اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی گروهی بر اضطراب و طرحواره های هیجانی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف:  بررسی اثربخشی طرحواره‌درمانی هیجانی گروهی بر اضطراب و طرحواره­های هیجانی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
روش: این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، همه‌ی زنان 20 تا 35 ساله مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بودند که به کلینیک روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد مراجعه کردند. با روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت هدفمند، 20 نفر بر اساس مصاحبه بالینی ساختار‌یافته برای DSM-IV (SCID) و معیارهای ورود انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، در طی 10 جلسه، طرحواره‌درمانی هیجانی گروهی را دریافت کرده و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. پیش از انجام درمان و پس از آن، اعضای دو گروه به مقیاس طرحواره‌های هیجانی لیهی و پرسشنامه اضطراب بک پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که طرحواره‌درمانی هیجانی گروهی باعث کاهش معنادار در نمرات اضطراب، افزایش معنادار کاربرد همه طرحواره‌های هیجانی سازگار و کاهش معنادار کاربرد طرحواره‌های هیجانی ناسازگار احساس گناه، ساده‌انگاری، خردگرایی، دوام، سرزنش و نشخوار فکری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد.

کلیدواژه‌ها


American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Translated by: Y, Seyed mohamadi (2014). Tehran: Ravan. (In Persian).
Arntz, A. (2003). Cognitive therapy versus applied relaxation as treatment of generalized anxiety disorder. Journal of Behavior Research and Therapy, 41(6), 633-646.
Beck, A., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(6), 893-897.
Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Journal of Behavior Research and Therapy, 46(11), 1230–1237.
Borkovec, T. D., Newman, M. G. Q., & Castonguay, L. G. (2003). Cognitive-behavioral therapy for generalized anxiety disorder with integrations from interpersonal and experiential therapies. Journal of Cns Spectrums, 8(5), 382-389.
Daneshmandi, S., Izadikhah, Z., Kazemi, H., & Mehrabi, H. A. (2014). The Effectiveness of emotional schema therapy on emotional schemas of female victims of child abuse and neglect. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 22(5), 1481-1494. (In Persian).
Dugas, M., & Robichaud, M. (2007). Cognitive behavioral treatment for generalized anxiety disorder: from science to practice. Translated by: M, Akbari, M, Chiniforoushan, & A, Abedin (2014). Tehran: Arjmand. (In Persian).
Dugas, M. J., Brillon, P., Savard, P., Turcotte, J., Gaudet, A., Ladouceur, R., Leblanc, R., & Gervais, N. J. (2010). A randomized clinical trial of cognitive-behavioral therapy and applied relaxation for adults with generalized anxiety disorder. Journal of Behavior Therapy, 41(1), 46-58.
First, M., Spitzer, R., Gibbson, M. & Williams, J. Structured diagnostic interview for DSM-IV disorders, Translated by P. Mohamadkhani, M. Jokar, A. Jahani Tabesh & Sh, Tamanayi far (2010). Tehran: Danjeh. (In Persian).
Hoge, E. A., Bui, E., Palitz, S. A., Schwarz, N. R., Owens, M. E., Johnston, J. M., Pollak, M. H., & Simon, N. M. (2017). The effect of mindfulness meditation training on biological acute stress responses in generalized anxiety disorder. Journal of Psychiatry Research, (in press). (Doi: 10.1016/j.psychres.2017.01.006.)
Kaviani, H., & Mousavi, A. S. (2008). Psychometric properties of the Persian version of beck anxiety inventory (BAI). Tehran University Medical Journal, 65(2), 136-140. (In Persian).
Khaleghi, M., Mohammadkhani, Sh., & Hasani, J. (2016). Effectiveness of emotional schema therapy in reduction of worry and anxiety's signs and symptoms in patients with generalized anxiety disorder: a single-subject design. Journal of Clinical Psychology, 8(2), 43-55. (In Persian).
Khanzadeh, M., edrisi, F., Mohamadkhani, SH., & saedian, M. (2013). Assessment of factor structure and psychometric properties of emotional schemas scale in students. Journal of Clinical Psychology, 11(3), 92-119. (In Persian).
Leahy, R., Tirch, D., & Napolitano, L. (2001). Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner guide. Translated by: A, Mansouri rad. (2014). Tehran: Arjmand. (In Persian).
Leahy, R. (2002). A model of emotional schemas. Journal of Cognitive and Behavioral Practice, 9(3), 177-190.
Leahy, R. (2007a). Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorder. Journal of Cognitive and Behavioral Practice, 14(1), 36-45.
Leahy, R. (2007b). Emotional schemas and self-help: homework compliance and obsessive-compulsive disorder. Journal of Cognitive and Behavioral Practice, 14(3), 297-302.
Leahy, R. (2015). Emotional schema therapy, New York: The Guilford Press.
Mennin, D. (2004). Emotion regulation therapy for generalized anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology and Psychotherapy, 11(1), 17-29.
Mitte, K. (2005). Meta-analysis of cognitive-behavioral treatments for generalized anxiety disorder: a comparison with pharmacotherapy. Journal of Psychological Bull, 131(5), 785-795.
Naderi, Y., Moradi, A., Hasani, J., & Noohi, S. (2015). Effectiveness of emotional schema therapy on cognitive emotion regulation strategies of combat-related post traumatic stress disorder veterans. Iranian Journal of War & Public Health, 7(3), 147-155. (In Persian).
Naumann, E., Holmaz, E. A., Tuschen-Caffier, B., Samson, A. C., & Ozlem Schafer, J. (2017). Emotion regulation strategies in depressive and anxiety symptoms in youth: A metaanalytic review. Journal of Youth and Adolescence, 46 (2), 261-276.
Osman, A., Kopper, B., Barrios, F., Osman, J., & Wade, T. (1997). The beck anxiety inventory: reexamination of factor structure and psychometric properties. Journal of Clinical Psychology, 53(1), 7-14.
Rezaee, M. (2016). Effectiveness of group emotional schema therapy on BMI, emotional eating, weight self- efficacy on excessive women. (M.A degree Dissertation, University of ferdowsi). (In Persian).
Rezaee, F., Sepahvandi, M. A., & Mirzaee Habili, Kh. (2017). The effectiveness of emotional schema therapy on cognitive-behavioral avoidance and the severity of generalized anxiety symptoms of female students with generalized anxiety disorder. Journal of Psychological studies, 13(1), 43-64. (In Persian).
Sharifi, V., Asadi, M., Mohamadi, M., Amini, H., & etal. (2004). Reliability and applicability of the Persian version of structured diagnostic interview for DSM-IV (SCID). Journal of Advances in Cognitive science, 6(1, 2), 10-22. (In Persian).
Sobhi-Gharamaleki, N., Porzoor, P., Aghajani, S., & Narimani, M. (2015). Effectiveness of emotion regulation training on reduction of anxiety, Stress and depression symptoms among university students. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 3(1), 5-13. (In Persian).
Tirch, D. D., Leahy, R., Silberstein, L., & Melwani, P. S. (2012). Emotional schemas, psychological flexibility, and anxiety: the role of flexible response patterns to anxious arousal. International Journal of Cognitive Therapy, 5(4), 380-391.
Vollestad, J., Sivertsen. B., & Nielsen, G. H. (2011). Mindfulness-based stress reduction for patients with anxiety disorders: Evaluation in a randomized controlled trial. Journal of Behaviour Research and Therapy, 49(4), 281-288.
Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Journal of Behavior Cognitive Psychotherapy, 23(3), 301-320.
CAPTCHA Image