دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120Self-destructive Behaviors and psychosocial correlates among Students of Ferdowsi University of Mashhadبررسی میزان رفتارهای خودتخریبی و علل آن ها در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد3023010.22067/ijap.v2i2.3128FAحمیدرضا آقامحمدیان شعربافایرانی0000-0002-4926-5347زهرا مرادیانایرانینگین باانصافJournal Article20100629Abstract
The aims of thisdescriptive/survey study was to determine the prevalence of self-destructive behaviors and psychosocial correlates among students of Ferdowsi University of Mashhad. The data were collected from 873 (approximately 5 percent of total statistical population) students, including 586 female and 287 male students. The participants were given researcher-made questionnaire, “assessment of self-destructive behavior and its psychosocial correlates”.Analysis variance, Mann-Withney U,Kruskal-Wallisand t-test were employed to explore the prevalence of self-destructive behaviors of students along with age, gender, marital status, location of residency and educational degree. The result of study reveal that lack of exercise, much sleeping, high level of stress, Hypo-alimentation, less recreation, healthy fun activities and absence of hobbies, have high level of incidence in students. In contrast drugs addiction, stealing, fancy use of drugs, running away and homosexuality behavior havelow level of frequencyin students. Gender differs in self-destructive behavior, which male students in 22-26 shows higher level of self-destructive. Furthermore, the most important reasons of self-destructive behaviors prevalence among students were related to family problems, psychological-emotional causes and social problems, and the least important were respectively occupational causes, occupational situation as well as political groundsچکیده
این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع رفتارهای خودتخریبی و بررسی علل آنها در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به انجام رسیده است. پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی میباشد. حجم نمونه 873 نفر شامل 586 زن و 287 مرد بود که به شیوه نمونهگیری طبقاتی و بنا به میزان درصد دانشجویان دانشکدهها و جنسیت انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته «سنجش رفتارهای خودتخریبی و علل آن» میباشد که در دو قسمت 31 پرسشی به منظور بررسی میزان شیوع رفتارهای خودتخریبی و 10 پرسشی برای بررسی علل احتمالی استفاده شد. مقدار ضریب آلفا کرانباخ درقسمت اول پرسشنامه برابر با 836/0و در قسمت دوم پرسشنامه (857/0) محاسبه شد. روایی محتوای پرسشنامه به تأیید متخصصان؛ اساتید و کارشناسان روان شناس دانشگاه فردوسی مشهد رسید. رفتارهای خودتخریبی دانشجویان با توجه به متغییرهایی از قبیل سن، جنس، وضعیت تأهل، محل سکونت و مقطع تحصیلی در حیطه نرمال با استفاده ازآزمونهای تی وآزمون آنالیز واریانس و در حیطه غیر نرمال از آزمون من ویتنی و آزمون کروسکال والیس مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از این امر است که تقریبا در مورد همه متغییرها (سن، جنس، تأهل، محل سکونت و میزان تحصیلات) ورزش ناکافی (نداشتن فعالیتهای حرکتی مناسب)، خواب زیاد، استرس،کم خوری افراطی و نداشتن تفریح و فعالیتهای سالم مفرح دارای بیشترین میزان شیوع و رفتارهای مصرف دائم هرگونه مواد مخدر ،سرقت ،مصرف تفننی هرگونه مواد مخدر ،فرار از خانه وهم جنس بازی دارای کمترین میزان شیوع میباشند. میزان شیوع رفتارهای خودتخریبی در مردان بیشتر از زنان بوده. دانشجویان مهمترین علل شیوع رفتارهای خودتخریبی را به علل خانوادگی، روانی عاطفی و اجتماعی نسبت دادند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120Standardization and validation of Inventory of Parent and Peer Attachment-Revised (IPPA-R) in childrenهنجاریابی پرسشنامه خزانه دلبستگی والدین و همسالان تجدید نظر شده در کودکان 9 تا 11 ساله شهر اصفهان3026510.22067/ijap.v2i2.8103FAعلی ناصری محمدآبادیایرانیآزاده عسکریایرانیفاطمه بهرامیایرانیرباب صادقجواد عابدیایرانیJournal Article20110406Abstract:
