آموزشهای علمی ـ کاربردی، آموزشهایی هستند که با هدف ایجاد مهارتهای شغلی و حرفهای و نیز ارتقاء مهارت شاغلین، برنامهریزی و اجرا میشود. با توجه به نقش این آموزشها در توسعه کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1369 با تشکیل شورای عالی آموزشهای علمی ـ کاربردی، درصدد ساماندهی ساختار و محتوای این آموزشها برآمد. در همین راستا در سال 1371 گروه هشتم در شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم تشکیل شد و آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به تدوین، طراحی و اجرای آموزشهای علمی ـ کاربردی به تصویب این گروه رسید. در مقالۀ پژوهشی حاضر با استناد به مبانی علمی آموزشهای علمی ـ کاربردی الگوهای نیازسنجی آموزشی به منظور شناسایی دورههای علمی ـ کاربردی و فرآیند طراحی برنامههای درسی، در دو بخش صنعت و کشاورزی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از عدم التفات دستگاههای سیاستگذار و مجری آموزشهای علمی ـ کاربردی به اهداف این دورهها (به ویژه به هدف خود اشتغالی)، عدم تبعیت مجریان از الگوهای مناسب نیازسنجی در شناسایی دورهها و نیز عدم توجه برنامه ریزان به الگوهای طراحی برنامه درسی مهارت ـ محور است.
سعیدی رضوانی, سعیدی رضوانی, & بینقی, بینقی. (1382). ارزشیابی الگوهای نیازسنجی آموزشی و طراحی برنامههای درسی آموزشهای علمی _ کاربردی در جمهوری اسلامی ایران. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 04(2), -. doi: 10.22067/ijap.v4i2.6693
MLA
سعیدی رضوانی سعیدی رضوانی; بینقی بینقی. "ارزشیابی الگوهای نیازسنجی آموزشی و طراحی برنامههای درسی آموزشهای علمی _ کاربردی در جمهوری اسلامی ایران", پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 04, 2, 1382, -. doi: 10.22067/ijap.v4i2.6693
HARVARD
سعیدی رضوانی, سعیدی رضوانی, بینقی, بینقی. (1382). 'ارزشیابی الگوهای نیازسنجی آموزشی و طراحی برنامههای درسی آموزشهای علمی _ کاربردی در جمهوری اسلامی ایران', پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 04(2), pp. -. doi: 10.22067/ijap.v4i2.6693
VANCOUVER
سعیدی رضوانی, سعیدی رضوانی, بینقی, بینقی. ارزشیابی الگوهای نیازسنجی آموزشی و طراحی برنامههای درسی آموزشهای علمی _ کاربردی در جمهوری اسلامی ایران. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 1382; 04(2): -. doi: 10.22067/ijap.v4i2.6693
ارسال نظر در مورد این مقاله