اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش نشانه های اختلال افسردگی کودکان دبستانی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش نشانه های اختلال افسردگی کودکان دبستانی پرداخته است. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون به همراه گروه کنترل می‌باشد. در این مطالعه تجربی60 کودک پسر دبستانی با نشانه های افسردگی بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل (جمعاً 4 گروه) جای داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه 4 -ICSو مصاحبه تشخیصی استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون برنامة نقاشی درمانی به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای (دوبار در هفته) اجرا شد و در پایان پس آزمون انجام شد. داده ها با تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در نشانه های افسردگی کودکان دبستانی پسر، نقاشی درمانی تفاوت معنی‌داری با گروه کنترل دارد (03/0p

کلیدواژه‌ها


Abela, J., &Hankin, L. B. (2008).Handbook of Depression in Children and Adolescents.New York: The Guilford Press.
Carlson, GA. (2000). "The challenge of diagnosing depression in childhood and adolescence".J. Affect Disorder, 61, 3-8.
Carrigan, J. (1993). Painting therapy: A Swiss experience for people with mental retardation. American Journal of Art Therapy, 32, 53-58.
Compton , SN , March , JS , Brent , D , Albano , Weersing R , & Curry, J. (2004) . "Cognitive behavioral psychotherapy for anxiety and depressive disorder in children and adolescents: an evidence- bossed medicine review”. J Am Accad child Addesc Psychiatry, 43, 930-59.
Han, L. L. )2003(.Painting therapy for a child with emotional and behavior disorders .A single case study, http://etd.npue.edu.tw/ETD-db/ETD search/view_etd? URN=etd-0501107-162450-1078.
Henley, D. (1998). Art therapy in a socialization program for children with attention deficit hyperactivity disorder, American Journal of Art Therapy, 37(1) , 2 –11.
Ivarsson, T., Svalander, P., Oeystein, L.(2006).The Children’s Depression Inventory as measure of depression in Swedish adolescents. A normative study.Nord J Psychiatry. 60 (3): 220-226.
Kalmanowitz, Sh. (2004). Art Therapy in Schools, Working with Children who have, Experienced, Political Violence and Torture, A Booklet for Teachers.
Kaplan, H., &Sadock, B. J. (1998).Synopsis of Psychiatry (8th Ed.). Philadelphia: Williams and Wilkins.
Lamarine, RJ. (1995).”Child and adolescent depression”.J Sch Health, 65,390-3.
Levick, M.F. (1983). They could not talk and so they draw, Springfield, IL; Charles, C Thomas.
Lewis, M. (1996).Child and adolescent psychiatry (2nd Ed.). Baltimore: Williams and Wilkins.
Madadi N.(2000). Study of the effect of painting therapy on decrease of emotional problems in 7-11 children (Persian).Thesis for master sciences in art in psychology. Tehran. College of psychology. Islamic Azad University (in persian).
Mahdavi, Af,.(2006). Introduction toArtTherapy, ProfessionalRahpooyehArt Journal, VolumeII, IssueI,winter, pp.28-33 (in persian).
Milin, R., & Walkers, C., J. (2003). Major depressive disorder in adolescence: a brief review of the recent treatment literature. Psychiatry, 48, 600-6.
Mohammad-Esmaeil E. (2004). Investigating of reliability, validity, and determine cut off points in disorders of children symptom inventory (CSI-4) on 6-14 year old elementary and guidance school students in Tehran city; Research Institute of the Exceptional (in persian).
Moradi, A., Shokri, O., &Daneshvarpour, Z. (2007).Effect of interpersonal psychotherapy on depression treatment in adolescents: case study. Research on psychological health.First year, No. 3, 25-28 (in persian).
Nolen-Hoeksema S, Hilt LM.(2008). Hand Book of Depression in Adolescents. New York: Routledge.
Noori, F(2001). Art&children with disabilities, Journal ofSpecialEducation, Tehran, publisherofSpecial Education, 22&23.
Noori, F.(2001). The effect of painting therapy on decreasing of aggression behaviors in mentally retarded boys students (Persian).Thesis for Master of Science in psychology and exceptional children education. Tehran. College of psychology. Tehran University pp: 16-71 (in persian).
Park, R., &Goodyer, IM. (2000). Clinical guidelines for depressive disorders in childhood and adolescence.Eur child Adolescent psychiatry, 9, 147-61.
RahaMalekZehtab, F.(2008).ChildMagazineMonthlyEducation -Information, July, No.38.
Rubin, J. A. (2005). Child art theraphy.Hoboken, New Jersey: John Wiley; Sone, In.
Son, SE & Kirchner J.T. (2000).Depression in children and adolescents.Am Fame Physician, 62, 2297-308, 2311-2.
Stein, B, M; Tauscher, J; Zapotoczky, H.C. (1999).Integrative painting therapy (Atherapeutic concept for Psychiatric in patients at the university clinic in graz). Wien. Kin, Wochensch.Jull.111 (13), 252-532.
Yousefi Loya, M., Delavare, Ali,.YousefiLoya, M. (2008).The effect ofnarrative therapyinreducingsymptoms ofanxiety disorderanxietyfourth gradestudents.Researchin the area ofgifted children,8,281-295 (in persian).
CAPTCHA Image