دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
The relationship between family communication patterns and quality of life in Shiraz high school
رابطة الگوهای ارتباطی خانواده و کیفیت زندگی دانشآموزان دورة متوسطة شهر شیراز
27158
10.22067/ijap.v10i1.6836
FA
رحیمی
رحیمی
خیر
خیر
Journal Article
2009
11
11
Quality of life is one of the most basic concepts in Positive Psychology. The aim of present study was examining the prediction of quality of life dimensions, including Physical health, psychological health, social relationship and perception of life environment by family communication patterns dimensions, including conversation and conformity. The sample of the study consisted of 435 students – girls (215) and boys (220)- selected by cluster random sampling from different high schools of Shiraz city. Short version of World Health Organization Quality Of Life (WHOQOL) scale and revised version of Koerner-Fitzpatrick Family Communication Patterns scale were administered to the subjects. The results showed acceptable reliability (Cronbach alpha coefficient) and validity (Item-total correlation) of the instruments. By using simultaneous (enter) multiple regression analysis, the quality of life dimensions were predicted by conversation and conformity dimensions of family communication patterns. Results showed that conversation orientation was a positive predictor, and conformity orientation was a negative predictor of all dimensions of quality of life, including Physical health, psychological health, social relationships and perception of life environment. Family conversations would have increased the children quality of life whereas emphasis on conformity would have decreased the children quality of life.
Key Words: Family communication patterns, Quality of life, Conversation, Conformity.
کیفیت زندگی از اساسیترین مفاهیم روانشناسی مثبتگراست. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیشبینی ابعاد کیفیت زندگی، شامل «سلامت جسمی»، «سلامت روان»، «ارتباطات اجتماعی» و «ادراک محیط زندگی» توسط ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، شامل «بُعد گفت و شنود» و «بُعد همنوایی» بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 435 دانشآموز (215 نفر دختر و 220 نفر پسر) دبیرستانهای مختلف شهر شیراز بودند. برای سنجش کیفیت زندگی از مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و برای سنجش ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده از مقیاس تجدیدنظر شدة کوئرنر و فیتزپاتریک استفاده شد. روایی مقیاسها از طریق همسانی درونی و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب مقیاسها بود. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان میزان پیشبینی هریک از ابعاد کیفیت زندگی توسط دو بّعد گفت و شنود و همنوایی الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که در هر چهار بّعد کیفیت زندگی، یعنی سلامت جسمی، سلامت روان، ارتباطات اجتماعی و ادراک محیط زندگی، جهت گیری گفت و شنود خانواده پیشبینی کنندة مثبت و جهت گیری همنوایی پیشبینی کنندة منفی بود. بنابراین، میتوان گفت که ارتقاء گفت و شنود خانواده پیشبینی کنندة کیفیت زندگی فرزندان است، در حالی که تأکید بر همنوایی در خانواده از کیفیت زندگی فرزندان میکاهد.
واژههای کلیدی: الگوهای ارتباطی خانواده، کیفیت زندگی، گفت و شنود، همنوایی.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
The Comparison of Eisner's With Miller's Curriculum Ideologies: Another View
مقایسة ایدئولوژیهای برنامه درسی آیزنر با میلر: نگاهی دیگر
27211
10.22067/ijap.v10i1.6838
FA
مهرمحمدی
مهرمحمدی
امین خندقی
امین خندقی
Journal Article
2009
11
11
Within the field of education, there is a subfield called "curriculum". Curriculum as a field of study, theoretically speaking, had been one of the most challenging and uncertain fields of study among different branches of human knowledge. One of these discussions resulting in some debates amongst the scholars of this field is the curriculum ideologies or normative curriculum theories. The topic of curriculum ideologies is one of the fundamental and debatable topics in curriculum. A glance on the literature of the past decades considering the subject shows that it has seriously concerned, so that there are considerable literature on it. Miller and Eisner are two famous authors who have written worthy work in this subject. The aim of this paper is to study on Miller's and Eisner's thoughts on the depth manner and to logically illustrate the various understandings on the curriculum ideologies. So, reviewing on the viewpoints of them, their ideologies are rethink and their main implications are inferred. Then, comparing Miller's with Eisner's ideologies, the conclusions are obtained. The findings of the comparison and analysis show that there are fundamental differences in the philosophy and worldview of these two pioneers.