According to Bowlby`s theory of attachment, a child build a behavioral attachment system which guarantees closeness of caregivers to infant that ensures the infants life. In order to investigate the attachment styles in adults, some self-report questionnaire have been developed,nevertheless the tools to assess theattachment style of the early adolescences are rare. Therefore the aim of current study is to standardize and validateas well as assessing the reliability of Inventory for Parent and Peer Attachment Revised (IPPA-R), on students sample which measures three aspects of attachment including trust, communication and alienation. Statistical population (n=600) of the research were 4th and 5th grade of elementary schoolstudying in 5th region of Isfahan of whom (300 boys and 300 girls). To calculate the reliability,Chrunbach's Alpha coefficient and Concurrent validity, Pearson correlation wasemployed.Concurrent validitywith care and overprotection dimensions of Parental Bonding Inventory(PBI) showed significant correlation with subscale of IPPA-R. Finally results revealed that the reliability and validity of IPPA-R scale is suitable for practical and academic purpose.چکیده
بر اساس نظریه تکاملی-کردارشناسی دلبستگی بالبی، کودک دارای یک سیستم رفتاری دلبستگی میباشد که از نزدیکی کافی مراقبین به نوزاد ضمانت میکند تا بقای نوزاد تأمین شود. برای بررسی سبکهای دلبستگی در بزرگسالی، فرمهایی بصورت خودگزارشدهی ایجاد شده است اما پرسشنامههایی که به سنجش دلبستگی در نوجوانان بپردازنداند اندکند. هدف از این پژوهش هنجاریابی و اعتبارسنجی و همچنین پایاییسنجی پرسشنامه دلبسستگی والدینی و همسالان تجدید نظر شده بوده است که به سنجش سه زیر مقیاس اعتماد، ارتباط و بیگانگی در دو بعد همسالان با 25 سؤال و بعد والدینی با 28 سؤال میپردازد. به این جهت پرسشنامه از نسخه انگلیسی آن مورد ترجمه قرار گرفت و بر روی نمونهای تصادفی مشتمل بر 600 نفر که شامل 300 پسر و 300 دختر پایه چهارم و پنجم که در مدارس ابتدایی ناحیه 5 اصفهان مشغول به تحصیل بودند اجرا گردید. نتایج پایاییسنجی با استفاده از ضرایب آلفا پایایی مناسبی برای زیر مقیاسهای ابزار نشان داد. همچنین نتایج سنجش اعتبار همزمان پرسشنامه، همبستگی این زیر مقیاسها با زیر مقیاسهای مراقبت و حمایت افراطی والدینی از پرسشنامه پیوند والدینی را معنیدار و در جهت پیشبینیشده نشان داد. هنجارهای درصدی نیز برای زیر مقیاسهای پژوهش محاسبه گردید. در مجموع، اعتبار و پایایی مناسبی برای این پرسشنامه بدست آمد که بیانگر مناسب بودن این ابزار برای مقاصد علمی و عملی میباشد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120The relationship between perceived parenting styles andidentity styles with self-esteem in high school girl studentsرابطه شیوههای فرزندپروری ادراک شده و سبکهای هویت با حرمت خود در دانشآموزان دختر دبیرستانی3028610.22067/ijap.v2i2.8334FAفاطمه سندیایرج صالحیدانشگاه گیلانموسی کافیدانشگاه گیلانسجاد رضاییJournal Article20110509Abstract
The purpose of this study was to investigate the relationship between parenting style perceived, self-esteem and identity styles among high school girl'sstudents. The data were collected throughthe cluster sampling from 375 female students from among two of area high school education in Rasht.Participants responded to the Baumrind parenting styles, Berzonsky identity styles and Cooper Smith self-esteemquestionnaires. One-way analysis of variance (ANOVA),Correlation matrix and stepwise multiple regression analysis were employed to find out the relationship between the variables as well as differences between student levels.The results of ANOVA revealed thatthere is a significant relationshipbetween parenting styles, self-esteem levelsand identitystylesof students. Findings of the Correlation matrix also showed a significant relationship between parenting styles and identity styles. Results of using stepwise multiple regression analysisrevealed predictive ability of most variable in decisive parenting styles among all independent variables. On the whole, results showed that students have been growing under authoritative parenting style strongly display higher level of self-esteem and often have information and normative identity styles. In contrast the students under the authoritarian parenting style and permissivestyleshow the lower self-esteem and diffuse/avoidant identity style.چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شیوههای فرزندپروری ادراک شده، میزان حرمت خود و سبکهای هویت در دانشآموزان دختر دبیرستانی است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع همبستگی است و 375 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی از دو ناحیه آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی 1389- 1388 به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری بامریند، سبکهای هویت برزونسکی و حرمت خود کوپر اسمیت پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد بین شیوههای فرزندپروری و سبکهای هویت با میزان حرمت خود دانشآموزان رابطه معنیدار وجود دارد. ماتریس همبستگی نیز نشانگر رابطه معنیدار میان شیوههای فرزندپروری و سبکهای هویت بود. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام نشاندهنده توانایی پیشبینیکنندگی بیشتر متغیر شیوه فرزندپروری قاطعانه درمیان تمامی متغیرهای مستقل میباشد. نتایج نشان داد دانشآموزانی که تحت شیوه فرزندپروری قاطعانه پرورش یافتهاند دارای میزان حرمت خود بالاتر و اغلب این دانشآموزان دارای سبکهای هویت اطلاعاتی و یا هنجاری هستند اما دانشآموزان تحت شیوه فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه دارای حرمت خود پایینتر و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی هستند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120Examination of relationship between verbal and non-verbal memory, informationprocessing, response inhibition with facial expression recognition in patients with schizophreniaبررسی ارتباط بین حافظه کلامی و غیرکلامی، پردازش اطلاعات، بازداری پاسخ با بازشناسی بیان چهرهای هیجان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی3031310.22067/ijap.v2i2.9011FAمحمد نریمانیدانشگاه محقق اردبیلیعبدالله قاسم پورعباس ابوالقاسمیJournal Article20110705Abstract
The purpose of present correlational study was to investigatethe relationship between verbal and non-verbal memory, information processing, and response inhibition with facial expression recognition in patients with schizophrenia. The participants of the present studyselected through the available sampling method including60 patients with different type of schizophrenia,patientswith paranoid(n =30) and patientswith disorganized(n=30).The emotion facial expression recognition test, Wechsler memory test, Stroop test and information processing questionnaire were administered. To analyze the data,Pearson correlation coefficients and multivariate regression analysis with stepwise method were employed. Result of the study revealed that there is significant positive correlation between verbal memory and information processing with facial expression recognition (Pچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین حافظه کلامی و غیرکلامی، پردازش اطلاعات، بازداری پاسخ با بازشناسی بیان چهرهای هیجان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 60 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی بود، که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون بازشناسی بیان چهرهای هیجان، آزمون حافظه وکسلر، آزمون استروپ و پرسشنامه پردازش اطلاعات استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه ورود استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین حافظه کلامی و پردازش اطلاعات با بازشناسی بیان چهرهای هیجان ارتباط مثبت معناداری وجود دارد (05/0>P & 01/0>P). همچنین بین بازداری پاسخ و بازشناسی بیان چهرهای هیجان ارتباط منفی معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها بازداری پاسخ میتواند بازشناسی بیان چهرهای هیجان را در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مورد پیش بینی قرار دهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه ی آسیب شناسی و درمان اختلال اسکیزوفرنی دارد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120The study of personality profilesidentification; comparethe allergic patients with normal peopleمقایسه نیمرخ شخصیتی افراد مبتلا به حساسیت با افراد عادی3034310.22067/ijap.v2i2.10161FAسید ابوالقاسم مهری نژادمعصومه جلیلیزهره خسرویجواد غفاریJournal Article20111021Abstract
Nowadaysprevalence of the allergic disorders reveals great increase.Accordingly the recognition of psychological factors related to diseases is essential for precaution as well as the treatment of disease.The aim of the comparative–causative study was to detect themental risky factors as well as personality characteristics of allergicpatientscompare toordinary people. A sample of 220 (male and female) were selected through the available samplingprocedureswhich consist of two groups, among them (n=110) allergic patients attended tothe sari tooba sub-special clinic and normal control groupwere matched with allergic samples (n=110). NEO-FFI questionnaire was completed by participants of both groups. Data were analyzed by ANOVA and t-test.Result of studyshowed significant difference between two groups at the fivefactorsof NEO-FFI such as neuroticism, extraversion and responsibility (pچکیده
