چکیده
کودکان با اختلال اتیسم دارای طیف وسیعی از اشکالات می باشند . مشکلات ناشی از عدم درک معنای کلام، یکی از شاخصه های اصلی کودک اتیسم است. همچنین ممکن است کودک توانایی کلامی برای برقراری ارتباط مناسب را نداشته باشد. بطور خلاصه، حیطه های زبانی دچار مشکل در این کودکان، در سایر زبانها، نوعا حیطه های کاربرد شناسی و تاحدی معنی شناسی گزارش شده است. با توجه به این که بر قراری ارتباط با کودکان اتیستیک بسیارمشکل است؛ مطالعات اندکی بر روی این کودکان انجام شده است. هدف از انجام این تحقیق، ترسیم نیم رخ زبانی دقیقی از کودکان اتیستیک و تعیین سطح زبانی این کودکان در زبان فارسی می باشد. پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی تحلیلی، از نوع مقایسه ای می باشد و بر روی 23 کودک مبتلا به اتیسم انجام گرفت. پس از جلسات برقراری ارتباطی و با توجه به معیارهای ورود، کودکان با استفاده از آزمون رشد زبانی TOLD بصورت انفرادی مورد بررسی قرار گرفتند. مهارتهای زبانی فرد که زبان گفتاری، گوش کردن، سازماندهی، صحبت کردن، معنی شناسی و نحو را در بر می گرفت، توسط آزمون TOLD ارزیابی شد. سن کودکان مورد مطالعه، بین 6/5 تا 8/7 سال (با متوسط4/6) بود. نتایج بدست آمده نشان می دهدکه بین مهارت زبان گفتاری و همه مهارتها، بجز مهارت نحوی، تفاوتی معنی داری، وجود دارد (P
سبحانی راد, داود , مقیمی, علی , غنایی چمن آباد, علی و معروضی, پرویز . (1392). بررسی و مقایسه ویژگیهای زبانی کودکان اوتیستیک. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3(1), -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.9445
MLA
سبحانی راد, داود , , مقیمی, علی , , غنایی چمن آباد, علی , و معروضی, پرویز . "بررسی و مقایسه ویژگیهای زبانی کودکان اوتیستیک", پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3, 1, 1392, -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.9445
داود سبحانی راد , علی مقیمی , علی غنایی چمن آباد و پرویز معروضی, "بررسی و مقایسه ویژگیهای زبانی کودکان اوتیستیک," پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3 1 (1392): -, doi: 10.22067/ijap.v3i1.9445
VANCOUVER
سبحانی راد, داود, مقیمی, علی, غنایی چمن آباد, علی, معروضی, پرویز. بررسی و مقایسه ویژگیهای زبانی کودکان اوتیستیک. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 1392; 3(1): -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.9445
ارسال نظر در مورد این مقاله