Key Words: curriculum ideology, postmodernism, religious and spiritual doctorine, descriptive curriculum theory, Eisner, Miller.
در داخل حوزة تعلیم و تربیت، حوزهای فرعی وجود دارد که «برنامه درسی» نامیده میشود. برنامه درسی بهعنوان یک حوزة مطالعاتی، در زمینة مباحث نظری از اختلاف برانگیزترین حوزهای معرفت بشری محسوب میشود. یکی از مباحثی که از دیرباز منشأ و مصدر این اختلاف نظر بین نظریهپردازان این رشته بوده، ایدئولوژیهای برنامه درسی یا نظریههای هنجاری برنامه درسی است. موضوع ایدئولوژی برنامه درسی یکی از مباحث اساسی و پر مناقشة برنامه درسی است. نگاهی گذرا به منابع منتشر شده در حوزة برنامه درسی در دهههای گذشته حاکی از آن است که به این موضوع توجه بسیار جدی شده است؛ بهنحوی که آثار قابل ملاحظهای در این زمینه به رشته تحریر در آمده است. دو تن از صاحبنظران بنامی که در این زمینه آثار معتبری منتشر نمودهاند، آیزنر و میلر میباشند. مقالة حاضر بر آن است تا ضمن بررسی عمیق اندیشههای آیزنر و میلر در این زمینه، تنوع برداشتها از ایدئولوژیهای برنامه درسی و دلایل آن را بهگونهای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر اندیشههای هر دو صاحبنظر شده و پس از آن، با تأملی دوباره در این ایدئولوژیها، نکات کلیدی اندیشههای این افراد استنتاج گردیده و در نهایت، با مقایسة ایدئولوژیهای آیزنر و میلر، تحلیل و نتیجهگیری انجام شده است. بهطور کلی، نتایج این مقایسه و ارزیابی نشان میدهد که تفاوتهای اساسی و بنیادی در فلسفه و جهانبینی این دو صاحبنظر وجود دارد.
واژههای کلیدی: ایدئولوژیهای برنامه درسی، پست مدرنیسم، آموزههای دینی و معنوی، نظریههای توصیفی برنامه درسی، آیزنر، میلر.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
Comparison of Neuropsychological Functions (reaction Time) in Addicts and Normal People
مقایسة کنشوری عصب - روانشناختی (زمان واکنش) در معتادان و افراد عادی
27262
10.22067/ijap.v10i1.6839
FA
اصغری
اصغری
دژکام
دژکام
آزادفلاح
آزادفلاح
Journal Article
2009
11
11
Neuropsychological Functions between heroin abusers, opium abusers and normal people is investigated in this research. Two group of addict (N=30) who approached to therapeutic clinics in order to quit were selected through interview and questionnaire. Control group (N=15) was matched with addicts group addicts group regarding effective specifications in research such as age, education, economical and social situation. The data are collected randomly using chronoscope system in this cause-comparison method research. Collected results showed that the reaction time hah a significant difference among three groups. This meaningful difference observed in many auditory and visual among the groups. Heroin and opium abusers had significant difference together in general reaction time too. It is observed significant difference between simple and complex reaction time of addicts with normal group too.
Key Words: Functions, Neuropsychological, Reaction Time, abusers
در این تحقیق، کنشوری عصب - روانشناختی بین سوء مصرف کنندگان هروئین، سوء مصرف کنندگان تریاک و افراد عادی مورد بررسی قرار گرفته است. دو گروه معتاد (30N = ) از طریق پرسشنامه و مصاحبه از بین افرادی که به کلینیکهای درمانی جهت ترک مراجعه کردند انتخاب شدند. گروه کنترل (15 N =) با توجه به خصوصیات تأثیرگذار در تحقیق از قبیل سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی و اجتماعی با گروههای معتاد همتا شدند. در این تحقیق علّی – مقایسهای، دادهها با استفاده از دستگاه کرونوسکپ ، بهصورت موردی جمعآوری گردیدند. نتایج حاصله از اطلاعات جمعآوری شده نشان داد که زمان واکنش بین سه گروه تفاوت معنیدار داشت. در بیشتر سطوح محرکهای بینایی و شنوایی، این تفاوت بین دو به دو گروهها بهصورت معنیدار مشاهده گردید. سوء مصرف کنندگان تریاک و سوء مصرف کنندگان هروئین در زمان واکنش کلی با همدیگر تفاوت معنیداری داشتند. همچنین بین زمان واکنش ساده و زمان واکنش پیچیدة گروه معتادان با گروه عادی نیز تفاوت معنیداری دیده شد.
