چکیده:
یکی از مهمترین عوامل مؤثر درافزایش عزت نفس دانش آموزانی که از مشکل بینایی در رنج هستند،آموزش مهارت های زندگی می باشد.این مطالعه با هدف تعیین و تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی در شهر سبزوار انجام گرفته است. این پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون می باشد، جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموز دختر و پسر (N=30) با مشکل بینایی مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر سبزوار می باشد که 18 نفر از آنهابه شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.آزمودنیها ابتداپرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل و بعد از آن، آموزش مهارتهای زندگی صورت گرفت. بعد از آموزش، مجدداً پرسشنامه تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS17 و آزمون T تجزیه و تحلیل شد. نتایج مطالعه بیانگر آن است که عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی تحت تأثیر آموزش مهارت های زندگی افزایش می یابد(P
ارزنده فر, علی, & اصغری ابراهیم آباد, محمد جواد. (1392). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس دانشآموزان با مشکل بینایی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3(1), -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.10781
MLA
علی ارزنده فر; محمد جواد اصغری ابراهیم آباد. "بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس دانشآموزان با مشکل بینایی", پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3, 1, 1392, -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.10781
HARVARD
ارزنده فر, علی, اصغری ابراهیم آباد, محمد جواد. (1392). 'بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس دانشآموزان با مشکل بینایی', پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3(1), pp. -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.10781
VANCOUVER
ارزنده فر, علی, اصغری ابراهیم آباد, محمد جواد. بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش عزت نفس دانشآموزان با مشکل بینایی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 1392; 3(1): -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.10781
ارسال نظر در مورد این مقاله