دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
011
1
2010
10
23
The Concept of Imagination and its Place in Curriculum and Instruction Reconsidered: The Case for Elementary Stage
بازشناسی مفهوم و تبیین جایگاه تخیل در برنامههای درسی و آموزش با تأکید بر دوره ابتدائی
27940
10.22067/ijap.v11i1.6723
FA
مهرمحمدی
مهرمحمدی
Journal Article
2009
10
06
The concept of imagination and different meanings associated with it is discussed briefly in the first section of the article. This will lead to the conclusion that comprehending this noble human capacity is not an easy task and must be considered as an unfinished agenda, especially for educators and policymakers who contemplate change in the education sector. One explanation for the uneasy grasp of the concept is mistaking hallucination, a negative and symptomatic concept with imagination. Following this introductory remark, the article discusses the application of imagination in the elementary school curriculum. Legitimization of imagination, it is argued, entails replacing the principle of “starting from where the children are” to “starting from what the children can imagine.” In the subsequent section, the discussion turns into addressing justifications for including imagination into the school curriculum and providing the ground for consolidating this noble capacity in the children. In the final section of the article the author names yet another unfinished agenda that must become the focus of attention. The project is aimed at identifying “mental blocks” as exercised in the schooling system. Findings will be employed to revitalize thinking oriented activities in its comprehensive sense.
Keywords
imagination, curriculum, education, elementary stage
در این مقاله نخست به بازشناسی مفهوم تخیل پرداخته شده و معانی گوناگون آن به اجمال مورد بررسی قرار میگیرد. این بحث مقدماتی روشن میسازد که شناخت مفهوم تخیل به عنوان یک ظرفیت انسانی کار سادهای نبوده و باید به عنوان یک پروژه ناتمام برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت و خصوصاً سیاست گذارانی که به نوآوری و تحول در این عرصه خطیر میاندیشند مطرح شود. خصوصا این که باید میان معنای تخیل در کودکی و بزرگسالی و تخیل به عنوان یک ظرفیت فکری – ذهنی ممتاز و یک بیماری و عارضه خطرناک تمایز قائل شد.
به دنبال این مبحث مقدماتی، از منظر ثبوتی درباره کاربرد تخیل و تجربیات تخیلی کودکان در برنامههای درسی و آموزش بحث میشود. این موضوع متضمن پذیرش اصل تازهای در طراحی آموزشی است و چگونگی پاسخگو نمودن آموزش به قدرت و ظرفیت تخیل به عنوان یک ابزار ذهنی یا یک منبع مغتنم در فرایند یاددهی - یادگیری را در کانون توجه قرار میدهد.
در بخش بعدی، ظرفیت تخیل در انسان از منظر اثباتی مورد توجه قرار میگیرد و ضرورت پرورش آن در نظامهای تعلیم و تربیت از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع می شود. از جمله این ابعاد میتوان به انسان شناسی و هستی شناسی اسلامی، نقش برنامه درسی در فعلیت بخشیدن به ظرفیت های بالقوه ذهنی یا "ساختن ذهن"، نقش تخیل در تفکر مفهومی، نسبت گسست ناپذیر تخیل با خلاقیت و بالاخره نسبت تخیل با حل مسأله یا فرایند علمی اشاره کرد.
در آخرین بخش مقاله ودر مقام جمع بندی، علاوه بر تأکید بر مواضع اساسی نویسنده در این زمینه، ضرورت پرداختن به پروژه دیگری جهت شناسائی "قفل های ذهنی" در نظام آموزش و پرورش که مهم ترین موانع بر سر راه استفاده از تخیل یا پرورش آن می باشد مورد بحث قرار میگیرد.