واژههای کلیدی: کنشوری، عصب روانشناختی، زمان واکنش، سوء مصرف کنندگان
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
The comparison of efficasy cognitive-behavior therapy and fluoxetine in recovery obsessive-compulsive patients
مقایسة اثربخشی درمانهای رفتاردرمانی شناختی و فلئوکزتین در بهبود مبتلایان به اختلال وسواسی-اجباری
27285
10.22067/ijap.v10i1.6840
FA
فرنام
فرنام
محمودعلیلو
محمودعلیلو
بخشی پور
بخشی پور
Journal Article
2009
11
11
The purpose of this research was to study and comparison of relation between moral intelligence with team leadership among academic and non-academic executive and faculty members at Isfahan public universities. Research hypothesis were: (1) There is a relation between moral intelligence indices (integrity, responsibility, compassion and forgiveness) and team leadership among academic and non-academic executives; (2) There is a difference between MI and TL in terms of university; (3) There is a difference between faculty members opinion with regard to their demographic traits (age, tenure, years of management, academic, degree, place of study, multifold job, scientific honors, academic ranking); (4) There is a difference between academic and non-academic executives opinion with regard to their demographic traits (age, tenure, years of management, academic, degree, place of study, multifold job, scientific honors, academic ranking). Research method was correlative and causal –comparative. Statistical population consists of all academic and non-academic executive and faculty members at Isfahan public universities in academic year 1387-88 who were 360 and 1446. Statistical sample were 360 and 279 that was selected randomly. Research instruments were MI inventory and TL questionnaire. Collected data were analyzed using pear sons correlation coefficient, ANOVA, regression analysis and covariate analysis. Findings shoed that: (1) There was a positive and significant relation between MI indices and TL among academic and non-academic executives (r= 0/113) and (r=0/340); (2) There was a significant difference between grade averages of MI indices and TL for academic and non-academic executives in terms of university at p
هدف از این پژوهش، مقایسة میزان اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و فلئوکزتین در بیماران وسواسی-اجباری است. این بررسی از نوع آزمایشی بود. آزمودنیهای پژوهش را 42 نفر بیمار وسواسی-اجباری که بهصورت جایگزینی تصادفی در سه گروه رفتاردرمانی شناختی، فلئوکزتین و لیست انتظار جای داده شده بودند، تشکیل میدادند. آزمودنیهای سه گروه از نظر متغیرهایی چون سن، جنس، سطح تحصیلات و وضیعت تأهل همتاسازی شده بودند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای وسواسی-اجباری مادزلی، افسرد گی بک و اضطراب بک استفاده شد. نمرههای بهدست آمده از ارزیابیها در سه مرحله ( پیش آزمون، پس آزمون و دو ماه بعد از پس آزمون ) به کمک آزمونهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره یک راهه و آزمون تعقیبی T توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در کاهش علائم وسواسی، رفتاردرمانی شناختی اثر درمانی بیشتری نسبت به فلئوکزتین در کوتاه مدت (05/0 P
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
The examination of effective factors on research experiences among graduate students at Shahid
بررسی عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی
27326
10.22067/ijap.v10i1.6841
FA
یمنی دوزی سرخابی
یمنی دوزی سرخابی
امین مظفری
امین مظفری
Journal Article
2009
11
14
The main objective of this research is recognition of some factors which can identify graduate students research experiences of Shahid Beheshti University. Statistical population in this study were 85 graduate students who had presented their dissertation and accomplished this period between 1382-1383.PREQ questionnaire was tool of the gathering data in this study.The examination factors for distinguishing students research experiences were: Supervision, Perception skills, Practical skills, Faculty climate and Dissertation experiment. This five factors had shown %64.46 variance of students research experiences .Among studied five factors, faculty climate (mean=2.26 of scale 5) and practical skill (mean= 3.78 of 5) were the lowest and highest degrees at the University.