امروزه شیوع انواع حساسیتها رو به افزایش است. به همین دلیل شناسایی عوامل خطرساز روان شناختی در پیشگیری و درمان این بیماریها ضروری می باشد. مطالعه حاضر به شناسایی ویژگی های شخصیتی افراد مبتلا به حساسیت میپردازد. در این پژوهش علی- مقایسهای، از میان بیماران مبتلا به حساسیت مراجعه کننده به کلینیک طوبی در ساری، 110 نفر مرد و زن انتخاب شدند. 110 نفر گروه گواه سالم از بین جمعیت عادی شهر انتخاب و با نمونه مبتلا به حساسیت همتاسازی شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه NEO-FFI استفاده شد. سپس با استفاده از تحلیل واریانس وآزمون t دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه از نظر ویژگی های شخصیتی روان رنجورخویی، برونگرایی و وظیفهشناسی مشاهده شد(pدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120The effectiveness of psychodrama on depression and general health of major depressed patients under pharmacotherapyتاثیرنمایش روانی برمیزان افسردگی اساسی وسلامت عمومیبیماران افسرده تحت درمان با دارو3036910.22067/ijap.v2i2.10698FAفرشاد بهاریایرانمحمد حسن بنی اسدایرانحسین خدمتگزارایرانفائزه اسحاقیایرانJournal Article20111221Abstract
Psychodrama is a kind of art therapy when is conducted as a form of group therapy,then helps a person to find an appropriate solution and applies it in his/her life through imagery and role-playing the problem with the feedback of members of group rather than talking it merely. The aim of present study was to determining the effect of psychodrama on depression and general health of the male patients with major depression. This research is a quasi-experimental studyconsists of experimental and control groups with pretest-posttests design. The populations of the study wereall male inpatients with severe depression in psycho-neurological ward at lavasani hospital. Twenty four inpatients were randomly selected andassignedtoexperimental (n=12) and control (n=12)groups. Patients in theexperimentalgroupunderwent 10sessions psychodrama included in 3 phases; preparation, enactment, and behavioral rehearsal. Participants were assessed on Beck Depression Inventory and Goldberg General Health Questionnaire. Data were analyzed through analysis ofcovariance and Wilk’s lambda tests. Findings of the studysuggest that psychodrama intervention decreased the symptoms of depression and increased general health, especially in two subscales;severe depression and social functioning of experimental patients in comparison with control group.چکیده
نمایش روانی یکی از انواع هنردرمانی است که به صورت گروهی به فرد کمک میکند تا با تجسّم و بازی کردن مسئله به جای فقط صحبت کردن، مسئله را بازنگری کند، همراه با بازخورد اعضای گروه،راه حل مناسبی پیدا کند و آن را در زندگی به کار گیرد. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین تأثیر نمایش روانی بر کاهش شدت افسردگی و افزایش سلامت عمومیبیماران مبتلا به اختلال افسردگی است. نوع تحقیق شبه آزمایشی همراه با گروههای آزمایش و گواه با پیش آزمون و پس آزمون میباشد. جامعه آماری را کلیه مردان افسرده شدید بستری شده در بخش اعصاب و روان بیمارستان لواسانی شهر تهران تشکیل میدادند. نمونه آماری 24 بیمار در دسترس که در دو گروه آزمایش و گواه به صورت جایگزینی تصادفی قرار گرفتند. جلسات نمایش روانی برای گروههای آزمایش به مدت 10 جلسه شامل مراحل آمادگی،اجرا و تمرین رفتاری تشکیل شد.از سیاهه افسردگی بک و پرسشنامه سلامت عمومیاز گلدبرگ استفاده شد.دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله درمانی به روش نمایش روانی باعث کاهش افسردگی اساسی و افزایش سلامت عمومیدر گروه آزمایش شد. بنابراین اجرای روش نمایش روانی منجر به کاهش بیشتر علائم و بهبود سلامت عمومی در حیطههای افسردگی و کارکرد اجتماعی در مقایسه با گروه گواه شده است و نیز دارو درمانی در کاهش علائم افسردگی به طور اختصاصی عمل کرده است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120Spiritual Intelligence Quotient and Communication Patterns as Predictors of Marital Satisfaction among the Couples at Bandar Abbas Cityنقش پیشبینیکنندههای هوش معنوی و الگوهای ارتباطی با میزان رضایتمندی زناشویی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر بندرعباس3039210.22067/ijap.v2i2.10915FAاقبال زارعیدانشگاه هرمزگانطاهره احمدی سرخونیJournal Article20120104Abstract:
