چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده می باشد. از بین دانشجویان مونث دوره کارشناسی پس از تعیین نوع سبک هویت(67N= ) نفرکه دارای سبکهای هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی بودند با استفاده از روش تحقیق تجربی بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گنترل گمارده شدند.گروه آزمایشی در12 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد.جهت بررسی از پرسشنامه های رضامندی روانی ، تنیدگی ادراک شده وسبک های هویت استفاده گردید. تحلیل نتایج نشان داد که ، اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر بهبود رضامندی روانی در سبک هویت هنجاری نسبت به سبک هویت سردرگم موثر تر است.در اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بین سبک هویت هنجاری واجتنابی/سردرگم در کاهش تنیدگی ادراک شده تفاوت معناداری وجود ندارد. پیگیری وضعیت افراد نشان دهندهی پایداری تغییرات ایجاد شده است. ارتقاء شناخت، عواطف ، احساسات و تاکید بر عوامل واسطه ای مانند هویت بر کاهش تنیدگی ادراک شده و بهبود رضامندی روانی موثر می باشد.
نیکنام, مژگان, اللهیاری, عباسعلی, رسول زاده طباطبایی, کاظم, & حجازی, الهه. (1392). بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3(1), -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.9930
MLA
مژگان نیکنام; عباسعلی اللهیاری; کاظم رسول زاده طباطبایی; الهه حجازی. "بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده", پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3, 1, 1392, -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.9930
HARVARD
نیکنام, مژگان, اللهیاری, عباسعلی, رسول زاده طباطبایی, کاظم, حجازی, الهه. (1392). 'بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده', پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 3(1), pp. -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.9930
VANCOUVER
نیکنام, مژگان, اللهیاری, عباسعلی, رسول زاده طباطبایی, کاظم, حجازی, الهه. بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره, 1392; 3(1): -. doi: 10.22067/ijap.v3i1.9930
ارسال نظر در مورد این مقاله