Key Words: Evaluation in the Higher Education, Research experiences, Quality in higher education, Graduate education
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عاملهایی است که بتواند تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی را مشخص نماید. جامعة آماری این مطالعه تعداد 85 دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که از تاریخ 1/9/1382 الی 1/5/1383 موفق به دفاع از پایاننامة خود شدهاند. پرسشنامة PREQ ابزار گردآوری دادهها است. عاملهای استخراجی برای برسی تجارب پژوهشی دانشجویان عبارتند از: سرپرستی؛ مهارت ادراکی؛ مهارت عملی؛ جوّ دانشکده؛ آزمون پایاننامه. این پنج عامل در مجموع 46/64 درصد از واریانس تجارب پژوهشی دانشجویان را تبیین نموده است. در بین این پنج عامل، عامل جوّ دانشکده با میانگین 26/2 از مقیاس 5 و عامل مهارت عملی با میانگین 78/3 از مقیاس 5 به ترتیب پایینترین و با لاترین میزان را در دانشگاه داشتهاند.
واژههای کلیدی: ارزیابی درآموزش عالی، تجارب پژوهشی دانشجویان، کیفیت آموزش عالی، تحصیلات تکمیلی.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
The study of mental health & happiness among Yazd university students
بررسی وضعیت سلامت عمومی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه یزد
27354
10.22067/ijap.v10i1.6842
FA
امیدیان
امیدیان
Journal Article
2009
11
14
This study is designed for investigation of mental health considering gender among Yazd university students. Mental health variables included GHQ as measure for screening of mental illness, and happiness. Also correlation between these variables was studied. 600 students randomly selected and then received questionnaires. 554 questionnaires returned and analyzed by SPSS. The instruments had suitable validity and reliability. The results showed that in total score and sub-scale difference between two sex wasn’t significant. The correlation between GHQ-28 and happiness was significant (-0/511, p
پژوهش حاضر بهمنظور کسب اطلاعاتی دربارة وضعیت سلامت روانی دانشجویان و مقایسة آن در دانشجویان دختر و پسر طراحی و اجرا گردید. 554دانشجوی دختر و پسر با توجه به فهرستِ اسامیِ ارائه شده از ادارة آموزش دانشگاه بهصورت تصادفی طبقهای از مجتمعهای فنی و مهندسی و علوم انسانی و علوم پایه و معماری انتخاب و آزمون GHQ-28 و شادکامی را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که دانشجویان دختر و پسر از نظر میانگین نمره در اختلال کلی و شاخههای فرعی آزمون سلامت روانی و نمرات آزمون شادکامی با هم تفاوت معنیداری ندارند. بهعلاوه، با استفاده از نقطة برش 23 که برای تعیین سلامت روانی بهکار می رود، 7/56 درصد دانشجویان مشکل روانشناختی نداشته و سالم بودند، 7/27 درصد به مشکلات متوسط دچار بودند و 7/15درصد مشکلات جدی داشته و به خدمات روانشناسی و روانپزشکی نیاز داشتند. مقایسة دانشجویان دختر و پسر با استفاده از فراوانی گروهها در سه گروه بهدست آمده از نقاط برش نیز معنیدار نبود. نتایج نشان داد که شادکامی با نمرة کلی اختلال روانی و خرده مقیاسهای بهدست آمده از GHQ-28 رابطة معکوس دارد. نتایج با توجه به سطوح مختلف بهداشت روانی و پژوهشهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
واژههای کلیدی: بهداشت روانی، شادکامی، اختلال روانی، دانشجویان
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
A Study of the relationship between emotional intelligence, attribution styles, self- efficacy and life satisfaction among working women
بررسی ارتباط هوش هیجانی، سبک اسناد و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در زنان شاغل
27384
10.22067/ijap.v10i1.6843
FA
احدی Ahadi
احدی
نریمانی
نریمانی
ابوالقاسمی
ابوالقاسمی
آسیایی
آسیایی
Journal Article
2009
11
14
The purpose of the present study was to determine the relationship between emotional intelligence, attribution styles, self- efficacy and life satisfaction among working women in Bojnoord. The universe of the study comprised all women within the age range of 30 to 40 years working on a full time basis in government offices in Bojnoord during the 1385, out of which a sample of 120 women were selected through a random stratified sampling procedure. Data was collected using the Emotional Intelligence Questionnaire, Self- efficacy Questionnaire, Attribution Style Questionnaire, and Life Satisfaction Questionnaire. Results showed that: a) emotional intelligence and self- efficacy were positively correlated with life satisfaction and no significant correlation was found between attribution styles and life satisfaction. b) The results of regression analysis showed that life satisfaction could be predicted by self- efficacy.
