اثربخشی درمان مواجهه‌ای مبتنی بر واقعیت مجازی بر اضطراب سخنرانی در جمع دانشجویان خوابگاهی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو/ دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار/ دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار / دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی درمان مواجهه‌ای مبتنی بر واقعیت مجازی بر کاهش اضطراب سخنرانی در جمع دانشجویان خوابگاهی بود.
روش: روش پژوهش این مطالعه از  توع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علامه طباطبائی تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود که تعداد 30 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش هشت جلسه درمان مواجهه‌ای مبتنی بر واقعیت مجازی ارائه شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. از پرسشنامه مقیاس اضطراب سخنرانی در جمع جهت جمع آوری داده ها در دو مرحله پیش از مداخله و پس از مداخله استفاده شد. دادها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس تک متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل دهنده تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایش و کنترل بود (01/0 p <). ایافته‌ها نشان داد که درمان مواجهه‌ای مبتنی بر واقعیت مجازی به منظور کاهش اضطراب سخنرانی در جمع دانشجویان خوابگاهی موثر است.

کلیدواژه‌ها


Afsharian, N., & Eebrahimighavam, S. (2016). The Study of Effectiveness of Virtual Reality Exposure Therapy in Reducing the Driving Phobia: A Case Study. Journal of Psychological Studies, 12(1), 65-84. (In Persian)
American Psychiatric Association. (2013). Anxiety disorders. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).
Anderson, P. L., Edwards, S. M., & Goodnight, J. R. (2017). Virtual reality and exposure group therapy for social anxiety disorder: Results from a 4–6 year follow-up. Cognitive Therapy and Research, 41(2), 230-236.
Bar-Zvi, M. (2011). Virtual reality exposure versus cognitive restructuring for treatment of public speaking anxiety: A pilot study. Israel Journal of Psychiatry48(2), 91-97.
Bartholomay, E. M., & Houlihan, D. D. (2016). Public Speaking Anxiety Scale: Preliminary psychometric data and scale validation. Personality and Individual Differences, 94, 211-215.
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin, 117(3), 497-529.
Craske, M. G. (1999). Anxiety disorders: psychological approaches to theory and treatment. Westview Press.
Craske, M. G., Kircanski, K., Zelikowsky, M., Mystkowski, J., Chowdhury, N., & Baker, A. (2008). Optimizing inhibitory learning during exposure therapy. Behaviour research and therapy, 46(1), 5-27.
Daly, J. A., & McCroskey, J. C. (1975). Occupational desirability and choice as a function of communication apprehension. Journal of Counseling Psychology, 22(4), 309-313.
Danesh, E. (1998). Investigating the Causes and Consequences of Speech Anxiety in University Students and the Effect of Self-Teaching Method on Its Reduction. Teacher of Humanities, 8(7), 11-23. (In Persian)
Falcione, R. L., McCroskey, J. C., & Daly, J. A. (1977). Job satisfaction as a function of employees' communication apprehension, self-esteem, and perceptions of their immediate supervisors. Annals of the International Communication Association, 1(1), 363-375.
Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G., & Buchner, A. (2007). G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior research methods, 39(2), 175-191.
Garcia-Palacios, A., Botella, C., Hoffman, H., & Fabregat, S. (2007). Comparing acceptance and refusal rates of virtual reality exposure vs. in vivo exposure by patients with specific phobias. Cyberpsychology & behavior, 10(5), 722-724.
Gregg, L., & Tarrier, N. (2007). Virtual reality in mental health. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 42(5), 343-354.
Harris, S. R., Kemmerling, R. L., & North, M. M. (2002). Brief virtual reality therapy for public speaking anxiety. Cyberpsychology & behavior, 5(6), 543-550.
Hofmann, S. G., & Otto, M. W. (2017). Cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder: Evidence-based and disorder-specific treatment techniques. Routledge.
Hurt, H. T., Joseph, K., & Cook, C. D. (1977). Scales for the measurement of innovativeness. Human Communication Research, 4(1), 58-65.
Kothgassner, O. D., Felnhofer, A., Beutl, L., Hlavacs, H., Lehenbauer, M., & Stetina, B. (2012). A virtual training tool for giving talks. International Conference on Entertainment Computing,
Krijn, M., Emmelkamp, P. M., Olafsson, R. P., & Biemond, R. (2004). Virtual reality exposure therapy of anxiety disorders: A review. Clinical psychology review, 24(3), 259-281.
Magee, L., Erwin, B. A., & Heimberg, R. G. (2009). Psychological treatment of social anxiety disorder and specific phobia. Oxford handbook of anxiety and related disorders, 334-349.
Mannuzza, S., Schneier, F. R., Chapman, T. F., Liebowitz, M. R., Klein, D. F., & Fyer, A. J. (1995). Generalized social phobia: Reliability and validity. Archives of general psychiatry, 52(3), 230-237.
McCroskey, J. C. (1977). Oral communication apprehension: A summary of recent theory and research. Human Communication Research, 4(1), 78-96.
McCroskey, J. C., & Andersen, J. F. (1976). The relationship between communication apprehension and academic achievement among college students. Human Communication Research, 3(1), 73-81.
McCroskey, J. C., Daly, J. A., & Sorensen, G. (1976). Personality correlates of communication apprehension: A research note. Human Communication Research, 2(4), 376-380.
Owens, M. E., & Beidel, D. C. (2015). Can virtual reality effectively elicit distress associated with social anxiety disorder? Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 37(2), 296-305.
Paul Gilbert, F. (2004). Evolutionary theory and cognitive therapy. Springer Publishing Company.
Peterman, J. S., Read, K. L., Wei, C., & Kendall, P. C. (2015). The art of exposure: Putting science into practice. Cognitive and behavioral practice, 22(3), 379-392.
Scott, M. D., Wheeless, L. R., Yates, M. P., & Randolph, F. L. (1977). The effects of communication apprehension and test anxiety on three indicants of achievement in an alternative system of instruction: A follow-up study. Annals of the International Communication Association, 1(1), 543-554.
Tarrier, N., Pilgrim, H., Sommerfield, C., Faragher, B., Reynolds, M., Graham, E., & Barrowclough, C. (1999). A randomized trial of cognitive therapy and imaginal exposure in the treatment of chronic posttraumatic stress disorder. Journal of consulting and clinical psychology, 67(1), 13-18.
Tooby, J., & Cosmides, L. (2005). Conceptual Foundations of Evolutionary Psychology. In D. M. Buss (Ed.), The handbook of evolutionary psychology (pp. 5–67). John Wiley & Sons, Inc.
Wiederhold, B. K., & Wiederhold, M. D. (2005). Virtual reality therapy for anxiety disorders: Advances in evaluation and treatment. American Psychological Association.
CAPTCHA Image