کلیدواژهها: تخیل، برنامه درسی، آموزش، دوره ابتدائی
https://tpccp.um.ac.ir/article_27940_a8ab616a12583a25729820650adf9c7b.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
011
1
2010
10
23
The relationship between rumination and depression in a sample of Iranian student
رابطه بین نشخوار فکری و افسردگی در نمونه ای از دانشجویان ایرانی
28015
10.22067/ijap.v11i1.6910
FA
باقری نژاد
باقری نژاد
ایرانی
صالحی فدردی
صالحی فدردی
0000-0002-0044-6091
Seyed Mahmood
طباطبایی
Journal Article
2010
01
08
Rumination has been recognized as an important component of depression. The goal of this study was to introduce rumination within the frame of Response Style Theory and its consequences for dysphoric mood and depression disorder. Therefore, the relationship between rumination, depression and anxity in a sample of Iraian students was investigated. Participants (N = 119; 63% female) were randomaly selected among students of Ferdowsi University of Mashhad, who completed Ruminative Response Scale (RRS), Beck Depression Inventory-II (BDI-II), and Beck Anxity Inventory (BAI). Cronbach’s Alpha Coefficient (= .88) was calculated RRS as an index of internal consistency of the measure. The result of regression analysis indicated that after controlling for age, gender, and anxity, increases in rumination were associated with inceases in depression. Despite of cultuaral and social differentces, our findings support earlier findings from the West about the relationship between rumination and depression. Moreover, we found that the role of rumination in predicting depressive sumptoms is probably independent of anxiety. Implication of interventions has been discussed.
Keywords
Rumination, Depression, Response Style Theory, Ruminative Response Scale
نشخوارفکری به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه افسردگی شناخته شده است. از این رو، هدف این پژوهش معرفی نشخوار فکری در چارچوب نظریه سبک های پاسخ و پیامد های آن برای خلق غمگین و اختلال افسردگی بود. در این راستا، رابطه بین نشخوارفکری، افسردگی و اضطراب در نمونه ای از دانشجویان ایرانی نیز بررسی شد. شرکت کنندگان (تعداد = 119؛ 63% زن) به روش نمونه گیری تصادفی از میان دانشجویان دانشگاه فردوسی انتخاب شدند و پرسشنامه های افسردگی و اضطراب بِک و مقیاس پاسخ های نشخواری را کامل کردند. ضریب آلفای کرونباخ 88/0= به عنوان شاخصی از همسانی درونی برای مقیاس پاسخ های نشخواری، محاسبه شد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی نشان داد که نشخوار فکری، پس از کنترل اثرات سن، جنس و میزان اضطراب، به طور معنی داری30% از تغییر در واریانس افسردگی را پیش بینی کرد. با وجود تفاوت های فرهنگی و اجتماعی، یافته های پیشین در مورد رابطه نشخوارفکری و افسردگی در نمونه ایرانی نیز تأیید شد. به علاوه، معلوم شد که نشخوارفکری می تواند میزان افسردگی را حتی پس از کنترل میزان اضطراب پیش بینی کنند که این یافته با توجه به نقش نشخوار فکری در اضطراب و علائم مختلط اضطراب ـ افسردگی، حایز اهمیت است. تلویحات درمانی در زمینه نشخوارفکری مورد بحث قرار گرفته است.
واژه های کلیدی: نشخوار فکری، افسردگی، نظریه سبک های پاسخ، مقیاس پاسخ های نشخواری
https://tpccp.um.ac.ir/article_28015_3df0a91dac64f8d21e6b1b74b06879fa.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
011
1
2010
10
23
The Effect of Quran Stories on Children's Emotional Intelligence
تأثیر قصههای قرآنی بر هوش هیجانی کودکان
28134
10.22067/ijap.v11i1.7290
FA
هویدا
هویدا
همایی
همایی
Journal Article
2010
11
10
The purpose of this research was to determine the effects of Quran's stories on children's emotional intelligence. Participants were 30 children between age of 4 to 6 who were randomly selected from three kindergartens and then divided into an experimental and a control group. Peter Aid and Fare ham emotional intelligence questionnaire (understanding self and others feelings, control of emotions, social skills, optimism and positive attitude) was administered with the children on a pre- and post-test basis. The experimental group participated in Quran-story telling sessions over three months. Results showed that, on the post-test, the experimental group scored higher than the controls on all areas of emotional intelligence. It seems that listening to guided Quran stories can increase pre-school children's emotional intelligence.
