چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن ـ ناایمن با شناختهای ناکارآمد در دانشجویان بود. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، 403 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990)، با آلفای 80/0 و پرسشنامه مثلث شناختی بکام، لبر، واتکینز، بویر و کوک (1986)، با آلفای 81/0 برای نگرش به خود، 91/0 به دنیا و 93/0 نسبت به آینده، را تکمیل نمودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل همگنی نشان داد که بین سبک دلبستگی ناایمن ـ اضطرابی و مثلث شناختی منفی همبستگی و همگنی یا رابطه مثبت و بین سبک دلبستگی ایمن (وابسته، نزدیک) و مثلث شناختی منفی همبستگی و همگنی یا رابطه منفی وجود دارد. به علاوه، بین سبکهای دلبستگی دختران و پسران دانشجو و نگرش آنها در کل و نسبت به خود تفاوت معنیداری مشاهده نشد، اما در نگرش نسبت به دنیا/ دیگران و آینده این تفاوت معنیدار بود. سبک دلبستگی ناایمن ـ اضطرابی با نگرش منفی نسبت به خود، دنیا/ دیگران و آینده، دارای همبستگی و همگنی مثبت و سبک دلبستگی ایمن با نگرش منفی نسبت به خود، دنیا/ و آینده دارای همبستگی و همگنی منفی است. از اینرو، احتمال میرود سبک دلبستگی ایمن با شناختهای کارآمد و سبک دلبستگی ناایمن با شناختهای ناکارآمد رابطه داشته و به طبع آن بر روابط بین فردی، موفقیت تحصیلی، سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان مؤثر باشد
کیمیایی, سید علی, & گرجیان مهلبانی, حسن. (1391). بر رسی را بطه بین دلبستگی ایمن ـ ناایمن با شناختهای ناکارآمد دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 2(1), -. doi: 10.22067/ijap.v2i1.7514
MLA
سید علی کیمیایی; حسن گرجیان مهلبانی. "بر رسی را بطه بین دلبستگی ایمن ـ ناایمن با شناختهای ناکارآمد دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد", پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 2, 1, 1391, -. doi: 10.22067/ijap.v2i1.7514
HARVARD
کیمیایی, سید علی, گرجیان مهلبانی, حسن. (1391). 'بر رسی را بطه بین دلبستگی ایمن ـ ناایمن با شناختهای ناکارآمد دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد', پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 2(1), pp. -. doi: 10.22067/ijap.v2i1.7514
VANCOUVER
کیمیایی, سید علی, گرجیان مهلبانی, حسن. بر رسی را بطه بین دلبستگی ایمن ـ ناایمن با شناختهای ناکارآمد دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 1391; 2(1): -. doi: 10.22067/ijap.v2i1.7514
ارسال نظر در مورد این مقاله