حمیده محمودی؛ بهروز مهرام؛ فاطمه حاجی اربابی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش تدریس تلقینزدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش و اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه اول بود.روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح مطالعات تک موردی بود. از میان دختران پایه هشتم شهر مشهد، دو آزمودنی با روش هدفمند جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. این دو آزمودنی به ترتیب 4 و 7 جلسه آموزش سنتی را دریافت و ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش تدریس تلقینزدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش و اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه اول بود.روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح مطالعات تک موردی بود. از میان دختران پایه هشتم شهر مشهد، دو آزمودنی با روش هدفمند جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. این دو آزمودنی به ترتیب 4 و 7 جلسه آموزش سنتی را دریافت و بعد از هر جلسه آزمونهای نگرش و اضطراب ریاضی را تکمیل کردند. با استفاده از این داده ها، خط پایه برای هر دانشآموز تعیین شد. پس از مشخص شدن خط پایه هر دانشآموز؛ تنفس ریتمیک همراه با آموزش ریاضی به آزمودنیها ارائه و از موسیقی و تن آرامی نیز بهرهگیری شد. آزمودنیها به ترتیب 6 و 3 جلسه با استفاده از این شیوه آموزش دیدند. در پایان هر جلسه از آزمونی ها خواسته شد به ابزارهای پژوهش پاسخ بدهند. همچنین برای پیگیری اثرات مداخله، آزمودنی حدود یک ماه پس از اتمام آموزش مجدداً به مقیاس های نگرش ریاضی و اضطراب پاسخ دادند.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزش تلقینزدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز در افزایش نمرات نگرش به ریاضی (با شاخص های دلتای 68/48 و 11/3 به ترتیب برای دو آزمودنی) و کاهش نمرات اضطراب ریاضی (با شاخص های دلتای 18/2 و 2 به ترتیب برای دو آزمودنی) موثر بوده است. به طور کلی، نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر مثبت تدریس تلقینزدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش به ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی است.
شادی حسینی؛ مهدی قاسمی مطلق؛ بهرنگ اسماعیلی شاد؛ حسین مهدیان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مراجعهکننده به کلینیکهای روانشناسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مراجعهکننده به کلینیکهای روانشناسی و روانپزشکی شهر مشهد بودند. از این جمعیت تعداد 30 نفر که ملاک های پژوهش را دارا بودند به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند. جهت جمعآوری دادهها آزمودنیها پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) را تکمیل کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد.یافتهها: نتایج حاکی از اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواری تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی بود. بر مبنای یافتههای حاصل از پژوهش، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به مراجعین مبتلا به وسواس فکری-عملی کمک میکند تا بتوانند به شکل مؤثری هیجانات خود را تنظیم و مدیریت کنند. لذا با توجه به اینکه هیجانها نقشی اساسی در استمرار و تشدید این اختلال دارند، درمانگران میتوانند با استفاده از این روش درمانی، اثربخشی جلسات درمانی خود را افزایش دهند.
فاطمه عباسیان؛ مجید پاکدامن؛ حسین کارشکی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا و به طور ویژه آموزش شکوفایی بر اضطراب و افسردگی و تابآوری دانشآموزان مدارس تیزهوشان است.روش: به منظور نیل به هدف پژوهش و تعیین اثربخشی از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 50 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان فرزانگان تربتحیدریه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا و به طور ویژه آموزش شکوفایی بر اضطراب و افسردگی و تابآوری دانشآموزان مدارس تیزهوشان است.روش: به منظور نیل به هدف پژوهش و تعیین اثربخشی از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 50 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان فرزانگان تربتحیدریه بود. ابتدا از جامعهی آماری (کلیهی دانش آموزان دبیرستان مذکور)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه تابآوری به عمل آمد. تعداد 50 نفر که بیشترین نمره را در مقیاس اول و کمترین نمره را در مقیاس دوم کسب کرده بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش، آموزش شکوفایی در 14 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) اجرا شد، اما گروه کنترل ابتدا هیچ نوع درمانی دریافت نکرد و در پایان پژوهش، آموزش جهت گروه کنترل نیز اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-26 و از طریق آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که با توجه به معنیدار شدن مقدار F فرضیهی پژوهش مبنی بر اثربخشی پروتکل آموزشی مبتنی بر شکوفایی بر متغیر اضطراب، افسردگی و تابآوری در سطح اطمینان 99 درصد تأیید میشود. آموزش شکوفایی موجب کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش تابآوری دانشآموزان گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترلشده است.
مطهره سادات میردامادی؛ فاطمه ایزدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی بر حساسیت اضطرابی، درآمیختگی افکار و کاهش علائم افراد مبتلا به وسواس فکری عملی بود.روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری داوطلبانه استفاده شد. بدین منظور تعداد 30 زن، از بین جامعه آماری پژوهش که کلیهی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی بر حساسیت اضطرابی، درآمیختگی افکار و کاهش علائم افراد مبتلا به وسواس فکری عملی بود.روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری داوطلبانه استفاده شد. بدین منظور تعداد 30 زن، از بین جامعه آماری پژوهش که کلیهی زنان مبتلا به وسواس فکری عملی استان اصفهان در سال 1399 بودند، بر اساس معیارهای ورود و خروج از پژوهش و مصاحبه بالینی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر عبارت بودند از پرسشنامه وسواس ییلبراون، مقیاس حساسیت اضطرابی و پرسشنامه درآمیختگی افکار. پس از اجرای پیشآزمون، شرکتکنندگان در گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقهای به صورت گروهی تحت آموزش درمان فراتشخیصی قرار گرفتند. در نهایت پس از اجرای پسآزمون، دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که درمان فراتشخیصی موجب کاهش حساسیت اضطرابی، درآمیختگی افکار و علائم افراد مبتلا به وسواس فکری عملی در گروه آزمایش، در مرحله پسآزمون شده است و این تغییرات از نظر آماری معنادار هستند؛ لذا، میتوان از این روش به عنوان یک روش مداخلهای و درمانی برای کاهش نشانههای حساسیت اضطرابی، درآمیختگی افکار و علائم افراد مبتلا به وسواس فکری عملی استفاده نمود.