Keywords
Quran stories, children, emotional intelligence
هدف این پژوهش «تعیین تأثیر قصههای قرآنی بر هوش هیجانی کودکان» بود. روش پژوهش آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل، و انجام پیش آزمون و پسآزمون بود. حجم نمونه برابر با 30 کودک 6-4 ساله (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از سه مهد کودک در شهر اصفهان در سال 1386 بود که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه30 سؤالی سنجش هوش هیجانی پیترایدز و فارنهام (2003) بود. ضریب پایایی پرسشنامه برابر با 84/0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از روش آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس در سطح نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان گروه آزمایش و کنترل در زمینة تأثیر قصههای قرآنی بر چهار حیطة هوش هیجانی (درک عواطف و احساسات خود و دیگران، کنترل احساسات و عواطف، مهارتهای اجتماعی، خوشبینی و نگرش مثبت) تفاوت معناداری وجود داشت.
واژههای کلیدی : قصههای قرآنی، کودکان، هوش هیجانی
https://tpccp.um.ac.ir/article_28134_9ff14dfe42720423a38253e4662db9af.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
011
1
2010
10
23
Metaphor: Concept, Theories and its educational functions
استعاره : مفهوم، نظریهها و کارکردهای آن در تعلیم و تربیت
28167
10.22067/ijap.v11i1.6994
FA
زنگویی
زنگویی
بختیار
شعبانی ورکی
فتوحی
فتوحی
مسعودی
مسعودی
Journal Article
2010
03
17
The main purpose of this paper is to clarify the concept of metaphor and its functions in education. There are two main parts in this paper: the first is to discuss the six major classic and modern theories of metaphor according to their cognitive and intellectual functions , and the second is to identify and classify the four types of figurative language including metaphor, simile, allegory and symbol. In this paper metaphor has construed as a cognitive phenomenon. Therefore, it is argued that metaphor has not merely a heuristic function; it furthermore serves as a constitutive model for pedagogy. It turned out that metaphor, in supporting and conditioning our thinking about education, has some major functions including motivate, discovery, hermeneutical, convinced and extent of meaning that should be strongly emphasized in education system.
Keywords: metaphor, theories of metaphor, function of metaphor, simile, allegory and symbol, educational metaphor
این مقاله به هدف بازشناسی مفهوم و نقش استعاره از منظر تعلیم و تربیت، در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست دیدگاههای شش گانه در نظریههای استعاره کلاسیک و جدید را بر اساس رویکردهای شناختی و با توجه به اهمیت استعارهشناسی در بحثهای شناختی و ذهنی معرفی میکند، در بخش دوم صورتهای استعاری زبان را در سه گونهی اصلی (تشبیه، تمثیل و نماد) ردهبندی کرده و هریک را جداگانه معرفی نموده و آنگاه نقشهای صور استعاری را با تکیه بر ارزشهای شناختی و نقش آنها را در صورتبندی و بازشناسی معنی معرفی میکند در سراسر این نوشتار به ماهیت استعاره به عنوان یک امر شناختی و به نقشهای آن به منزلهی یک فرایند تربیتی و پرورشی نظر دارد. و چنین نتیجه میگیردکه بسیاری از نقشهای استعاره از جمله نقشهای انگیزشی، اکتشافی، تأویلی، اقناعی، و نقشهای معطوف به بازپروری معنی همگی کارکردی تربیتی نیز دارند که در نظامهای تعلیم و تربیت باید که موردتوجه قرار گیرند.
کلیدواژهها: استعاره، نظریههای استعاره، کارکردهای استعاره، تعلیم و تربیت، استعارهی تربیتی
https://tpccp.um.ac.ir/article_28167_b6cc54c438f99b4ffae5e908e7f6f056.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
011
1
2010
10
23
The Effects of Using Reflective Action Approach on the Critical Thinking of Students and Teachers in Tabriz Teachers Education Colleges
تأثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو- معلمان مراکز تربیت معلم تبریز
28363
10.22067/ijap.v11i1.7292
FA
رحیم
بدری گرگری
0000-0001-7196-6601
فتحی آذر
فتحی آذر
Seyyed Davood
حسینی نسب
Mohammad
مقدم
Journal Article
2010
11
10
We studied the effects of using Reflective Action Approach (RAA) on critical thinking of students and teachers. The research method was a semi-experimental and factorial design (2×2). The subjects were 93 students from Tabriz Teachers Education Colleges of which 46 students and teachers (24 female and 22 male) formed the experimental group to receive RAA and 47 students and teachers (25 female and 22 male) formed the control group who received the traditional approach. Measures were the Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal (WGCTA) and the California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI). The results of MANCOVA analysis revealed that reflective action enhanced the experimental group's critical thinking skills (deduction) and disposition toward critical thinking (inquisitiveness, systematic activity, and maturity of judgment). There was no gender differences for the positive outcomes of the RAA.