The aim of this research was to predict the role of different parameters of spiritualintelligencequotient, communication patterns with marital satisfaction of couples at Bandar Abbas city. A sample150couples who have referred to consultant centers was selected through theavailable sampling method. Following instruments were applied for this purpose: Communicative Patterns Questionnaire, spiritual quotient questionnaire, marital satisfaction questionnaire Enrich(for both husband and wife). To analyze data, correlation and multiples regression (Synchronous) method was used. The results of this study revealed thatfrom among subscalerelated to communication patterns and spiritual intelligence quotient,thesubscales such as mutualconstructivecommunication and spiritualliving can significantly predict, better marital satisfaction than spiritual intelligence quotient (Pچکیده :
هدف از اجرای پژوهش حاضر، پیشبینی نقش مؤلفههای هوش معنوی و الگوهای ارتباطی با رضایتمندیزناشویی زوجین در شهر بندر عباس است . نمونهگیری به شیوهی در دسترس انجام گرفته است. نمونهپژوهش شامل 150 زوج بوده است که به مراکز مشاوره شهر بندرعباس مراجعه کردهاند. ابزارهای پژوهش عبارتند از : پرسشنامه الگوهای ارتباطی (CPQ)، پرسشنامه هوش معنوی SQ)) و پرسشنامه رضایتمندیزناشوییENRICH . هم چنین پرسشنامهها به صورت زوجی توسط هر دو زوج تکمیل شده است. روش آماری مورد استفاده در این پژوهشهمبستگی ساده و رگرسیون چندمتغیری بوده است. یافتهها نشان میدهد که: از بینخرده مقیاس های مربوط به الگوهای ارتباطی و هوش معنوی زوجین، خرده مقیاس ارتباط سازنده متقابل وزندگی معنوی ازهوش معنوی بیشترین مقدار پیشبینی را در واریانس متغیر وابستهرضایت زناشویی دارد و رابطه قوی و مثبت معنیداری(001/0p< )وجود دارد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120The effectiveness of integrative group training approach (positive parenting program and behavior therapy) to improve mother child relationshipبررسی اثربخشی رویکرد تلفیقی (فرزندپروری مثبت و رفتار درمانی) به شیوه گروهی بر بهبود ارتباط مادر-کودک3042410.22067/ijap.v2i2.6304FAمریم معصومی زارعایرانیعذری اعتمادیایرانیسید احمد احمدیایرانیJournal Article20110101Abstract
The present study was designed to measure the effectiveness of integrative group training approach (positive parenting program and behavior therapy) to improve mother child relationship. The population of the study consists of all the mother of elementary school students in Isfahan during the year1388-1389. The sampling procedure was cluster sampling whichan area was chosen randomly from among five area of Isfahan. Participants were screened based on mother-child relationship questionnaire and those with lower score were randomly assigned to one of two groups,experimental and controlgroups.Treatment employed based on pre-test, post-test and follow up design to find out the Effectiveness of integrative group training approach (positive parenting program and behavior therapy) to improve mother child relationship.Experimentalgroup participated in 6 session'sgroup training which duration of sessions were 90 minutes. To examine the research hypothesis ANCOVAwas employed.The results of the study showed that integrativegroup training approachhighly effective to improve the mother-child relationship in conflict and dependency dimension. Nonetheless no significant differences in mother-child positive relationship between experimental and control group was observed. Participants in experimentalgroup maintained the gains made from pre-treatment to post-treatment over the follow-up periodon dependency dimensionbut differences in conflictdimension disappeared between experimental and control groupover the follow-up period. On the whole, integrative group training approach is an appropriateapproachin improvement of mother-child relationship.چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد تلفیقی( فرزندپروری مثبت و رفتار درمانی) به شیوه گروهی بر بهبود ارتباط مادر-کودک انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری مادران مقطع ابتدایی پسرانه اصفهان بودند. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بود. پرسشنامهی رابطه مادر-کودک توسط مادران تکمیل شد و 30 نفر که نمره پایینتری به دست آوردند، به طور تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسه آموزشی 90 دقیقهای شرکت کردند و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. دادهها با نرم افزار SPSS و روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که روش تلفیقی به طور معناداری منجر به بهبود رابطهی مادر-کودک در ابعاد تعارض و وابستگی شده است اما در رابطه مثبت مادر-کودک تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و آزمایش مشاهده نشد. نتایج بعد از 2 ماه پیگیری در بعد وابستگی همچنان پایدار بودند، اما در بعد تعارض تفاوت معنیدار بین گروه کنترل و آزمایش از بین رفته بود. بنابراین آموزش مادران بر اساس رویکرد تلفیقی، روش مناسبی برای بهبود ارتباط مادر- کودک میباشد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره2251-63522220130120To Determine the Gap between the Significance of Goals,Aspirations and the Possibilities to Achieve Them in Students Happinessنقش شکاف بین اهمیت اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنها در شادکامی دانشجویان3045910.22067/ijap.v2i2.10512FAحسین کارشکیهوشنگ گراونددانشگاه فردوسی مشهدمحسن دهقانی نیشابوری0Journal Article20111204Abstract:
The aim of present study is to determine the gap betweensignificance of goals, aspirations and possibilities to achieve them inStudents’ happiness. Methods: Theresearch method of the study was descriptivedesign. The sample comprised 210 students ofFerdowsi University of Mashhad. Students completed the Goals and Aspirations Questionnaire and Oxford Happiness Inventory. Reliability and structural validity of Oxford Happiness Inventory has already confirmed in Iran. Researchers measured the reliability and structural validity of Goals and Aspirations Inventory which was found satisfactory. To analysis the data descriptive statistics (mean, standard deviation, Pearson correlation, regression), inferential statistics (T-test, multivariate analysis of variance MANOVA), has been used. Results: Pearson correlation results revealed that except correlation between thespiritualityimportance gap and its achievement with happiness, the gap of importance of goals, aspirations and Possibilities to achieve them; other components have a significant negative correlation with happiness. Results of stepwise regression analysis indicated that 15% of variable variance of happiness through the gap between the goals and the chance to achieve them can be illustratedwhich is statistically significant. Multivariate test results indicated that there is a significant difference between the male and female students in terms of the gap between the importance of goals and aspirations and the chance to achieve them in sub-goals of pleasure and financial success.Nevertheless there is no significant difference in other sub-goals. T-test results showed that male and female students have no significant difference in their happiness.چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دغدغهها، آرزوها و شکاف بین اهمیت اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنها در شادکامی است.این پژوهش به روش توصیفی طراحی و انجام شد. نمونه شامل 210 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بودند. پرسشنامه اهداف و آرزوها و پرسشنامه شادکامی آکسفورد توسط دانشجویان تکمیل شد. پایایی و روایی سازه پرسشنامه شادکامی آکسفورد قبلا در ایران احراز شده استپایایی و روایی سازه پرسشنامه اهداف و آرزوها نیزتوسط پژوهشگراناحراز شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بجز همبستگی بین شکاف اهمیت معنویت با شانس دستیابی به آن با شادکامی، شکاف اهمیت اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنهادر سایر مولفهها با شادکامی رابطه منفیمعنیداری دارندو نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که 15 درصد واریانس متغیر شادکامی از طریق شکاف بین اهمیت اهداف و شانس دستیابی به آنها قابل تبیین است و این مقدار به لحاظ آماری معنیدار است.نتایج آزمون چند متغیری نشان داد بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ شکاف بین اهمیت اهداف و آرزوها و شانس دستیابی به آنها در خرده هدفهای لذت و موفقیت مالی تفاوت معنیداری وجود دارد؛ اما در بقیه خرده هدفها تفاوت معنیدار نیست. نتایج آزمون t نشان داد که دانشجویان دختر و پسر در شادکامی با هم تفاوت معنیداری ندارند