بررسی اثربخشی نوروفیدبک در اصلاح دامنه امواج مغزی و میزان توجه دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف این مطالعه تعیین اثربخشی نوروفیدبک در اصلاح دامنۀ امواج مغزی و میزان توجۀ دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی می‌باشد. نمونۀ این مطالعه 31 نفر دانش آموز پسر نارساخوان مراجعه کننده به مرکز ویژه ناتوانی‌هاییادگیری اردبیل بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش مطالعه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بوده است. برای جمع آوری داده‌ها از دستگاه نوروفیدبک (NFT)، آزمون عملکرد پیوسته (CPT)، آزمون اختلال خواندن و مقیاس تجدیدنظر شدۀ هوش وکسلر کودکان استفاده شد. تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه گیری‌های مکرر بهبودی معناداری را در آزمون عملکرد پیوسته یعنی (پاسخ‌های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و امواج مغزی مورد اندازه گیری (دامنه فرکانس دلتا و تتا) در طی جلسات آموزش نوروفیدبک و پیگیری بعد از دو ماه، نشان داد. همچنین معناداری تعامل بین زمان و گروه نیز برای هر سه مقیاس (پاسخ‌های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و برای دو دامنۀ امواج دلتا و تتا نشاندهندةبهبودی معنادار در گروه نوروفیدبک بود. یافته‌های این پژوهش حاکی از کارایی نوروفیدبک و پایداری آن به عنوان یک شیوۀ درمانی در درمان مشکلات توجه و اصلاح امواج مغزی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی است.

کلیدواژه‌ها


CAPTCHA Image