Keywords
Reflective action, critical thinking, students- teachers, WGCTA, CCTDI.
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو معلمان انجام گرفت. طرح پژوهشی از نوع طرحهای عاملی (عامل جنسیت با دو سطح و عامل کاربندی با دو سطح «روش باز اندیشی در عمل و روش سنتی») بود. آزمودنیها را 93 نفر از دانشجویان مراکز تربیت معلم چهارگانة تبریز در دو گروه آزمایش (24 دختر و 22 پسر) و دو گروه شاهد (25 دختر و 22 پسر) تشکیل دادند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از دو ابزار آزمون تفکر انتقادی واتسون – گلیزر (فرم الف) با پنج مؤلفه (استنباط، تشخیص پیشفرضها، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی دلایل) و پرسشنامة آمادگی تفکر انتقادی کالیفرنیا با هشت مؤلفه (حقیقتجویی، گرایش به موقعیت مسئله، اعتماد به قضاوت خود، تحلیلی بودن، کنترل خود، کنجکاوی ذهنی، عمل منظم و پختگی در قضاوت) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روشهای تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان دادکه روش باز اندیشی در عمل موجب رشد مهارت تفکر انتقادی (استنتاج قیاسی ) و گرایش تفکر انتقادی (کنجکاوی ذهنی، عمل منظم و پختگی در قضاوت) دانشجو معلمان میشود. بین دانشجو معلمان دختر و پسر از نظر تأثیر باز اندیشی بر تفکر انتقادی تفاوتی وجود نداشت.
واژههای کلیدی: بازاندیشی، تفکر انتقادی، گرایش تفکر انتقادی، دانشجو معلم، آزمون واتسون گلیزر
https://tpccp.um.ac.ir/article_28363_f99c76872f42c48dacc96d22646ce6b9.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
011
1
2010
10
23
A Comparative Study of the Mental Health Status of fathers and mothers of Children with Educable Mental Disabilities in Mashhad
مقایسة وضعیت سلامت روان پدران و مادران کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر مشهد
28491
10.22067/ijap.v11i1.6705
FA
علی
کیمیایی
0000-0003-3925-2670
مهرابی
مهرابی
میرزایی
میرزایی
Journal Article
2009
10
03
The purpose of the present study was to compare the mental health status of fathers and mothers (N = 191; 59.6% mothers) of children with educable mental disabilities on various dimensions including, depression, anxiety, physical complains, and social functioning. The sampling method was multilayer, cluster sampling from special education schools in Mashhad. The General Health Questionnaire (GHQ-28) was administered with the parents. The results showed that parents scored relatively high on the GHQ (M = 29.4, SD =11.7), indicating problems with their mental health status; however, mothers scored higher than fathers on anxiety and depression (p>0.05). No other significant differences were found between mothers' and fathers/ GHQ scores.
