تأثیر معنا درمانی گروهی بر ارتقای سلامت روان پسران سال اول متوسطه مدارس شبانه‎روزی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده

مشکلات و مسائل روانی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر دارد ازاین‌رو شناخت عوامل مؤثر بر آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی معنا درمانی گروهی بر ارتقای سلامت روان دانش‎آموزان خوابگاهی صورت گرفت. در این پژوهش جامعه‎ی آماری، دانش‌آموزان پسر سال اول متوسطه که در مدارس شبانه‌روزی شهرستان دیواندره در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، می‌باشد. تعداد اعضای نمونه 20 نفر بودند که به‌صورت نمونه گیری تصادفی و بر اساس نمرات آن ها در پرسش ‎نامه‎ی سلامت عمومی (GHQ28)، انتخاب شدند، سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. این پرسش ‎نامه دارای روایی و پایایی مناسب است. روش تحقیق به‌صورت نیمه آزمایشی بود. از آزمون تحلیل چند متغیره برای آزمون تأیید یا رد فرضیه‎های پژوهش استفاده شد. این پژوهش دارای 5 فرضیه درزمینه‌ی تأثیر معنادرمانی‎گروهی در کاهش علائم جسمانی، اضطراب و بی‎خوابی، افسردگی و افزایش عملکرد اجتماعی و سلامت عمومی بود. در فرضیه‎های کاهش علائم جسمانی و اضطراب و افزایش عملکرد اجتماعی و سلامت عمومی فرض صفر رد شد، اما معنا درمانی‎ گروهی بر کاهش افسردگی تأثیر معناداری نداشت. در پایان می‎توان نتیجه گرفت معنادرمانی‎گروهی بر ارتقای سلامت روان دانش‎آموزان خوابگاهی مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


Afkhamrezai, Z. (2008). Group logotherapy on mental health promotion effectiveness. Journal of Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology 3(9), 69-78.
Pouribrahim, T. (2006). Comparison of two methods of group counseling with individual counseling Logotherapy a model of depression in elderly nursing home in Tehran. Consultation PhD thesis. Allame Tabatabaei University.
Rasouli, M. Yaghmaii, F. Allavimajd, H. (2010) Psychology Features (measuring youth hopefully) Adolescents who living in boarding houses. Journal of Payesh. 2, 197-204.
Rezai, H. (2008). Effectiveness group logo therapy in depressed MS patient. Educative bulletin of Brojerd Azad University. 16, 53-71.
Rodiny, B. (2006). Survey usefulness of group logotherapy in improving mental health in men who suffering to HIV virus. Master thesis. Tehran, Khatem University.
Schultz D. (1997). Perfection psychology. Translated by Gity Khoshdel, (2005).3, Tehran: Peykan.
Fathiashtiany, A. (2009). Mental health Tests. 7, Tehran: Be’sat.
Fakhar, F. (2008). Checking the effect of group counseling with the approach of logo therapy on the increase level of mental health in older women. Iranian Journal of Ageing. 3(7), 58-67.
Frankel, V. (1967). Man’s in searching of meaning. Translated by Akbar Moarefy. 2007. 8, Tehran: Tehran University.
Ghodrati. S. Tabrizi, M. Esmaili, M. (2010). Checking Effectiveness of group therapy based on Frankel’s viewpoint on the rising public health of MS patient. Journal of Counseling Research & Developments. Summer 2010. 9(34), 7-25.
Ghanbarizarandi, Z. (2008). Effectiveness of group counseling with the approach of logo therapy on upgrade the public health of women who affected of earthquake. Scientific-research of women study magazine. Winter 2008. 4, 57-66.
Garfami, H. (2009). Effectiveness of group logotherapy on reduces symptoms of mental health problem in women with breast concern. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 4(13), 35-42.
Masoudzadeh, A. Khalilian, A. Ashrafy, M. Kimiabeigi, K. (2004). Checking mental health education of high school student in Sari city academic year 2002-2003.The Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 14(45). 74-82.
Mansour. L. Molashardifi, S. Vekhshor, H. (2009). Create Questionnaire of dorm compatibility and Normalization that about the students of Tehran’s Universities. Journal of Counseling Research & Developments. 8(29). 66-75.
Milanifar, B. (1999). Mental health. 3. Tehran: Ghomes.
Hedaiaty. N. (2006). Effectiveness of group counseling by the Frankel logotherapy method on decreasing disappointment in teenager on the ages between 13-18 in Saqez Azadegan School. Master thesis, Allame Tabatabay University.
Yusefi. N. Etemadi, O. Bahrami, F. Fatehizadeh, M. Ahmadi, A. Mavarani, A. Isanejad, O. Botlani, S. (2009). Effectiveness of logotherapy and gestalt therapy in treating anxiety, depression and aggression. Journal of Iranian psychology. 5(19). 251-259.
Alfried, L. Britt, M. Syke. S. (2006) Victor frankl advocate for humanity: on his 100 birthday. The Journal of humanistic Psychology. 46, 36- 47.
Blair, r. g. (2004) Helping older adolescents search for meaning in depression. Journal of mental health counseling. 26(4), 333- 347.
Dzurillas, T. Nezu, A. (1999) Problem Solving therapy: A Social Competence approach to Clinical intervention. New York. Springer.153-167.
Fisher, S. Hood, B. (1988) Vulnerability factors in the transition to university: self report mobility history and differences factors of Psychological disturbance. British Journal of Psychology. 79, 309- 320.
Hutzell, R. R. Mary, E. J. (1990) The use of Logotherapy technique in the treatment of multiple personality disorder. dissociation. 3 (2), 88-93.
Nagata, K. (2003) A Study of Logotherapy for clinic low back pain patent. Psychiatry. 105, 88-100.
Pavel, G. Somov, R. (2007) Meaning of life group. Group application of Logotherapy for substance use treatment. Journal for specialist in group work. 32, 316- 331.
Robert, Cifford, Adram, (1998) Prevalence of Psychopatology among children and adolescents. AMJ Psychiatry. 715- 725.
Saunders, T. (1996) the effect of stress inoculation training on anxiety and reformance. Journal of occupational health Psychology. 1, 190- 207.
Schulenberg, S. E. (2002) Logotherapy and conduct disorder. The international Journal for Logotherapy. 25, 52- 67.
Simsek, Z. Erol, N. Oztop. Muner, K. (2007) prevalence and predictor of emotional and behavioral problems reported by teachers among institutionally reared children and adolescents in Turkish orphanages compared with community control. Chidren and youth services Review. article in press. 251-272.
Sunhee, c. (2008) Effect of Logo autobiography program on meaning in life and mental health in the wives of alcoholics association researcher institute of Nursing science. Seoul National university, Seoul Korea. Asian nursing research. 2(2), 129-139.
CAPTCHA Image