخت تأثیر بیشتری دارد و ساخت نقشة مفهومی در شرایطی که آزمودنیها دارای سبک نابسته به زمینه باشند بر ارائة نقشة مفهومی برتری دارد. بدون در نظر گرفتن سبک یادگیری هیچکدام از این دو روش برتری چشمگیری نسبت به هم نداشتند.
واژههای کلیدی: نقشة مفهومی، سبک یادگیری، پیشرفت تحصیلی، حل مسئله
https://tpccp.um.ac.ir/article_27778_70ceb29e24cf6aa061639ffc67872ac5.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
3
2010
02
20
A Study of Relationship between Consequences of leadership and Transformational leadership Style of Universities and Institution's Presidents
بررسی رابطۀ پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران
27818
10.22067/ijap.v10i3.6960
FA
نورشاهی
نورشاهی
Journal Article
2010
02
23
The purpose of this study is investigate the relationship between consequences of leadership and Transformational leadership style in presidents of universities and institutes of Tehran, 30 presidents in Tehran and 102 raters (subordination of presidents) response to third edition of multifactor leadership Questionnaire MLQ (Leader and rater version). The data were analyzed taking in to consideration both descriptive statistics (Frequency, percentage and mean) and Pearson correlation, the result of this study showed that: the existence of a meaningful and positive correlation between 3 consequences of leadership (extra effort, effectiveness, satisfaction) and Transformational leadership style.
Key words: Consequences of Leadership, Extra Effort, Effectiveness, Satisfaction, Transformational Leadership.
هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است. در این پژوهش 30 نفر از رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران و 102 نفر از همکاران مستقیم ایشان مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامة رهبری چند عاملی فرم 5x ویراست سوم استفاده شده است. تحلیل دادههای بهدست آمده نشان داد که اکثریت رؤسای مورد مطالعه در پیامد رهبری تلاش بالاتر از حد انتظار نمرة بالا و در دو پیامد، اثربخشی و رضایتمندی نمرة متوسط اخذ کردهاند. همچنین، اکثریت رؤسای مذکور در بُعد تأثیرگذاری ایدهآلینمرة بالا، در دو بُعد انگیزش الهامبخش و برانگیزندگی ذهنی نمرة متوسط و در بُعد ملاحظۀ فردی نمرة پایین کسب کردهاند. بین نمرة رؤسا در همۀ ابعاد سبک رهبری تحولگرا با هر سه پیامد رهبری همبستگی مثبت معنیدار مشاهده شد. بهطور کلی یافتههای پژوهشی ضرورت تقویت رؤسا در بُعد ملاحظۀ فردی را نشان میدهد. همچنین، یافتههای پژوهش نشان داد که سبک رهبری تحولگرا نقش مؤثری در افزایش رضایتمندی و تلاش بالاتر از حد انتظار در میان همکاران رؤسای مذکور دارد.
واژههای کلیدی: پیامدهای رهبری، تلاش بالاتر از حد انتظار، اثربخشی، رضایت، سبک رهبری تحولگرا
https://tpccp.um.ac.ir/article_27818_6b09d8046d518f3c462610e8f0cb60e8.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
3
2010
02
20
The Relations among Self-Concept, Family Structure
رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوانی
27844
10.22067/ijap.v10i3.6961
FA
رضوان خواه
رضوان خواه
Journal Article
2010
02
23
Self-concept component and its relationship with family structure and perceived parental rearing practices was examined in a sample of 163 adolescents ( 87 girls and 76 boys, aged 16 years old) selected randomly from high schools in Tabriz. The subjects completed Tennessee self-concept scale with 84 items and a 77-item inventory measuring parental rearing practices. Results revealed no significant gender differences in general self-concept. The female subjects evaluated parental love higher than the male ones. However, findings didn’t show any significant gender differences in the perceived parental control. Four practices of parental rearing (authoritative, authoritarian, neglectful, and permissiveness) were studied in relation to self-concept. According to the results of ANOVA analysis, high self-concept was found to be associated more with parental authoritative style than the three other rearing practices. Furthermore, except for mother education, there was no significant relationship between self-concept and the family physical structure.