Key Words: emotional intelligence, attribution styles, self- efficacy, life satisfaction, working women
هدف از انجام پـژوهش حاضر، تعیین ارتبـاط هوش هیجانی، سـبکهای اسنادات و خودکـارآمـدی با رضایت از زندگی در زنان شاغـل شهرستان بجنورد بود. جامعة این پژوهـش کلـیة زنان شـاغل 30 تا 40 سالهای بود که بهطـور تمام وقت در بخش دولتی شهرستان بجـنورد در سال 1384 مشغول بهکار بودند که از میان آنان، نمونهای به حجم 120 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای هوش هیجانی، خودکارآمدی، سبکهای اسنادات و رضایت از زندگی استفاده شد. یافتهها نشان داد: بین هوش هیجانی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی رابطة مثبت معنادار وجود دارد. بین سبکها ی اسنادات و رضایت از زندگی رابطة معنیداری دیده نشد. نتابج رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی توان پیشبینی رضایت از زندگی را دارد.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، سـبک اسناد، خودکـارآمـدی، رضایت از زندگی، شاغـل
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
Alexithymia and interpersonal problems
ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی
27413
10.22067/ijap.v10i1.6844
FA
بشارت
بشارت
Journal Article
2009
11
14
The aim of this study was to examine the relations between alexithymia and interpersonal problems in a sample of students. A correlational analysis was performed to assess the kind of association exist among alexithymia and its three components including difficulty identifying feelings, difficulty describing feelings, and externally oriented thinking with interpersonal problems and its subscales including assertiveness, sociability, submissiveness, intimacy, responsibility, and controlling. Three hundred and fifty seven students (147 boys, 210 girls) from the University of Tehran were included in this study. All participants were asked to complete Farsi version of the Toronto Alexithymia Scale (FTAS-20) and Inventory of Interpersonal Problems (IIP). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, multivariate analysis of variance, pearson's correlation coefficients and regression analysis. Alexithymia showed a significant positive association with interpersonal problems. Results of regression analysis revealed that componenets of alexithymia can predict the students' interpersonal problems regarding assertiveness, sociability, intimacy, and responsibility. It can be concluded that alexithymia is associated with interpersonal problems. Results and implications are discussed.
Key Words: alexithymia, interpersonal problem, information processing
در این پژوهش رابطة بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونة دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعة نوع رابطة ناگویی هیجانی و مؤلفههای آن شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی با مشکلات بین شخصی و جنبههای ششگانة آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت، مردم آمیزی، اطاعتپذیری، صمیمیت، مسئولیتپذیری و مهارگری بود. سیصد و پنجاه و هفت دانشجو (210 دختر و 147 پسر) از رشتههای مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنیها خواسته شد "مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (FTAS-20)" و "مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP)" را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس چند متغیره، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی مثبت معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای ناگویی هیجانی میتوانند مشکلات بین شخصی دانشجویان را در زمینههای قاطعیت، مردم آمیزی، صمیمیت و مسئولیتپذیری پیشبینی کنند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی دارد. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
واژههای کلیدی: ناگویی هیجانی، مشکلات بین شخصی، پردازش اطلاعات
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
Effects of Motivation Manipulation on Brain Processing Speed of BIS/BAS people
بررسی تأثیر دستکاری انگیزشی بر روی سرعت پردازش مغزی در افرادی با حساسیت بالا در سیستمهای بازدارنده/فعالساز رفتاری
27504
10.22067/ijap.v10i1.6846
FA
صبوری مقدم
صبوری مقدم
پخشی پور
پخشی پور
عشایری
عشایری
قادری پاکدل
قادری پاکدل
گروسی
گروسی
Journal Article
2009
11
14
The purpose of the present research, was to investigate the motivational manipulation effects on brain processing speed of BIS/BAS people. Indeed, main's goal of this research was to avail supportive data for congruency effects on learning in Gray model, in comparison with Eysenck model. Participants were 63 students, including 35 BAS and 28 BIS, availabity selected from tabriz city universities. Three stages motivational manipulation, including neutral, negative, and positive conditions carry out in one session. In each stages, choice reaction time(RT) was measured, as dependent variable. By using MANOVA, analyzed research results. These results reveald that brain processing speed enhanced for BAS people in positive,and BIS people in negative manipulation. These results have support to Gray model.
