در این مقاله ده الگوی طراحی آموزشی مشهور، از میان 25 الگوی طراحی آموزشی سازنده گرای موجود در متون تخصصی انتخاب و رویکردهای یاددهی – یادگیری مستتر در آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحلیل با مراجعه به متون اصلی بنیانگذاران هر یک از الگوها، هر یک از الگوها از نظر فردی، جمعی، یا دوگانه بودن رویکردهای یادگیری و تدریس مفروض در طراحیشان طبقهبندی شدند. حاصل این تحلیل و ارزیابی یک طبقهبندی ششگانه از الگوهای طراحی آموزشی بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس مستتر در آنها میباشد. یافتهها حاکی از آن است که هیچ یک از الگوهای طراحی آموزشی بهصورت توأمان دارای رویکردهای دوگانهی یادگیری و تدریس نیستند؛ و اغلب الگوهای طراحی سازندهگرا از نظر رویکردهای تدریس در ناحیهی فردی قرار دارند؛ و تنها برخی از الگوها در هر دو رویکرد تدریس و یادگیری در ناحیهی جمعی قرار میگیرند.
واژههای کلیدی: الگوی طراحی آموزشی، الگوهای سازندهگرا، رویکرد یادگیری، رویکرد تدریس
فردانش, فردانش. (1387). طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 09(2), -. doi: 10.22067/ijap.v9i2.6827
MLA
فردانش فردانش. "طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس", پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 09, 2, 1387, -. doi: 10.22067/ijap.v9i2.6827
HARVARD
فردانش, فردانش. (1387). 'طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس', پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 09(2), pp. -. doi: 10.22067/ijap.v9i2.6827
VANCOUVER
فردانش, فردانش. طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 1387; 09(2): -. doi: 10.22067/ijap.v9i2.6827
ارسال نظر در مورد این مقاله