نشریه پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره با نظر به حفظ حقوق پژوهشگران در پی آن است تا با بهره گیری از خلاقیت و نوآوری پژوهشگرانی کارآزموده به انتشار مقالات علمی پژوهشی معتبر در حوزه ی تدوین برنامه های حمایتی و پیش گیرانه، مداخلات بالینی و به عمل در آوردن یافته های روان شناختی بپردازد.

به منظور تامین این هدف ضمن ارج نهادن به ساختار های مورد نظر جامعه علمی همچون اجرای قاعده مند، دقت روش شناختی و ارائه گزارشی صادقانه از فرایند پژوهش، دو ویژگی تازگی و کاربردی بودن نیز برای اولویت پذیرش بسیار اهمیت دارند.

 

این مجله عضو کمیته بین المللی اخلاق در انتشار (COPE) و متعهد به رعایت اصول آن است.

ارسال و انتشار مقاله در این نشریه رایگان می باشد.

1. بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر: نقش تعدیل‌کننده عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام

مجید معینی زاده؛ الهه مولوی؛ محمدجواد اصغری ابراهیم آباد

دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 5-24

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2021.36722.0

چکیده
  هدف: بررسی نقش باورهای فراشناختی و نشانگان شناختی-توجهی در پیش‌بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر با میانجیگری عدم تحمل بلاتکلیفی و تحمل ابهام بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و شیوه‌ی نمونه‌گیری، در دسترس و هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد بود که در سال 98-97 در حال تحصیل ...  بیشتر

2. نقش واسطه‌ای دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی و نشانه‌های افسردگی و اضطراب

محمدعلی بشارت؛ هادی فرهمند؛ فاطمه ابراهیمی

دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 25-44

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2021.36664.0

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه‌ای دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی و نشانه‌های افسردگی و اضطراب بود.روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با مدل تحلیل مسیر بود. در این پژوهش تعداد ۵۲۸ نفر (۲۷۴ زن، ۲۵۴ مرد) از دانشجویان دانشگاه تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب گردیدند. شرکت‌کنندگان مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی ...  بیشتر

3. بررسی اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانش‌آموزان ابتدایی

فاطمه غنائی چمن آباد؛ ایمان الله بیگدلی؛ سیدکاظم رسول زاده طباطبایی

دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 45-64

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2021.36796.0

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی بدنی بر بهبود و ارتقاء سطح بازداری و توجه دانش‌آموزان ابتدایی انجام شده است.              روش: طرح پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی همراه با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان ابتدایی 4 مدرسه دولتی (دو پسرانه- دو دخترانه) در ناحیه ...  بیشتر

4. اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر اندیشناکی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر علائم خلقی/ اضطرابی و اندیشناکی نوجوانان افسرده اقدام کننده به خودکشی

هادی ایزانلو؛ فاطمه شهابی زاده؛ سید کاوه حجت؛ سید عبدالمجید بحرینیان

دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 65-88

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2021.67390.1001

چکیده
  هدف: افسردگی در بین نوجوانان در حال افزایش است و می‌تواند به صورت چشمگیری عملکردها را مختل کند؛ لذا، هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر اندیشناکی در مقابل درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر علائم خلقی/ اضطرابی و اندیشناکی نوجوانان افسرده اقدام کننده به خودکشی است.روش: سی نوجوان دختر نوجوان افسرده که با مشکل ...  بیشتر

5. ارتباط جهت‌گیری مذهبی و خودکارآمدی جنسی با خیانت: نقش میانجی دلبستگی

حسین شاره؛ ترلان توکلی

دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 89-104

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2021.68487.1035

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی­­ سبک­های دلبستگی در ارتباط بین جهت‌گیری مذهبی و خودکارآمدی جنسی با خیانت در زنان متأهل انجام شد.روش: این پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان زن متأهل دانشگا‌ه‌ها و زنان متأهل مراجعه ­کننده به خانه­ های بهداشت شهر مشهد در سال 1398، ...  بیشتر

6. اثربخشی درمان وجودی بر بخشش زناشویی و عملکرد خانواده در زنان آسیب‌دیده از خیانت زناشویی

یاسر رضاپور میرصالح؛ حمیدرضا آریانپور؛ راضیه امینی؛ طاهره فلاح

دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 105-122

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2021.36339.0

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درمان وجودی بر بخشش زناشویی و عملکرد خانواده در زنان آسیب­دیده از خیانت زناشویی انجام شد.روش: پژوهش حاضر در چارچوب یک مطالعۀ آزمایشی تک موردی در چهار زن آسیب­دیده از خیانت عاطفی زناشویی مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی شهرستان میبدکه به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. از مقیاس‌های ...  بیشتر

7. مقایسه کارآمدی واقعیت درمانی گروهی با گروه درمانی شخص محور بر هوش هیجانی و معناداری زندگی زندانیان

