مقایسه اثربخشی تمرینات گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی با درمان گروهی هیجان‌مدار بر ‏ بهزیستی روانشناختی در بیماران بستری شده و بهبود یافته از ‏کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 استادیار گروه مشاوره و روانشاسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران،

3 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد، ایران

چکیده

هدف: پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی تمرینات گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی و درمان گروهی هیجان­مدار بر بهزیستی روانشناختی بیماران بستری شده و بهبود یافته از ‏کرونا انجام شد.
 روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با 3 گروه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه بیمارانی که در 3 ماه دوم سال 1400 در بیمارستان­ امام رضا شهر مشهد (ع) بستری و سپس از کرونا بهبود یافته بودند. نمونه آماری برای هر گروه 15 نفر که با روش در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی  در 3 گروه جایگزین شدند. گروه آموزش اول هشت جلسه 45 دقیقه­ای درمان گروهی هیجان­مدار و گروه آزمایش دوم هشت جلسه 120 دقیقه­ای درمان گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی دریافت کردند، اما گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. داده­های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روان­شناختی ریف(Ryff., 1989) گردآوری و با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته با اندازه­گیری مکرر توسط نرم­افزار 23SPSS تحلیل­شد.
 یافته­ها: هر دو درمان بر تمامی مولفه­های بهزیستی روانشناختی در گروه های آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پس آزمون موثر است (05/0> p) و این نتایج تا مرحله پیگیری نیز پایدار ماند. اما، درمان گروهی هیجان­مدار اثر بیشتری بر مولفه هدفمندی داشته­است (05/0> p).
نتیجه­: درمان ها می‌توانند به عنوان روش‌های مداخله‌ای موثر  بر افزایش بهزیستی روانشناختی در بیماران بستری شده و بهبود یافته از کرونا قلمداد شوند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Armour, C., McGlinchey, E., Butter, S., McAloney-Kocaman, K., & McPherson, K. E. (2021). The COVID-19 psychological wellbeing study: understanding the longitudinal psychosocial impact of the COVID-19 pandemic in the UK; a methodological overview paper. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 43, 174-190. https://doi.org/10.31234/osf.io/9p4tv 
Arslan, G. (2016). Psychological maltreatment, emotional and behavioral problems in adolescents: The mediating role of resilience and self-esteem. Child abuse & neglect, 52, 200-209. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.09.010 
Bayani, A., Koocheky, A., & Bayani, A. (2008). Validity and reliability of Ryff scale of psychological well-being. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(2), 146-151. https://doi.org/10.1080/23761407.2018.1563013 (in persian)
Beasley, C. C., & Ager, R. (2019). Emotionally focused couples therapy: A systematic review of its effectiveness over the past 19 years. Journal of Evidence-Based Social Work, 16(2), 144-159. https://doi.org/10.1080/23761407.2018.1563013 
Behan, C. (2020). The benefits of meditation and mindfulness practices during times of crisis such as COVID-19. Irish journal of psychological medicine, 37(4), 256-258. https://doi.org/10.1017/ipm.2020.38 
Bishop, C. (2004). Antagonism and relational aesthetics. https://doi.org/10.1162/0162287042379810 
Burke, J., & Arslan, G. (2020). Positive education and school psychology during COVID-19 pandemic. Journal of Positive School Psychology, 4(2), 137-139. https://doi.org/10.47602/jpsp.v4i2.243 
de Cates, A., Stranges, S., Blake, A., & Weich, S. (2015). Mental well-being: an important outcome for mental health services? The British Journal of Psychiatry, 207(3), 195-197. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.114.158329 
Dolhanty, J., & Lafrance, A. (2019). Emotion-focused family therapy for eating disorders. https://doi.org/10.1037/0000112-018 
Dubey, N., Podder, P., & Pandey, D. (2020). Knowledge of COVID-19 and its influence on mindfulness, cognitive emotion regulation and psychological flexibility in the Indian community. Frontiers in psychology, 11, 589365. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.589365 
Greenberg, L. J., Warwar, S. H., & Malcolm, W. M. (2008). Differential effects of emotion-focused therapy and psychoeducation in facilitating forgiveness and letting go of emotional injuries. Journal of Counseling Psychology, 55(2), 185. https://doi.org/10.1037/0022-0167.55.2.185 
Huppert, F. A., & So, T. T. (2013). Flourishing across Europe: Application of a new conceptual framework for defining well-being. Social indicators research, 110, 837-861.  https://doi.org/10.1007/s11205-011-9966-7
Kabat-Zinn, J. (2005). Guided Mindfulness Meditation (Guided Mindfulness) [UNABRIDGED] (Audio CD).
Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, J., Mazaheri, M. A., & Shokri, O. (2014). Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of Psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 9(32), 27-36. (in persian)
Koren, R., Woolley, S. R., Danis, I., & Török, S. (2021). Measuring the Effectiveness of the Emotionally Focused Therapy Externship Training in Hungary done through Translation. Journal of Marital and Family Therapy, 47(1), 166-182. https://doi.org/10.1111/jmft.12443 
Malinauskas, R. (2017). Psychological wellbeing and self-esteem in students across the transition between secondary school and university: A longitudinal study. Psihologija, 50(1), 21-36. https://doi.org/10.2298/psi160506003m 
Mason, A. E., Epel, E. S., Kristeller, J., Moran, P. J., Dallman, M., Lustig, R. H., Acree, M., Bacchetti, P., Laraia, B. A., & Hecht, F. M. (2016). Effects of a mindfulness-based intervention on mindful eating, sweets consumption, and fasting glucose levels in obese adults: data from the SHINE randomized controlled trial. Journal of behavioral medicine, 39, 201-213. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.02.009 
Matiz, A., Fabbro, F., Paschetto, A., Cantone, D., Paolone, A. R., & Crescentini, C. (2020). Positive impact of mindfulness meditation on mental health of female teachers during the COVID-19 outbreak in Italy. International journal of environmental research and public health, 17(18), 6450. https://doi.org/10.3390/ijerph17186450 
Muqodas, I., Kartadinata, S., Nurihsan, J., Dahlan, T., Yusuf, S., & Imaddudin, A. (2020). Psychological well-being: A preliminary study of guidance and counseling services development of preservice teachers in Indonesia. International Conference on Educational Psychology and Pedagogy-" Diversity in Education"(ICEPP 2019), https://doi.org/10.2991/assehr.k.200130.080 
Otu, A., Charles, C. H., & Yaya, S. (2020). Mental health and psychosocial well-being during the COVID-19 pandemic: The invisible elephant in the room. International journal of mental health systems, 14, 1-5. https://doi.org/10.1186/s13033-020-00371-w 
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069.  https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069 
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of personality and social psychology, 69(4), 719. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719 
Sagone, E., & De Caroli, M. (2016). Are value priorities related to dispositional optimism and resilience? A correlational study. Contemporary Educational Researches Journal, 6(1), 11-20. https://doi.org/10.18844/cerj.v6i1.481 
Sandstrom, G. M., & Dunn, E. W. (2014). Social interactions and well-being: The surprising power of weak ties. Personality and Social Psychology Bulletin, 40(7), 910-922. https://doi.org/10.1177/0146167214529799 
Santabárbara, J., Lasheras, I., Lipnicki, D. M., Bueno-Notivol, J., Pérez-Moreno, M., López-Antón, R., De la Cámara, C., Lobo, A., & Gracia-García, P. (2021). Prevalence of anxiety in the COVID-19 pandemic: An updated meta-analysis of community-based studies. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 109, 110207. https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2020.110207 
Saricali, M., Satici, S. A., Satici, B., Gocet-Tekin, E., & Griffiths, M. D. (2022). Fear of COVID-19, mindfulness, humor, and hopelessness: A multiple mediation analysis. International journal of mental health and addiction, 20(4), 2151-2164. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00419-5 
Taneva, S. (2016). What is psychological well-being and how it changes throughout the employment cycle?
Thompson-de Benoit, A., & Kramer, U. (2021). Work with emotions in remote psychotherapy in the time of Covid-19: a clinical experience. Counselling Psychology Quarterly, 34(3-4), 368-376. https://doi.org/10.1080/09515070.2020.1770696 
Wielgus, B., Urban, W., Patriak, A., & Cichocki, Ł. (2020). Examining the associations between psychological flexibility, mindfulness, psychosomatic functioning, and anxiety during the COVID-19 pandemic: A path analysis. International journal of environmental research and public health, 17(23), 8764. https://doi.org/10.3390/ijerph17238764 
Xiang, Y.-T., Yang, Y., Li, W., Zhang, L., Zhang, Q., Cheung, T., & Ng, C. H. (2020). Timely mental health care for the 2019 novel coronavirus outbreak is urgently needed. The Lancet Psychiatry, 7(3), 228-229. https://doi.org/10.1016/s2215-0366(20)30046-8 
Zarate, K., Maggin, D. M., & Passmore, A. (2019). Meta‐analysis of mindfulness training on teacher well‐being. Psychology in the Schools, 56(10), 1700-1715.  https://doi.org/10.1002/pits.22308 
CAPTCHA Image