Key Words: Brain processing speed, Congruency, Motivational manipulation, Behavioral Inhibition System (BIS), Behavioral Activation System (BAS)
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دستکاری انگیزشی بر روی سرعت پردازش مغزی در افرادی با حساسیت بالای BAS و افرادی با حساسیت بالای BIS بود. در واقع، این پژوهش بهدنبال فراهم کردن حمایتی برای تأثیر همخوانی در یادگیری در مدل گری، در مقایسه با مدل آیزنگ، می باشد. برای این منظور، 35 آزمودنی BAS و 28 آزمودنی BIS انتخاب شدند و تحت سه مرحله دستکاری انگیزشی (مرحلة فقدان دستکاری انگیزشی، مرحلة تنبیهی، و مرحلة تشویقی) قرار گرفته و زمان واکنش تمایزی آنها سنجیده شد. دادهها با استفاده از روش آماری MANOVA مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سرعت پردازش افراد BAS در شرایط تشویقی و سرعت پردازش افراد BIS در شرایط تنبیهی افزایش مییابد. این نتایج تأییدی برای مدل همخوانی گری، در مقایسه با آیزنگ، فراهم نمود.
واژههای کلیدی: سیستم فعال ساز/ بازدارنده رفتاری، دستکاری انگیزشی، سرعت پردازش مغزی، همخوانی
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره
2251-6352
010
1
2009
10
23
A survey on Taylorism Anthropology and Its Consequences in Educational Administration
نقدی بر انسانشناسی تیلوریسم و پیامدهای آن در مدیریت آموزشی
27544
10.22067/ijap.v10i1.6847
FA
سرمدی
سرمدی
پاکسرشت
پاکسرشت
صفایی مقدم
صفایی مقدم
مهرعلیزاده
مهرعلیزاده
Journal Article
2009
11
14
In modern world there are a few people who may view at organizational management especially educational administration with a mechanical vision. Particularly, in recent decades, ther factors such as consciousness, thinking and freedom have been increasingly emphasized in educational systems. Despite the progressive trend of science, no attention has been drawn to philosophical basics of these theories and their formation. Educational administration is a young science and needs to be supported philosophically. In this direction, this paper will study Taylorism anthropology basis as the first scientific theory of mangement and criticize its consequences in educational administration. The findings of this study show that according to this theory man is looked to as a material creature that should be controlled continuously. Human resources are assumed to be equal to industrial resources and human, based on this theory, is logical-economical man who is considered as a unit for analyzing the management in the organization. According to this trend, educational administraion enjoy reasonable-legal authority for managing schools and there is an intensive centralization in the methods of controlling teachers and students and the role of manners as the factors for controlling human behaviors fall to a minimum.
Key Words: Taylorism, Anthropology, Educational Administration, Reasonable Organization, Scientific Knowledge
در جهان امروز، کمتر کسی میتواند با نگاه مکانیستی به مدیریت سازمانها و بالاخص مدیریت آموزشی بنگرد. بهویژه در دهههای اخیر، عواملی همچون آگاهی، اندیشه و آزادی در نظامهای آموزشی بهطور فزایندهای مورد تأکید قرار میگیرد. علیرغم این سیر پیشروندة علمی، به مبانی فلسفی این نظریهها و روند شکلگیری آنها توجه لازم مبذول نشده است. مدیریت آموزشی علمی جوان است و لازم است از لحاظ فلسفی پشتیبانی شود. در همین راستا، پژوهش حاضر به بررسی مبنای انسانشناسی تیلوریسم بهعنوان اولین نظریة علمی مدیریت پرداخته و پیامدهای آن را در مدیریت آموزشی به نقد میکشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که طبق این تئوری، انسان بهعنوان یک موجود مادی نگریسته میشود که مرتباً باید کنترل شود. منابع نیروی انسانی برابر با منابع نیروی صنعتی فرض میشوند و انسان بر مبنای این تئوری، انسانی منطقی ـ اقتصادی و واحد تجزیه و تحلیل مدیریت در سازمان است. به همین سیاق، مدیریت آموزشی از اقتدار عُقلایی ـ قانونی برای ادارة مدرسه بهره میجوید و در شیوههای کنترل معلمین و شاگردان تمرکز شدید وجود دارد و نقش هنجارها بهعنوان عوامل کنترلکنندة رفتارهای انسانی به حداقل کاهش مییابد.
واژههای کلیدی: تیلوریسم- انسانشناسی- مدیریت آموزشی- سازماندهی معقول- دانش علمی