اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاداسلامی واحد‌علوم وتحقیقات همدان

2 دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف: بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش-آزمون، پس-آزمون و پیگیری اجراشده است. بدین منظور ۳۰ نفر از مددجویان دختر، دارای سن بالای ۱۸ سال و تحصیلات حداقل سیکل که تحت مراقبت مراکز بهزیستی مشهد بودند از طریق آزمودن غربالگری انتخاب و با روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های: قربانیان سوءاستفاده جنسی، مهارت های زندگی و چندمحوری بالینی میلون-۳ بود. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای به مدت ۵ هفته تحت مداخله آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت، همچنین گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ی دریافت نکرد. داده ها با روش واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: الگوهای بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی، در ۳ بار اندازه‌گیری (001/0 >P) تفاوت معناداری را نشان دادند، همچنین بین دو گروه، بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود داشت. برنامة آموزش مهارت های زندگی تأثیر معنی داری بر کاهش علائم بالینی شخصیت قربانیان سوءاستفاده جنسی گذاشته است.

کلیدواژه‌ها


Abdollahpoor, M. (2006). The effect of life skills training on self-esteem, self-concept and mental health of high school second grade male students of Kohgiloye city (Master’s thesis). Sciences and Research, Ahvaz Branch. (In Persian)
Benedict, M.I (1998). Parenting among women sexually abuse in childhood. John Hopkons University (Data Set).
Fathi-Ashtiani, A. (2012).Psychological Tests: Personality and Mental Health.Tehran: Publications Besat, pp 193.
Finkelhor, D. (1979).Sexually victimized children (pgs. 157-184). New York: Free Pre.
Gladstone. G., Parker, G Mitchell, P., & Malhi, G. (2004). Implications of childhood trauma for depressed females: An analysis of pathways from childhood sexual abuse to deliberate self-harm and recidivism. The American Journal of Psychiatry, 161(8), 1417-1425.
Goldman. J, D, G. (2007). Primary school student - teachers’ knowledge and understandings of child sexual abuse and its mandatory reporting, International Journal of Educational research. 46, 368-381.
Hamidi, M. (2005). The effectiveness of life skills training on behavioral of female adolescents (Master’s thesis). Allame Tabatabaei University. (In Persian)
Hopson, H. E. (May, 2010). Disclosure, Social reactions to disclosure, and mental health outcomes among adult child sexual abuse victims (Master’s thesis). Dissertation number: 1484813. United States, East Tennessee State University, Johnson City.
Hosseinpoor, H. (2012).The effectiveness of life skills training to reduce symptoms of shyness, depression, anxiety and stress of juvenile prisoners (Master’s thesis). Islamic Azad University- Torbatjam branch. (In Persian)
Lowenstein, R. J. (2004) Dissociation of the "bad" parent, preservation of the "good" parent. Psychiatry, 67(3), 256-260.
Khodabakhsh MR, Mansouri P. (2011). The effect of life skills education on psychological.Zahedan J Res Med Sci, (ZJRMS). 13(3): 51.
Kleinike, C, L. (2010).Full set of life skills.Translated by Shahram Mohammadkhani. Tehran: Publications Resaneye Takhasosi.
Mash, E J., Barkle, R E. (2003). Child Psychopatology.2, Translated by H, Tozandehjani. J, Tavakolizadeh N, Kamalpoor, Gonabad: Avaye kelk-Marandiz, pp 200-207.
McCarthy, J. (2004). Primitive anxiety and countertransference engagement. Psychoanalytic psychology, 21(4), 618-621. Doi:10.1037/0736—9735.21.4.618.
MohammadKhani, SH. (2012). Life skills training (1) Self-awareness and empathy.Tehran: Miankoshk. PP 6-24.
Moradi, A, Kalantari, M. (2006). Impact of life skills education on mental profile of women with disabilities–mobility. Journal exceptional children. Year 6. No 1,559-576. (In Persian)
Millon, T. (1994). Millon Clinical Multiaxial Inventory – III manual, Minneapolis, M N: National Computer Systems.
Nauderi, F., Bromandnasab, M., varzandeh, M. (2009).The effect of Life skills training to anxiety and assertiveness of high school Students in Behbahan city. Journal of yaftehay no in the Psychology, 44-53.
Nazari,I., Hossein Poor,M.(2009). The effectiveness of Social skills to anxiety and self-esteem of female Students in Baghmalek high school. Journal of yaftehay no in the Psychology, 96-97.
Ohadi,B.(2005).Human non-national and national sexual behaviors and Sexuality. Esfan: publishing sadeghhedayat, Vol 15, 287-296.
Overskeid, G. (2007). Looking for Skinner and finding Freud. American Psychologist, 62, 590-595. Doi: 10.1037/0003-066X.62.6.590.
Pick, S., Givudan, M, & Poortinga, V. H. (2003). Sexuality and life skills education: A Professional Perspective of the requirements for the degree Master of Social Work. Psychiatry, 67(3), 256-260.
Putnam, F. W. (2003). Ten-year research update review: Child sexual abuse. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42,269-278.
Pasha, Gh., Golshokoh, F. (2009). Personality Assessment.Ahvaz: Islamic Azad Universityof Ahvaz. 12.
Rezaee, E., Malek Poor, M ., Arizi, H R. (2009,May).The effect of life skills education on adolescent stress and coping with stress in a family-like centers. Scientific–Research Journal of Danshvar( rafter) Shahed University, year 16, No 34, 21.
Sharifi,A A.(2007).Millon Clinical Multiaxial Inventory III. Tehran: Ravansanji Publishing 1, 41-42.
Sperry,L. (2004). Psychotherapy of Personality disorder. T, By: H, Tozandehjani., H, Nejat., M, Musabadi, Neyshaboor: Firoze city.
Taremian,F. (2002). Drug Abuse in Teens. Publications Tarbiat: Tehran, 46. (In Persian)
Tuttle, J., Campbell-Heider, N., & David, T. M. (2006). Positive adolescent life skills training for high-risk teens: results of a group intervention study. J Pediatr Health Care, 20(3), 184-191. doi: 10.1016/j.pedhc.2005.10.011.
Veague,H B.(2007).Personality disorders.T.By:Ataalla Mohammadi,Tehran:Arjmand,2, 8-20.2011.
Wilson, D.R, (2010). Health consequences of childhood Sexual Abuse. Perspective in Psychiatric Care, 46(1), 56-64.
World Health Organization. (2000). The life skills. Translated by Parvaneh Mohammadkhani, Robabe Noori Ghasemabadi, Tehran: Publications of Countery Health Organization.
Young, J E. (1999). Cognitive therapy for personality disorders: a schema-focused approach.Translated by Ali Sahebi & Hasan Hamidpoor, Agah Publishing House & Arjomand Publishers,Tehran, 2005.
CAPTCHA Image