Keywords
Mental health, fathers and mothers, parents, educable mental disable
هدف مطالعة حاضر، مقایسة وضعیت سلامت روان والدینِ دارای فرزند کمتوان ذهنی آموزشپذیر و ابعاد مختلف آن شامل افسردگی، اضطراب، شکایتهای جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر، یک مطالعة پیمایشی بر روی 191 پدر و مادر دارای فرزند کمتوان ذهنی آموزشپذیر (114= مادر و 77= پدر) است که فرزندان آنها در 28 مدرسة استثنایی شهر مشهد در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری، روش خوشهای ـ تصادفی چند مرحلهای بود. پس از نمونهگیری، وضعیت سلامت روان آنها بهکمک پرسشنامة سلامت عمومی مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخصات دموگرافیک آنها نیز به کمک پرسشنامة محققساخته گردآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمونt مستقل و آزمون غیرپارامتریک یومنـ ویتنی بهمنظور مقایسة میانگین در دو گروه استفاده شد. از 191 پدر و مادر دارای فرزند کمتوان ذهنی این مطالعه، تعداد مادران 114 نفر (6/59%) با میانگین سنی 38 و با دامنة سنی 25-58 سال و 2/62% آنها بیسواد یا دارای سواد ابتدایی بودند و پدران 77 نفر (3/40%) با میانگین سنی 41 سال و دامنة سنی 28-60 سال و 8/42% بیسواد یا دارای سواد ابتدایی بودند. با توجه به نمرة میانگین سلامت روان برای کل والدین (4/29= با 7/11=SD)، تمام آنها در سلامت روان مشکلات جدی داشتند؛ ولی تفاوت معناداری بین پدران و مادران این کودکان بهلحاظ میزان اختلال در سلامت روان وجود نداشت و هر دو گروه به یک میزان از مشکلات سلامت روان رنج میبردند (05/0p
https://tpccp.um.ac.ir/article_28491_372d4fcfe9f96af069641690b9acd951.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
011
1
2010
10
23
A Comparative Study of Adult Rapists' Attachment Styles and its Domains with Non Rapists
بررسی سبک ها و ابعاد دلبستگی بزرگسال در تجاوزگران جنسی و مقایسة آن با افراد عادی
28520
10.22067/ijap.v11i1.7291
FA
حقیقت منش
حقیقت منش
آقامحمدیان شعر باف
آقامحمدیان شعر باف
قنبری هاشم آبادی
قنبری هاشم آبادی
مهرام
مهرام
Journal Article
2010
11
10
We examined the attachment styles and its domains in a sample of rapists. 34 rapists were randomly selected among a larger group of rapists who were in captivity in Central Prison of Mashhad City and were compared with 34 non rapist individuals (controls); all participants were matched on age, marital status, occupation status and literacy level. The control participants were selected based on their GSI scores on SCL-90-R )GSI 1 (. Data gathered through Experiences in Close Relationships-Revised (ECR-R) and were analyzed by dependent t-tests and chi-square tests (X2). Results showed that, compared with the controls, rapists scored significantly higher on attachment anxiety. The two groups did not differ on attachment avoidant. Moreover, rapists showed a higher ration on insecure attachment styles than the controls. Therefore, rapists have a high level of attachment anxiety that may lead them toward committing sexual crimes, sexual offensive behaviors, and rape.
Keywords
Sexual offender, Sexual abuse, Rapist, Attachment Style, Attachment domain
این مطالعه با هدف بررسی سبک ها و ابعاد دلبستگی در یک نمونة تجاوز گر جنسی انجام گرفت.34 تجاوزگر جنسی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان افرادی که به جرم تجاوز به عنف در زندان مرکزی شهر مشهد به سر می بردند انتخاب شدند. 34 آزمودنی عادی از لحاظ چهار متغییر سن، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال و سطح تحصیلات با گروه اول جور شدند. گروه عادی بر اساس نمرة مقیاس GSI در پرسشنامة SCL-90-R انتخاب شدند (GSI 1). داده ها با استفاده از فرم بازنگری شدة پرسشنامة تجربة روابط نزدیک (ECR-R) جمع آوری شد و با آزمون t استیودنت برای گروه های همبسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه تجاوزگران جنسی در بُعد اضطراب دلبستگی بهطور معنی داری از گروه عادی بیشتر است. بین دو گروه در بُعد اجتناب مربوط به دلبستگی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین، نسبت تجاوزگران جنسی در سبک های دلبستگی نا ایمن بهطور معنی داری از گروه عادی بیشتر است. بنابراین، افراد تجاوزگر جنسی دارای سطح بالایی از اضطراب مربوط به دلبستگی اند که میتواند در سوق دادن آنان بهسوی رفتارهای تعدیگرانة جنسی نقش داشته باشد.
واژههای کلیدی: تجاوزگری جنسی، جرایم جنسی، سبک های دلبستگی، ابعاد دلبستگی.
https://tpccp.um.ac.ir/article_28520_cab15e08669a96031ab77c5444eb8245.pdf