Key words: Self-Concept, Parental Rearing Practices, Family Structure, Adolescence
در پژوهش حاضر، مؤلفة مفهوم خود و رابطظ آن با ساختار خانواده و شیوههای فرزندپروری مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 163 دانشآموز نوجوان با میانگین سنی 16 سال و به تفکیک جنسیت از میان مدارس متوسطة شهر تبریز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مفهوم خود تنسی متشکل از 84 ماده و مقیاس 77 مادهای عملکرد تربیتی والدین استفاده شد. نتایج بیانگر تفاوتهای جنسی معنیداری در مفهوم خود نبود. دختران در مقایسه با پسران محبت والدینی را بیشتر ارزیابی کردند، ولی در نگرش به بُعد کنترل والدینی تفاوتهای جنسی معنیداری مشاهده نشد. چهار شیوة تربیتی (مقتدر، آزادگذارنده، قدرتطلب و مسامحهکار) در رابطه با مفهوم خود مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلANOVA گویای آن بود که نقش اقتدار والدینی در ایجاد مفهوم خود بالا در مقایسه با سه شیوة دیگر به مراتب بیشتر بود. همچنین، مفهوم خود، جز در رابطه با تحصیلات مادر، تحت تأثیر ساختار فیزیکی خانواده قرار نگرفت.
واژههای کلیدی: مفهوم خود، شیوههای فرزندپروری، ساختار فیزیکی خانواده، نوجوانی
https://tpccp.um.ac.ir/article_27844_b31534f136e26a57f4b37da574548025.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
3
2010
02
20
Reflection on Education Ability of Management Training: Critiques and Viewpoints
تأملی بر آموزشپذیری مدیریت آموزشی: انتقادها و دیدگاهها
27894
10.22067/ijap.v10i3.6962
FA
سعیدی رضوانی
سعیدی رضوانی
بهره مند
بهره مند
Journal Article
2010
02
23
This article investigated the result of problematic situation that some research, including the study in faculty of Educational Sciences have portrayed it, the problematic situation is lack of full successfulness from graduators of educational management in the real environment. Followed this issue was raised that perhaps the process of training primarily non- feasibility process. Followed that finding the survey of review the topic of "Educational management feasibility" was performed. On this basis, the fundamental question is whether this educational management training can be taught? Literature review showed that a group of experts in order to reasons such as the gap between theory and practice say to impossibility of Educational management. In this article opposition opinions of education management were criticized, and the result is the defects observed in graduates, most likely is related to weakness of users not to management theory. Inadequacies of users can be sharp two factors a) the training was inadequate and b) personality traits than appropriate job management. If accepted the interaction of teachings of management and user, (Student Training Management) characteristics then should only the people were selected for management courses, which have primary features of a successful manager. Also can be other solutions in education management at the level of educational organizations ponder. Inservice training and promotion service based action research is one effective method.
Key words: Management Training, Education Ability, Psychological Characteristics of Managers
این مقاله حاصل بررسی موقعیت مسئلهزایی است که برخی تحقیقات از جمله مطالعهای در سطح دانشکدة علوم تربیتی آنرا به تصویر کشیدهاند. آن موقعیت مسئلهزا عدم توفیق فارغ التحصیلان دورههای آکادمیک مدیریت آموزشی در محیط واقعی سازمان بوده است. در پی آن، این مسئله مطرح شد که چه بسا اصولاً فرایند تربیت مدیران فرایندی ناشدنی است. بنابراین، برای بررسی موضوع " امکانسنجی آموزش مدیریت" دیدگاههای صاحبنظران بررسی و تحلیل گردید. بر این اساس، پرسش اساسی این نوشتار آن است که آیا مدیریت آموزشی قابل آموزش است؟ نتایج پیشینهکاوی نشان داد که گروهی از صاحبنظران به دلایلی نظیر شکاف میان تئوری و عمل مدیریت قایل به امکانناپذیری آموزش مدیریت هستند. در این مقاله، نقطه نظرات مخالفان آموزشپذیری مدیریت نقد شد و چنین نتیجه شد که نقص مشاهده شده در فارغ التحصیلان، به احتمال بیشتری بهکاربران نظریههای مدیریت (آموزههای مدیریتی) و نه دانش فعلی مدیریت مربوط است. کاستیهای این کاربران میتواند به دو عامل (الف) دریافت آموزشهای نامناسب و (ب) ویژگیهای شخصیتی غیرمتناسب با شغل مدیریت، مربوط باشد. در صورت پذیرش اصل تعامل آموزههای مدیریت با ویژگیهای کاربر (دانشجوی مدیریت آموزشی)، بایستی افرادی را در دورههای مدیریت گزینش نمود که دارای ویژگیهای اولیّة یک مدیر موفّق باشند. ضمناً میتوان به راهکارهای دیگری در آموزش مدیریت در سطح سازمانهای آموزشی اندیشید. رویکرد گردش و ارتقای شغلی همراه با آموزشهای ضمن خدمت مبتنی بر تحقیق عمل یکی از روشهای موًثر میباشد.
واژههای کلیدی: مدیریت آموزشی، آموزشپذیری، خصوصیات روانشناختی مدیران
https://tpccp.um.ac.ir/article_27894_5dbee24ac69975ebecd6310d6871b18c.pdf