ابوالفضل بخشی پور؛ ولی نیکنام شاهرک؛ محمود جاجرمی

دوره 10، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 123-141

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2021.68952.1053

چکیده
  هدف:. هدف مقاله حاضر مقایسه کارآمدی واقعیت درمانی گروهی با گروه درمانی شخص محور  بر هوش هیجانی و معناداری زندگی زندانیان بود.روش: این مطالعه شبه آزمایشی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری 3 ماهه بود که در هر هفته دو جلسه درمانی برای هر گروه  برگزار گردید . جامعه آماری کلیه زندانیان واحد مشاوره 2 زندان مشهد بودند . روش نمونه گیری ...  بیشتر

1. اثر عوامل فردی و اجتماعی متمایزکننده نوجوانان آزاردیده هیجانی تاب‌آور از غیر تاب‌آور

علی مشهدی؛ مریم حسن‌زاده‌اول؛ مهدی عبداله‌زاده رافی

دوره 8، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1397، ، صفحه 23-42

http://dx.doi.org/10.22067/ijap.v8i2.64500

چکیده
  هدف: تعیین عوامل فردی و اجتماعی متمایزکننده نوجوانان آزاردیده هیجانی تاب‌آور از غیر تاب‌آور. روش: جامعه این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل می‌داد که تعداد آن‌ها ۵۱۶ نفر بود. با استفاده از پرسشنامه‌های آزاردیدگی هیجانی، مقیاس تاب‌آوری در برابر ضربه، خودگزارش­دهی نوجوان آخن‌باخ و آزمون هوش وکسلر، داده‌ها ...  بیشتر

2. مقایسه درمان شناختی‌ ـ ‌رفتاری و بازتاب درمانی در کاهش وزن و اضطراب در افراد مبتلا به چاقی

ثمینه اسکندری؛ حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف؛ حسین کارشکی؛ عبدالحسین آقامحمدیان شعرباف

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 20-38

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2020.35876.0

چکیده
  هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی‌ـ ‌رفتاری و بازتاب درمانی در کاهش وزن و اضطراب افراد چاق بود. روش: روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و از نوع تک آزمودنی A-B-A بود. چهار نفر از مراجعان درمان چاقی که به پلی کلینیک روان‌شناختی دانشگاه مراجعه کردند و چهار نفر از مراجعان کلینیک بازتاب درمانی جهت شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. ...  بیشتر

3. پیش بینی بهزیستی روان شناختی از طریق بررسی نقش عفو و گذشت و سپاسگزاری

علیرضا هوشمند کنگ سفلی؛ مجید معینی زاده؛ سید محمد صالح طباطبایی

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 5-19

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2020.39360

چکیده
  هدف:در دهه‌های اخیر روان‌شناسی مثبت‌گرا به‌ عنوان یک روش تأثیرگذار در حیطه روان‌شناسی قلمداد گردیده است. در این ‌بین عفو و گذشت و سپاسگزاری که موجب افزایش سطح سلامت روانی، جسمی و سازگاری اجتماعی افراد می شود، مورد نظر روان شناسان بوده است. لذا پژوهش حاضر بر آن است که تا چه حد عفووگذشت و سپاسگزاری می‌تواند بهزیستی روان‌شناختی افراد ...  بیشتر

4. بررسی رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی و اضطراب

محمدسعید عبدخدائی

دوره 1، شماره 1 ، بهار و تابستان 1390

http://dx.doi.org/10.22067/ijap.v1i1.1715

چکیده
  چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ابعاد کمال گرایی و اضطراب می باشد.هدف کلی، بررسی ایفای نقش ابعاد متنوع کمال گرایی در آسیب شناسی روانی است که به طور اختصاصی در این پژوهش، همبستگی موجود میان ابعاد کمال گرایی با اضطراب مورد بررسی قرار گرفت.آزمودنی های این پژوهش 175 دانشجوی دختر و پسر دوره کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل ...  بیشتر

5. مقایسه اثربخشی زوج درمانی گاتمن و زوج درمانی هیجان محور بر تنظیم هیجان در زوجین

حسین صائمی؛ محمد علی بشارت؛ علی اصغر اصغرنژادفرید

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 87-104

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2020.39366

چکیده
  هر دو گروه آزمایش در تنظیم هیجان از گ هدف: تنظیم هیجان برای داشتن ارتباطات زناشویی و خانوادگی موثر ضروری است. این پژوهش به هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی گاتمن  (GCT) وزوج درمانی هیجان محور (EFCT) بر تنظیم هیجان زوجین انجام شد. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی  واز نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 36 زوج  بود که از بین زوجین ...  بیشتر

1. تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر مشکلات برون‏سازی‏ شده / درون‏سازی ‏شده دانش ‏آموزان دارای اختلال انفجاری متناوب

صدف شیخی گراکویی؛ عباس ابوالقاسمی؛ مهناز خسروجاوید

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22067/tpccp.2021.67942.1010

چکیده
  چکیدههدف: با توجه به دشواری در تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری نوجوانان دارای اختلال انفجاری متناوب، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مشکلات برونسازی‏شده / درونسازی‏شده در دانش‏آموزان دختر دارای اختلال انفجاری متناوب در شهر رشت انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی همراه با گروه آموزش و کنترل با اجرای پیش‏آزمون ...  بیشتر