فریبرز صدیقی ارفعی؛ علیرضا رشیدی؛ ریحانه تابش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بروز رفتارهای پرخطر بر اساس کنترل رفتاری و روانشناختی والدین و والدگری هلیکوپتری در بزرگسالی نوظهور انجام شد.روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 99-98 بودند که از این میان با روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بروز رفتارهای پرخطر بر اساس کنترل رفتاری و روانشناختی والدین و والدگری هلیکوپتری در بزرگسالی نوظهور انجام شد.روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان در حال تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 99-98 بودند که از این میان با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 375 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای نظارت والدینی، کنترل روانشناختی، والدگری هلیکوپتری و پرسشنامه رفتارهای پرخطر استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS-20 در دو بخش توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام گرفت.یافتهها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که میان کنترل رفتاری، کنترل روانشناختی، والدگری هلیکوپتری و رفتارهای پرخطر رابطه مثبت وجود دارد (05/0p ≤). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان عوامل فوق، کنترل روانشناختی والدین 10 درصد و کنترل رفتاری نیز 10 درصد از رفتارهای پرخطر را در بزرگسالان نوظهور پیشبینی میکند (05/0 p ≤). با توجه به نتایج بهدستآمده از این پژوهش، لزوم آگاه ساختن والدین و ارائهی آموزشهای مناسب به آنها جهت پرورش فرزندان سالم آشکار میشود.
کیان سبکباری؛ روح الله عباسی؛ نیکتا غلامی باکر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر ترس از ارزیابی منفی دختران دارای اضطراب اجتماعی است.روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش همراه با پیشآزمون و پسآزمون با دورهی پیگیری بود جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر ترس از ارزیابی منفی دختران دارای اضطراب اجتماعی است.روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش همراه با پیشآزمون و پسآزمون با دورهی پیگیری بود جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. سپس گروه آزمایش تحت درمان 10 جلسهای طرحواره درمانی گروهی قرار گرفتند و دوره پیگیری تا دو ماه پس از اتمام درمان ادامه یافت. بهمنظور جمعآوری دادهها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه از مقیاس طرحواره، پرسشنامه اضطراب اجتماعی و پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی استفاده شد و یافتههای بهدستآمده با استفاده آزمون تحلیل واریانس آمیخته همراه با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج ارزیابیها در پایان درمان نشان داد طرحواره درمانی بهطور معنادار باعث کاهش ترس از ارزیابی منفی و تداوم تأثیر آن در مرحله پیگیری دو ماهه در گروه آزمایش شده است؛ در مجموع، میتوان چنین گفت که گروهدرمانی مبتنی بر طرحواره در کاهش آماج اصلی درمان یعنی ترس از ارزیابی منفی در نمونهی دختران دانشجوی ایرانی مبتلا به اضطراب اجتماعی از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار است.
فرزاد رعیت دوست؛ محمد ارش رمضانی؛ مهرناز آزادیکتا
چکیده
هدف: تعارضات دوپاره نقش کلیدی در کیفیت رابطهی زناشویی دارند. هدف این مطالعه، بررسی نقش میانجی، رضایتمندی جنسی در ارتباط بین تعارضات دوپاره و کیفیت رابطهی زناشویی است.روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل افراد متأهل ساکن شهر تهران بود. تعداد 308 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس با استفاده از لینک آنلاین پاسخگویی ...
بیشتر
هدف: تعارضات دوپاره نقش کلیدی در کیفیت رابطهی زناشویی دارند. هدف این مطالعه، بررسی نقش میانجی، رضایتمندی جنسی در ارتباط بین تعارضات دوپاره و کیفیت رابطهی زناشویی است.روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل افراد متأهل ساکن شهر تهران بود. تعداد 308 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس با استفاده از لینک آنلاین پاسخگویی بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه رضایت زناشویی، شاخص رضایت جنسی و پرسشنامه خود انتقادی بود. دادهها با روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم اقزار Amos تحلیل گردید.یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که رضایتمندی جنسی و خود مطمئن با تمامی مؤلفههای رضایت زناشویی و نمره کل آن رابطه مثبت معنادار و خود ناکافی و خود متنفر با تمامی مؤلفههای رضایت زناشویی رابطه منفی معنادار دارد. خود ناکافی و خود متنفر نیز با رضایتمندی جنسی رابطه منفی معنادار دارد. همچنین که خود مطمئن با رضایتمندی جنسی رابطه مثبت معنادار دارد. تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که خود متنفر و خود مطمئن فاقد اثر معنادار است. برای خود ناکافی اثر مستقیم و غیرمستقیم به ترتیب با اندازه بتا 22/0- و 12/0- بعد از اصلاح مدل معنادار است (05/0 p <). با این تفاسیر، تعارضات دوپاره میتواند یک متغیر مهم و مرتبط با کیفیت رضایت زناشویی باشد، چرا که علاوه بر ارتباط با آن، به واسطه اثرگذاری بر رضایتمندی جنسی میتواند تبیینکننده تغییرات کیفیت رابطهی زناشویی باشد.